اگر صاحب کسب و کار سنتی هستید، مطمئناً می‌دانید که مدیریت یک شغل سنتی یا آفلاین مشکلات خاص خود را دارد. یک تجارت سنتی، نیاز به مدیریت مداوم و هوشمند دارد. چرا که شما باید خودتان یا فروشندگانتان هر روز در محل کار حاضر شوید تا خدمات خود را به مشتریان عرضه کنید. در این موارد بیشتر مشتری های شما شامل افراد محلی و کسانی است که در نزدیکی فروشگاه شما زندگی می کنند و بازدید روزانه آن ها از محل کار شما منجر به فروش می شود.

آنچه در ادامه می خوانید:

تجارت سنتی به مشاغلی گفته می شود که دارای فروشگاه فیزیکی هستند و محصولات و خدمات خود را به صورت رو در رو می فروشند و با مشتریان خود تعامل مستقیم دارند. با رشد و دسترسی به اینترنت و رسانه های اجتماعی، حضور آنلاین در همه افراد به یک ضرورت تبدیل شده است و صاحبان مشاغل سنتی در حال فهمیدن این موضوع هستند که به دلیل رشد بازار آنلاین، به زودی تجارت خود را از دست می دهند. چرا که امروزه شما می توانید بدون ترک خانه و با راحتی، هر چیزی را به صورت آنلاین خریداری کنید و تقریبا همه چیز به صورت آنلاین و اینترنتی درآمده است.

در کسب و کار سنتی شما نیاز دارید تا فروشندگان مهارت بیشتری در فروش کالاها به مشتریان داشته باشند. هر چند که با گذشت زمان و شناخته شدن بر تعداد مشتریان شما افزوده خواهد شد اما با تعداد مشتری که می توانید از طریق فروش آنلاین بدست آورید قابل مقایسه نیست. حتی اگر تجارت سنتی شما شرایط خوبی نداشته یا تحت تاثیر رکود اقتصادی سال های اخیر قرار داشته باشد، شما می توانید با ایجاد کردن نسخه آنلاین سطح فروش خود را افزایش داده و کسب و کار خود را نجات دهید.

تجارت آنلاین

در یک تجارت آنلاین، امکانات بی شماری در دسترس است که در مشاغل سنتی وجود ندارد. اول از هر چیز شما می توانید بهترین محصولات خود را بفروشید و با مقادیر کم شروع کنید. بنابراین ، شما می توانید انواع محصولات را افزایش دهید تا به تدریج و از طریق یادگیری قوانین کسب و کار آنلاین ، کاملاً بتوانید نوع تجارت خود را از سنتی به آنلاین تغییر دهید.

به ویژه در حال حاضر، با توجه به همه گیری ویروس کرونا و عدم حضور مردم در مکان های عمومی مانند فروشگاه ها و مراکز خرید، باعث شده تا افزایش چشمگیری در تعطیلی مشاغل سنتی دیده شود. پس به جای اینکه شما هم جزو آن دسته از صاحبان مشاغلی باشید که بخواهید کسب و کار خود را تعطیل کنید، تجارت آنلاین خود را در نظر بگیرید تا در این شرایط سخت اقتصادی در بازار رقابت باقی بمانید و رشد کنید.

با توجه به اینکه مصرف کنندگان قادر به گشت و گذار و مراجعه به مغازه های مورد علاقه خود نیستند، حضور آنلاین بیش از هر زمان دیگری مهم است. اگرچه این موضوع تغییر بزرگی را در روند خرید مردم هم ایجاد کرده اما بسیاری از آن ها هر روز به سراغ اینترنت و جستجو در آن می روند تا چیزهای مورد نیاز خود را خریداری کرده و تا حد زیادی با شرایط جدید سازگار شده اند. بنابراین انتقال مشاغل خود به صورت آنلاین می تواند به درآمدزایی لازم برای ادامه کار کمک کند.

به همین جهت در این مقاله ما قصد داریم تا نحوه تبدیل کسب و کار سنتی به آنلاین را به شما بگوییم تا بتواند به شما در این مسیر کمک کند. بر همین اساس ما لیستی از مراحل مورد نیاز برای تبدیل کسب و کار سنتی به آنلاین را آماده کردیم.

مزایای کسب و کار آنلاین شما

پیش از آن که به مراحل تبدیل تجارت سنتی به آنلاین بپردازیم، بیایید به طور خلاصه با مزایای کسب و کار آنلاین بیشتر آشنا شویم تا اگر هنوز هم در خصوص راه اندازی تجارت آنلاین خود شک دارید، با دیدن این مزایا با قطعیت به دنبال ایجاد کسب و کار اینترنتی خود باشید.

تقویت تصویر تجاری

تقویت تصویر تجاری

داشتن حضور آنلاین یا وب سایت می تواند باعث تقویت تصویر شرکت و برند تجاری شما شود. یک وب سایت خوب طراحی شده که با ایده ها و ارزش های تجاری شما مطابقت داشته باشد، باعث افزایش اعتماد مشتریان بیشتر به شما خواهد شد.

دسترسی در هر زمان و مکان

دسترسی در هر زمان و مکان

صرف نظر از اینکه چه روز و چه ساعتی است، مشتریان شما می توانند هر زمان که بخواهند در مورد کسب و کار شما اطلاعات بدست آورند و از محصول یا خدماتی که ارائه می دهید مطلع شوند. در صورت فروش محصولات، مشتریان حتی می توانند محصولات را در هر زمان از شبانه روز خریداری کنند.

صرفه جویی در هزینه ها

صرفه جویی در هزینه ها

شما با استفاده از فروش آنلاین تا حد زیادی می توانید در هزینه های خود نیز صرفه جویی کنید. زیرا نیاز شما به کارمند کمتر می‌شود و در موارد بسیاری نیازی به مکان جهت نگهداری محصولات و کالاهای خود ندارید.

مخاطبان بیشتر

مخاطبان بیشتر

یکی از مهمترین مزایای کسب و کار اینترنتی این است که شما می توانید دامنه مخاطبان و مشتریان خود را به صورت چشمگیری افزایش دهید. چرا که با داشتن یک وب سایت می توانید مخاطبانی از سراسر کشور را هدف قرار داده و کسب و کار خود را توسعه دهید.

افزایش اعتبار

یکی دیگر از مهم ترین مزیت های تجارت آنلاین افزایش اعتبار است. از آن جایی که امروزه مردم همه چیز را در گوگل جستجو می کنند، داشتن وب سایت و کسب و کار آنلاین اعتبار شما را نزد مشتریان افزایش می دهد که همه ما میدانیم داشتن اعتبار در دنیای تجارت بسیار مهم است.

افزایش اعتبار

با کنار گذاشتن تمام مزایای کسب و کار آنلاین، مزیت اضافه شده صاحبان مشاغل سنتی این است که چون آن ها قبلا کسب و کار آفلاین خود را راه اندازی کرده اند، تجربه و دانش کافی را برای تجارت خود دارند. پس می توانند با راه اندازی آنلاین آن را در کمترین زمان توسعه دهند. از آن جایی که آنها در حال حاضر یک کسب و کار فعال دارند، تبدیل آن به تجارت آنلاین به سختی و دشواری راه اندازی آن از ابتدا نخواهد بود. حال که با مزایای تبدیل کسب و کار سنتی به اینترنتی آشنا شدید، بیایید با یکدیگر مراحل تبدیل را بررسی کنیم.

انتخاب نام تجاری مناسب

اولین گام در جهت تبدیل کسب و کار سنتی به اینترنتی این است که یک نام تجاری مناسب برای خود انتخاب کنید. اگر از قبل برند تجاری خود را داشته اید می‌توانید از همان نام استفاده کنید. در غیر این صورت باید به دنبال اسمی با محتوا و در عین حال ساده باشید که به راحتی در ذهن مخاطب بماند.

البته حجم بالای مشاغل آنلاین و نام های تجاری مختلف که قبلاً ثبت شده اند، احتمالاً تا حدودی دامنه انتخاب را برای شما محدود و سخت می کند. اما بهتر است نامی که انتخاب می کنید خیلی از نام تجارت سنتی شما فاصله نداشته باشد. زیرا، می توانید از طریق روش های مختلف بازاریابی مانند بازاریابی دهان به دهان یا پیام کوتاه، نام تجاری آنلاین خود را به مشتریان سابق و فعلی خود معرفی کنید. بنابراین بهتر است که نام تجاری آنلاین شما تا حدود زیادی به برند سنتی شما شباهت داشته باشد.
خدمت مرتبط: طراحی سایت تجاری

لیست موجودی کسب و کار آنلاین خود را تهیه کنید

لیست موجودی کسب و کار آنلاین خود را تهیه کنید

قبل از راه اندازی مشاغل آنلاین، باید به همه چیز فکر کنید. یعنی وقتی تجارت سنتی خود را به یک تجارت آنلاین تبدیل می کنید، همه چیز سرعت می گیرد. در حین طراحی وب سایت و تهیه لیست محصولات فروخته شده در فروشگاه فیزیکی، شما باید اطلاعات کاملی از تمام محصولاتی را که می خواهید به صورت آنلاین به فروش برسانید نیز داشته باشید. بنابراین، اگر این اطلاعات قبلاً بیشتر در ذهن شما یا صورتحساب های مربوط به خرید و فروش بوده، اکنون باید آنها را به لیست های مناسب برای یک تجارت آنلاین تغییر دهید.

در آغاز کار مشتریان هدف را مشخص کنید

در این مرحله، شما باید یک تصویر واضح از انواع مشتریان هدف خود داشته باشید که ممکن است مشابه مشتریان فعلی تجارت آفلاین شما باشند. با این حال، آن ها می توانند کمی متفاوت از گروه مشتریان حضوری شما باشند. به عنوان مثال، مشتریان هدف آنلاین معمولاً در خرید هوشمندانه تر عمل می کنند و خرید آسان و سریع از یک وب سایت برای آن ها بسیار مهم است. در حالی که ممکن است این مورد هنگام خرید حضوری از یک فروشگاه سنتی وجود نداشته باشد.

شما باید کسی را که مایل به خرید آنلاین است هدف قرار دهید. آیا او همان مشتری سابق شما است؟ همچنین، شما همچنین باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید دامنه خدمات خود را گسترش دهید تا بازار هدف جدیدی پیدا کنید. یا هنوز می خواهید در محدوده قبلی خود فعال باشید؟ پاسخ به این سوالات به شما در پیدا کردن مشتری هدف کمک می کند.

برخی از مکانیسم های قیمت گذاری را پیدا کنید

بعد از پرداختن به برند و نام تجاری، بازار هدف و محصول، نوبت به تعیین قیمت می رسد. شاید قیمت هایی که شما در تجارت سنتی خود از آن استفاده می کردید در تجارت آنلاین قابل اجرا نباشد. به عنوان مثال، هزینه های مربوط به بازاریابی دیجیتال و سایر هزینه های مربوط به تجارت آنلاین باید در قیمت گذاری در نظر گرفته شوند از طرفی ممکن است شما سایر هزینه های اضافی شما که در کسب و کار سنتی وجود داشت، حذف شود. مطالعه رقبای خود در تجارت آنلاین به شما کمک می کند مکانیسم مناسب قیمت گذاری را پیدا کنید. طی مراحل قیمت گذاری، باید تمام موارد از جمله هزینه ارسال محصولات و سایر هزینه های جانبی را در نظر بگیرید.

مجوزهای لازم جهت کسب و کار آنلاین خود را کسب کنید

مجوزهای لازم جهت کسب و کار آنلاین خود را کسب کنید

ممکن است راه اندازی تجارت آنلاین شما نیازمند کسب برخی از مجوزها باشد. به همین جهت پیش از آغاز کار حتما مجوزهای فروش آنلاین را کسب کنید. برای آشنایی با انواع مجوزهای تجارت آنلاین وقت بگذارید و از ملاحظات حقوقی و مالی مربوط آگاهی داشته باشید.

وب سایت خود را طراحی کنید

یکی از مهمترین مراحل برای تبدیل کسب و کار سنتی به اینترنتی طراحی سایت است. مراقب باشید، در دنیای مشاغل آنلاین، هر نوع طراحی برای یک طیف از محصولات مناسب است. اگر می خواهید از وردپرس و از الگوهای آماده این سیستم مدیریت محتوا برای طراحی وب سایت خود استفاده کنید، باید الگوهای آماده و طرح های گرافیکی متناسب با تجارت خود را پیدا کنید.

وب سایت خود را طراحی کنید

به عنوان مثال، اگر قصد دارید لوازم جانبی تلفن همراه را در وب سایت خود بفروشید، باید وب سایت خود را مانند وب سایت های فروش محصولات دیجیتالی طراحی کنید. اگر از الگوهای مربوط به فروش مبلمان و طراحی دکوراسیون استفاده کنید، وب سایت شما زیبایی و تناسب خود را از دست می دهد و مخاطبان به راحتی از آن خارج شده و به سراغ وب سایتی دیگر می روند. علاوه بر ظاهر وب سایت، شما باید موارد دیگر مانند پیمایش آسان، سرعت و بهینه سازی سایت از نظر موتورهای جستجو را نیز در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: اهمیت داشتن وب سایت برای کسب و کارهای کوچک

بهترین بستر طراحی را برای فروشگاه آنلاین انتخاب کنید

اگر تجارت شما مربوط به فروش محصولات است، معمولاً به بستری نیاز دارید که بتوانید از طریق آن محصولات خود را به فروش برسانید. مطمئنا پس از راه اندازی کسب و کار آنلاین به ویژه اگر در کنار تجارت سنتی شما باشد، سرتان بسیار شلوغ خواهد شد. بنابراین باید کار خود را به بهترین شکل مدیریت کنید. بنابراین، شما به بستری نیاز دارید که در آن از ابتدا تا انتهای مراحل فروش و انبارداری محصولات قابل اجرا باشد.

شما به سیستمی نیاز دارید که فرآیند گزارش موجودی کالا، افزودن محصولات و نمایش آن به مشتری، انتخاب آسان و فیلتر کردن محصولات توسط مشتریان و همچنین روش های سفارش، پرداخت و ارسال را به صورت یکپارچه و ساده در بیاورد. در این بین برخی از گزینه ها وجود دارد که شما می توانید به عنوان افزونه به سیستم مدیریت محتوای سایت خود اضافه کنید. بسیاری از وب سایت های فروشگاه آنلاین از چنین بسترهایی استفاده می کنند که مطمئناً می توانند به شما در راه اندازی یک تجارت آنلاین کمک کنند.

یک برنامه بازاریابی دیجیتال تنظیم کنید

در حال حاضر، شما مطمئناً تصویری واضح از نام تجاری کسب و کار آنلاین خود، مشتریان احتمالی، نیازهای آنها و آنچه را که برای حل مشکلاتشان باید ارائه دهید، بدست آورده اید. اکنون، وقت آن است که مکانیزم های بازاریابی دیجیتال خود را پیاده سازی کنید و بدانید که همه تحقیقات شما موثر بوده است. شناختن افرادی که محصولات یا خدمات خود را به آنها ارائه می دهید عامل مهمی در موفقیت یک برنامه فروش است و شما باید بر روی آنها تمرکز کنید تا بتوانید با موفقیت کار خود را آغاز کنید.

یک برنامه بازاریابی دیجیتال تنظیم کنید

این نکته را بدانید که صرفا طراحی سایت فروشگاهی نمی تواند موفقیت شما را تضمین کند. افزایش بازدید وب سایت و تعداد بازدیدکنندگان برای یک تجارت آنلاین از اهمیت حیاتی برخوردار است. شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا ترافیک وب و حجم بازدیدکنندگان از سایت خود را افزایش دهید. تبلیغات یکی از مهمترین راه ها برای رسیدن به این هدف است.

تبلیغات شما می تواند به شیوه های مختلف انجام شود. به عنوان مثال، شما می توانید از طریق سایر رسانه های اینترنتی مانند اینستاگرام استفاده کرده و مخاطبان را به بازدید از وب سایت خود سوق دهید یا می توانید تبلیغات از طریق ایمیل را انتخاب کنید. همچنین یکی دیگر از بهترین روش های تبلیغ و جذب مشتری قرار دادن محتوای مفید و به روز در وب سایت است. اما به طور کلی ما پیشنهاد می کنیم که برای موفقیت بیشتر تمام روش ها را با هم انجام دهید.

نوشتن مطالب و وبلاگ نویسی

نوشتن مطالب و وبلاگ نویسی

نوشتن مطالب وب سایت و وبلاگ در مورد محصولات و مشخصات آنها به یک برنامه منظم نیاز دارد. به این ترتیب، وب سایت مخاطبان هدف را جذب می کند. در وهله اول، در مورد تجربیات قبلی خود، داستان تأسیس مشاغل خود و دلیل راه اندازی یک تجارت آنلاین بنویسید. اگر ترافیک وب شما کم کم افزایش پیدا کرد و دیگر فرصتی برای نوشتن محتوا نداشتید، می توانید از افرادی که در این زمینه تخصص دارند کمک بگیرید تا محتواهای جذاب تولید کنید.

کلام آخر

با توجه به روند افزایشی مشاغل آنلاین در سراسر جهان، بیشتر صاحبان مشاغل سنتی مایلند برای افزایش سودآوری و یا نجات تجارت سنتی خود از ورشکستگی، وارد حوزه کسب و کار آنلاین شوند. اما برای ورود به هر زمینه فعالیتی، ابتدا باید قوانین بازی را بدانید. سپس، اقدامات لازم را انجام دهید. در این مقاله تلاش شده است تا برخی نکات اساسی در خصوص تبدیل کسب و کار سنتی به اینترنتی با شما به اشتراک گذاشته شود. چرا که راه اندازی کسب و کار آنلاین روندی کاملاً تخصصی و پیچیده است که به تخصص و تجربه نیاز دارد. با این حال، برای شروع هرگز دیر نیست. چه کسی می داند، شاید شما در آینده صاحب یکی از بزرگترین مشاغل آنلاین در کشور شوید.

منابع: