فهرست:

 

مقدمه:

استراتژی بازاریابی برای استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا، حتی اگر در ظاهر غیرضروری به نظر برسد، بسیار حیاتی است و می‌تواند به نوعی سرنوشت آن‌ها را رقم بزند.

هر استارت‌آپی زمانی که کسب‌وکارش را به راه می‌اندازد با چالش‌های بسیار زیادی روبه‌روست. کسانی می‌توانند به موفقیت دست پیدا کنند که دورنمای کارشان را به خوبی مطالعه کنند، قدم به قدم پیشرفتشان را تحلیل کنند، از موفقیت و شکست استارت‌آپ‌های دیگر درس بگیرند، و میدان را خالی نکنند.

بنابراین اگر قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا را دارید یا به تازگی این کار را کرده‌اید، بهتر است زمانی را به طراحی استراتژی بازاریابی اختصاص دهید. بازاریابی به طور مستقیم با فروش در ارتباط است و داشتن درآمد، عامل اساسی پایداری هر کسب‌وکاری است.

مسیر کلی طراحی استراتژی بازاریابی استارت‌آپ‌ها را می‌توان به سه بخش عمده تقسیم کرد که برای موفقیت در سال 1401، هر کدام بخش‌های جدایی‌ناپذیری دارند.

 

استراتژی ورود به بازار برای استارت آپ ها

روزی یک ایده درخشان در مغزتان جرقه می‌زند و تصمیم می‌گیرید ایده‌تان را جدی بگیرید. این عالی‌ترین کاری است که می‌توانید برای خودتان و دنیا بکنید. دنیا به ایده‌های ارزشمند نیاز دارد. اما فقط داشتن یک ایده کافی نیست. این نخستین قدم از مسیری پر پیچ و خم است. هر کسب‌وکار نوپایی، محصول، خدمت یا ایده‌ای برای ارائه به مخاطب دارد. اما سه سوال مهم:

  • شما چه کسی هستید؟
  • مخاطب شما کیست؟
  • چطور می‌خواهید محصول، ایده یا خدمتتان را به دست او برسانید؟

سفرتان تازه آغاز شده است. و دقت کنید که در سال 1401 هستیم. زمانی که هر کسب‌وکاری پایگاه آنلاین خودش را داشته و روی آن کار می‌کند. رقابت در دنیای مجازی بالا گرفته و اگر می‌خواهید از قافله عقب نمانید حتماً باید دیجیتال مارکتینگ را جدی بگیرید.

بیشتر بخوانید: چگونه کسب و کار سنتی خود را آنلاین کنیم؟

 

افزایش آگاهی از برند: شما که هستید؟

هرچند مهم است که شما چه تصوری از خودتان دارید، اما نکته کلیدی این است که مخاطب شما را چگونه می‌شناسد؟ از چشم مخاطب شما چگونه برندی هستید؟ یا می‌خواهید چگونه برندی باشید؟ باید به مخاطب بگویید چه کاری انجام می‌دهید و چه چیزی شما را از رقبایتان متمایز می‌کند. چرا باید مشتری، شما را انتخاب کند؟

همه استراتژی بازاریابی‌تان را باید طوری بچینید که در راستای ماموریت و چشم‌اندازی باشد که برای کسب‌وکار نوپای خود دارید. طراحی سایت نمایندگی برند و شرکتتان را به یک گروه کاربلد بسپارید. زیرا تصویری که در اولین ارتباط در ذهن مخاطب می‌سازید بیشترین تاثیر را در شناخت او از برند شما دارد.

 

طراحی پرسونا: مخاطب شما کیست؟

برای آن که بتوانید استراتژی بازاریابی مناسبی برای استارت‌آپ خود طراحی کنید، باید خیلی دقیق بدانید برای چه کسی این کار را می‌کنید.

  • چه علایق و سلیقه‌هایی دارد؟
  • چه عادت‌هایی دارد؟
  • شغلش چیست و چقدر درآمد دارد؟
  • چه سرگرمی‌هایی دارد؟
  • چگونه خرید می‌کند؟
  • زندگی روزمره خود را چگونه می‌گذراند؟

طراحی پرسونا

 

کدام قسمت از بازار را پوشش می‌دهید؟

اغلب استارت‌آپ‌ها هنگامی که شروع به کار می‌کنند چشم‌انداز وسیعی پیش رو دارند. و بسیاری از مواقع فکر می‌کنند همه بازار می‌تواند مخاطب آن‌ها باشد. در حالی که تجربه نشان داده یکی از بیشترین دلایل شکست کسب‌وکارهای نوپا، کمبود نیاز به محصول آن‌ها در بازار است. بخش‌بندی بازار کمک می‌کند تا هر استارت‌آپ در برنامه بازاریابی خود، بخشی را که در گام‌های نخست می‌تواند پوشش دهد، بسنجد و به درستی انتخاب کند. این کار از هدر رفتن سرمایه مالی و انرژی سازمان جلوگیری می‌کند. بازار هدف را می‌توانیم بر اساس پنج عامل اساسی تقسیم کنیم:

بخش‌بندی بازار

  • بر اساس عوامل جمعیت‌شناختی (دموگرافیک): بر این اساس مشخص می‌کنیم مشتری بالقوه ما در چه بازه سنی است، بیشتر چه جنسیتی دارد، چقدر درآمد دارد، چه تحصیلاتی دارد، چه مذهب و چه نژادی دارد و در چه خانواده‌ای زندگی می‌کند.
  • بر اساس موقعیت جغرافیایی: مشتری ما در چه منطقه‌ای زندگی می‌کند، این منطقه از نظر آب و هوایی چگونه است، از مکان‌هایی که مشتری معمولاً تردد می‌کند چقدر فاصله دارد، چه جمعیتی از مشتریان ما در منطقه مورد نظر زندگی می‌کنند، و…
  • بر اساس ویژگی‌های روانشناختی مشتری: باید بدانیم مشتری بالقوه ما چه ارزش‌ها و هدف‌هایی دارد، چه دغدغه‌های اجتماعی دارد، سرگرمی‌ها و نیازهایش چیست، چه نقاط ضعف و علایقی دارد، و عقاید او چیست.
  • بر اساس الگوی رفتار مشتری: برای طراحی استراتژی بازاریابی دانستن الگوی رفتار مشتری به ویژه در نحوه و زمان خرید اهمیت بسیار زیادی دارد. علاوه بر این بهتر است بدانیم مشتری ما انتظار دریافت چه مزایایی را دارد، چطور به برند وفادار می‌شود، و چگونه به مرحله آمادگی برای خرید می‌رسد.
  • بر اساس ویژگی‌های استفاده از فناوری (تکنوگرافیک): در سال‌های اخیر که میزان استفاده از تکنولوژی میان کاربران بالا رفته است، داده‌های تکنولوژیک نیز ارزش زیادی پیدا کرده‌اند. شما برای برقراری بهترین ارتباط با مشتری باید بدانید از چه دستگاه‌هایی استفاده می‌کند، چه سیستم عاملی روی دستگاهش دارد، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های محبوبش کدامند و خبرها، تخفیف‌ها یا تبلیغات را از چه کانال‌هایی دریافت می‌کند.

بنابراین پیش از آن که اقدام به آماده‌سازی محصول یا خدمتتان کنید مطمئن شوید که چقدر در بازار خواهان دارد، شما چقدر به بازار هدف دسترسی دارید، چه محصولات مشابهی در بازار وجود دارد و محصولات مشابه از نظر بازاریابی و فروش در چه موقعیتی هستند.

 

چه بودجه‌ای می‌توانید به بازاریابی اختصاص دهید؟

رسیدیم به یکی از اصلی‌ترین منابع هر استارت‌آپ. بله، منابع مالی برای هر کسب‌وکاری به ویژه کسب‌وکارهای نوپا نقش حیاتی دارند. تحقیقات cbinsight نشان داده است که بیشترین عامل شکست استارت‌آپ‌ها، مشکلات مالی بوده است. البته هر کسب‌وکاری با تخصیص به‌جای بودجه می‌تواند پایداری‌اش را تضمین کند؛ اما اختصاص دادن بودجه مناسب به بازاریابی می‌تواند درآمد استارت‌آپ را افزایش دهد و موجب بقای آن شود.

بودجه مناسب برای بازایابی استارت آپ

مسئله اصلی این نیست که چه مقدار می‌توانید برای بازاریابی هزینه کنید، مهم این است که این مبلغ را هوشمندانه و واقع‌بینانه سرمایه‌گذاری کنید. بهتر است روی کانال‌هایی تمرکز کنید که شما را زودتر به هدفتان می‌رسانند. نگران نباشید، با تأمل و مشورت کافی، تلاش کنید بهترین تصمیم را بگیرید. اما به خاطر داشته باشید که به ویژه برای کسب‌وکارهای نوپا احتمال خطا وجود دارد. از اشتباهاتتان درس بگیرید و با تصمیم‌های سریع و خوب خطاها را پوشش دهید.

 

استراتژی‌های جذب مخاطب

پس از شناخت مخاطب وقت آن رسیده است که با او ارتباط برقرار کنید. اما پیش از شروع باید مشخص کنید چه کانال‌های ارتباطی با مشتری دارید و مشتری شما از کدام کانال بیشتر استفاده می‌کند و به کدام بیشتر اعتماد می‌کند. در مجموع می‌توانیم کانال‌های ارتباط با مخاطب را به چهار دسته تقسیم کنیم.

 

1. وب سایت؛ مهم‌ترین کانال ارتباطی آنلاین شما

وب‌سایت شما فروشگاه آنلاین شماست؛ و مالکیت آن متعلق به خودتان است. بنابراین هیچ شبکه اجتماعی یا حساب کاربری مهمانی نمی‌تواند جایگزین آن شود. در تمام طول شبانه‌روز مخاطب می‌تواند از طریق وب‌سایت به شما دسترسی داشته باشد. بنایراین یکی از مهم‌ترین و اولین قدم‌ها در بازاریابی استارت‌آپ‌ طراحی سایت باکیفیت است. متناسب با بودجه‌ای که دارید مبلغی را برای این کار کنار بگذارید و راه‌های ارتباطی مشخصی در وب‌سایتتان قرار دهید تا مخاطب از طریق آن‌ها به شما دسترسی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: نقش وب‌سایت در کسب‌وکار

بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا برای شروع، با CMS آماده مثل طراحی سایت وردپرسی آغاز می‌کنند. در این صورت با هزینه کمتر می‌توانید یک سایت بهینه داشته باشید. اگر محصول فیزیکی برای ارائه دارید یا تعداد محصولاتتان به نسبت زیاد است، به نظر می‌رسد طراحی سایت فروشگاهی برای شما بهتر و اصولی‌تر باشد. در گذاشتن خشت‌های اول استارت‌آپ خود دقت کنید.

لوگو و سایر هویت‌های بصری وب‌سایتتان را جذاب طراحی کنید. برای کاهش هزینه‌ها می‌توانید به فریلنسرها سفارش کار بدهید. در سایت‌هایی مثل پونیشا و انجام میدم نمونه کارها و روزمه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: 12 نکته ضروری در طراحی گرافیک وب‌سایت

 

سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید

سئو راهکاری است برای آن که موتورهای جستجو مشتری را به سایت شما راهنمایی کنند. اما دقت کنید که سئو یک برنامه بلند مدت است. به خصوص اگر بودجه محدودی دارید، برای رسیدن به نتایج سریع‌تر می‌توانید در کنار سئو از تبلیغات گوگل نیز استفاده کنید. اما در کل از سئو غافل نشوید و رتبه سایتتان را در گوگل بالا ببرید. یک راهکار کارآمد برای این کار تحقیق کلمات کلیدی است.

بیشتر بخوانید: راهکارهای تضمینی جهت افزایش رتبه سایت در گوگل

 

از ابزارهای تجزیه و تحلیل سایت کمک بگیرید

سایتتان را با کمک ابزارهایی مثل سرچ کنسول گوگل و گوگل آنالیتیکس مدام رصد و تجزیه و تحلیل کنید. گوگل آنالیتیکس حتی در شناخت بهتر مخاطب نیز به شما کمک می‌کند.

 

وب سایت خود را برای تلفن همراه بهینه کنید

این روزها بیشتر کاربران با استفاده از تلفن همراه به سایت‌ها سر می‌زنند.سعی کنید بهترین تجربه کاربری را در استفاده از سایت برایشان رقم بزنید. وب‌سایتتان را کنش‌گرا طراحی کنید تا کاربران موبایل به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

طراحی سایت کنش‌گرا

 

لندینگ پیج‌های جالب بسازید

برای معرفی یک محصول یا خدمت خاص یا جدید، یا برای معرفی کسب‌وکارتان می‌توانید صفحه‌های فرود یا لندینگ پیج‌های جالب بسازید و راه ارتباطی‌تان را در این صفحات قرار دهید، یا اطلاعات مشتری را دریافت کنید. چنین صفحاتی در کل با هدف بازاریابی و تبلیغات ساخته می‌شوند و لینک آن‌ها از روش‌های متفاوت مثل شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات یا ایمیل در دسترس مشتری قرار می‌گیرد. صفحه فرود طراحی می‌شود تا مخاطب را تشویق کند که عمل مشخصی را انجام دهد.

مخاطب را به عمل مشخصی فرا بخوانید (CTA)

فراخوان به عمل یا کال تو اکشن به این معناست که شما مستقیم از مخاطب بخواهید کار مشخصی انجام دهد. صفحه‌های فرود یکی از بهترین مکان‌ها برای قرار دادن فراخوان به عمل است. اما در موارد بسیار دیگری، مثل صفحه مقالات وبلاگی و شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانید مشتری را به یک عمل خاص فرابخوانید.

فراخوان به عمل در صفحات فرود قرار دهید.

خرید محصول، ثبت نام در یک دوره یا وبینار، وارد کردن تلفن یا ایمیل همه می‌توانند عمل‌هایی باشند که از مشتری می‌خواهید انجام دهد. حتی می‌توانید اگر در حوزه کسب‌وکار شما مقدور است از مشتری بخواهید یک محصول رایگان را دریافت کند، یا با دادن اطلاعات خاصی، یک دستورالعمل کاربردی، یک کتابچه الکترونیک یا چیز مشابهی هدیه بگیرد که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به او معرفی کند.

 

2. محتوا؛ کلید ارتباط با مخاطب

از هر طریقی که با مخاطب ارتباط برقرار کنید، نوعی از محتوا در ارتباط شما نقش دارد. اگر می‌خواهید کیفیت ارتباطتان با مشتری بالا برود، کیفیت محتوا را افزایش دهید و سعی کنید نوعی از محتوا که مشتری شما به آن بیشتر علاقه دارد را بیابید. شما می‌توانید از طریق مقاله‌های وبلاگی، اینفوگرافیک، ویدیو، کتاب الکترونیک، راهنماها، خبرنامه یا وبینار برای مخاطب خود تولید محتوا کنید.

کانال‌های مختلف را امتحان کنید و ببینید مخاطب شما از کدام کانال، محتوای بیشتری دریافت می‌کند و به کدام محتوا، اعتماد بیشتری دارد. یکی از مهم‌ترین منابع محتوایی شما وب‌سایتتان است. پس از آن، شبکه‌های اجتماعی و هر کانالی که از طریق آن با مخاطب در ارتباطید می‌تواند فرصتی برای ارائه محتوای باکیفیت باشد.

 

مقاله‌های وبلاگی مرتبط با فعالیتتان بنویسید

نقش مقالات وبلاگی را دست کم نگیرید. به سادگی از طریق مقاله‌های وبلاگتان می‌توانید هویت برندتان را به مخاطب بشناسانید؛ می‌توانید محصولات و خدماتتان را معرفی و مشتری را هدایت کنید که با شما معامله کند. علاوه بر این وبلاگ فرصت خوبی برای اعتمادسازی در اختیار شما قرار می‌دهد. بنایراین روی وبلاگتان وقت بگذارید و حتی برای تولید محتوا نیرو استخدام کنید. بهینه‌سازی مقاله‌های وبلاگی را نیز در برنامه سئو خود در نظر بگیرید.

 

محتوای تصویری و ویدیویی را امتحان کنید

در قدم‌های اول بازاریابی استارت‌آپ‌ها، شاید کار روی محتوای ویدیویی ساده نباشد. ساخت ویدیو، هم به هزینه بیشتر و هم زمان بیشتری نیاز دارد. اما آن را امتحان کنید. به ویژه برای انتشار روی شبکه‌های اجتماعی محتوای تصویری و ویدیویی بازخورد بهتری می‌گیرد. این دو نوع از محتوا را امتحان کنید، و پس از تحلیل نتایج، اگر بازگشت مالی کافی برایتان دارد، چرا که نه؟! یک ویدیوی جذاب می‌تواند تصویر ماندگاری از شما در ذهن مخاطب خلق کند.

 

3. شبکه‌های اجتماعی؛ ابزاری محبوب و مهم

در سال 1401 یکی از مهم‌ترین ابزارها در برنامه استراتژی بازاریابی استارت آپ‌ها، استراتژی شبکه‌های اجتماعی آن‌هاست. بیش از دو میلیارد نفر در سراسر دنیا از شبکه‌‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. کافی است نگاهی به دور و برتان بیندازید. بیشتر افراد مدت زمانی از روز را در شبکه‌های اجتماعی پرسه می‌زنند. پس بهتر است از این فرصت بهترین استفاده را ببرید.

شبکه‌های اجتماعی در استراتژی بازاریابی استارت آپ ها

یک استراتژی خوب برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی‌تان داشته باشید. در ایران اینستاگرام از بقیه شبکه‌های اجتماعی پرطرفدارتر است. تلگرام نیز کاربران زیادی دارد و اگر نیاز به تشکیل گروه داشته باشید ابزارهای خیلی خوبی در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر مشتری خارجی دارید، از فیس‌بوک غافل نشوید. اگر مشتری‌هایتان در توئیتر فعالند، بد نیست شما هم در فضای آن حضور داشته باشید.

علاوه بر آن شما می‌توانید از پیام‌رسان‌هایی مثل واتس‌اپ و تلگرام برای ارائه خدمات به مشتری و ارتباط با او استفاده کنید.

خیلی دقت کنید که در هر فضایی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنید، از تاریکی بیرون بیایید. اجازه بدهید مشتری دقیقاً بداند با چه کسی صحبت می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه از اینستاگرام کسب درآمد کنیم؟

 

از اینفلوئنسرها و بلاگرها کمک بگیرید

در هر حوزه کاری افراد تاثیرگذاری وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بخواهید برای شما تبلیغ کنند. اگر تعداد زیادی از مخاطبان شما به اینفلوئنسر ها اعتماد داشته باشند مشتریان زیادی را با این تبلیغات جذب خواهید کرد.

بلاگرها هم در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. می‌توانید با تعدادی از بلاگرهایی که حوزه فعالیتشان با استارت‌آپ شما مرتبط است صحبت کنید تا کسب‌وکار نوپای شما را معرفی کنند.

بیشتر بخوانید: بررسی تفاوت اینفلوئنسر و بلاگر

 

4. بازاریابی ایمیلی؛ یکی از بهترین ابزارهای روز

باید ایمیل را به عنوان یکی از مهم‌ترین و ارزان‌ترین ابزارهای روز بازاریابی در نظر داشته باشیم. از این نظر بازاریابی ایمیلی برای کسب‌وکارهای نوپا بسیار مناسب است. اما باید یک لیست ایمیل داشته باشید که بتوانید به مشتری ایمیل بزنید. راه‌های متنوعی برای دریافت ایمیل از مشتری وجود دارد. برای مثال از طریق صفحه‌های فرود یا خبرنامه ایمیل مشتری را دریافت کنید. یا وبینار رایگان برگزار کنید و برای ثبت نام از مشتری بخواهید که ایمیل خود را ثبت کند. برخی از استارت‌آپ‌ها نیز از کسب‌وکارهای مشابه و دوستانشان می‌خواهند که یک بار از طرف آن‌ها ایمیل بزنند و پس از آن خودشان ارتباط با مشتری را حفظ کنند.

در مورد بازاریابی ایمیلی به یک نکته خیلی مهم دقت کنید. آیا مشتری شما ایمیل چک می‌کند؟

 

تحلیل و بهبود راهکارهای مشتری‌یابی

پس از انجام تبلیغات و برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی یک گام مهم و نهایی باقی می‌ماند؛ ارزیابی کمپین و بهبود آن. به خصوص چون بودجه استارت‌‌آپ‌ها برای بازاریابی محدود است، خیلی مهم است که مطمئن شوند آن را هدر نمی‌دهند. هر کمپین تبلیغاتی که اجرا می‌شود باید به خوبی بررسی شود تا در صورت نیاز بهبود یابد و تکرار شود. دو روش عمومی برای این کار وجود دارد.

 

تعیین شاخص کلیدی عملکرد استارت آپ (KPI)

شاخص‌های کلیدی عملکرد در بازاریابی استارت آپ ها

در استراتژی بازاریابی استارت آپ ها، شاخص‌ها یا سنجه‌های کلیدی عملکرد، معیارهایی هستند که در نظر می‌گیریم تا مشخص کنیم یک کمپین بازاریابی یا تبلیغاتی تا چه اندازه موفق بوده است. بنابراین ابتدا باید هدفتان از برگزاری کمپین را مشخص کنید. برای مثال اگر هدف شما افزایش فروش باشد، باید میزان فروش خود در مدت زمان معینی را در نظر بگیرید و قبل و بعد از کمپین با هم مقایسه کنید.

 

امتحان کنید، تحلیل کنید، تکرار کنید!

به عنوان یک کسب‌وکار نوپا لازم است کمپین‌های بازاریابی را امتحان کنید. برای آن‌ها سنجه‌های معقولی در نظر بگیرید، و پس از به انجام رساندن، به خوبی آن را تحلیل کنید. شاید لازم باشد تغییراتی در روش خود ایجاد، یا همان کمپین را تکرار کنید. برای بهبود کمپین بازاریابی‌تان از نظرات مشتریان بهره ببرید.

می‌توانید از روش آزمون A/B هم استفاده کنید. در این روش دو نسخه از صفحه اصلی سایت یا صفحه فرود به کاربر ارائه شده، سپس بررسی می‌شود که نرخ تبدیل کاربر به مشتری در کدام حالت بیشتر است. جمع‌آوری اطلاعات از این طریق به شما کمک می‌کند در یک مسیر بازاریابی پربازده‌تر سرمایه‌گذاری کنید و استارت‌آپ پایدارتری داشته باشید.

 

نکاتی مهم در بازاریابی کسب و کارهای نوپا

تمام آن‌چه گفته شد اصول اساسی طراحی استراتژی بازاریابی استارت آپ هاست. اما نکات دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند کمک شایانی به بقای یک کسب‌وکار نوپا بکند. در ادامه به این نکات پرداخته‌ایم:

  • از تبلیغات کلیکی استفاده کنید. با اجرای این تبلیغات، مبلغی که پرداخت می‌کنید دقیقاً معادل است با تعداد افرادی که توجهشان به تبلیغ شما جلب شده و روی آن کلیک کرده‌اند.
  • تبلیغات هدفمند (ریتارگتینگ) را در برنامه خود قرار دهید. با تبلیغات هدفمند مطمئن می‌شوید که تبلیغ شما به افراد علاقه‌مند بیشتری نمایش داده می‌شود.
  • فضایی برای بازاریابی ارجاعی (ریفرال مارکتینگ) بسازید. مشتری‌ها به نظر خریداران قبلی بیشتر اعتماد می‌کنند، پس بهتر است این فضا را ایجاد کنید که بتوانند نقد و بررسی آن‌ها را بشنوند.بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ
  • پروفایل تجاری گوگل (Google Business Profile) برای خودتان ثبت کنید. گوگل به شما اجازه می‌دهد اطلاعات خود را رایگان ثبت کنید. در این صورت وقتی نام برند شما را جستجو می‌کنند محل شما روی نقشه، آدرس سایت، تلفن و بقیه اطلاعات نمایش داده خواهد شد.
  • تست رایگان محصول و خدمات ارائه دهید. اگر برایتان امکان دارد به مشتری اجازه بدهید که پیش از خرید، محصول شما را امتحان کند.
  • تجربه مشتری راضی را منتشر کنید. با این کار اعتبارتان افزایش می‌یابد.
  • کوپن تخفیف بدهید. همه از گرفتن تخفیف لذت می‌برند. می‌توانید در صفحات فرود، یا در مناسبت‌های خاص و مرتبط با کسب‌وکارتان کوپن‌های تخفیف مدت‌دار منتشر کنید.
  • با خدمات پس از فروش عالی مشتری را وفادار کنید. هیچ چیزی مثل خدمات پس از فروش خوب نمی‌تواند اعتماد مشتری را جلب کند. همیشه به این فکر کنید که مشتری را نگه دارید. جذب مشتری جدید بسیار پرهزینه‌تر از نگه داشتن مشتری قدیمی است.
  • در رویدادهای مرتبط با کسب‌وکار خود شرکت کنید. در این رویدادها می‌توانید رقبایتان را ببینید و وضعیت آن‌ها را بسنجید. ممکن است مشتری‌هایتان هم در رویداد حضور داشته باشند.
  • با یک ارزش پیشنهادی منحصر به فرد وارد بازار شوید. فراموش نکنید که تنها کیفیت بازاریابی مهم نیست، اول باید یک محصول باکیفیت برای ارائه داشته باشید.
  • اطلاعات مشتری‌هایتان را جمع‌آوری و تحلیل کنید. مشتری‌های شما چه کسانی هستند؟ اطلاعاتتان را بروز نگه دارید. همیشه بررسی کنید چه کسانی و از کجا به سایت شما سر می‌زنند و بیشترین خریداران شما چه کسانی هستند.
  • از تبلیغات آفلاین هم استفاده کنید. هنوز هم برای بسیاری از استارت‌آپ‌ها تبلیغات آفلاین مثل کارت ویزیت، بروشور و تراکت اثرگذار است. اگر فکر می‌کنید در مورد کسب‌وکار شما هم همین‌طور است آن را امتحان کنید.
  • ناامید نشوید. برگ برنده دست کسانی است که زود میدان را خالی نمی‌کنند. سرسخت باشید و سعی کنید با مشکلات مبارزه کنید.

 

سخن پایانی

برای هر استارت‌آپ بسیار مهم است که مقرون به صرفه‌ترین و سریع‌ترین روش برای بازاریابی را پیدا کند. این کار با توجه به شرایط هر استارت‌آپ متفاوت است، بنابراین ارزشش را دارد که برای آن زمان بگذارید. در این مقاله روش‌های متنوعی برای بازاریابی کسب و کار نوپا ارائه شد که اگر با توجه به موقعیت خودتان فقط تعدادی را به درستی پیاده کنید، می‌تواند تضمین کننده بقای کسب‌وکارتان باشد.

موفق باشید!

 

منابع: