بازار کار وردپرس در سال‌های اخیر در همه دنیا رو به رشد بوده است، و وردپرس مجبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) در جهان است. پس اجازه بدهید ابتدا بازار کار آن را در ایران و جهان با هم بررسی کنیم و سپس با راه‌های کسب درآمد از وردپرس آشنا شویم.

در ادامه می‌خوانیم:

 

وضعیت بازار کار وردپرس در ایران و جهان در سال 1401

اگر می‌خواهید وردپرس یاد بگیرید و وارد بازار کار وردپرس بشوید انتخاب خوبی کرده‌اید. به گزارش w3techs از بین تمام وب‌سایت‌های موجود 43% از آن‌ها از وردپرس استفاده می‌کنند و 64/4% از وب‌سایت‌هایی که یک سیستم مدیریت محتوا دارند، وردپرس را انتخاب کرده‌اند. بنابراین بخش بزرگی از بازار کار طراحی وب‌سایت در دنیا به وردپرس اختصاص دارد.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس مزایایی دارد که باعث محبوبیت آن میان طراحان وب‌سایت و کسب‌وکارها شده است. برخی از این مزیت‌ها عبارت‌اند از:

  • سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای همه به صورت رایگان در دسترس است.
  • یادگیری آن آسان است و بدون یادگیری کدنویسی می‌توان طراحی سایت وردپرسی را آغاز کرد.
  • به آسانی و خیلی سریع می‌توان یک وب‌سایت زیبا و مناسب با را وردپرس طراحی کرد.
  • وردپرس قالب‌های متنوع زیادی (شرکتی، فروشگاهی، خبری، وبلاگی، تجاری و…) دارد.
  • برای اضافه کردن قابلیت‌های متفاوت به وب‌سایت، افزونه‌های متعددی دارد که نیاز به کدنویسی را بسیار کم می‌کند.
  • وردپرس پیوسته به‌روزرسانی می‌شود و امنیت بالایی دارد. از زبان فارسی نیز به خوبی پشتیبانی می‌کند.

به این ترتیب بازار کار وردپرس جای پیشرفت زیادی دارد. اما اجازه بدهید نگاهی به آگهی‌های استخدام کارشناس وردپرس در وب‌سایت‌های کاریابی ایرانی بیندازیم. دقت کنید که این آگهی‌ها در شهرهای متفاوت هستند، نیاز به میزان مهارت متفاوتی دارند و برخی کارشناس حضوری می‌خواهند و بعضی دیگر دورکار؛ در بسیاری از موارد امکان استخدام افراد دارای معلولیت هم فراهم است.

در جاب‌ویژن هر روز تعداد زیادی آگهی برای استخدام متخصص وردپرس ثبت می‌شود. آگهی های استخدام وردپرس کار در جاب ویژن

همین‌طور چند آگهی استخدام زیر در ای-استخدام ثبت شده‌اند:

آگهی های استخدام وردپرس کار در ای-استخدام

و تعدادی از آگهی‌های استخدام کارشناس وردپرس در سایت جابینجا به قرار زیر است:

آگهی های استخدام وردپرس کار در جابینجا

همان‌طور که گفتیم بازار کار وردپرس به ایران محدود نمی‌شود و در هر جایی از دنیا جای رشد دارد. اگر علاقه‌مند باشید حتی می‌توانید با حرفه‌ای شدن در وردپرس درآمد دلاری هم داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین وب‌سایت‌هایی که موقعیت‌های شغلی برای متخصصان وردپرس را ارائه می‌کند jobs.wordpress است. چند مورد از این آگهی‌ها را می‌توانید در تصویر زیر ببینید.

آگهی های استخدام وردپرس کار در سایت وردپرس

همین‌طور در وب‌سایت wphired می‌بینیم:

آگهی های استخدام در سایت wphired

 

روش های کسب درآمد از وردپرس (ریالی و دلاری)

کسب درآمد از وردپرس یک روش سریع برای میلیاردر شدن نیست، اما یک روش مطمئن برای رسیدن به درآمدی مشخص به شمار می‌آید. دست کم پیش‌بینی می‌شود تا چند سال آینده بازار کار وردپرس همین‌طور پررونق بماند. راه‌های کسب درآمد از وردپرس متنوع و زیاد است. شما با توجه به میزان مهارت، علاقه و شرایط خودتان می‌توانید به یک یا چند روش مشغول به کار شوید. در ادامه روش‌های اصلی کسب درآمد از وردپرس را با هم بررسی می‌کنیم.

 

1. کسب درآمد از وردپرس با طراحی سایت

وردپرس یک سیستم مدیریت محتواست. بنابراین اولین گزینه‌ای که به ذهن هر کسی می‌رسد طراحی سایت است. اما از طراحی سایت هم به روش‌های متفاوتی می‌توان کسب درآمد کرد. برای ما در ایران بعضی از روش‌ها هم به ریال و هم به دلار مقدور است، و بعضی از روش‌ها به سختی به دلار ممکن می‌شود.

  • طراحی سایت برای دیگران و دریافت دستمزد برای هر پروژه. اگر دانش کافی داشته باشید، می‌توانید پروژه طراحی سایت بگیرید و از این طریق درآمد داشته باشید. هم می‌توانید استخدام شوید، و هم می‌توانید فریلنس کار کنید. هم می‌توانید به تنهایی صفر تا صد پروژه‌تان را انجام دهید و هم می‌توانید در یک تیم کار کنید. اگر زبان انگلیسی‌تان خوب باشد، با این روش می‌توانید درآمد دلاری خوبی هم داشته باشید.
  • طراحی سایت فروشگاهی و فروش محصول فیزیکی یا مجازی، یا فروش خدمات. اگر نمی‌خواهید تمام وقت خود را به طراحی سایت بگذرانید و دوست دارید کسب‌وکار شخصی خودتان را راه‌اندازی کنید، یک سایت فروشگاهی برای خودتان طراحی کنید و در آن محصول فیزیکی یا مجازی که دارید را به فروش بگذارید. می‌توانید از طریق وب‌سایتتان خدماتتان را نیز ارائه کنید یا مشاوره بدهید.
    بیشتر بخوانید: مزایای کسب‌وکار اینترنتی
  • اتاق گفتگوی اختصاصی یا انجمن‌های تخصصی بسازید و حق اشتراک دریافت کنید. اگر می‌توانید مدیریت اتاق گفتگو را به دست بگیرید این روش می‌تواند درآمد خوبی برایتان فراهم کند. بهتر است در زمینه‌ای که تخصص دارید شروع به کار کنید؛ و البته باید صبور باشید و تلاش کنید.
  • از همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ) کسب درآمد کنید. یک وب‌سایت طراحی کنید و محصول دیگران را بفروشید و پورسانت دریافت کنید. در این روش علاوه بر طراحی وب‌سایت باید کمی با اصول سئو، دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوای باکیفیت آشنا شوید.

 

2. کسب درآمد از مدیریت سایت وردپرسی

بسیاری از طراحان سایت پس از طراحی اولیه، سایت را تحویل می‌دهند و مدیریت محتوا را در آینده پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین صاحبان کسب‌وکار به کسی نیاز دارند که محتوای سایت را مدیریت کند، قالب و افزونه‌ها را به‌روزرسانی کند و سئو و امنیت سایت را زیر نظر داشته باشد. اگر تازه شروع به کار کرده‌اید موقعیت شغلی مدیر سایت که گاهی به آن ادمین سایت هم می‌گویند فرصت خوبی برای کسب تجربه و درآمد است. به خصوص که یادگیری وردپرس ساده است و می‌توانید به مرور نکات بسیاری یاد بگیرید.

کسب درآمد از مدیریت سایت وردپرسی

 

3. کسب درآمد از برنامه‌نویسی و توسعه وردپرس

اگر دانش کافی در زمینه وردپرس دارید و به برنامه‌نویسی وب و برنامه‌نویسی وردپرس مسلط هستید، می‌توانید درآمد بسیار خوبی داشته باشید. بسیاری از کسب‌وکارها وب‌سایت‌هایی نیاز دارند که به طراحی‌هایی پیشرفته‌تر از قالب‌ها و افزونه‌های موجود نیاز دارد. شاید قالب شخصی خودشان را بخواهند یا لازم باشد افزونه‌ای برای کار خاصی طراحی کنند. در چنین مواقعی اگر سایتشان با وردپرس طراحی شده باشد سراغ متخصصان حرفه‌ای وردپرس می‌روند.

تعداد بسیار زیادی از توسعه‌دهندگان وردپرس آزادکار یا فریلنسر هستند. بنابراین محدودیت جغرافیایی برای کار ندارند و می‌توانند به ریال یا دلار درآمد کسب کنند. وب‌سایت developer.wordpress.org منابع ارزشمند بسیاری برای توسعه‌دهندگان وردپرس فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: بهترین زبان برنامه‌نویسی فریلنسری

 

4. طراحی قالب و افزونه وردپرس

برای طراحی سایت وردپرسی، پس از نصب وردپرس لازم است یک قالب روی سایت نصب شود تا ظاهر سایت با کمک آن طراحی شود. اگر با وردپرس آشنا باشید می‌دانید که افزونه‌ها (پلاگین‌ها) نیز اجزای جدایی‌ناپذیر هر سایت وردپرسی هستند. بنابراین اگر توسعه‌دهنده وردپرس باشید می‌توانید قالب و افزونه طراحی کنید و از فروش آن‌ها درآمد خوبی داشته باشید.

در این مورد هم محدودیتی برای کار کردن به زبان فارسی ندارید. می‌توانید قالب‌ها یا افزونه‌هایی به زبان انگلیسی طراحی کنید و از فروش آن در سراسر دنیا پول درآورید.

کسب درآمد از طراحی قالب و افزونه وردپرس

قالب‌ها و افزونه‌های طراحی شده به زبان فارسی را در ایران می‌توانید در سایت‌هایی مثل ژاکت یا راست‌چین به فروش بگذارید.

قالب‌های طراحی شده به زبان انگلیسی را می‌توانید روی themeforest و افزونه‌ها را روی codecanyon و سایت‌های مشابه دیگر بفروشید.

 

5. کسب درآمد وردپرس با فارسی‌سازی قالب و افزونه

تعداد زیادی از قالب‌ها و افزونه‌هایی که به زبان انگلیسی موجود است، برای زبان فارسی مناسب نیست. حتی اگر امکان راست‌چین شدن هم داشته باشد بسیاری از طراحی‌ها در سایت به‌هم ریخته نمایش داده خواهد شد. یکی از راه‌های کسب درآمد از وردپرس، فارسی‌سازی قالب‌ها و افزونه‌های پرکاربرد است. نیازی نیست از ابتدا طراحی شوند، کافی است ترجمه و راست‌چین شوند. برای این کار لازم است تا حدی دانش کدنویسی داشته باشید.

 

6. شخصی‌سازی قالب و افزونه‌های وردپرس

بسیاری از صاحبان وب‌سایت‌ها ممکن است از طراح سایت بخواهند بخشی از سایت را به شکل خاصی طراحی کنند که امکان آن با تنظیمات قالب یا افزونه فراهم نشده است. اغلب، چنین کارهایی را می‌شود با چند خط کدنویسی انجام داد. حتی گاهی صاحب سایت همین یک بخش از کارش را به صورت یک پروژه برون‌سپاری می‌کند. این فرصت خوبی برای کسانی است که به کدنویسی در وردپرس مسلط هستند.

کسب درآمد از شخصی سازی قالب و افزونه وردپرس

 

7. کسب درآمد از تولید محتوا برای سایت وردپرسی

باز هم اگر علاقه ندارید به صورت تمام وقت به طراحی سایت بپردازید، می‌توانید یک سایت برای خودتان طراحی کنید و با تولید محتوا برای آن به چند روش درآمد داشته باشید:

  • تبلیغات بگیرید. در سایتتان محتوا تولید کنید و در کنار آن انواع متفاوتی از تبلیغات را ارائه کنید، مثل تبلیغات کلیکی، فروش بنر یا تبلیغات هدفمند (ریتارگتینگ). می‌توانید از خدمات رایگان گوگل ادسنس (یکی از سرویس‌های رایگان تبلیغاتی گوگل که به صاحبان وب‌سایت امکان می‌دهد تبلیغات گوگل را در سایت خود نمایش دهند و از آن درآمد داشته باشند) هم برای کسب درآمد دلاری استفاده کنید اما لازم است یک سایت به زبان انگلیسی طراحی کنید.
  • عضویت ویژه بفروشید. محتوای خاص، به ویژه محتوای آموزشی تولید کنید و برای دسترسی به محتوای سطح بالاتر، اشتراک بفروشید.
  • سفارش رپورتاژ آگهی بگیرید. با طراحی سایت خبری می‌توانید ترافیک بالایی جذب کنید و برای رپورتاژ آگهی در سایتتان مشتری جذب کنید. هزینه رپورتاژ در سایت‌های معتبر و پربازدید مبلغ قابل توجهی دارد.
  • پست سفارشی بنویسید. برای وب‌سایت‌های دیگر، کسب‌وکارها، افراد معروف و… پست سفارشی بنویسید و حق‌الزحمه آن را دریافت کنید.

برای آن که بتوانید در کسب درآمد از تولید محتوا در یک سایت وردپرسی موفق شوید لازم است دانش سئو نیز داشته باشید. مطالعه کنید و نوشتن را تمرین کنید.

کسب درآمد از تولید محتوا برای سایت وردپرسی

بیشتر بخوانید: بازار کار و درآمد سئو در ایران و جهان

 

8. آموزش وردپرس و برگزاری دوره آموزشی

اگر به وردپرس تسلط کافی دارید می‌توانید از آموزش آن هم درآمد داشته باشید. می‌توانید دوره آموزشی برگزار کنید، یا محصولات آموزشی، مثل فیلم و کتاب روی سایتتان بفروشید، یا می‌توانید ترفندهای آموزشی خاص را روی سایت قرار دهید و در ازای دریافت حق عضویت آن را به کاربران نمایش دهید.

دقت کنید، چیزی که می‌تواند موفقیت شما را در کسب درآمد از آموزش وردپرس تضمین کند، کیفیت و تعهد است.

 

میزان درآمد متخصص وردپرس در ایران و جهان در سال 1401

مثل هر شغل دیگری میزان درآمد شما به عنوان متخصص وردپرس بستگی به میزان مهارت شما دارد. اما فقط همین نیست. در واقع در مشاغل فریلنس اغلب نرخ مشخصی وجود ندارد و بودجه هر پروژه توافقی تعیین می‌شود. درآمد وردپرس نیز بین 2 میلیون تومان تا بیش از 20 میلیون تومان متغیر است.

در ایران در سال 1401 اگر به عنوان یک فرد مبتدی وارد بازار کار شده باشید می‌توانید با حقوق 3 تا 5 میلیون تومان استخدام شوید. اگر بخواهید فریلنسری کار کنید احتمالاً می‌توانید بین 2 تا 8 میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشید. اگر حرفه‌ای باشید ممکن است بتوانید برای استخدام بین 8 تا 20 میلیون تومان در ماه دریافت کنید. یک متخصص حرفه‌ای وردپرس که فریلنس کار می‌کند معمولاً بیش از 15 میلیون تومان در ماه درآمد خواهد داشت. اما اگر سراغ درآمد دلاری بروید روی رقم‌های بالاتر هم می‌توانید حساب کنید.

بنابر آن‌چه در وب‌سایت talent.com و ziprecruiter منتشر شده است، میانگین درآمد سالانه توسعه‌دهندگان وردپرس در آمریکا بین 64 هزار تا 70 هزار دلار است (معادل با ساعتی 31 تا 36 دلار). این نتیجه را می‌توانید در تصاویر زیر ببینید.

میانگین درآمد وردپرس کار در آمریکا

و بر اساس نتایجی که سایت glassdoor منتشر کرده است، میانگین درآمد توسعه‌دهندگان وردپرس در اروپا حدود ساعتی 10 یورو است.

میانگین درآمد وردپرس کار در اروپا

 

مهارت های لازم برای ورود به بازار کار وردپرس

برای آن که بتوانید وارد بازار کار وردپرس بشوید داشتن برخی مهارت‌ها ضروری است. بعضی از آن‌ها را باید در ابتدای کار فرا بگیرید اما بعضی دیگر را به مرور و با تکرار و تمرین یاد خواهید گرفت. چند مورد از مهارت‌های اساسی برای کسب درآمد از وردپرس عبارت‌اند از:

  • تسلط به اصطلاحات وردپرس
  • شناخت بخش‌های متفاوت وردپرس و تسلط بر آن‌ها
  • تسلط بر مبانی اصلی وردپرس
  • آشنایی با افزونه‌های وردپرس، به ویژه افزونه‌های پرکاربرد
  • آشنایی با سئو و اصول بهینه‌سازی سایت
  • آشنایی با کدنویسی html و CSS
  • آشنایی با طراحی گرافیک و نرم‌افزارهای مرتبط
  • درک استانداردهای وب و امنیت وب‌سایت
  • آشنایی با برنامه‌نویسی Javascript و… (در صورتی که می‌خواهید به عنوان توسعه‌دهنده وردپرس فعالیت کنید.)
  • مهارت کار گروهی و مهارت‌های ارتباطی

یادگیری وردپرس سخت نیست و با سرعت خوبی پیش می‌رود اما نیاز به تمرین و تکرار دارد. با اختصاص زمان مناسبی در هفته به یادگیری، می‌توانید طی 2 سال تا سطح حرفه‌ای وردپرس را یاد بگیرید. به شرط آن که هم‌زمان با یادگیری به تمرین بپردازید و هر چیزی که یاد می‌گیرید را امتحان کنید. خودتان را به چالش بکشید و اگر می‌توانید به عنوان کارآموز مشغول به کار شوید.

بیشتر بخوانید: درآمد طراح گرافیک در ایران و جهان 1401

 

سخن پایانی

کسب درآمد از وردپرس کار پیچیده‌ای نیست. مزیت وردپرس آن است که از زمانی که در آن مبتدی هستید می‌توانید کسب درآمد را شروع کنید و به مرور حرفه‌ای شوید. آستین‌هایتان را بالا بزنید و شروع کنید. با کمی تلاش و یادگیری می‌توانید به جایگاه اجتماعی و درآمد عالی برسید.

 

منابع: