خواه یک بازاریاب آنلاین باشید یا توسعه دهنده وب (Web Developer) یا پژوهشگر امنیت یا متخصص SEO، حتما این سوال را از خود پرسیده اید که یک وب سایت از چه CMS یا سیستم مدیریت محتوایی استفاده می کند؟ یا شاید شما می خواهید یک وب سایت بسازید و علاقه دارید بدانید کدام فناوری می تواند برای پروژه شما بهترین عملکرد را داشته باشد. پس نیاز است تا با CMS به کار رفته در سایر وب سایت ها آشنا باشید. روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که شما با استفاده از آن ها می توانید به راحتی فناوری های به کار رفته در وب سایت ها را مشاهده و شناسایی کنید. در این مقاله ما قصد داریم تا انواع روش های تشخیص CMS سایت را به شما معرفی کنیم. اما پیش از آن بیایید کمی با خود مفهوم CMS آشنا شویم.
خدمت مرتبط: طراحی سایت

آنچه در ادامه می خوانید:

CMS یا سیستم مدیریت محتوا چیست؟

CMS یا سیستم مدیریت محتوا چیست

سیستم مدیریت محتوا، نرم افزاری است که برای ساخت، مدیریت و اصلاح وب سایت و محتوای آن استفاده می شود. برای کاربرانی که می‌خواهند وب سایت آن ها کمترین رویکرد فنی را داشته و نیازی به نوشتن کد برای سایت نداشته باشد، سیستم مدیریت محتوا بهترین گزینه است.

سیستم مدیریت محتوا از دو قسمت تشکیل شده است. یک برنامه مدیریت محتوا یا CMA و یک برنامه تحویل محتوا یا CDA. قسمت اول برای افزودن و مدیریت محتوا در سایت از رابط فرانت اند استفاده می کند و بخشی است که کاربران و مخاطبان آن را می بینند. در مقابل، CDA رابط بک اند وب سایت است. جایی که محتوا ذخیره و در وب سایت بارگذاری می شود. برخی از مشهورترین نمونه های CMS موجود در بازار شامل وردپرس، جوملا، کینستا و دروپال است. حال با یکدیگر انواع روش های تشخیص CMS سایت را بررسی می کنیم.

  1. Wappalyzer

    Wappalyzer یکی از محبوب ترین ارائه دهندگان داده های فناوری در صنعت است که با احتساب بیش از 1.000.000 بار بارگیری آن تنها از مرورگر کروم دارای امتیاز 4.6 از 5 از طرف 1780 کاربران است. قابلیت ادغام آن با مرورگرهای کروم و فایرفاکس، باعث دسترسی راحت wappalyzer شده تا روشی آسان برای شناسایی سیستم های مدیریت محتوا (CMS)، سیستم عامل های تجارت الکترونیکی، مدیریت ارتباط با مشتری ابزارهای بازاریابی و موارد دیگر باشد.

    Wappalyzer

    پس از نصب Wappalyzer، این ابزار در بالای صفحه مرورگر شما به نمایش در می آید و تنها کافیست روی آیکون آن کلیک کنید تا همه چیز را در خصوص CMS سایت مورد نظر بدانید. از ویژگی های منحصر به فرد این ابزار این است که به طور همزمان می توانید سیستم مدیریت محتوای چند سایت را با هم شناسایی کنید و به این ترتیب در وقت شما صرفه جویی نیز می شود. فقط این را به یاد داشته باشید که نصب این برنامه باعث کند شدن سرعت مرورگر شما می شود. پس سعی کنید آن را روی مرورگری که کمتر استفاده می کنید نصب نمایید.

  2. BuiltWith

    BuiltWith از جمله برنامه های بسیار محبوب در تشخیص CMS وب سایت ها است زیرا دقیق ترین طرح فناوری های وب سایت را نشان می‌دهد. شما به راحتی آدرس وب سایت هدف را وارد می کنید و این ابزار جزئیات بسیار زیادی در خصوص سیستم مدیریت محتوا و سایر موارد به شما می دهد. یکی از ویژگی های این ابزار این است که اطلاعات مربوطه را به صورت یک نمودار دایره ای برای شما نمایش می دهد و آن ها را با یکدیگر مقایسه میکند.

    BuiltWith

    در واقع BuiltWith یکی از جامع ترین ردیاب های CMS است که نه تنها به شما می گوید وب سایت مورد نظر از کدام CMS استفاده می‌کند، بلکه ابزار نصب شده در آن وب سایت را نیز نشان می دهد. به عبارتی به شما نشان می دهد وب سایت از چه ابزار تحلیلی استفاده می کند، چه ابزارهای رسانه های اجتماعی در حال اجرا هستند و CMS وب سایت از چه چیزی ساخته شده است.

  3. WhatCMS

    یکی از بهترین و معتبرترین ابزارهای آشکارسازی و تشخیص CMS که در دسترس شما قرار دارد، WhatCMS است. یک وب سایت که با استفاده از اطلاعات اضافی در مورد زبان برنامه نویسی، سیستم عامل پایگاه داده و سرور آن ها در حال حاضر قادر به شناسایی 492 CMS بوده و به طور مداوم پایگاه داده خود را به روز رسانی می کند تا این تعداد افزایش یابد.

    WhatCMSپس می توان گفت که WhatCMS یک سرویس مبتنی بر وب است که برای شناسایی چارچوب های به کار رفته در وب سایت ها مانند سیستم مدیریت محتوا مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های مثبت این سیستم سرعت عمل بالای آن است که در مدت زمان 2 الی 3 ثانیه می توانید نتیجه را مشاهده کنید. برخی وب سایت ها از چند CMS ساخته شده اند که با استفاده از WhatCMS می توانید همه آنها را شناسایی کنید.

  4. W3Techs

    W3Techs یک تشخیص دهنده CMS بسیار قابل اعتماد است که لیستی جامع از فناوری های به کار رفته در یک وب سایت را ارائه می‌دهد.

    w3techبرای استفاده از این ابزار تنها کافیست وارد آن شوید و آدرس سایت مورد نظر خود را در بخش جستجوی آن بزنید. سپس به راحتی از آنجا می توانید به اطلاعات CMS، زبان های برنامه نویسی، کتابخانه ها، SSL، ارائه دهنده میزبانی، سیستم عامل، موقعیت جغرافیایی و موارد دیگر دسترسی پیدا کنید.



  5. Allora / Rescan

    آلورا در رسکن ادغام شده، اما ویژگی های آن ثابت مانده و یک ردیاب آنلاین مطمئن است که برای تشخیص CMS سایت مورد استفاده قرار می گیرد و علاوه بر آن، چارچوب سایت، سرورها، سیستم عامل، زبان برنامه نویسی، ارائه دهنده میزبانی، موقعیت جغرافیایی و موارد دیگر را نیز لیست می کند.

    Allora-Rescanاستفاده از این ابزار آسان است و تنها لازم است تا آدرس وب سایت مورد نظر را وارد کنید تا تمام فن آوری های اساسی وب سایت مربوطه را بدست آورید. در مجموع، این سیستم می تواند بیش از 305 میلیون وب سایت را در بیش از 1550 منطقه دامنه اسکن کند.



  6. CMS Detector

    یک سیستم مناسب با ابزاری بسیار قدرتمند برای ردیابی و تشخیص CMS سایت یا هر فناوری دیگری است که در وب سایت مورد استفاده قرار گرفته است. این سرویس می تواند به طور موثر بیش از 100 CMS محبوب و پرکاربرد را تشخیص دهد.

    CMS Detector

    همچنین می توانید اطلاعات، آمار و سایر موارد را به آسانی و با سرعت با استفاده از آن بدست آورید. تنها کافیست به این سرویس دسترسی داشته باشید و URL یا آدرس وب سایت مورد نظر را وارد کرده و دکمه اینتر را فشار دهید. فقط در عرض چند ثانیه، اطلاعات دقیق مربوط به تشخیص CMS وب سایت و سایر موارد در اختیار شما قرار می گیرد.


  7. Netcraft Site Report

    گزارش سایت Netcraft یکی از قدیمی ترین ردیاب های تشخیص CMS سایت است که معمولاً توسط کاربران سنتی استفاده می شود. این ابزار علاوه بر شناسایی سیستم مدیریت محتوا، به شما اطلاعات گسترده ای در مورد سایر فناوری های به کار رفته در وب سایت مانند، اطلاعات شبکه، ارائه دهندگان میزبانی، SPF و … قرار می دهد.

    Netcraft Site Report

  8. OnlineWebTool

    این ابزار یکی دیگر از ردیاب های بسیار معروف برای تشخیص CMS سایت است. این روش شناسایی بسیار ساده بوده و اگرچه پایگاه داده آن به اندازه سایر ردیاب های سیستم مدیریت محتوا نیست، با این حال جزئیات زیادی در مورد وب سایت هدف شما از جمله رتبه، ایمنی وب سایت و موارد دیگر ارائه می دهد.

    OnlineWebTool

نحوه تشخیص دستی CMS سایت بدون استفاده از ابزارهای ردیاب

به غیر از استفاده از ردیاب های CMS، روش های دیگری نیز وجود دارد که می توانید بفهمید وب سایت از چه سیستم مدیریت محتوایی استفاده می‌کند. برای برخی از CMS های معروف مانند وردپرس، دروپال و جوملا، این کار کاملاً ساده است اما برای سایر سیستم ها تشخیص اطلاعات کمی دشوارتر است.

به عنوان مثال، هر وب سایت وردپرس دارای یک متن پیش فرض در پاورقی است که در بیشتر موارد، کاربران این متن را به دلایل امنیتی پنهان می‌کنند. از آنجا که وردپرس محبوب ترین CMS موجود است، هکرها اغلب وب سایت های وردپرس را هدف قرار می دهند تا نقاط ضعف و آسیب موجود در سایت را پیدا کنند. برای سایر CMS ها مانند جوملا ، یک گزینه دلخواه در برگه مرورگر شما نمایش داده می شود که به شما در کشف این اطلاعات کمک می کند اما روش های سنتی تری برای کشف CMS وب سایت وجود دارد.

یکی از راه های تشخیص CMS از طریق کد منبع وب سایت است. اگر وب سایت روی WordPress ساخته شده باشد، از طریق گزینه جستجو می توانید CMS را در کد منبع پیدا کنید. کافی است Ctrl + U> Ctrf + F را تایپ کنید و سپس CMS مورد نظر خود را در وب سایت جستجو کنید. البته، این روش ها یا خیلی وقت گیر هستند یا پاسخ قطعی به شما نمی دهند، به همین دلیل ما ردیاب های شگفت انگیز CMS را به شما معرفی کردیم.

کلام آخر

همانطور که گفته شد دلایل زیادی ممکن است برای دانستن فناوری به کار رفته در یک سایت بخصوص تشخیص CMS سایت وجود داشته باشد. شما با استفاده از سریعترین و مطمئن ترین روش ها برای انجام این کار می توانید به راحتی به اطلاعات ارزشمندی که نیاز دارید، دست پیدا کنید.

به منظور صرفه جویی در وقت و تلاش زیاد، پیشنهاد می کنم ابتدا لیستی از وب سایت هایی که می خواهید از آنها به عنوان مرجع استفاده کنید تهیه کرده و سپس از یک یا چند ابزار فوق برای کشف اطلاعات بیشتر در مورد CMS استفاده کنید.

منابع: