فریلنسری یا آزاد کاری، شغلی است که این روزها اکثر مردم به دنبال کسب مهارت های لازم و انجام آن و به عنوان یک فریلنسر هستند. چرا که این کار مزایایی مانند درآمد بالا، عدم نیاز به حضور در محل کار در مدت زمانی مشخص و … دارد که می تواند برای همه جذاب و قابل توجه باشد. در این بین برنامه نویسی یکی از مهارت های مورد تقاضا و پردرآمد طی دو دهه اخیر بوده که همچنان نیز در حال افزایش است. همچنین علاوه بر تقاضا و محبوبیت در بازار، کار به عنوان یک توسعه دهنده وب و برنامه نویس انعطاف پذیری زیادی نیز دارد.

شما می توانید در هر کجا که می‌خواهید کار کنید و در پروژه های بسیاری شرکت داشته باشید. اما برای اینکه بتوانید به عنوان یک فریلنسر در حوزه وب کار کنید باید به زبان برنامه نویسی مسلط باشید. به همین جهت در این مقاله ما سعی کرده ایم تا بهترین زبان برنامه نویسی فریلنسری را به شما معرفی کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه خواهید خواند:

جاوا اسکریپت (JavaScript)


زبان برنامه نویسی javascript

جاوا اسکریپت
ملکه زبان های برنامه نویسی است. یک نوع زبان برنامه نویسی سطح بالا و چند منظوره که به شما این امکان را می‌دهد ویژگی های پیچیده ای را در صفحات وب سایت پیاده سازی کنید. این زبان به صورت گسترده در سایت ها و صفحات اینترنتی کاربرد دارد و به کمک آن می توان به اشیا داخل صفحات HTML دسترسی پیدا کرد.

در واقع زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت برای ایجاد تعامل با صفحات وب استفاده می‌شود یعنی جایی که HTML و CSS ساختار اولیه و ظاهری وب سایت را مشخص می کنند، جاوا اسکریپت نحوه عملکرد صفحات را کنترل می‌کند. برخلاف شباهت لفظی، جاوا اسکریپت با زبان برنامه نویسی جاوا ارتباطی ندارد و صرفا از آنجایی که در هنگام معرفی این زبان، جاوا محبوبیت زیادی داشت آن را جاوا اسکریپت نامیدند. در حالی که ساختار این زبان به ++C و C شباهت دارد که باعث یادگیری آسان آن نیز می‌شود.

هنگامی که شما به عنوان یک فریلنسر کار می کنید ممکن است بخواهید صفر تا صد یک پروژه را خودتان انجام دهید جاوا اسکریپت این امکان را برای شما فراهم می کند که بتوانید هم فرانت اند و هم بک اند وب سایت خود را ایجاد کنید. بنابراین جاوا اسکریپت یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی فریلنسری است که نه تنها برای برنامه های مبتنی بر وب بلکه در نرم افزار، سرورها و کنترل های سخت افزاری نیز استفاده می شود.


جاوا (Java)


زبان برنامه نویسی java
سادگي، قابل انتقال بودن، کارايي بالا، استحکام، پويايي و ايمني بالا جاوا را به یکی دیگر از بهترین زبان های برنامه نویسی برای فریلنسری تبدیل کرده است. این زبان تحت تأثیر C++ ، Objective C و C و برخی زبان های دیگر، در سال 1995 ایجاد شد. در مقایسه با زبان های آن زمان، جاوا راه حل ساده تری بود و به گونه ای طراحی شد که یک زبان عمومی و قابل حمل در هر محیط و سیستمی باشد. تطبیق پذیری جاوا این امکان را فراهم کرده است که توسط صنایع و شرکت هایی که به دنبال توسعه برنامه هایی برای پشتیبانی از فعالیت های اصلی تجاری خود هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

میتوان گفت که امروزه جاوا جهان را تسخیر کرده چرا که قابلیت اطمینان خود را طی سال های گذشته ثابت کرده است. با این وجود، در مقایسه با سایر زبان های مدرن، یادگیری آن کمی دشوارتر است. برای نوشتن یک برنامه تمیز و توسعه پذیر، باید به برنامه نویسی شی گرا و الگوهای طراحی آن تسلط داشته باشید. علاوه بر این، توسعه برنامه های جاوا در مقایسه با سایر زبان های مدرن روند کندتری دارد.


پایتون (Python)


زبان برنامه نویسی python
ملکه زبان های برنامه نویسی را به شما معرفی کردیم حال نوبت پادشاه زبان های برنامه نویسی است. بله درست حدس زدید پایتون، سریع ترین زبان برنامه نویسی در جهان که نوشتن با آن بسیار آسان و سریع است. سادگی این زبان باعث شده نه تنها در دنیا فریلنسینگ مورد استفاده قرار گیرد، بلکه در میان دانشمندان و محققان در حوزه های گوناگون نیز بسیار محبوب باشد.

به جرات می‌توان گفت که کاری نیست که با پایتون نتوانید انجام دهید. شما به راحتی می توانید با استفاده از این زبان برنامه های وب بنویسید یا مدل های یادگیری ماشین ایجاد کنید. بزرگترین قدرت پایتون در دسترس بودن پکیج ها و مدل های آماده گوناگون آن به صورت رایگان است. به همین جهت شما نیاز به نوشتن کد زیاد ندارید و کارتان سریعتر پیش می رود.

به طور خلاصه می توان گفت که پایتون یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای فریلنسری است که اگر می خواهید به صورت آزاد در حوزه توسعه وب و طراحی سایت کار کنید بهتر است هر چه سریعتر به یادگیری آن بپردازید.


کاتلین یا کوتلین (Kotlin)


زبان برنامه نویسی Kotlin
کوتلین یک زبان برنامه نویسی چند منظوره با کاربردهای عمومی است که روی ماشین مجازی جاوا اجرا می‌شود و به همین جهت با هر برنامه جاوا دیگری سازگاری کامل دارد. اما برخلاف پدرش جاوا که شهرت خود را به دلیل قابل اطمینان و کامل بودن حفظ کرده است، کوتلین به سرعت در حال پیشرفت بوده و تمام الگوهای برنامه نویسی مدرن را در خود ادغام می کند. بنابراین، می‌توان کوتلین را به عنوان یک نسخه آینده نگر از جاوا در نظر گرفت.

از همین رو از سال 2017 کوتلین به عنوان جایگزین جاوا در Android Studio گنجانده شد و در سال 2019 گوگل اعلام کرد که کوتلین زبان ترجیحی آن ها برای اندروید است. این زبان برنامه نویسی توانسته است ویژگی های برنامه نویسی شی گرا و کاربردی را با یکدیگر ترکیب کند. به همین جهت از آن برای هر نوع توسعه وبی می‌توان استفاده کرد.


همچنین از دیدگاه فریلنسر امروز، کوتلین راه حلی برای نوشتن یک برنامه تلفن همراه از ابتدا به انتها ارائه می‌دهد. از API تا نمای تلفن همراه، همه چیز را می توانید با این زبان مدرن بنویسید. بنابراین، کاتلین را می‌توان یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی فریلنسری در نظر گرفت.

سوئیفت (Swift)

زبان برنامه نویسی Swift
سوئیفت یک زبان برنامه نویسی خارق العاده برای نوشتن نرم افزار چه برای تلفن، دسکتاپ، سرور یا هر چیز دیگری است که نیاز به اجرای کد دارد. همچنین از این زبان برنامه نویسی عمومی عمدتا برای نوشتن برنامه های بومی iOS استفاده می شود و برای یک فریلنسر ، زبان سریع بهترین زبان برای نوشتن برنامه های iOS و Mac است. سوئیفت یک زبان برنامه نویسی ایمن، سریع و تعاملی است. این زبان با برنامه نویسان جدید رابطه دوستانه ای دارد چرا که کاملا رسا و لذت بخش است و به شما این امکان را می‌دهد که بدون استفاده از ساخت و اجرای برنامه، کدها را نوشته و سریعاً نتایج را مشاهده کنید.

کدهای سوئیفت برای بهره مندی بیشتر از سخت افزارهای مدرن، کامپایل و بهینه سازی شده است. ترکیب ایمنی و سرعت، سوئیفت را به یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی فریلنسری در جهان و ایران تبدیل کرده است. این زبان به شما اجازه می‌دهد ایده های پیچیده را به روشی روشن و مختصر بیان کنید. در نتیجه، نه تنها نوشتن کد بلکه خواندن و نگهداری آن نیز آسان تر است. سوئیفت سال هاست که ساخته شده اما همچنان به قابلیت های جدید و تکامل خود ادامه می دهد.

PHP


زبان برنامه نویسی php
PHP یک زبان برنامه نویسی کاملاً پرکاربرد و یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی فریلنسری است که می‌تواند در HTML جاسازی شود، که برای همه علاقمندان به توسعه وب جالب است. در مواردی که HTML می تواند با تعداد زیادی دستور طولانی شود، صفحات PHP حاوی HTML با کد جاسازی شده هستند که مدیریت آن را بسیار ساده تر می کند. به همین جهت اگر درک اولیه ای از HTML داشته باشید، یادگیری PHP بسیار آسان خواهد بود. این زبان به شما امکان می دهد داده ها را برای ایجاد خروجی جمع آوری، پردازش و استفاده کنید. به عبارتی دیگر به شما امکان می‌دهد با تمام صفحات وب خود تعامل داشته باشید.

ساختار این زبان به زبان برنامه نویسی C و در نسخه های جدیدتر به جاوا شباهت دارد. به همین دلیل است که در میان کاربران محبوبیت دارد. به عنوان مثال، از مشهورترین نرم افزارهای ساخته شده با این زبان می توان به جوملا و وردپرس اشاره کرد. PHP همچنین از بسیاری از سرورهای پرکاربرد پشتیبانی می‌کند، به این معنی که اگر تصمیم به استفاده از آن را دارید، انتخاب بسیار خوبی کرده اید. بدون شک بهترین چیز در خصوص PHP این است که کار با آن برای تازه کاران آسان است در حالی که می‌تواند برای افراد حرفه ای گزینه های پیشرفته ای را ارائه دهد.


Ruby


زبان برنامه نویسی ruby
روبی یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی عالی فریلنسری است که افراد به همان دلیلی که برای شروع فعالیت و فریلنسینگ خود PHP را انتخاب می کنند، می‌توانند از این زبان برنامه نویسی نیز استفاده کنند. این زبان به شما کمک می‌کند کارهای خود را به سرعت انجام دهید. به گونه ای که اگر با آن آشنایی داشته باشید در مدت زمان یک الی دو روز می توانید یک وب سایت کامل را راه اندازی کنید. چیزی که با جاوا حدود یک هفته طول می کشد.

این زبان برنامه نویسی در میان بسیاری از استارت آپ ها مانند توییتر، گیت هاب و ایربی ان بی رواج دارد. به همین دلیل اگر در حال کار روی استارتاپ های شخصی خود هستید یادگیری روبی در سال 2021 بسیار منطقی خواهد بود.

++C


زبان برنامه نویسی c++
++C یک زبان برنامه نویسی هدفمند و شی گرا است که در سال 1979 ساخته شد. ++C به عنوان یک زبان سطح متوسط در نظر گرفته می شود، زیرا ترکیبی از هر دو ویژگی زبان سطح بالا و سطح پایین بوده و به زبان برنامه نویسی C شباهت بسیاری دارد. در واقع یک مجموعه برتر از C است و در سیستم عامل های مختلفی مانند ویندوز، سیستم عامل Mac و نسخه های مختلف UNIX قابل اجرا است.
++C به قدری با C سازگار است که احتمالاً بیش از 99٪ برنامه های C را بدون تغییر یک خط از کد منبع کامپایل می کند. برخی از زبان های برنامه نویسی برای یک هدف خاص نوشته شده اند. مانند جاوا که در ابتدا برای کنترل توسترها و برخی وسایل الکترونیکی دیگر طراحی شده بود. اما ++C یک زبان عمومی است و هنوز هم به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری که برخی از مشهورترین سیستم های مورد استفاده امروزی مانند آمازون یا فیس بوک، قسمت های حیاتی سایت خود را با زبان ++C نوشته اند. پس می توان گفت که ++C هم یکی از زبان های برنامه نویسی فریلنسری محسوب می شود.

C


زبان برنامه نویسی c
C یک زبان برنامه نویسی عمومی بسیار محبوب، ساده و انعطاف پذیر است که به طور گسترده برای نوشتن برنامه های مختلف، سیستم عامل های مختلف مانند ویندوز و بسیاری از برنامه های پیچیده دیگر مانند پایگاه داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان در سال 1972 ایجاد شد و گفته می‌شود زبان برنامه نویسی C به نوعی پدر زبان های برنامه نویسی مدرن امروزی محسوب می شود. به عنوان مثال، C پایه زبان برنامه نویسی ++C و بسیاری دیگر از زبان ها است.


TypeScript


زبان برنامه نویسی type script
TypeScript یک زبان کامپایل شده شی گرا است که توسط آندرس هجلزبرگ طراح مایکروسافت طراحی شد. TypeScript هم یک زبان برنامه نویسی و هم مجموعه ای از ابزارها است. شما برای کار با این زبان برنامه نویسی باید جاوا اسکریپت را بدانید. از خوبی های این زبان که آن را به یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی فریلنسری تبدیل کرده قابل حمل بودن آن در مرورگرها، دستگاه ها و سیستم عامل ها است.

در واقع این زبان می تواند در هر محیطی که جاوا اسکریپت کار می کند، اجرا شود. همچنین تایپ اسکریپت رشد بسیار سریعی را در بین زبان های برنامه نویسی داشته از همین رو به توسعه دهندگان وب کمک می کند تا بتوانند برنامه های زیادی را در مقیاس بزرگ راه اندازی کنند.

منابع: