صنعت بازی های رایانه ای و ویدئویی در طی سال های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و بسیاری از ما کودکی، نوجوانی و حتی جوانی خود را با این بازی ها سپری کرده ایم و علاقه شدیدی به برخی از آن ها داریم. بعضی از این بازی های ویدئویی هر هفته میلیون ها دلار درآمد برای شرکت سازنده کسب می‌کنند، پس جای تعجب نیست که این صنعت روز به روز در حال پیشرفت است. در ایران نیز در چند سال اخیر پیشرفت در زمینه بازی سازی بسیار زیاد بوده و افراد زیادی به کار در این زمینه روی آورده اند. پس آیا تا به این موضوع فکر کرده اید که یک بازی کامپیوتری چگونه ساخته می‌شود؟ یا تاکنون پیش آمده که بخواهید خودتان یک بازی ویدئویی طراحی کنید؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت که پشت هر بازی ویدیویی، کدی است که آن را اجرا می‌کند. مسئولیت چگونگی تجربه و تعامل ما با سیستم عامل های بازی در توسعه نرم افزار بر عهده زبان برنامه نویسی بازی ساز است. کدهای خوب نوشته شده در بازی سازی می‌توانند یک تجربه بازی روان و بی نقص را ارائه دهند.

در واقع، زبان برنامه نویسی بازی ویدیویی ابزاری است که برنامه نویسان برای تولید تنظیمات و بخش مکانیکی بازی استفاده می‌کنند. زبان های گوناگون حاوی ترکیب های مختلفی بوده و در انجام برخی وظایف کارآمدتر هستند، اما بسیاری از زبان های برنامه نویسی با یکدیگر هم‌پوشانی و سازگاری دارند و هر یک به تجربه کلی بازی کمک می‌کنند.

بنابراین، اگر در حال حاضر ایده خوبی برای یک بازی رایانه ای دارید اما مهارت برنامه ‌نویسی را برای تحقق بخشیدن به آن ندارید، می‌توانید از افراد با تجربه و متخصص در زمینه بازی سازی کمک بگیرید. اما اگر یک برنامه‌نویس هستید یا قصد دارید به منظور ساخت بازی های ویدئویی زبان برنامه ‌نویسی بیاموزید، قطعا این سوال برای شما مطرح است که چه زبان برنامه نویسی را در حال حاضر یاد بگیرید؟ یا به دنبال بهترین زبان برنامه ‌نویسی بازی سازی هستید.

باید بگوییم که در جای درستی قرار دارید. زیرا تیم تخصصی ما قصد دارد تا بهترین زبان های برنامه نویسی بازی سازی را برای شما شرح دهد. پس تا انتهای این مقاله با ما باشید تا تمام جزئیات مربوط به بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی بازی را به شما معرفی کنیم.

بهترین زبان ها عبارت اند از:

 

++C

++C یک زبان برنامه نویسی است که به عنوان استاندارد طلایی در برنامه نویسی بازی محسوب می‌شود و حتی بسیاری از افراد آن را بهترین زبان برنامه نویسی برای بازی ها می‌دانند. شما با استفاده از این زبان می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید. از زمان انتشار این زبان در سال 1985 تاکنون به روزرسانی های زیادی در خصوص آن صورت گرفته و ورژن های جدیدی از آن وارد بازار شده است.

این زبان به دلیل قابلیت های پیشرفته خود بسیار مورد ستایش قرار می‌گیرد، اما به دلیل دشواری در یادگیری اغلب افراد به خصوص افراد تازه کار، که علاقه ای به یادگیری این زبان برنامه نویسی ندارند. با این وجود ++C یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی برای بازی سازی است.

c++ مناسب برای بازی سازی
از آنجا که ++C یک زبان سطح بالا است که اصول برنامه نویسی شی گرا را به شما آموزش می‌دهد، بهتر است آن را یاد بگیرید. همچنین این زبان برای ساخت بیشتر بازی های بزرگ کنسول و ویندوز استفاده می‌شود. پس برای رقابت با شرکت های بزرگ بازی سازی، دانستن ++C بسیار مهم است. چرا که این زبان سریع است و شما کنترل زیادی بر مدیریت حافظه خواهید داشت.
یکی دیگر از مزایای مهم ++C فراوانی کتابخانه ها و چارچوب های موجود برای سهولت استفاده و توسعه آن است. این کتابخانه ها برای طراحی و تأمین انرژی گرافیک های پیچیده بسیار مفید هستند و راهنمایی های زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد و شما یک انجمن آنلاین مفیدی را پیدا خواهید کرد که آماده و مایل به پاسخگویی به سوالات شما است.

جدا از جذابیت ویژگی ها و قابلیت های ++C، محبوبیت آن را می‌توان به استفاده گسترده در موتورهای محبوب مانند Unreal Engine نیز نسبت داد، یک موتور بازی فوق العاده محبوب که عملاً برای همه کسانی که می‌دانند چگونه یک بازی را در ++C بسازند، شناخته شده است. درست است که بسیاری از توسعه دهندگان بازی به شما می‌گویند ++C را بیاموزید، اما باید گفت این تنها یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی بازی های رایانه ای است و گزینه های عالی دیگری نیز وجود دارد که یادگیری برخی از آن ها آسان تر است.

نمونه هایی از بازی های معروف ساخته شده با زبان برنامه نویسی ++C شامل موارد زیر است:

    • Counter-Strike
    • World of Warcraft
    • Gears of War
    • Fortnite
    • BioShock
    • Borderlands


#C

زبان برنامه نویسی سی شارپ جدیدتر از ++C است که در سال 2000 توسط مایکروسافت منتشر شد. این زبان به شدت از جاوا و ++C الهام گرفته شده، اما به اندازه کافی منحصر به فرد است که می‌تواند خود را از آنها جدا کند. #C به NET Framework. نیز بسیار نزدیک است که در همان زمان منتشر شد. NET Framework. تمام ابزارهای توسعه برنامه های وب و سایر راه حل ها را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد.

سی شارپ به طور گسترده ای به عنوان یکی از بهترین زبان ها برای معرفی تازه واردها به حرفه برنامه نویسی بازی در نظر گرفته می‌شود. تسلط بر آن آسان است اما کمی کندتر از ++C اجرا می‌شود و به اندازه آن ویژگی ها را در معرض توسعه دهندگان قرار نمی‌دهد. البته سی شارپ یکی از رمزهای اصلی است که در موتورهای بازی محبوب دیده می‌شود و اغلب استودیوهای بازی کوچکتر از این زبان برنامه نویسی برای بازی سازی استفاده می‌کنند. شما می‌توانید کاربرد این زبان را در بازی های ایکس باکس و سیستم عامل های ویندوز ببینید.

c-sharp مناسب برای بازی سازی
اگر بخواهیم #C را با ++C مقایسه کنیم، می‌فهمیم که ++C نوع کنترل بعد دیگری به عملکرد و تجربه کاربری بازی شما می‌بخشد. از طرف دیگر، سی شارپ مانند رانندگی اتومبیل در حالت اتوماتیک است. به عنوان مثال، در یک موتور بازی مانند Unity ، سی شارپ زبانی است که شما با آن کد می‌زنید، اما موتور هسته اصلی آن ++C است. به عبارتی دیگر شما باید در یک چارچوب تعیین شده کار کرده و از مولفه هایی که برای شما ایجاد شده استفاده کنید. بنابراین، استفاده از موتور بازی می‌تواند به نوعی محدود کننده باشد.

از نمونه بازی های ساخته شده با استفاده از زبان برنامه نویسی سی شارپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    • Beat Saber
    • Hearthstone
    • Assassin’s Creed: Identity
    • Pokemon Go
    • Getting Over It
    • Deus Ex: The Fall


Lua

زبان برنامه نویسی Lua اولین بار در سال 1993 مورد استفاده قرار گرفت و الهام گرفته از زبان های SOL و DEL برای پردازش عملیات پیکربندی داده است. پس از آن و با گذشته چند دهه، دامنه و قابلیت های آن بسیار گسترش یافت. به گونه ای که در توسعه زبان های دیگر مانند روبی، جاوا اسکریپت و ++C نیز تأثیر گذاشت. امروزه، Lua یک انتخاب درجه یک در دنیای برنامه نویسی بازی های ویدیویی است. شاید بزرگترین شایستگی Lua سازگاری آن با زبان های دیگر باشد که ایجاد بازی ها و موتورهای ترکیبی از Lua و سایر زبان های برنامه نویسی برای بازی ها را آسان کرده است.

lua زبانی مناسب برای بازی سازی
Lua یک زبان ساده و چند پلتفرمی و سبک بوده که یادگیری آن بسیار آسان می‌باشد به همین جهت به عنوان یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی بازی سازی مطرح شده و تعداد زیادی از موتورهای بازی مدرن از Lua به عنوان اصلی ترین زبان برنامه نویسی طراحی بازی استفاده می‌کنند که شامل CryEngine ، Corona SDK و Gideros Mobile است. اگر شما هم یک گیمر سخت باشید، به احتمال زیاد در حال حاضر بازی های ساخته شده روی CryEngine را انجام داده اید. این موتور مورد استفاده شرکت معروف آلمانی Crytek است و بازی هایی مانند Farcry و Enemy Front را تولید کرده است.

از بازی های ساخته شده توسط Lua می توان موارد زیر را نام برد:

    • Crysis
    • Dota 2
    • Dark Souls
    • Far Cry
    • Roblox
    • Star Wars: Battlefront

بهترین زبان های برنامه نویسی بازی سازی در موبایل

بزرگترین سیستم عامل های دستگاه های تلفن همراه بدون شک اندروید و iOS هستند. بنابراین، بیشتر توسعه دهندگان و برنامه نویسان برای بازی سازی از زبان های استفاده می‌کنند که با یکی از این دو یا هر دو سازگار باشند. در ادامه چند مورد از این زبان ها را بررسی خواهیم کرد.

Java

برنامه نویسان بازی در دستگاه های تلفن همراه معمولاً از جاوا استفاده می‌کنند، زیرا جاوا از حافظه کمتری استفاده می‌کند و بیشترین بهره را از CPU می‌گیرد، بدون اینکه کاربر در هنگام اجرای آن ها در گوشی دچار مشکل شود. به همین جهت از جاوا برای ساخت بازی هایی مانند Angry Birds Chrome برای دستگاه های تلفن همراه استفاده می‌شد.

java زبانی مناسب برای بازی سازی
برنامه نویسی بازی جاوا تقریباً سازگاری جهانی دارد، به طوری که فوق العاده همه کاره است و یکی از محبوب ترین زبان های امروزی است. یکی از دلایل محبوبیت جاوا در میان برنامه نویسان این است که مدل آن می‌تواند به طور مداوم ارتقا یابد که به آن امکان می‌دهد قابل رقابت در برابر فناوری های جدیدتر باشد. همچنین جاوا بر JavaScript که پرکاربردترین زبان اسکریپت نویسی برای بازی های تحت وب و مرورگر است، تأثیر گذاشت.

اولین فرم جاوا توسط تیمی از مهندسان نرم افزار و دانشمندان کامپیوتر در سال 1991 ایجاد شد که در ابتدا با نام “بلوط” شناخته می‌شد اما رفته رفته این زبان برنامه نویسی گسترش یافت. به طوری که امروزه به صورت مداوم در بین بهترین زبان های برنامه نویسی بازی سازی قرار دارد(منبع). جاوا بیشتر از C و ++C الهام گرفته شده است و به نوبه خود بر جاوا اسکریپت، کوتلین و سایر زبان ها تأثیر گذاشته است.

نمونه هایی از بازی های ساخته شده با جاوا عبارت اند از:

  • Assassin’s Creed II
  • Asphalt 3: Street Rules
  • Prince of Persia 4
  • The Amazing Spiderman 2
  • Avatar


Objective-C

Objective-C یکی از قدیمی ترین زبان های برنامه نویسی است که امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و مطمئناً یک گزینه محبوب برای توسعه بازی ها در تلفن همراه است. این زبان برنامه نویسی در دهه 1980 توسط دو مهندس کامپیوتر ایجاد شد و قبل از اینکه مورد استفاده اپل قرار گیرد، چندین بار به روز شده و تغییرات عمده ای روی آن صورت گرفته است.

Objective-C زبانی مناسب برای بازی سازی
Objective-C الهام گرفته از زبان برنامه نویسی C است، اما تفاوت های محسوسی با آن دارد. در واقع می‌توان گفت که ترکیبی از Smalltalk و C است و راه حل های مناسبی برای ساخت بازی های iOS ارائه می دهد. به همین جهت جزو بهترین زبان های برنامه نویسی بازی سازی در بستر iOS محسوب می‌شود. این زبان برنامه نویسی موتورهای بازی مانند Core3D ، Cocos2D را تقویت می‌کند و توسعه دهندگان C را قادر می‌سازد تا بازی های خود را به سبک OOP توسعه دهند.

از جمله بازی هایی که با استفاده از Objective-C ساخته شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Star Trek: Rivals
  • Jewel Smash
  • Anomaly
  • WordScape

Swift


swift زبانی مناسب برای بازی سازی
Swift ساخته جدیدی از اپل است که اولین بار در سال 2014 عرضه شد. Swift در توسعه نرم افزار برای دستگاه های iOS با نسخه iOS 7 یا بالاتر استفاده می‌شود. سوئیفت علی رغم مدت زمان کوتاهی که در بازار وجود دارد، از نظر محبوبیت و کاربرد از Objective-C نیز پیشی گرفته است و به نظر می‌رسد که به زودی به استاندارد صنعت مهندسی iOS تبدیل خواهد شد. Swift از طریق ویژگی هایی مانند ایمنی، مدیریت خودکار حافظه و امنیت اشاره گر از همتایان خود متمایز می‌شود. به همین دلیل یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی در بازی سازی است. برجسته ترین موتورهای استفاده شده با Swift OpenGL و Box2D هستند.

نمونه بازی های ساخته شده توسط زبان برنامه نویسی سوئیفت شامل موارد زیر است:

  • Flappy
  • 2048
  • Angry Birds

Kotlin


kotlin زبانی مناسب برای بازی سازی
بسیاری از مهندسان نرم افزار کوتلین را جانشین معنوی جاوا و یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی بازی می‌دانند و مطمئناً این گفته حقیقت دارد. Kotlin توسط یک شرکت توسعه دهنده چک ساخته و در سال 2011 منتشر شده است. زبان برنامه نویسی کوتلین کاملاً با جاوا همخوانی دارد و انتقال آن به توسعه دهندگان و کاربران را آسان می‌کند. از جمله مزایای دیگر این زبان، می‌توان به کد های واضح و روشن آن اشاره کرد که منجر به خطاهای کمتر، پشتیبانی کامل از انواع نرم افزارهای برنامه نویسی بازی و ایمنی اشاره‌گر نول null-pointer می‌شود. در سال 2019، کوتلین به عنوان زبان مورد علاقه تعداد زیادی از توسعه دهندگان اندروید تبدیل شد و تا امروز به سرعت در حال رشد است.(منبع)

از جمله بازی های ساخته شده توسط زبان برنامه نویسی کوتلین عبارت اند از:

  • Ore Infinium
  • Neighbourhood Watch
  • Horde!
  • Asteroids
  • Blockbunny

JavaScript


JavaScript زبانی مناسب برای بازی سازی
اگرچه هدف ساخت این زبان برنامه نویسی، توسعه بازی ها در مقیاس بزرگ نبود اما با گذشت مدتی به یکی از پرکاربردترین زبان های تحت وب در زمینه بازی سازی تبدیل شد. این زبان به راحتی با هر برنامه وبی ترکیب می‌شود. همانطور که ما به پیشرفت در صنعت مبتنی بر وب ادامه می‌دهیم، بازی های آنلاین نیز روز به روز بیشتر می‌شوند و جاوا اسکریپت قطعاً یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای بازی های ویدیویی و ساخت بازی های آنلاین است. توانایی آسان ادغام کدهای جاوا اسکریپت با فناوری های رایج وب مانند HTML و CSS نیز به سرعت در افزایش تعداد بازی های موبایل چند پلتفرمی نقش دارد.


HTML5

شاید باورش برای شما سخت باشد اما HTML5 به یکی از رایج ترین زبان های برنامه نویسی برای بازی های تحت وب تبدیل شده است. اکثر قریب به اتفاق بازی های تلفن همراه که امروز بازی می‌کنید با استفاده از این زبان نشانه گذاری شده اند. شما می‌توانید به راحتی یک بازی کاملاً مبتنی بر وب که در آن از ترکیب زبان برنامه نویسی HTML5 و JavaScript استفاده شده باشد طراحی کنید.

HTML5 زبانی مناسب برای بازی سازی
بازی های های طراحی شده توسط زبان برنامه نویسی HTML5 نیز هر روز به طور گسترده ای افزایش پیدا می‌کند، زیرا توسعه دهندگان به دانش نظری پیچیده ای درباره ساختار داده پیشرفته و الگوریتم ها نیاز ندارند. از آنجا که همه چیز برای HTML5 کاملاً روان پیش می‌رود، به راحتی می‌توانیم پیش بینی کنیم که به زودی به یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای بازی سازی تبدیل خواهد شد.


Papyrus

پاپیروس یکی از جدیدترین زبان های برنامه نویسی در زمینه ساخت بازی است که توسط Bethesda Studios برای استفاده با Creation Engine توسعه یافته است. این زبان به بازی هایی مانند Elder Scrolls: Skyrim and Fallout 4. قدرت می‌بخشد. پاپیروس یک سیستم اسکریپت نویسی است که از تکنیک های پیشرفته برنامه نویسی مانند توابع، اشیا، رویدادها و متغیرها استفاده می‌کند.

Papyrus زبانی مناسب برای بازی سازی
اسکریپت پاپیروس معمولاً حول وقایع می‌چرخد و هر زمان که یک رویداد خاص ایجاد می‌شود توابع از پیش تعیین شده را فراخوانی می‌کند. اگر می‌خواهید از موتور قدرتمند Creation برای توسعه بازی خود استفاده کنید، Papyrus می‌تواند یکی از بهترین گزینه ها برای شما باشد.

منابع: