فهرست مطالب

 

اگر در حال فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک هستید، به یک استراتژی برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری نیاز دارید. در دنیای بازاریابی، این مورد تحت عنوان تبدیل شناخته می‌شود. بدین ترتیب منظور از نرخ تبدیل، تعداد بازدیدکنندگانی است که به مشتری تبدیل می‌شوند.

در واقع اینکه بتوانید کاربرانی را که از سایت شما بازدید می‌کنند برای خرید محصولات یا خدمات خود متقاعد کنید بسیار مهم است. میزان موفقیت شما به میزان تأثیر شما بر بازدیدکنندگان بستگی دارد. آنها تنها زمانی به مشتری تبدیل می‌شوند که بتوانند شما را بشناسند، دوست داشته باشند و به شما اعتماد کنند. روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند این شناخت، محبوبیت و اعتماد را ایجاد کند. با ما همراه باشید تا شما را با تعداد زیادی از این روش‌ها آشنا کنیم.

همچنین بخوانید: «عوامل موفقیت یک فروشگاه اینترنتی و ایده هایی برای موفقیت»

 

نقطه تمایز خود را بشناسید

چه چیزی شما را متمایز می‌کند؟ دادن اطلاعات بیش از حد به بازدیدکنندگان می‌تواند در تبدیل او به مشتری نتیجه منفی داشته باشد. معمولا بازدیدکنندگان زمان زیادی را صرف پیمایش صفحات سایت نمی‌کنند. پس شما باید نقطه تمایز خود را بشناسید و آن را بسیار سریع و مؤثر به بازدیدکنندگان نشان دهید. نقطه تمایز باید در نام تجاری، محتوای صفحه اصلی و حتی توضیحات محصولات یا خدمات شما مشاهده شود.

 

یک لیست ایمیل ایجاد کنید

تهیه لیست ایمیل

ممکن است ایجاد لیست ایمیل قدیمی ‌به نظر برسد، اما همچنان ابزار قدرتمندی برای برقراری ارتباط موثر با مشتریان است. به لطف رسانه‌های اجتماعی، بسیاری از شرکت‌های کوچکتر احساس می‌کنند که نیازی به لیست ایمیل ندارند. زیرا فکر می‌کنند از آنجا که با دنبال‌کنندگان خود در رسانه‌های اجتماعی در ارتباطند به روش دیگری نیاز ندارند. اما این یک اشتباه است. شما مالک فالوورهای رسانه‌های اجتماعی خود نیستید زیرا هر لحظه امکان دارد آنها دیگر شما را دنبال نکنند.

لیست ایمیل، یک خط ارتباط مستقیم با مشتریان بالقوه است. با جمع‌آوری لیست ایمیل می‌توانید نرخ تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری را افزایش دهید. در واقع ممکن است بازدیدکنندگان در اولین باری که از وب سایت شما بازدید می‌کنند آماده خرید نباشند، اما اگر در آینده نزدیک، برای آنها یک کد تخفیف ایمیل کنید دست به خرید بزنند و به مشتری شما تبدیل شوند.

 

لیست ایمیل خود را بخش‌بندی کنید

یکی از بزرگترین اشتباهات در مورد ایجاد لیست ایمیل این است که همه آدرس‌های ایمیل را در یک لیست واحد قرار دهید. این در حالی است که کاربران مختلف علایق متفاوتی دارند. پس همیشه لیست خود را بر اساس علاقه کاربران و دیگر ویژگی‌های آنان تقسیم کنید. هرچه در مورد مخاطبان خود بیشتر بدانید، برای خدمت‌رسانی مؤثر به آنها آمادگی بیشتری خواهید داشت. به عنوان مثال، دو بخش در دنیای تجارت الکترونیک شامل مشتریان بالقوه و کسانی است که قبلاً خریدی انجام داده‌اند. این دو دسته باید انواع مختلفی از ایمیل‌ها را دریافت کنند.

 

برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری از اهرم اثبات اجتماعی استفاده کنید

اثبات اجتماعی راهی برای ایجاد اعتماد به شما است. گواهی‌ها، تاییدیه‌های اینفلوئنسرها و حتی نظرات مثبت مشتری‌های قبلی، همه از نوع اثبات اجتماعی هستند. اثبات اجتماعی مخصوصا از نوع نظرات مثبت مشتری‌های قبلی ارزشی معادل با طلا دارد. شما می‌توانید در مورد مزایا و برتری‌های محصولات و خدمات خود هر چه قدر می‌خواهید توضیح دهید، اما واقعیت این است که نظر دیگران چندین برابر بیشتر از توضیحات شما ارزش دارد.

 

یک وب سایت بهتر ایجاد کنید

اگر طراحی سایت شما جالب نباشد، بازدیدکنندگان بسیار سریع‌تر از آنچه تصور می‌کنید از آن خارج می‌شوند در نتیجه نرخ پرش شما افزایش پیدا می‌کند. برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری، سایت باید کاربرپسند باشد. به این معنی که برای کاربران ساخته شده باشد تا به راحتی بتوانند در آن سفر کنند. از پر کردن بیش از حد صفحات خود با محتوا خودداری کنید.

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید برای طراحی سایت وردپرسی خود می‌توانید قالب‌های ساده و در عین حال کاربردی انتخاب کنید. از طرفی می‌توانید افزونه‌هایی که برای استفاده در این سیستم مدیریت محتوای محبوب در دسترس است را به کار بگیرید.

 

در کنار سایت خود یک وبلاگ نیز بسازید

بلاگ بسازید

وبلاگ‌ها گزینه‌های مناسبی برای بازاریابی هستند. آنها شکل دیگری از ارتباط مستقیم با مشتریان به شمار می‌روند و به شما در ایجاد اعتماد کمک می‌کنند. مشتریان شما سوالاتی دارند که باید به آنها پاسخ داده شود. شما به‌عنوان یک وب سایت فعال در حوزه تجارت الکترونیک، می‌توانید به سوالات مشتریان از طریق وبلاگ پاسخ دهید.

هرچه اطلاعات بهتر و بیشتری به مشتری بدهید، سطح اعتماد او نسبت به خود را بالاتر می‌برید. وبلاگ‌نویسی منظم باعث می‌شود کسب و کار شما فعال، خوشایند و قابل اعتماد به نظر برسد. وبلاگ همچنین مکانی عالی برای نمایش بهترین محصولات شما است. در این میان می‌توانید از یک بلاگر کمک بگیرید یا تلاش کنید خود به یک بلاگر تبدیل شوید.

همچنین بخوانید: «بلاگر کیست و چگونه یک بلاگر شویم؟»

 

سرعت سایت خود را افزایش دهید

وب سایت شما باید همواره به درستی و سریع بارگیری شود؛ زیرا کاربران نمی‌توانند مدت زمان طولانی را منتظر بارگزاری سایت شما بمانند. اینکه عناصر زیادی به طور همزمان بارگیری شوند اغلب یک چالش برای وب سایت‌های تجارت الکترونیک به شمار می‌رود.

اگر وب سایت شما عملکرد خوبی نداشته باشد، یک سایت غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسد و باعث ایجاد شک و تردید در مورد برند شما در ذهن مخاطب خواهد شد. پس برای اینکه تنها به دلیل کند بودن سایت، مشتریان خود را از دست ندهید روی سرعت و عملکرد وب سایت خود سرمایه‌گذاری کنید. شما در مقابل کسب و کارهای بزرگی مانند آمازون قرار دارید پس باید تمام تلاش خود را برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری انجام دهید.

 

برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری ترافیک سایت خود را ردیابی کنید

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که تلاش‌های تبلیغاتی شما به نتیجه رسیده است، باید سیستمی ‌برای اندازه‌گیری نتایج آن داشته باشید. یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین راه‌ها برای انجام این کار، قرار دادن یک پیکسل ردیابی تبدیل در صفحه تأیید است.

منظور از پیکسل ردیابی، یک قطعه کد برنامه‌نویسی است که با قرار دادن آن در وب سایت خود می‌توانید ترافیک سایت را ردیابی کنید. به این ترتیب می‌توانید ببینید که چه ترافیکی منجر به تولید سرنخ شده یعنی از سایت شما خرید کرده است.

هرچه ردیابی بهتری انجام دهید، بازگشت سرمایه بیشتری دارید. زیرا می‌توانید بر سرنخ‌های موجود تمرکز کنید و آنها را مشتری همیشگی خود نمایید. نکته دیگر این است که بر صفحات فرود تمرکز کنید و آنها را برای کلیک در معرض دید کاربر قرار دهید.

 

با توجه به کسب و کاری که دارید محتوای متفاوتی ارائه دهید

همه مشتریان بالقوه هنگام بازدید از سایت شما آماده خرید نیستند. پس محتوایی ارائه دهید که درجات مختلف از علاقه را در نظر می‌گیرد. برای مثال، اگر مشتریان شما افرادی هستند که قبل از خرید به آموزش نیاز دارند، از یک پست وبلاگی استفاده کنید و آموزش‌های لازم را به بازدیدکنندگان ارائه دهید و آنها را به خرید از خود تشویق کنید.

 

نرخ پرش خود را بررسی کرده و برای کاهش آن تلاش کنید

نرخ پرش سایت خود را کاهش دهید

یکی از موارد مهم در تجارت الکترونیک نرخ پرش است. شما می‌توانید وب سایتی داشته باشید که میلیون‌ها نفر بازدیدکننده دارد، اما تنها درصد کمی از آنها به مشتری تبدیل می‌شود. نرخ پرش بالا نشانگر آن است که محتوا یا صفحه فرود شما به اندازه کافی خوب عمل نکرده است. پس هر چه نرخ پرش افزایش یابد نرخ تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری کاهش می‌یابد.

در این صورت باید محتوای خود را بررسی کنید. اگر با کسب و کار شما سازگار نیست آن را تغییر دهید. در مرحله بعد کپی رایتینگ را بررسی کنید. اگر شباهت زیادی بین محتوای شما و محتوای رقبا وجود دارد محتوای خود را تصحیح نمایید.

 

برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری ضمانت بازپرداخت داشته باشید

اگر قصد دارید نرخ تبدیل خود را افزایش دهید باید از خود بپرسید “چه چیزی مانع از تبدیل شدن بازدیدکنندگان من به مشتری می‌شود؟” به احتمال زیاد، پاسخ عدم اطمینان در مورد کارکرد صحیح محصول یا خدمت است.

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌تواند برای مشتری اطمینان ایجاد کند ارائه ضمانت است. این ضمانت می‌تواند شامل بازپرداخت وجه دریافتی در صورت عدم کارکرد صحیح محصول یا خدمت باشد. ارائه ضمانت، حس عدم اطمینان مشتری را از بین می‌برد و او را برای خرید از شما ترغیب می‌کند. کاهش عدم اطمینان در ذهن مشتریان موجب می‌شود بازدیدکنندگان بیشتری محصولات شما را خریداری کنند و در نتیجه نرخ تبدیل شما افزایش یابد.

 

از محتوا و تصاویر جذاب استفاده کنید

از تصاویر جذاب استفاده کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری، استفاده از محتوا و تصاویر جذاب است. منظور تصاویری است که کاربران را مورد هدف قرار می‌دهد و به دل آنها می‌نشیند. شما می‌توانید با انجام کمی ‌تحقیق متوجه آنچه مخاطبان را خوشحال یا ناراحت می‌کند شوید. با ایجاد محتوا و تصاویر جذاب یک ارتباط عاطفی بین شما و مخاطبان شکل می‌گیرد. این ارتباط به مخاطبان اجازه می‌دهد متوجه شوند که شما مشکلات آنها را درک می کنید. در نتیجه محصولات یا خدماتی به آنها ارائه می‌دهید که به حل این مشکلات کمک خواهد کرد.

 

از ارائه خدمات رایگان قافل نشوید

ایجاد اعتماد نیازمند اقدامات متعددی است و انجام مستمر این اقدامات درصد بیشتری از بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل می‌کند. یکی از بهترین اقدامات برای ایجاد اعتماد ارائه‌ی خدمات رایگان است. شما می‌توانید از کتاب‌های الکترونیکی، دوره‌های آموزشی و مشاوره‌های رایگان برای جذب مشتری استفاده کنید. در ادامه که اعتماد او را به دست آوردید می‌توانید محصولات و خدمات پولی خود را نیز به وی پیشنهاد دهید و امیدوار باشید که از شما خرید کند.

 

برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری برنامه‌ریزی داشته باشید

منظور از برنامه‌ریزی در این مورد خاص، داشتن برنامه برای سفر مشتری در سایت شما است. شما باید مراحلی که مشتری از لحظه ورود به سایت تا زمان خرید طی می‌کند را در نظر بگیرید. خود را به جای مشتری بگذارید. وارد صفحه اصلی شوید، اکنون اقدام بعدی که می‌خواهید مشتری انجام دهد را مشخص کنید.

آیا اقدام بعدی کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات یا خدمات شما است؟ یا دیدن یک منو؟ یا دانلود یک پیشنهاد رایگان؟ شاید هم می‌خواهید مرحله بعدی تماس با شما برای رزرو یک قرار کاری باشد! در هر صورت باید اطمینان حاصل کنید که گزینه‌های مورد نظر واضح بوده و دسترسی به آنها آسان است.

 

نشان دهید که نیاز مشتریان را درک می‌کنید

وقتی افراد وارد وب سایت شما می‌شوند، احتمالا به خرید یک محصول یا خدمت نیاز دارند. محتوای وب سایت شما باید پاسخگوی نیاز مشتریان باشد. به‌عنوان یک صاحب کسب و کار، باید نشان دهید که نیاز مشتری را می‌شناسید و آن را درک می‌کنید. در نتیجه واجد شرایط برای خرید هستید. کاری کنید که بازدیدکنندگان در وب سایت شما احساس کنند دیده و شنیده می‌شوند.

شما تنها 15 ثانیه فرصت دارید تا توجه بازدیدکنندگان را جلب کنید. آنها معمولا اهمیتی نمی‌دهند که شما چند سال در زمنیه مربوطه تجربه دارید، بلکه می‌خواهند بدانند که آیا نیاز آنها را درک می‌کنید و می‌توانید آن را برآورده نمایید.

 

ناوبری سایت خود را ساده نگه دارید

وقتی شخصی وارد وب سایت شما می‌شود، باید بتواند آنچه را که می‌خواهد پیدا کند و با کمترین کلیک ممکن خرید نماید. درک و استفاده از ناوبری باید برای هر بازدیدکننده‌ای آسان باشد. در واقع پیمایش دسته‌های مختلف از محصولات و خدمات و خرید هر محصول یا خدمت باید به سادگی صورت بگیرد. نوع طبقه‌بندی که شما روی محصولات یا خدمات خود انجام می‌دهید باید به گونه‌ای باشد که بازدیدکنندگان به راحتی بتوانند آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند. یکی از عناصر مهم برای یک طبقه‌بندی موفق، استفاده از کلمات کلیدی موثر است.

وب سایت‌های رقبا را مورد بررسی قرار دهید و ببینید برترین آنها از چه کلمات کلیدی استفاده می‌کنند. از گوگل ترندز استفاده کنید تا ببینید کلمات کلیدی مربوط به صنعت شما چگونه رتبه‌بندی شده است. آنچه افراد جستجو می‌کنند می‌تواند الهام‌بخش شما برای تعیین عبارت مناسب برای توصیف محصولاتتان باشد. پس نتایج جستجوی وب سایت خود را بررسی کنید تا ببینید بازدیدکنندگان معمولاً چه کلماتی را جستجو می‌کنند. به عنوان مثال، یک جواهرفروشی ممکن است متوجه شود که بازدیدکنندگان او بیشتر به دنبال «آویز» هستند تا «گردنبند».

استفاده از کلمات کلیدی مناسب علاوه بر اینکه منجر به طبقه‌بندی صحیح روی محصولات یا خدمات می‌شود، رعایت قوانین سئو را نیز به دنبال دارد. یک محتوای سئوشده در موتورهای جستجو رتبه بالاتری می‌گیرد و معمولا بازدیدکنندگان بیشتری دارد. هر چه تعداد بازدیدکنندگان بیشتر باشد احتمال تبدیل نیز بیشتر است.

همچنین بخوانید: «سئو چیست؟ راهنمای مبتدی SEO (بهینه سازی موتورهای جستجوگر)»

 

برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری، سایت خود را به یک مقصد عالی تبدیل کنید

نزدیک کردن کاربر به مقصدش در سایت

در نهایت شما باید وب سایت خود را به یک مقصد عالی برای بازدیدکنندگان تبدیل کنید. منظور از مقصد عالی، وب سایتی است که از نظر بصری ساده و چشم‌نواز و از لحاظ استفاده آسان باشد. چنین وب سایتی برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب است. برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری، باید وب سایتی برای آنها طراحی کنید که مرتبط با نیازها و علایقشان باشد. برای این منظور نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • تصاویر شما باید محصولات را از چندین زاویه نشان دهند. این تصاویر باید قابلیت بزرگنمایی داشته باشند تا کاربر بتواند جزئیات محصول را مشاهده کند. ویدئوهای شما باید کوتاه و دقیق باشند و نمونه‌هایی از نحوه استفاده از محصول را نشان دهند.
  • به طراحی تجربه کاربری اهمیت دهید. در واقع منوهای سایت شما باید کاربرپسند بوده و شامل زیرمنوهای کشویی برای رفتن به صفحات مختلف سایت باشند. لینک‌ها باید به سرعت بارگیری شوند و در مکان مناسبی قرار بگیرند تا کاربر بداند کجا کلیک کند. دکمه جستجو سایت باید در معرض دید باشد.
  • یک دکمه CTA در سایت خود قرار دهید تا هنگامی که بازدیدکنندگان آماده تبدیل شدن به مشتری هستند بر آن کلیک کنند. منظور از CTA یک دکمه برای انجام یک اقدام خاص مثلا افزودن به سبد خرید است.
  • با بازدیدکنندگان رابطه برقرار کنید. بازدیدکنندگان جدید در صورتی که با برند شما وابستگی داشته باشند، به احتمال زیاد به مشتریان وفادار شما تبدیل می‌شوند. پس همواره برای ایجاد رابطه با مشتریان خود تلاش کنید. رسانه های اجتماعی می‌توانند یک مکان عالی برای رسیدن به این منظور باشند. شما باید مخاطبان را تشویق کنید تا اطلاعات تماس خود را در اختیارتان بگذارند. بدین ترتیب می‌توانید نرخ تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری را بالا ببرید.

 

منابع:

unific.com

forbes.com

bigpicturemarketing.co

mailchimp.com