منظور از برنامه نویسی بک اند، تمام کارهایی است که در پشت صحنه یک سایت اتفاق می افتد و کاربر آن را نمی‌بیند.
در این مقاله می‌خواهیم درباره برنامه نویسی بک اند یا Back End Development صحبت کنیم و تمام آن چیزی که نیاز دارید را بررسی کنیم.

آنچه در ادامه می خوانید:

مقدمه

در سال های اخیر استفاده روزافزون از وب سایت ها و ارائه خدمات آنلاین در تمام مشاغل و تجارت ها، باعث شده تا این حوزه به کانون توجهات در سراسر جهان تبدیل شود. استفاده از اینترنت و توجه ویژه کاربران در سراسر دنیا به وب سایت ها باعث شده تا سازمان های مختلف به این حقیقت برسند که برای رشد و توسعه در زمینه فعالیت خود باید حضوری آنلاین و فعال داشته باشند که همه ما می دانیم یکی از اصلی ترین و مهم ترین گام ها در این خصوص طراحی وب سایت تخصصی و منحصر به فرد است.

توسعه دهندگان بک‌اند

از آن جایی که در حال حاضر دیگر تنها داشتن یک وب سایت عادی نمی تواند باعث پیشرفت و رونق کسب و کارها شود. همه به دنبال افرادی هستند که می توانند از آخرین و به روزترین فناوری ها برای طراحی و توسعه بهترین وب سایت ها با بهترین برنامه و عملکرد استفاده کنند. افرادی که کاملا به کار و حرفه خود در زمینه طراحی وب سایت مسلط هستند.

وقتی یک زمینه کاری پرطرفدار باشد و خواهان زیاد داشته باشد، مطمئنا درآمد خوبی نیز در آن وجود دارد. به همین دلیل است که نسل های جوان امروزی بیش از پیش به سمت طراحی وب سایت آن هم به صورت حرفه ای جذب شده اند و به آن به عنوان یک حرفه شغلی نگاه می کنند. با این وجود، تمایل داشتن به یک مسیر شغلی و دنبال کردن آن به صورت جدی و حرفه ای دو چیز کاملا متفاوت است. انجام این کار به آمادگی یک سری مراحل، آموزش و تمرین نیاز دارد.

پس اگر شما هم یک توسعه دهنده وب سایت مشتاق هستید و یا دوست دارید در این مسیر شغلی قدم بگذارید، اولین چیزی که باید بدانید این است که در حوزه طراحی وب سایت، سه دسته توسعه دهنده وجود دارد که شامل: فرانت اند (Frontend)، بک اند (Backend) و فول استک (Full-stack) است که هر یک ویژگی ها و کارایی خاص خود را دارد و توضیح در مورد همه آن ها به طور کامل در یک مقاله نمی گنجد.

شما با توجه به این که قصد دارید به کدام یک از این توسعه دهندگان تبدیل شوید، می بایست مراحل متفاوتی را طی کنید. همانطور که گفته شد صحبت در خصوص هر یک از این موارد بسیار زیاد و مفصل است. به همین جهت در این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با برنامه نویسی بک اند و این که چگونه می توانید به یک توسعه دهنده بک اند تبدیل شوید، آشنا کنیم. پس بیایید شروع کنیم.

نمودار بک‌اند

برنامه نویس بک اند چه کسی است؟ و چه کاری انجام می دهد؟

در ابتدا اجازه دهید تا با یک مثال به زبانی ساده بیشتر با مفهوم بک اند آشنا شویم. طراحی وب سایت تا حدود زیادی به ساخت یک فیلم سینمایی شباهت دارد. از این نظر که شما وقتی به تماشای یک اثر سینمایی می نشینید، تنها محصول نهایی را مشاهده می کنید و از دیدن آن لذت می برید. در حالی هنگام ساخت فیلم عوامل بسیار زیادی در پشت صحنه بوده اند که تلاش کردند تا چنین فیلم جذابی ساخته و به مرحله نمایش درآید.

در طراحی وب سایت نیز چنین چیزی مطرح است. در واقع یک کاربر هنگامی که وارد سایتی می شود. چیزی که میبیند تمام آن چیزی نیست که در ساخت آن سایت به کار رفته و به عبارتی آن ها تنها محصول نهایی و ظاهر وب سایت را مشاهده می کنند. در حالی که تمام کارهایی که یک کاربر از جمله جستجو، پر کردن فرم های نظرسنجی، خرید و پرداخت آنلاین و بسیاری دیگر انجام می دهد همگی نتیجه نهایی تلاش هایی است که در پشت صحنه این وب سایت توسط برنامه نویس بک اند صورت گرفته است.

برنامه نویس بک اند چه کسی است

برنامه نویس بک اند حکم همان عوامل پشت صحنه فیلم را دارد و کلمه Back که در انگلیسی به معنای پشت است به همین دلیل در این نامگذاری استفاده شده است. به عبارتی یک توسعه دهنده بک اند تمام کارهای داخلی برنامه های وب را انجام می دهد.

در پشت صحنه یک وب سایت ترکیبی از فناوری و برنامه نویسی وجود دارد تا یک سایت به درستی راه اندازی و اداره شود. درست مانند یک فیلمنامه نویس که با نوشتن فیلمنامه چارچوب(FrameWork) اصلی یک فیلم را مشخص می کند و کارگردانی که تمام بازیگران و عوامل را کنترل می کند تا هر چیزی درست سر جای خود قرار بگیرد.

در پشت صحنه یک وب سایت نیز این چنین بوده و یک وب سایت شامل بخش هایی مانند سرور و پایگاه داده است که یک کاربر هرگز آن را نمیبیند. وظیفه یک برنامه نویس بک اند این است که از زبان های برنامه نویسی به منظور ایجاد کد استفاده کند که باعث می شود تا برنامه های وب سایت عملکردی که باید داشته باشند. در واقع کدی که توسعه دهندگان بک اند می نویسند روی سرور وب سایت اجرا می شود.

به طور کلی برنامه نویسان بک اند علاوه بر نوشتن کد پشتیبان، مسئول ایجاد، نگهداری، آزمایش و اشکال زدایی وب سایت نیز هستند. توسعه دهندگان در پایان نقش مهمی در تیم ‌های توسعه وب سایت ایفا می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که داده ‌ها یا خدمات درخواست‌ شده توسط کارفرما در نهایت به درستی در سیستم نهایی یا نرم ‌افزار تحویل داده می‌شوند.
آن ها از زبان هایی مانند PHP ،Ruby ،​​Python ،Java و Net. برای برنامه نویسی خود استفاده می کنند.

پس از برقراری ارتباط با صاحبین مشاغل و درک نیازها آن ها، برنامه نویسان بک اند با استفاده از ابزارهای فوق برنامه های وب را با استفاده از یک کدنویسی تمیز و مستند ایجاد می کنند. در واقع آن ها با ایجاد موثرترین و کارآمدترین راه حل ها در سایت مانند ایجاد نمایه، محلی برای پر کردن فرم و خرید آنلاین باعث می شوند تا کاربر در نهایت بتواند چیزی به اسم سایت را ببیند و با آن ارتباط برقرار کند.

چگونه می توان به یک برنامه نویس بک اند تبدیل شد؟

امروزه ما با کلمه برنامه نویسی بسیار برخورد می کنیم و تقریبا همه افراد یک آشنایی نسبی با مفهوم آن داریم. اما برای یک برنامه نویس بک اند شدن باید اصول و مراحل خاصی را طی کنید. یادگیری های پیشرفته و به روز به شما کمک می کند تا با چندین زبان برنامه نویسی آشنا شوید که می تواند به پیشرفت حرفه ای شما در زمینه برنامه و کد نویسی کمک کند.

اگر درک درستی از نحوه کار داشته باشید، برای شما می تواند بسیار مفید باشد که این مستلزم یادگیری موارد گوناگون در زمینه برنامه نویسی و طراحی سایت است. در این جا مراحلی وجود دارد که دنبال کردن آن ها می تواند به شما در تبدیل شدن به یک برنامه نویس بک اند کمک کند.

چگونه می توان به یک برنامه نویس بک اند تبدیل شد

مرحله 1: با اصول ساختارهای داده و الگوریتم کاملاً آشنا باشید

بیشتر توسعه دهندگان وب از این مرحله صرف نظر کرده و به سمت یادگیری چارچوب(FrameWork) پیش می روند که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد. با این حال، همیشه بهتر است که ساختار داده و اصول الگوریتم را بدانیم. چرا که شما باید یک ایده اساسی در مورد روند کار خود داشته باشید.

مرحله 2: یک زبان برنامه نویسی یاد بگیرید و یک چارچوب(FrameWork) را انتخاب کنید

توسعه دهنده بک اند شدن به تلاش، وقت و صبر نیاز دارد. نمی توانید انتظار داشته باشید کسی یک شبه زبان های مختلف برنامه نویسی و کدگذاری را بیاموزد. بنابراین، در مورد یک جدول زمانی و زبان های اساسی برنامه نویسی که می خواهید یاد بگیرید تصمیم گیری کنید. زبان های یادگیری مانند پایتون (Python)، روبی (Ruby)، جاوا اسکریپت (JavaScript) و PHP در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

یک زبان برنامه نویسی یاد بگیرید و یک چارچوب را انتخاب کنید

البته می توانید هم زمان چندین زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید. اما به یاد داشته باشید که درک اصول برنامه نویسی یک امر ضروری است. اگر از قبل با آن ها آشنایی ندارید یا سطح آشنایی شما با زبان های برنامه نویسی پایین است، در ابتدا با زبان هایی مانند C ،Java یا Python شروع کنید و سعی کنید نحوه عملکرد منطق برنامه را که بهترین شیوه های کدگذاری و غیره هست را بفهمید.

مرحله 3: اصول پایگاه داده را بیاموزید

گام منطقی بعدی افزودن سیستم پایگاه داده به نمونه کارها و داشتن تسلط بر آن است. بسیاری از سیستم های مدیریت پایگاه داده رابطه ای آسان برای استفاده دارند که می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. امروزه تقریباً همه وب سایت ها به نوعی به ذخیره سازی اطلاعات خود می بالند، بنابراین یادگیری درباره پایگاه داده ها همیشه مفید است. MySQL ،MongoDB ،Oracle ،SQL Server و Redis از نرم‌افزارهای اصلی هستند که به این منظور استفاده می‌شوند.

مرحله 4: چارچوب (FrameWork) را بیاموزید

بسته به زبان برنامه نویسی که انتخاب می کنید، می توانید اصول حداقل یک فریم ورک را یاد بگیرید. فریم ورک همان چارچوب(FrameWork) نرم افزاری و مجموعه ای از کتابخانه های برنامه نویسی و احتمالا مجموعه ای از قوانین برای برنامه نویسان است. دانستن فریم ورک ها به برنامه نویسان بک اند کمک می کند تا الگو و کدهای بهتری ایجاد کنند.

 چارچوب را بیاموزید

در واقع، نوشتن کل کدهای برنامه با استفاده از یک زبان برنامه نویسی مجاز و درست است، اما این کار به تلاش و زمان بیشتر و کدگذاری گسترده تری نیاز دارد. در حالی که با استفاده از فریم ورک ها، می توانید الگوها و کدهایی ایجاد کنید که دوباره نیز می توان از آن ها استفاده کرد. این کار همچنین باعث کاهش خطوط کدی می شود که باید آن ها را بنویسید و در نتیجه کار شما بهتر و کارآمدتر می شود. به همین دلیل یادگیری یک چارچوب(FrameWork) نیز ایده خوبی است.

مرحله 5: آموزش عملی خود را شروع کنید

تا زمانی که در عمل شروع به برنامه نویسی و کد نویسی نکنید هیچ گاه یک برنامه نویس خوب نخواهید شد و نمی فهمید که تمام این مراحل و برنامه ها چگونه کار می کنند. برای درک بهتر دانشی که تاکنون آموخته اید، باید مرتبا از ابزار و تمرینات مداوم استفاده کنید.

بهترین راه برای انجام آن، کار روی پروژه های کوچک است. می توانید با انجام پروژه هایی مانند یک لیست ساده کار، وبلاگ ساده، برنامه وب سایت گالری عکس، برنامه مدیریت پروژه و غیره شروع کنید.

مرحله 6: نوآوری

نوآوری و ایده های اصیل در همه زمینه ها ارزشمند است. به همین جهت نوآوری در زمینه برنامه نویسی بک اند نیز می تواند در پیشرفت کار شما نیز بسیار تاثیرگذار باشد. به همین جهت همواره سعی کنید در خصوص دریافت هر پروژه ای به ایجاد خلاقیت و نوآوری در آن فکر کنید و سپس کار خود را آغاز نمایید.

نوآوری

مرحله 7: میزبانی

اکنون آماده اید که بال های خود را باز کنید! یعنی محصول خود را در یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی مستقر کنید تا از طریق جستجو با عبارت WWW بتوان به آن دسترسی داشت. AWS می تواند اولین اولویت باشد زیرا تقریباً یک سال میزبانی رایگان (استفاده محدود) را فراهم می کند.

مرحله 8: تسلط به سرور

توانایی کار با Apache ،Nginx ،IIS Server و یا Microsoft IIS از موارد دیگری است که تسلط به آن برای یک برنامه نویس بک اند امری ضروری است.

کلام آخر

خب، اکنون که می دانید چگونه یک توسعه دهنده بک اند باشید، وقت آن رسیده است که کمی سطح بازی را بالا ببرید. تصمیم بگیرید که آیا می خواهید به عنوان یک برنامه نویس بک اند کار کنید یا می خواهید یک فریلنسر باشید.

تبدیل شدن به یک توسعه دهنده بک اند می تواند باعث افزایش چشمگیری در درآمد شما باشد. پس با توجه به تمام نکات بیان شده سعی کنید رزومه خود را با یادگیری اصولی موارد گفته شده بهبود ببخشید. بدون شک تمام این موارد از قابلیت های لازم برای برنامه نویس بک اند شدن است اما کافی نیستند. برای داشتن تخصص در این زمینه باید موارد دیگری نیز وجود داشته باشد.

توسعه دهنده بک اند

باید بگوییم که علاوه بر داشتن مهارت های لازم برای موفقیت به عنوان یک برنامه نویس بک اند شما باید فردی متعهد، صبور و سخت کوش باشید. توسعه دهندگان بک اند شخصیت متمایزی دارند. آن ها تمایل به تحقیق کردن دارند و افرادی روشنفکر، درون نگر و کنجکاوی هستند. آن ها همه چیز را به صورت منطقی تحلیل و بررسی می کنند. در کنار این ویژگی ها برنامه نویسان بک اند وظیفه شناس نیز هستند.

منابع: