ما در دنیای اینترنت غرق شده‌ایم. بله،‌ حالا دیگر بیشتر ما نمی‌توانیم دنیای بدون اینترنت را تصور کنیم. اینترنت با وجود این که عمری طولانی ندارد، اما عمیقاً در لایه‌های زندگی ما نفوذ کرده و بیشتر ابعاد زندگی ما به خودش وابسته کرده است. کسب‌وکار ما بخش مهمی از زندگی ما را در فضای اینترنت تشکیل می‌دهد؛ و لازم است کسی کسب‌وکار ما را در فضای دیجیتال مدیریت کند. کارشناس دیجیتال مارکتینگ کسی است که می‌تواند این وظیفه را به عهده بگیرد. بنابراین به نظر می‌رسد در دنیای حاضر بازار کار دیجیتال مارکتینگ پررونق باشد.

در ادامه این مقاله می‌خوانیم:

 

کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست؟

کارشناس دیجیتال مارکتینگ به طور خلاصه کسی است که فعالیت‌های بازاریابی را از طریق ابزارهای دیجیتال، مدیریت و اجرا می‌کند. یعنی کسی که خودش یا گروهش محصول یا خدمات کسب‌وکار را در فضای دیجیتال، طوری ارائه می‌کنند که توسط مشتری دیده و استفاده شود. دیجیتال مارکترها به مهارت‌های متنوع و زیادی آشنایی و تسلط دارند، به عبارتی این حرفه از چند تخصص وابسته به هم تشکیل شده است. بنابراین ورود به بازار کار دیجیتال مارکتینگ مستلزم برداشتن قدم‌هایی برنامه‌ریزی شده و دقیق است؛ و البته نیاز به زمان و کسب تجربه دارد.

کارشناسان دیجیتال مارکتینگ چه کسانی هستند؟

به طور معمول یک متخصص دیجیتال مارکتینگ بر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، کمپین‌های تبلیغاتی، طراحی رابط کاربری، استراتژی سئو، استراتژی محتوا و وضعیت تعامل با مخاطبان نظارت می‌کند. اما نگران نباشید؛ برای ورود به این حوزه می‌توانید قدم به قدم شروع کنید. ابتدا با انتخاب یکی از زمینه‌ها، در آن متبحر شوید؛ سپس به مرور زمان در زمینه‌های دیگر نیز تجربه کسب کنید. به این ترتیب برای آن که تبدیل به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ شوید حدود 6 تا 7 سال تجربه نیاز دارید.

بسیاری از افراد نیز کارشان را با گذراندن یک دوره دیجیتال مارکتینگ شروع می‌کنند. در این صورت در طول یک تا دو سال می‌توانید همه مهارت‌ها را فرا بگیرید. اما فراموش نکنید که یادگیری هر مهارتی نیاز به کسب تجربه و تمرین دارد.

 

بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران و جهان چگونه است؟

اگر شما هم علاقه‌مند باشید که به عنوان دیجیتال مارکتر یا بازاریاب دیجیتال فعالیت کنید، حتماً پیش از هر چیز می‌خواهید وضعیت بازار کار دیجیتال مارکتینگ را بسنجید. خوش‌بختانه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال زمینه‌ای است که هم می‌توانید در ایران و هم خارج از ایران در آن فعالیت کنید.

اجازه بدهید نگاهی به وضعیت بازار کار آن در ایران بیندازیم. در جاب‌ویژن می‌بینیم:

دیجیتال مارکتینگ در جاب ویژن

البته در بین آگهی‌ها به درخواست کارآموزی هم برمی‌خوریم که برای تازه‌کارها گزینه‌ خیلی خوبی است.

آگهی‌های استخدام دیجیتال مارکتر در جابینجا را ببینید:

دیجیتال مارکتینگ در جابینجا

با توجه به این که حضور کسب‌وکارها در فضای دیجیتال هر روز پررنگ‌تر می‌شود. بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران رو به رشد است.

بیشتر بخوانید: چگونه کسب و کار سنتی خود را آنلاین کنیم؟

این فضای رو به رشد در خارج از کشور هم وجود دارد؛ اما عرصه رقابت در آن تنگ‌تر است. البته رقابت بیشتر به این معنا نیز هست که افراد متخصص می‌توانند به جایگاه واقعی خود دست یابند. در ایران نیز بازار کار در حال پیشرفت در همین راستا است.

اجازه بدهید نگاهی به آگهی‌های استخدام دیجیتال مارکتینگ در نقاط متفاوت دنیا بیندازیم. چند مورد از موقعیت‌های شغلی در وب‌سایت indeed در ایالات متحده آمریکا را در ادامه می‌بینیم.موقعیت شغلی دیجیتال مارکتینگ در آمریکا

 

موقعیت‌های شغلی بازار کار دیجیتال مارکتینگ در آمریکا و اروپا معمولاً جزئیات بیشتری دارد، اما کارشناس یا مدیر دیجیتال مارکتینگ نیز در بین آگهی‌ها دیده می‌شود. چند آگهی زیر در انگلیس و آلمان در سایت indeed و glassdoor ثبت شده است.

موقعیت شغلی دیجیتال مارکتینگ در اروپا

اما باید دقت کنید که در این شغل مشخص کردن شرح وظایف اهمیت بالایی دارد. زیرا این موقعیت شغلی می‌تواند وظایف زیادی را دربر بگیرد. بنابراین اجازه بدهید پیش از آن که میزان درآمد دیجیتال مارکترها را بررسی کنیم، ببینیم به طور معمول چه وظایفی را به عهده دارند.

 

وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم اگر به عنوان دیجیتال مارکتر در یک کسب‌وکار مشغول شوید، لازم است همزمان چند مهارت داشته باشید. اما می‌توانید در یکی از این مهارت‌ها نیز متخصص و مشغول به کار شوید. بسیاری از کسب‌وکارها و به ویژه کسب‌وکارهای بزرگ یک تیم دیجیتال مارکتینگ دارند و هر تخصص را به عهده فرد یا گروهی قرار می‌دهند. البته این تیم را نیز باید یک مدیر دیجیتال مارکتینگ رهبری کند.

در مجموع یک مدیر یا متخصص دیجیتال مارکتینگ به مهارت‌های زیر تسلط دارد:

  • مدیریت استراتژی و تولید محتوا (انواع متفاوت محتوا)
  • تسلط بر کپی‌رایتینگ
  • مدیریت سئو و بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو
  • طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری (UI, UX)
  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی
  • مدیریت تبلیغات اینترنتی و کمپین‌های تبلیغاتی
  • تحلیل داده‌های آماری
  • تسلط به مفاهیم CRM (سیستم ارتباط با مشتری)
  • افزایش نرخ تبدیل مشتری
  • مدیریت بودجه بازاریابی دیجیتال
  • تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
  • ارائه گزارش به صاحبان کسب‌وکار

با توجه به اندازه کسب‌وکار و بودجه آن، کارشناس دیجیتال مارکتینگ ممکن است هر یک از مسئولیت‌های بالا را خودش به عهده بگیرد یا بخشی از آن را به عهده یک تیم قرار دهد؛ و یا همه را به تیم واگذار کرده و خودش فقط نقش مدیر را بازی کند.

با توجه به این که در دنیای امروز کلید اصلی ورود هر کسب‌وکار به دنیای دیجیتال طراحی سایت است. تعداد زیادی از مهارت‌ها و وظایف بازاریاب دیجیتال نیز با مدیریت وب‌سایت مرتبط است.

بیشتر بخوانید: برترین استراتژی بازاریابی استارت‌آپ‌ها در سال 1401

رونق بازار کار دیجیتال مارکتینگ

اگر تازه‌کار هستید یا تصمیم دارید وارد بازار کار دیجیتال مارکتینگ شوید، یکی از زمینه‌های کاری بالا را انتخاب کنید و در آن متخصص شوید. پیش از شروع می‌توانید بازار کار آن را نیز در وب‌سایت‌های کاریابی بررسی کنید. برای هر کدام از این تخصص‌ها در حال حاضر موقعیت‌های شغلی زیادی در کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ وجود دارد.

برای شروع، کارآموزی می‌تواند گزینه خیلی خوبی برای شما باشد. همزمان با یادگیری می‌توانید تجربه کسب کنید، و سابقه کاری نیز خواهید داشت.

یکی از نقاط عطف شغل دیجیتال مارکتینگ این است که شما می‌توانید روش همکاری خود با کسب‌وکارها را انتخاب کنید.

  • می‌توانید استخدام شوید و حضوری در یک شرکت کار کنید.
  • می‌توانید پاره‌وقت و حضوری با یک کسب‌وکار همکاری کنید.
  • می‌توانید به صورت فریلنسری یا آزادکاری با یک یا چند کسب‌وکار همکاری کنید.

 

درآمد متخصص دیجیتال مارکتینگ در ایران و جهان چقدر است؟

درآمد دیجیتال مارکتینگ، بسته به این که کارشناس مورد نظر چقدر مهارت و سابقه کار داشته باشد و چه مسئولیت‌هایی را به عهده بگیرد رقم‌های بسیار متفاوتی دارد.

اگر در سایت‌های کاریابی ایرانی گشتی بزنیم، می‌بینیم که برای استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ در سطح متوسط از 6 تا 15 میلیون تومان در نظر می‌گیرند. اما یک مدیر دیجیتال مارکتینگ با سابقه کار بالای 5 سال بیش از 10 میلیون تومان در ماه و به طور متوسط تا 20 میلیون تومان درآمد دارد.

حقوق کارآموز دیجیتال مارکتینگ نیز از صفر تا 5 میلیون تومان متغیر است.

اما درآمد بازاریابی دیجیتال به صورت فریلنس بسیار متغیر است و به حجم کاری، نوع مسئولیت، سطح مهارت و نوع قیمت‌گذاری بستگی دارد.

اگر قصد مهاجرت دارید یا قصد دارید در بازار کار خارج از ایران فعالیت کنید، بد نیست نگاهی هم به درآمد دیجیتال مارکترها در آمریکا و اروپا بیندازیم.

بر اساس آماری که وب‌سایت Payscale منتشر کرده است، درآمد دیجیتال مارکتینگ در آمریکا حدود 69 هزار دلار در سال و در آلمان حدود 47 هزار یورو در سال است.

درآمد دیجیتال مارکتینگ در آمریکا

درآمد دیجیتال مارکتینگ در آلمان

 

مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار دیجیتال مارکتینگ

به دلیل این که بازاریابی دیجیتال یک زمینه کاری جدید به شمار می‌رود برای جذب شدن در بازار کار آن نیازی نیست که حتماً مدرک دانشگاهی مرتبطی داشته باشید. در این حوزه، مهارت و دانش شما بیش از هر چیز اهمیت دارد. برخی از مهارت‌هایی که لازم است یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ بر آن‌ها مسلط باشد عبارت‌ است از:

  • طراحی استراتژی کمپین‌های تبلیغاتی
  • طراحی استراتژی محتوا
  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی
  • طراحی گرافیک
  • طراحی رابط و تجربه کاربری (UI, UX)
  • طراحی استراتژی سئو، بهینه‌سازی و بازاریابی موتورهای جستجو (SEO, SEM)
  • تحلیل داده‌های آماری
  • ابزارهای تحلیل وب (گوگل آنالیتیکس و…)
  • ایمیل مارکتینگ
  • مدیریت ارتباط با مشتریان
  • آشنایی با طراحی وب
  • اصول برندینگ
  • مهارت حل مسئله
  • خلاقیت و ایده‌پردازی
  • مهارت‌های مدیریت زمان و مدیریت منابع انسانی

تعداد این مهارت‌ها کم نیست و هر کدام زمان زیادی برای یادگیری نیاز دارند. اما نگران نباشید، اگر واقعاً به این کار علاقه‌مند باشید، کافی است این مسیر را شروع کنید. گام به گام می‌توانید مهارت‌ها را بیاموزید و پیش بروید. باز هم تاکید می‌کنیم که همزمان با یادگیری تمرین کنید.

برای شروع یادگیری می‌توانید از دوره‌های رایگان coursera یا simplilearn استفاده کنید یا نگاهی به دوره‌های learndigital.withgoogle بیندازید.

بیشتر بخوانید: تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری با ۱۷ روش کاربردی

 

عوامل مؤثر بر دستمزد مشاغل حوزه دیجیتال مارکتینگ

حرفه دیجیتال مارکتینگ یک حرفه جامع است، به این معنا که مهارت‌های متنوعی را دربر می‌گیرد. همان‌طور که اشاره کردیم شما می‌توانید یا در یک زمینه از مشاغل زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ، یا به عنوان دیجیتال مارکتر فعالیت کنید. اما به هر صورت میزان دستمزدی که دریافت می‌کنید به چند عامل بستگی دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

عوامل مؤثر بر دستمزد دیجیتال مارکتر

1. نوع تخصص و مهارت

اگر قصد داشته باشید در یکی از تخصص‌های زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنید، باید بدانید که در هر حوزه‌ای قیمت‌های پایه متفاوتی وجود دارد. دستمزد کارشناس سئو و تولیدکننده محتوا با هم متفاوت است. اما علاوه بر آن میزان مهارت شما در آن تخصص نیز اهمیت دارد؛ از طرفی اگر گواهی یا مدرک معتبری برای یادگیری آن داشته باشید نیز می‌تواند مؤثر باشد.

 

2. رده سازمانی

واضح است که هر چه در سازمان، رتبه بالاتری داشته باشید احتمالاً دستمزد بیشتری می‌گیرید. به طور معمول مدیر تیم دیجیتال مارکتینگ دستمزد بیشتری نسبت به سایر افراد تیم دریافت می‌کند و پس از آن کارشناس دیجیتال مارکتینگ و متخصصانِ هر حوزه بنا بر وظایفشان دستمزدهای متفاوتی دریافت می‌کنند.

 

3. میزان تجربه و سابقه کار

هر چه تجربه و سابقه شما در دیجیتال مارکتینگ بیشتر باشد می‌توانید پروژه‌های بهتری بگیرید و رتبه بالاتری نیز در تیم دیجیتال مارکتینگ خواهید داشت. بر همین اساس دستمزد شما می‌تواند بالاتر برود.

سابقه کار و تجربه روی دقت، کیفیت و سرعت کار فرد اثر چشمگیری می‌گذارد، بنابراین این موضوع برای هر کارفرمایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

4. تحصیلات

اگر رشته‌ای که در آن تحصیل کرده‌اید با حوزه فعالیتتان همخوانی داشته باشد، قطعاً می‌تواند روی شغل و درآمدتان اثر بگذارد. تحصیل در رشته‌های مرتبط با مدیریت، بازاریابی، علوم داده، رسانه، فناوری و اطلاعات و… می‌تواند بر شغل دیجیتال مارکتینگ مؤثر باشد.

 

5. حجم و زمان کار

میزان دستمزد دریافتی در هر شغلی یا بر اساس پروژه و یا بر اساس زمان انجام کار تعیین می‌شود. بنابراین، بسته به این که پروژه‌ای که در دست دارید چه حجمی داشته باشد، یا این که چه زمانی را صرف انجام کار کنید، دستمزد دریافت خواهید کرد.

 

6. شرکت یا کارفرمای طرف قرارداد

اندازه شرکت یا پروژه طرف قرارداد نیز به طور مستقیم روی دستمزد اثر می‌گذارد. هر چه شرکت بزرگ‌تر باشد معمولاً بودجه بیشتری دارد. از طرفی، همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم اگر شما تجربه کاری خوبی داشته باشید امکان کار با شرکت‌های بزرگ‌تری را خواهید داشت. در این صورت می‌توانید روی دستمزد بالاتری حساب کنید. البته برای چنین پروژه‌هایی باید در قالب یک تیم کار کنید.

 

7. مکان

جایی که در آن زندگی و کار می‌کنید نیز روی دستمزد شما اثر دارد. اگر بتوانید به صورت آنلاین در اروپا، آمریکا یا کانادا کار کنید درآمد خیلی بالاتری خواهید داشت. در ایران هم به طور معمول دستمزد دیجیتال مارکتینگ در شهرهای بزرگ بیشتر از شهرهای کوچک است.

 

سخن پایانی

همان‌طور که دنیای دیجیتال بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی ما شده است، بازاریابی دیجیتال نیز جایگاه باثباتی در حوزه مشاغل دارد. بنابراین اگر قصد ورود به بازار کار دیجیتال مارکتینگ را دارید، انتخاب هوشمندانه‌ای کرده‌اید. هر جای دنیا که باشید و در هر کدام از زیرشاخه‌های این تخصص که مهارت پیدا کنید می‌توانید جای مطمئنی در بازار کار برای خودتان بیابید.

ممکن است بحث‌های مربوط به محدودیت‌های اینترنت ذهنتان را آشفته کند. اما نگران نباشید. حتی در صورت اعمال محدودیت هم دیجیتال مارکتینگ جایگاه خودش را خواهد داشت. فقط شاید لازم باشد استراتژی کارتان را کمی تغییر دهید.

بازاریابی دیجیتال یک شغل علمی و آینده‌دار است که علاوه بر درآمد خوب، جایگاه اجتماعی خوبی هم برایتان رقم خواهد زد.

 

منابع: