امروزه با توجه به پیشرفت چشمگیر استفاده از اینترنت در سراسر دنیا و خرید آنلاین به ویژه پس از پاندمی کرونا، نه تنها بسیاری از مردم به فکر راه اندازی کسب و کار آنلاین افتاده اند بلکه بسیاری از فروشندگان سنتی نیز سعی کرده اند تا در کنار فروش فیزیکی محصول های خود، با طراحی سایت فروشگاهی بخش فروش آنلاین را نیز راه اندازی کنند تا از رقابت عقب نمانند.

اما با این وجود برخی از مطالعات و آمارها نشان می‌دهد که 80% مشاغل آنلاین پس از 2 سال با شکست مواجه می‌شوند که با توجه به افزایش تقاضای روز افزون برای خرید اینترنتی شاید این موضوع کمی عجیب به نظر برسد. اما باید گفت که این چنین است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که راه اندازی یک کسب و کار آنلاین کاری آسان است. اما عدم تجربه و کمبود دانش، از جمله دلایلی است که باعث شکست تجارت آنلاین در برخی موارد می‌شود.

اما جدا از عدم تجربه کافی انتخاب محصول برای فروش اینترنتی یکی دیگر از مهمترین دلایل موفقیت یا شکست کسب و کارهای آنلاین است. انتخاب محصول به اندازه ای مهم است که حتی اگر شما مهارت کافی در فروش آنلاین نداشته باشید اما بتوانید با هوشمندی بهترین کالا برای فروش اینترنتی خود انتخاب کنید شانس موفقیت شما بسیار زیاد خواهد بود.

به همین جهت ما برای کمک به شما در این زمینه قصد داریم تا ایده هایی در خصوص آنچه را که می‌توانید به صورت آنلاین بفروشید، به شما بدهیم تا بتوانید در انتخاب محصول برای فروش آنلاین بهتر عمل کنید و به جایگاه مناسبی در کسب و کار اینترنتی دست یابید. اینها صرفا ایده هایی است که ما به شما می‌دهیم در نهایت این شما هستید که با مطالعه دقیق آن ها و فکر در مورد هر یک می‌بایست بهترین کالا برای فروش اینترنتی خود را پیدا کنید.

آنچه در ادامه ‌خواهید خواند:

چرا باید بدانیم که کدام محصولات بیشترین فروش آنلاین را دارند؟

 

چرا باید بدانیم که کدام محصولات بیشتر فروش آنلاین دارند؟

اگر می‌خواهید یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنید اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید میزان تقاضا برای محصولات شما است. کاملا واضح است که شما باید روی محصولاتی سرمایه گذاری کنید که می‌دانید مشتری دارد اگر محصولی را تهیه کنید که هیچ کسی قصد خرید آن را ندارد، چگونه می‌خواهید به سود برسید یا سرمایه خود را بازگردانید.
شما می‌توانید با مطالعه مقاله عوامل موفقیت یک فروشگاه اینترنتی و ایده هایی برای موفقیت اطلاعات بیشتری در زمینه موفقیت فروشگاه آنلاین بدست آوردید.

شاید در نگاه اول این کار آسان و بدیهی به نظر برسد اما وقتی نگاهی عمیق به وب سایت ها بیندازید مواردی را پیدا خواهید کرد که چندان روشن نیست و ممکن است ندانید که چرا برخی از آن ها تصمیم گرفته اند تا این کالا را برای فروش اینترنتی خود انتخاب کنند. علاوه بر این، برای فروش آنلاین، باید جزئیات مهم دیگری را نیز در نظر بگیرید به عنوان مثال  فروش آنلاین کاملاً متفاوت از فروش سنتی است.
اگر خواستار کسب اطلاعات در زمینه آنلاین کردن کسب و کار هستید، می‌توانید مقاله چگونه کسب و کار سنتی خود را آنلاین کنیم؟ را مطالعه کنید.

بنابراین، هر زمان که ایده ای برای فروش داشتید، سعی کنید احساسات خود را کنار بگذارید و به صورت منطقی و عقلانی به موضوع نگاه کنید. از خود بپرسید، من قصد دارم به چه کسی بفروشم؟ چگونه می‌خواهم به آن مشتری ها دسترسی پیدا کنم؟

بهترین محصول کالایی است که قابل تامین باشد

بهترین محصول، کالای قابل تامین

اولین موردی که شما هنگام انتخاب بهترین کالا برای فروش اینترنتی باید به آن توجه کنید، قابل تامین بودن کالا است. شما قبل از ارسال محصول به دست مشتری اول می‌بایست خودتان قادر به تامین آن کالا باشید. به عنوان مثال، فرض کنید که می‌خواهید کار خود را در زمینه فروش محصولات آرایشی و بهداشتی راه اندازی کنید.
خدمت مرتبط: ساخت فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

اگر کالا شما جزء محصولات وارداتی است، حتما از ورود راحت این محصولات به داخل کشور مطمئن شوید. به گونه ای نباشد که پس از یکبار فروش محصول به دلایل مختلف و عدم وارد شدن کالای آرایشی و بهداشتی مورد نظر نتوانید دیگر آن را به دست مشتریان خود برسانید. چرا که این موضوع باعث می‌شود تا هم اعتبار و هم مشتریان خود را پس از مدتی از دست بدهید.

همچنین باید شیوه تامین کالای خود را نیز در نظر بگیرید. برخی کالاها ممکن است نیاز به سرمایه اولیه یا مکانی برای نگهداری داشته باشند. پس یکی از مهمترین نکات که می‌تواند در انتخاب بهترین کالا برای فروش اینترنتی شما نقش داشته باشد، شرایط خودتان برای نحوه تامین محصول مورد نظر است.

نیاز بازار را بشناسید

همانطور که در بخش مقدمه نیز بیان کردیم. دانستن نیاز بازار و اینکه تقاضا برای چه کالاهایی بیشتر است، در تعیین بهترین کالا برای فروش اینترنتی شما نقش بسیار مهمی دارد. بهترین کالا، کالایی است که در درجه اول مورد نیاز بازار باشد و مردم آن را خریداری کنند. اگر شما بتوانید محصولی را بیاورید که تماما به فروش برسد و سود خود را هم کسب کنید، یعنی توانسته اید بهترین محصول برای فروش آنلاین خود را انتخاب کنید.

کالای مورد نیاز بازار اینترنت

در این مورد هوشیار بودن خیلی مهم است. بیایید با یک مثال ساده بیشتر این موضوع را درک کنیم. اواخر سال گذشته زمانی که ابتدای شروع پاندمی کرونا در کشور بود، بسیاری از مردم به دنبال مواد ضدعفونی کننده بودند. در این بین فروشگاه های اینترنتی که توانستند چنین کالاهایی مانند الکل، مایع سفید کننده، مایع ضدعفونی کننده و … را به لیست محصولات خود اضافه کنند، بیشترین میزان فروش و به دنبال آن بیشترین میزان سود را در آن زمان بدست آوردند.

فروش محصولات فصلی انتخابی هوشمندانه

انتخاب هوشمندانه محصولات

در ادامه توضیحات در خصوص شناخت نیاز بازار یکی دیگر از مواردی که می‌توان به آن به چشم نیاز بازار نگاه کرد، فروش محصولات به صورت فصلی است. اینکه شما در هر فصل کالای مناسب با آن فصل را به فروش برسانید عملکردی هوشمندانه برای انتخاب بهترین کالا برای فروش اینترنتی است.

به عنوان مثال، فرض کنید شما در زمینه فروش کفش فعالیت دارید، شما می‌توانید در فصل تابستان بیشتر محصولات خود را به کفش های تابستانی و در فصل پاییز و زمستان به انواع بوت و کفش های زمستانی اختصاص دهید. چرا که شما مشتریانی ثابت با نیازهایی متفاوت دارید و با این کار می‌توانید در هر زمان مناسب با نیاز مشتری خود اقدام به فروش محصولات نمایید.

ارسال محصول، عاملی در انتخاب بهترین کالا برای فروش اینترنتی

اهمیت نحوه ارسال محصولات

شاید کمتر کسی هنگام انتخاب محصول برای فروش آنلاین به این موضوع توجه کند و آن هم بررسی محصول از نظر ارسال به مشتری است. شما هنگامی که می‌خواهید کالایی را برای فروش اینترنتی انتخاب کنید، خیلی مهم است که مشکلی برای ارسال آن نداشته باشید. به ویژه اگر بخواهید آن را به سراسر کشور ارسال کنید. چرا که عدم توجه به این موضوع باعث می‌شود تا شما یا ضرر کنید یا مجبور باشید مشتریان خود را محدود کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید کالای انتخابی شما برای فروش آنلاین، محصولات غذایی باشد. شما باید این را در نظر بگیرید که آیا می‌توانید این محصول را به تمام نقاط کشور ارسال کنید یا خیر. چون در مواردی با توجه به ارسال چند روزه بسته ها، ممکن است ماده غذایی مورد نظر در مسیر خراب شود. پس شما یا باید کالای فروشی خود را تغییر دهید یا دامنه خدمات خود را محدود کنید. پس توجه به ارسال محصولات در انتخاب بهترین کالا برای فروش اینترنتی نقش مهمی دارد.
با مطالعه مقاله بهترین روش های ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.
خدمت مرتبط: ساخت سایت فروش مواد غذایی

توجه به میزان خرید اینترنتی محصول

یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام انتخاب بهترین محصول برای فروش اینترنتی به آن توجه کنید، میزان خرید اینترنتی کالای مورد نظر است. شاید شما نیاز بازار را به درستی بررسی کنید و بدانید که چه محصولی بیشتر مورد تقاضا است، اما آیا این محصول به شکل آنلاین هم خریداری می شود و متقاضی دارد؟ این سوالی است که حتما باید پیش از انتخاب کالای مد نظر خود به آن پاسخ دهید.

توجه به میزان خرید آنلاین

چرا که با توجه به افزایش خرید آنلاین و اینکه امروزه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند محصولات مورد نیاز خود را به صورت آنلاین خریداری کنند، اما هنوز هم افراد بسیاری هستند که ترجیح می دهند برخی از کالاهای مورد نیاز خود را به صورت حضوری تهیه کنند. به عنوان مثال، شاید امروزه دیگر 90 درصد مردم لباس یا کیف و کفش خود را آنلاین سفارش دهند اما ممکن است همچنان حضوری به خرید لوازم خانه خود بپردازند. پس پیش از انتخاب بهترین کالا برای فروش اینترنتی حتما به این نکته توجه کنید.

بررسی بازار رقابت برای تعیین بهترین کالا برای فروش اینترنتی

یکی دیگر از مواردی که در انتخاب بهترین محصول برای فروش اینترنتی تاثیر دارد، بررسی بازار رقابت است. شما باید در خصوص محصولاتی که می‌خواهید به فروش برسانید، رقبای خود را در نظر بگیرید. اینکه شما اولین فروشنده آنلاین محصول مورد نظر هستید یا فروشگاه های بسیاری در حال حاضر کالای مورد نظر شما را می‌فروشند، هر کدام می‌تواند برای شما نشان دهنده یک چیز باشد.

بررسی بازار رقابت

به عنوان مثال، اگر شما اولین نفری هستید که اقدام به فروش محصولی خاص می‌کنید، از آنجایی که هنوز رقیبی ندارید، این موضوع می‌تواند نکته مثبتی برای شما باشد و باعث زود بازده بودن کار شما شود. البته اولین بودن در کاری به معنای آن است که پیش از شروع می‌بایست حتما تقاضا برای آن کالا را نیز بررسی کنید. زیرا اگر مشتری نداشته باشید، اولین بودن به درد شما نخواهد خورد.
مقاله مرتبط: نیچ مارکتینگ چیست؟

از طرفی اگر بهترین کالا برای فروش اینترنتی شما چیزی است که فروشگاه های بسیاری در حال حاضر آن را به فروش می‌رسانند، این موضوع نشان می‌دهد بازار فروش این محصول بسیار خوب است و مشتری برای کالاها وجود دارد. اما سختی کار شما اینجاست که رقبای زیادی دارید و تنها فرق شما با آن ها در فروش بهتر محصولات است.

بنابراین، بررسی بازار رقبا نقش مهمی در انتخاب بهترین کالا برای فروش آنلاین شما دارد. حال در ادامه به بررسی محصولات چند حوزه می پردازیم تا شما ایده های بیشتری در خصوص انتخاب بهترین کالا برای فروش اینترنتی بدست آورید.

محصولات مربوط به مد
امروزه پیروی از مد و فشن در ایران نیز تا حد زیادی افزایش پیدا کرده. به ویژه این موضوع در بین جوانان بیشتر رواج دارد و از آنجایی که طیف وسیعی از مخاطبان فروشگاه های اینترنتی جوانان هستند، توجه به این نکته بسیار مهم است.

محصولات مربوط به مد
توجه به مد می‌تواند در زمینه های مختلف مانند پوشاک، کیف و کفش و موارد دیگر باشد. از مزایای توجه به مد و فروش محصولاتی که ترند سال هستند این است که مردم آن ها را زیاد می خرند. مواردی که براساس مد و ترند هر سال به بازار عرضه می‌شوند بیشترین فروش را در بین مردم دارند. چرا که مردم دیگر از خرید آنلاین اینگونه کالاها نمی‌ترسند.
خدمت مرتبط: طراحی سایت پوشاک

همچنین نشان دادن این مدل محصولات به مشتریان بسیار راحت و آسان است. شما با استفاده از فیلم و عکس می‌توانید کالاها را به نوعی به مشتریان نشان دهید که گویی شخصا و از نزدیک آن ها مشاهده می کنند. همچنین با قرار دادن بخش های راهنما در طراحی سایت خود می‌توانید اطلاعات دقیقی از محصول را در اختیار مشتریان قرار دهید.

علاوه بر این فروش در زمینه مد از این بابت که تمام محصولات مدام به روز رسانی می‌شوند، بسیار خوب است. چرا که هر روز محصولات جدید به بازار عرضه می‌شود. به این ترتیب فروش پوشاک و کیف و کفش به خصوص آنهایی که از ترند و مد سال پیروی می‌کنند می‌تواند بهترین کالا برای فروش اینترنتی شما باشد.

برای بهتر شدن کار خود حتی می‌توانید تنها روی یک برند خاص تمرکز کنید. این کار به مرور اعتبار شما را نیز افزایش خواهد داد. اگر نگران سرمایه اولیه برای تامین کالای خود هستید پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله مربوط به تامین کالای فروشگاه اینترنتی را مطالعه کنید تا با انواع روش های تهیه محصولات که نیازی به سرمایه گذاری اولیه هم ندارد، آشنا شوید.


کالاهای مربوط به آموزش
هنگامی که صحبت از انتخاب کالا برای فروش اینترنتی می‌شود، بسیاری تصور می‌کنند که این محصول باید حتما به صورت فیزیکی به دست مشتریان برسد. در صورتی که امروزه یکی از پرفروش ترین محصولات اینترنتی مربوط به حوزه آموزش و ویدئوهای آموزشی است.

کالاهای مربوط به آموزش
به خصوص که امروزه اکثر افراد تمایل زیادی به یادگیری آنلاین دارند. چرا که ما در در دنیایی زندگی می‌کنیم که در آن یافتن شغل دشوارتر شده، پس قابل درک است که تقاضا برای آموزش آنلاین در حال افزایش باشد. عامل اصلی این تغییر این است که کاربران دیگر بدون گرفتن مدرک یا گواهینامه از یادگیری نمی‌ترسند.

به همین جهت یکی از بهترین محصولات برای فروش اینترنتی انواع ویدئو های آموزشی است که شما می‌توانید آن را در سایت خود قرار دهید. حتی اگر شما در زمینه خاصی تخصص دارید می‌توانید خودتان ویدئوهایی را برای وب سایت خود تهیه کنید.

البته محصولات آموزشی هم می‌توانند به صورت فیزیکی برای مشتریان ارسال شوند. به عنوان مثال آن ها را به صورت لوح های فشرده در اختیار مخاطبان قرار دهید. به جرات می‌توان گفت که با توجه به داغ بودن بازار آموزش آنلاین، انتخاب محصولات آموزشی یکی از هوشمندانه ترین انتخاب ها به عنوان بهترین کالا برای فروش اینترنتی است.


محصولات حوزه سلامت و زیبایی
یکی از بهترین گزینه ها برای انتخاب بهترین کالا برای فروش اینترنتی، محصولات حوزه سلامت و زیبایی است. این محصولات از چند جنبه‌ی دارای مزایا برای فروش آنلاین هستند. مورد اول اینکه این محصولات مورد نیاز و توجه اکثر خانم ها بوده پس محصولی است که بازار بسیار خوبی در میان خانم ها و حتی آقایان دارد و امروزه اکثرا ترجیح می‌دهند تا محصولات بهداشتی و آرایشی خود را از فروشگاه های معتبر به صورت آنلاین خریداری کنند. پس می‌توان گفت که اگر روی چنین محصولاتی سرمایه گذاری کنید میزان موفقیت شما بسیار زیاد خواهد بود.

محصولات حوزه سلامت و زیبایی

مورد دوم این است که برندهای بهداشتی و آرایشی بسیار زیادی چه داخلی چه خارجی با انواع قیمت ها در کشور وجود دارد که انتخاب محصول را هم برای شما به عنوان فروشنده و هم برای خریداران راحت تر کرده است و شما می‌توانید با توجه به سرمایه خود محصولات داخلی یا خارجی را به فروش برسانید. البته همانطور که پیش‌تر هم گفتیم به قابل تامین بودن کالا هم باید توجه کنید. اما خوبی این محصولات این است که در صورت عدم موجودیت یک برند یا محصول شما می‌توانید کالای دیگری را جایگزین آن کنید.

مورد بعدی این است که این محصولات به فضای زیادی به منظور نگهداری نیاز ندارند و شما می‌توانید آنها را خریداری و انبار کنید. هرچند که روش های زیادی برای تامین کالا وجود دارد که نیازی به انبار یا نگهداری محصولات نیست.

 

کلام آخر

در این مقاله ما سعی کردیم تا شما را با نکاتی در این خصوص که چگونه می‌بایست بهترین کالا برای فروش اینترنتی را انتخاب کنید، آشنا کنیم. به طور خلاصه باید گفت که نمی‌توان یک کالا یا برند را به عنوان بهترین محصول برای فروش آنلاین معرفی کرد.
چرا که همانطور که توضیح داده شد فاکتورهای مختلفی مانند نیاز بازار، قابل تامین بودن کالا، ارسال محصول، میزان خرید اینترنتی و رقابت در بازار می‌تواند روی انتخاب شما تاثیر گذار باشد. البته گفتیم که محصولات مربوط به حوزه سلامت و زیبایی، آموزش و مد می‌تواند با توجه به نکات گفته شده انتخاب های مناسبی باشند. اما با این وجود، در نهایت شما باید با توجه به میزان سرمایه، علاقه و توانایی خود بهترین کالا برای فروش اینترنتی را انتخاب کنید.

منابع: