همه طراحان بزرگ با این سوال شروع کرده اند که چگونه می توان از داشتن ایده در مورد حرفه طراحی گرافیک به یک طراح موفق تبدیل شد؟ در اینجا ما سعی داریم تا کلیه مراحل مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک حرفه ای را به شما بگوییم.

طراحان گرافیک ارتباطات بصری را که هر لحظه در همه جا مشاهده می شود، از تبلیغات گرفته تا نشریات، رسانه های دیجیتال و پخش مانند دستگاه های بازی، تلویزیون، مرورگرهای وب، سیستم عامل های اجتماعی و… را ایجاد می کنند. همانطور که فناوری بطور مداوم در حال توسعه است، وظایف و مهارت های طراحان گرافیک نیز رشد می کند.

برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک حرفه ای، شما باید مهارت های قابل ارائه ای مانند مهارت رسم قوی، دانش کامل از تئوری طراحی گرافیک، تسلط بر نرم افزار طراحی و درک جامع از استانداردهای حرفه ای داشته باشید. حال شما می توانید این مراحل را از طریق تحصیلات آکادمیک یا خارج از محیط دانشگاه بیاموزید. اما در هر صورت باید این مراحل را دنبال کنید تا اطمینان حاصل کنید که شرایط اولیه موفقیت را دارید و کارفرمایان و مشتریان به شما اعتماد می کنند.

آنچه در ادامه می خوانید:

مبانی شغلی طراحی گرافیکی


طراحان گرافیک ایده های الهام بخش و آموزنده ای را در تبلیغات، بروشورها و سایر مطالب ارتباطی بازاریابی خلق می کنند. برخی از طراحان گرافیک در شرکت های طراحی به عنوان بخشی از یک تیم حضور دارند، در حالی که برخی دیگر به صورت مستقل کار می کنند. به همین جهت این حرفه نیز از جمله مشاغلی است که تایم کاری آن می تواند دست خود شما باشد و در هر ساعت از شبانه روز که بخواهید می توانید آن را انجام دهید.

همانند بسیاری از حرفه ها دیگر، خدمات مشتری و رضایت مشتری رمز موفقیت در این حرفه است. علاوه بر این، موفقیت به عنوان یک طراح گرافیک شامل یادگیری نحوه پیشنهاد در قرارداد، خدمات بازار و جذب مشتری دائم نیز می شود.

مبانی شغلی طراحی گرافیکی

ارتباطات در قلب شغل یک طراح گرافیک نهفته است. طراحان گرافیک بر اساس اهداف مشتری خود باید با یک پیام خاص یا فراخوان، احساسات مخاطب را درگیر کنند. به عنوان مثال، یک طراح گرافیک ممکن است وظیفه ایجاد یک لوگو یا آرم را داشته باشد که با استفاده از یک شکل یا طرح رنگی منحصر به فرد، باعث ایجاد تأثیر ماندگار در مصرف کنندگان شود.

اگرچه کارهای طراحی گرافیک بیشتر روی کامپیوتر انجام می شود اما می تواند ماهیتی چند رسانه ای داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد تا پروژه ها برای مشاهده در طیف وسیعی از سیستم عامل های دیجیتالی، از جمله مرورگرهای وب، تبلت و تلفن های همراه، بهینه شود.

همچنین علاوه بر تسلط مهارت های کلی همه جانبه، طراحان گرافیک ممکن است در یک زمینه گرافیکی خاص نیز تخصص داشته باشند. تخصص های رایج تر در طراحی گرافیک شامل تایپوگرافی، نشر رومیزی، مارک و تبلیغات (چاپی ، وب ، پخش)، خبرنامه های الکترونیکی، رابط کاربری یا طراحی تجربه کاربری، طراحی وب سایت، بسته بندی محصول، طراحی کتاب و طراحی آرم ها است. در ادامه مراحل تبدیل شدن به یک طراح گرافیک حرفه ای را با هم بررسی می کنیم.

  1. مبانی طراحی گرافیک را بیاموزید

    یک طراح گرافیک مستقیم یا غیرمستقیم برای مشتری کار می کند تا چیزی را خلق کند که با خواسته مشتری همسو باشد، مخاطب را به خود جلب کند و در نهایت مشتری را راضی سازد. درک تئوری طراحی، تسلط بر مهارت های خاص هنری تجاری و استانداردهای صنعت باید اولین هدف همه طراحانی باشد که می خواهند به صورت حرفه ای در این حوزه کار کنند. بر همین اساس:

    • مهارت های اساسی طراحی را یاد بگیرید

      پاسخ در مورد چگونگی تبدیل شدن به یک طراح گرافیک همیشه با یادگیری مهارت های اساسی طراحی شروع می شود. قبل از اینکه به جنبه تجاری هنر نزدیک شوید، به یک توانایی اساسی برای نشان دادن ایده های خود روی کاغذ نیاز دارید.

      مهارت های اساسی طراحی را یاد بگیریدبه عبارتی شما برای بیان مختصر ایده های خود به توانایی در طراحی و شفافیت عملی نیاز دارید که به شما این امکان را بدهد که دیدگاه خود را بیان کنید. در همین راستا یکی از ابتدایی ترین مهارت ها، توانایی در نقاشی و کشیدن طرح اولیه روی کاغذ است به نوعی که بتوانید ایده خود را به درستی و کامل به مشتری نشان دهید و آن ها نیز منظور شما را به درستی درک کنند.

    • تئوری طراحی گرافیک را بیاموزید (تایپوگرافی، نظریه رنگ و سیستم های شبکه)

      طراحی گرافیک صرفاً استفاده از یک قلم سرگرم کننده و چند تصویر نیست. شما باید به عنوان یک گرافیست تلاش زیادی کنید تا تصاویر، طرح، فاصله، ساختار بصری و تایپوگرافی (هنر طراحی و کار با حروف) مناسب را در یک طراحی رعایت کنید.

      تئوری طراحی گرافیک را بیاموزید

      طراحان گرافیک باید فضای سفید اطراف عناصر طراحی را در چیدمان در نظر بگیرند. یا اینکه چگونه سرفصل ها و زیر عنوان‌ها در فضای مناسب قرار بگیرند. طراحان گرافیک باید بدانند که چگونه رنگ و تصویر بر افراد تاثیر می گذارد و چگونه می توان آن ها را به طور موثر دستکاری کرد تا کاربران (و خریداران) را به سمتی که می خواهند، سوق دهند.

    • اصول تجربه کاربر را بیاموزید

      اصول تجربه کاربر را بیاموزید

      یک طراح گرافیک خوب باید نیاز مشتری را درک کند تا بتواند طرحی جذاب ایجاد کند. به عنوان مثال، یک وب سایت باید به گونه ای طراحی شود که بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی در آن پیمایش کنند. اگر تجربه کاربری (UX) در نظر گرفته نشود، بازدیدکنندگان ممکن است ناامید شده و از صفحه وب سایت شما خارج شوند.

    • بهترین شیوه های طراحی وب سایت را بیاموزید

      بهترین شیوه های طراحی وب سایت را بیاموزید

      کاربران فقط چند ثانیه وقت صرف می کنند تا تشخیص دهند که آیا وب سایت شما ارزش بررسی بیشتر و ماندن را دارد یا خیر. به همین جهت درک بهترین روش ها برای محتوا، ساختار، طرح و وسایل بصری به افزایش زمان تعامل بازدیدکنندگان با وب سایت کمک می کند. شما همچنین به عنوان یک طراح گرافیک باید از بارگذاری سریع صفحه اطمینان حاصل کنید.

    • نوشتن مطالب تبلیغاتی حرفه ای را بیاموزید

      نوشتن مطالب تبلیغاتی حرفه ای را بیاموزید

      طراحان گرافیک، به ویژه کسانی که به صورت مستقل کار می کنند، اغلب به مهارت نوشتن قوی نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنند که پیام مشتری به صورت روشن و جذاب به مخاطب منتقل می شود. از آن جا که بازدیدکنندگان اغلب محتوا را کم می‌کنند تا تعیین کنند آیا می خواهند وقت خود را برای خواندن آن بگذرانند یا خیر، طراحان گرافیک اغلب با نوشتن توضیحات، بلوک های متنی، عناوین مقاله ها و حتی توضیحات برای محل فروش، نقش نویسندگان متن را بازی می کنند.

      نوشتن باید از نظر دستوری صحیح، مختصر و مطابق با برند تجاری مورد نظر و در تلاش برای افزایش تعامل با مخاطب باشد. در واقع کار شما به عنوان یک طراح گرافیک این است که برند تجاری را به درستی به مخاطب معرفی کنید.

    • هنر نقد را بیاموزید

      یکی از سخت ترین مهارت ها برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک حرفه ای این است که نه تنها از دیگران انتقاد کنید بلکه کار خود را به طور موثر نقد کنید. طراحان گرافیک باید خواسته مشتری را برآورده کنند. مشتریان ممکن است از هر صنفی باشند و به هر بخشی از کار شما انتقاد کنند.

      هنر نقد را بیاموزید

      یک طراح گرافیک باید بتواند خلاقانه فکر کند و با دید انتقادی به هر ایده نگاه کند. طراحان باید خود را جای مخاطب و مشتری قرار دهند و در نظر بگیرند که ایده آن ها چگونه ممکن است به شکلی نادرست تعبیر شود و چگونه می توان آن را به کوچکترین شکل بهبود بخشید.

  2. بر نرم افزارها تسلط پیدا کنید

    مهارت های طراحی کامپیوتر در ایجاد چیدمان های حرفه ای و تبدیل شدن به یک طراح گرافیک حرفه ای بسیار حیاتی است. برای گرافیست شدن شما به مهارت بالایی در برنامه های نرم افزاری استاندارد، که معمولاً از طریق تمرین طولانی مدت به دست می‌آید، نیاز دارید.

    اگر با نرم افزارها آشنا نباشید، پیش از شروع پروژه از محدودیت ها یا توانایی های طراحی خود اطلاع نخواهید داشت. برنامه Adobe Creative Cloud دارای ابزارهایی هستند که بسیار مناسب طراحان گرافیک است. از دیگر برنامه هایی که بسیاری از طراحان در آن تبحر دارند نیز می توان به نرم افزار Adobe’s Dreamweaver برای طراحی دیجیتال و وب سایت اشاره کرد.

    بر نرم افزارها تسلط پیدا کنید
    همچنین بسیاری از متخصصان به طراحان گرافیک توصیه می کنند که حداقل برخی از زبان های برنامه نویسی وب سایت مانند CSS، HTML و JavaScript را بیاموزند. چرا که هر چه بیشتر بدانید شانس شما برای موفقیت در این حرفه بیشتر است. در همین راستا:

    • Adobe Photoshop را بیاموزید

      اگر شما نیاز به ویرایش یا تنظیم یک تصویر دارید، Photoshop برنامه اصلی شماست. فتوشاپ برای کار با تصاویر متناسب است و به شما اجازه می دهد تا پیکسل عکس ها را تغییر دهید.

      Adobe Photoshop را بیاموزید
      اما در همه جا کاربرد ندارد. به عنوان مثال، برای طراحی وب سایت، آرم، فونت یا هر نوع کار طراحی گرافیکی مناسب نیست. اما شما می توانید از فتوشاپ برای تغییر مکان برخی از تصاویر، یا برای قرار دادن پس زمینه یا ویرایش نقص در عکس استفاده کنید و تصویری با سطح کیفیت بالا به مشتری خود ارائه دهید.

    • Adobe Illustrator را بیاموزید

      هنگامی که مشتری به آرم یا تصویر احتیاج دارد، به احتمال زیاد لازم است تا از Illustrator برای تکمیل پروژه خود استفاده کنید.Illustrator با هنر وکتور کار می کند، خطوطی را ایجاد می کند که می توان اندازه آنها را گسترش داد در حالی که وضوح تصویر تغییر نمی کند. به عنوان مثال، یک آرم ایجاد شده در Illustrator می تواند هم در یک کارت ویزیت کوچک با ابعاد چند سانت و هم روی یک تابلوی تبلیغاتی با چند متر ارتفاع بدون تغییر مورد استفاده قرار گیرد.

      Adobe Illustrator را بیاموزیدIllustrator دارای خط، گرادیان و ابزار رنگ آمیزی بسیار پیچیده ای است که به طراح گرافیک این امکان را می دهد تا پروژه‌های پیچیده ای بسازد. مانند فتوشاپ، Illustrator نیز به عنوان ابزاری با ذهنیت متخصصان ایجاد شده است و از مهارت‌های لازم برای تبدیل شده به یک طراح گرافیک حرفه ای است.

    • Adobe InDesign را بیاموزید
      برای پروژه هایی که نیاز است تا تصاویر با سایر عناصر ترکیب شوند، شما به برنامه ای نیاز دارید که بتواند هر دو را به طور موثر کنترل کند. InDesign به شما این امکان را می دهد که متن خود را مرتب کنید، قالب های طرح بندی ایجاد کنید، مکان های متغیر تصویر را وارد کنید و سپس فایل را در قالبی که برای چاپ حرفه ای طراحی شده ذخیره کنید.

      Adobe InDesign را بیاموزید
      هنگامی که Illustrator و Photoshop را آموختید، یادگیری InDesign تا حدودی آسان تر است، اما همچنان در مقایسه با بسیاری از ابزارهای گرافیک متفاوت عمل می کند و تا زمانی که مهارت لازم را در آن کسب نکرده اید لازم است تمرین کنید.

  3. حوزه تخصصی برای خود انتخاب کنید

    داشتن یک جایگاه خاص به شما کمک می کند تا تمرکز خود را روی یک حوزه بگذارید. این کار باعث می شود تا به مرور در کاری که انجام می دهید به یک حرفه ای تبدیل شوید. برای بسیاری از شرکت های طراحی گرافیک، داشتن درک کامل از همه جنبه‌های طراحی گرافیک مهم است. اما اگر می خواهید به عنوان یک طراح گرافیک حرفه ای به صورت مستقل و به عنوان یک فریلنسر کار کنید، تمرکز روی یک حوزه می تواند در پیشرفت سریع تر شما در این شغل بسیار تاثیر گذار باشد. چند زمینه تخصصی محبوب در طراحی گرافیک شامل موارد زیر است:

    • طراحی لوگو

      طراحی لوگو
      این که بتوانید جهت یک شرکت را دقیقاً مشخص کنید و به طور خلاصه مفهوم آن را در یک آرم به یادماندنی وارد کنید کار ساده ای نیست. طراحان گرافیک برای ایجاد آرم هایی منحصر به فرد اما در عین حال هدفمند و با مفهوم مشخص برای مخاطبان، نه تنها به تفکر خلاق بلکه به درک عمیق از تاریخ طراحی همراه با مهارت و تمرین بسیار نیاز دارند. چرا که آرم ها باید در عین سادگی و زیبایی بلافاصله قابل تشخیص بوده و مفهوم خود را برسانند.

    • طراحی وب و طراحی دیجیتال

      طراحی وب و طراحی دیجیتال
      طراحی سایت
      اهمیت خود را در تمام مشاغل نشان داده است. امروزه برندهای فاقد وب سایت یا تبلیغات دیجیتال عملا بخش بزرگی از تجارت خود را از دست داده اند. از همین رو طراحان باید با روند طراحی و فناوری موجود آشنا باشند. یک طراح گرافیک با استعداد و دارای مهارت در طراحی دیجیتال و وب باید بتواند انتظارات ذاتی بازدیدکنندگان را درک کرده و به دنبال آن طرح ها و تبلیغاتی را ایجاد کند که به راحتی قابل مرور برای کاربران باشد.

    • طراحی چندرسانه ای

      طراحی چندرسانه ای
      یکی دیگر از مواردی که می تواند شما را به یک طراح گرافیک حرفه ای تبدیل کند، کسب مهارت طراحی چند رسانه ای است. یعنی استفاده از رسانه‌های مختلف مانند متن، طراحی، گرافیک، عکس، صدا، ویدئو، انیمیشن… در کنار یکدیگر جهت انتقال بهتر پیام به مخاطبان که این موضوع امروزه در رابطه با تولید تبلیغات، آموزش و پادکست برای مشتریان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

  4. نمونه کارهای خود را داشته باشید

    نمونه کار، مهارت و درک شما از این حرفه را نشان می دهد. مهارت و تخصص شما باید کمک کند تا نمونه کارهای چشمگیری ایجاد کنید تا به محض اتمام تحصیل یا دوره آموزشی خود بتوانید آن را به نمایش بگذارید.

    روی کیفیت بیش از کمیت تمرکز کنید و همواره بهترین کار خود را برای ارائه به مشتری یا کارفرمایان انتخاب کنید. شما اغلب باید حدود 10 الی 12 مورد از بهترین کارهای خود را که توانایی، مهارت و علاقه شما را نشان می دهد برای ارائه داشته باشید.

    نمونه کارهای خود را داشته باشید
    برای داشتن نمونه کار هم الزاما نیاز نیست تا پروژه واقعی انجام داده باشید. به عنوان مثال، حتما نباید آرم یا لوگو یک شرکت واقعی و جدید را طراحی کنید. چون به هر حال شما از همان ابتدا که مشتری ندارید و باید نمونه کارهایی انجام دهید تا بتوانید نظر آن ها را جلب کنید.


    حتی برخی از طراحان گرافیک مبتدی یا دانشجویانی که تازه فارغ التحصیل شده اند، از آرم ها و برندهای موجود استفاده کرده و آن‌ها را دوباره به سبک خود طراحی می کنند. این کار هیچ اشکالی ندارد چرا که شما تنها قصد دارید تا توانایی و استعداد خود را به مخاطب نشان دهید. حتی گاهی مشتریان از این طریق و با مقایسه طراحی شما و طراحی قبلی بهتر می توانند در خصوص اعتماد و سپردن پروژه به شما تصمیم بگیرند.


  5. کار خود را شروع کنید

    برداشتن گام بعدی ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما پس از پایان تحصیلات یا دوره های آموزشی در نهایت شما باید کار خود را آغاز کنید. تبدیل شما به یک طراح گرافیک حرفه ای در گرو درگیر شدن در این صنعت و ورود به آن است. در ادامه نقد و بررسی کار خود مهمترین عامل در بهبود روند کاری شما است و شما دائما باید تاثیر کار خود را ارزیابی کنید. در همین راستا پس از فارغ التحصیلی یا اتمام دوره های آموزشی مدت زمانی را می بایست برای تکمیل رزومه، نمونه کارها و همچنین بازاریابی برای مشتریان بالقوه بگذارید. به همین منظور سعی کنید:

    • استثنایی باشید

      امروزه رقابت در زمینه طراحی گرافیک به اندازه ای زیاد است که تنها یک گرافیست بودن کافی نیست. بلکه برای ماندن در این بازار پر رقابت شما باید بهترین و استثنایی باشید. پس به کارهای معمولی بسنده نکنید و تلاش کنید تا خود را در میان رقبا برجسته سازید تا به این ترتیب برای مشتریان و کارفرمایان خود ارزشمند باشید.

      استثنایی باشید
      بسیاری از طراحان گرافیک در شرکت ها کار می کنند و بسیاری هم ترجیح می دهند به صورت مستقل و تنها کار کنند. مهم این نیست که شما کجا و به چه صورت کار می کنید. مهم این است که در کار خود خاص باشید و به نوعی مهر و امضای خود را در این حرفه داشته باشید.

    • اصیل باشید

      اصیل باشید
      برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک حرفه ای شما باید اصیل باشید. یعنی سعی کنید در کار خود به جای پیرو بودن به یک رهبر تبدیل شوید. تلاش کنید تا براساس روش هایی که بهتر از دیگران کار می کند، پیشرفت کنید و راه خود را ادامه دهید. در ابتدا به دنبال پیوستن به شرکت های بزرگ و به نام در این زمینه نباشید زیرا ممکن است فرصت شکوفایی استعداد و توانایی های خود را از دست بدهید. اگر از جاهای کوچک شروع کنید اما به مرور در کار خود پیشرفت کنید در آینده نزدیک قطعا موفق تر خواهید بود.

    • به یادگیری ادامه دهید و تغییر را بپذیرید

      به یادگیری ادامه دهید و تغییر را بپذیرید
      این را بدانید که در کارهایی مانند گرافیک هیچ انتهایی برای یادگیری وجود ندارد زیرا علمی است که با پیشرفت تکنولوژی رشد می کند. پس فکر نکنید پس از اتمام دوران تحصیل یا دوره های آموزشی دیگر نیازی به یادگیری ندارید. چنین تفکری قطعا مانع بروز استعداد و پیشرفت شما خواهد شد. برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک حرفه ای به دنبال چشم اندازهای جدید باشید و مدام علم خود را به روز کنید. در کلاس های مختلف مرتبط با طراحی گرافیک شرکت کنید. روش ها و ابزارهای جدید را بیاموزید.

      به عنوان مثال، Adobe و سایر سازندگان نرم افزارها، به طور مداوم نرم افزارهای خود را به روز می‌کنند، بنابراین شما هم به عنوان یک طراح گرافیک نباید در همان آموزه های دوران دانشجویی یا کار آموزی خود بمانید. امروزه بسیاری از دوره های آموزشی در تمام حوزه ها به صورت آنلاین برگزار می شود و شما به راحتی می توانید علم خود را در این زمینه به روز کنید و ترفند ها و نکات جدیدی را یاد بگیرید.


  6. اصول تجارت را بیاموزید (قراردادها، بازاریابی و موارد دیگر)

    سرانجام، فکر نکنید که طراحی گرافیک صرفاً یک هنر فنی است. همانطور که پیشتر هم بیان شد شما برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک حرفه ای باید اصول این کسب و کار را بدانید و آن را یاد بگیرید. به این ترتیب وقتی یک مشتری با یک پروژه به سراغ شما می آید، درک چگونگی فکر رهبران کسب و کار به شما کمک می کند نوعی استراتژی ایجاد کنید که آن ها کار شما را درک کرده و از آن استقبال کنند. به این ترتیب مشتری را جذب خود خواهید کرد.

    اصول تجارت را بیاموزید
    دانستن اینکه چگونه طراحان گرافیک با تیم های بازاریابی و فروش کار می کنند، به شما این امکان را می دهد تا با افراد بیشتری در ارتباط باشید. پس این را همیشه به خاطر داشته باشید که در حالی که به یادگیری و رشد ادامه می دهید، به جنبه های تجارت و بازاریابی که شغل شما را تحت تأثیر قرار می دهد، توجه کافی داشته و به مطالعه روش هایی بپردازید که با استفاده از آن ارزش تجاری بیشتری به مشتریان خود ارائه دهید.

منبع: theartcareerproject.com