اگر شما هم در دنیای دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنید یا قصد دارید کسب و کار خود را به صورت آنلاین توسعه دهید، عبارت سئو یکی از مهمترین عواملی است که در دیده شدن سایت یا فروشگاه اینترنتی شما در صفحه اول گوگل نقش دارد. اما ممکن است دقیقاً مطمئن نباشید که SEO به چه معناست؟ در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل تجزیه تحلیل کنیم که SEO چیست؟ چرا مهم است و چگونه می‌توان بهترین روش ها را پیاده سازی کرد تا برند یا سایت شما بیش از هر زمان دیگری به صورت آنلاین در صفحه اول گوگل دیده شود؟ پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دیجیتال مارکتینگ در سئو

بررسی فهرست:

مفهوم سئو (SEO) در دنیای تجارت آنلاین

مفهوم سئو در دنیای تجارت

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو معادل فارسی عبارت Search Engine Optimization است که به صورت مخفف SEO نوشته می‌شود. سئو عملی است که از طریق نتایج موتور جستجوگر، به افزایش میزان و کیفیت ترافیک وب سایت شما کمک می‌کند. وقتی کسی موضوع یا اصطلاحی را مرتبط با کسب و کار و صنعت شما سرچ می‌کند، رتبه بندی بالاتر در گوگل موجب می‌شود تا تعداد بازدید از سایت و صفحه فرود یا لندینگ پیج شما افزایش یابد. این به نوبه خود به شما فرصت بیشتری می‌دهد تا بتوانید از این موقعیت برای جذب مخاطب و مشتری بیشتر استفاده کنید. به عبارتی اگر این کار به درستی انجام شود، سئو می‌تواند به برند شما کمک کند تا به عنوان یک شرکت قابل اعتماد، بالاتر از دیگران قرار بگیرید و تجربه بازدید بیشتر توسط کاربران از وب سایت شما را بهبود ببخشد.
خدمت مرتبط: طراحی سایت شرکتی

 

چرا SEO از اهمیت بالایی برخوردار است؟

همانطور که بیان کردیم سئو راهی است که گوگل از آن برای رتبه بندی سایت ها در پاسخ به هر نوع سوالی که در آن جستجو می‌شود استفاده می‌کند. بدون سئو مدرن، دستکاری در نتایج جستجو بسیار ساده خواهد بود، به طوری که سایتی که بیشترین پیوند یا بیشترین صفحه را دارد (که به راحتی توسط نرم افزار می‌توان آن را ایجاد کرد). به طور مداوم در رتبه 1 قرار می‌گیرد. اما SEO نتایج جستجو را عادلانه نگه می‌دارد و توانایی دستکاری نتایج را تا آنجا که ممکن است کاهش می‌دهد.

اهمیت سئو

به طوری که سایت هایی که برای هر جستجو ظاهر می‌شوند به واقع در جایگاهی که لیاقت آن ها است قرار دارند. به همین جهت تلاش زیاد و سایتی که نظر بازدیدکنندگان را جلب می‌کند با رتبه بندی بالای موتور جستجو ارتباط دارد، بنابراین اگر سایت شما این معیارها را داشته باشد، شانس بیشتری برای نشان داده شدن در نتایج سرچ گوگل خواهد داشت. دیگر دلایل اهمیت سئو شامل موارد زیر است:

 قابلیت مشاهده و رتبه بندی
هنگام جستجوی آنلاین یک سرویس یا محصول یا عبارت، به احتمال بسیار زیاد کاربران یکی از سه الی پنج پیشنهاد اولی که موتور جستجو به آنها نشان می‌دهد را انتخاب می‌کنند. سئو به شما کمک می‌کند تا در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشید و از طریق سرچ آنلاین بیشتر دیده شوید. این کار موجب می‌شود تا مخاطب و مشتریان بیشتری به سایت شما مراجعه کنند در نتیجه فروش و ارائه خدمات شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

ترافیک وب
به زبان ساده اگر مشتریان نتوانند وب سایت شما را پیدا کنند فرصت های فروش برای شما از دست می‌رود. سئو ترافیک موتور جستجوی شما و به نوبه خود تعداد بازدیدکنندگانی را که صفحه شما را هر روز می‌بینند افزایش می‌دهد. این به طور مستقیم با افزایش فروش محصولات ارتباط دارد زیرا هرچه افراد مرتبط تری سایت شما را ببینند، احتمال فروش بالاتر می‌رود.

افزایش اعتماد مخاطبان

جلب اطمینان مشتریان در سئو

هرچه نمره SEO شما بهتر باشد، در موتورهای جستجو مانند گوگل بالاتر خواهید بود. حال این بالا بودن در رتبه بندی نه تنها باعث افزایش بازدید و جذب مشتری می‌شود، بلکه اعتماد مشتریان به شما را نیز افزایش می‌دهد. چرا که کاربران معمولا به توصیه هایی که موتور جستجوگر گوگل به آن ها پیشنهاد می‌کند، اعتماد دارند. بنابراین داشتن موقعیت بالاتر برای کلمات کلیدی که کاربر آن ها را جستجو می‌کند به نوبه خود محصول یا خدمات شما را در ذهن کاربر قابل اعتماد تر می‌کند. بنابراین رعایت سئو در طراحی سایت ها مانند طراحی سایت فروشگاهی می‌تواند تاثیر بسیاری در میزان فروش داشته باشد.

توسعه نام تجاری و برند سازی
در این شکی نیست که رعایت اصول سئو کلید رشد و توسعه برند تجاری شما است. همانطور که در بالا ذکر کردیم هرچه رتبه بالاتری در موتور جستجو برای انواع کلمات کلیدی با حجم بالا داشته باشید، ترافیک وب سایت شما بیشتر خواهد شد. وب سایتی که به خوبی بهینه سازی شده باشد به احتمال زیاد مشتری بیشتری به دست می‌آورد و فروش بیشتری دارد. همچنین این امکان نیز وجود دارد که افراد پس از یافتن وب سایت شما از طریق یک موتور جستجو به احتمال زیاد برند تجاری شما را در سایر سیستم عامل های اجتماعی مانند فیس و بوک و اینستاگرام نیز به اشتراک می‌گذارند.

عناصر اصلی و انواع بهینه سازی موتور جستجو کدام است؟

تا به اینجا با مفهوم سئو و اهمیت آن آشنا شدیم. اما باید گفت که سئو شامل بخش های گوناگونی است که برای دستیابی به نتیجه درست باید همه آن ها با هم اعمال شوند که در اینجا عناصر اصلی یک استراتژی سئو خوب آورده شده است. در واقع سئو شامل بخش های سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال است که در ادامه هر یک را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

انواع بهینه سازی در سئو

1- سئو فنی یا تکنیکال

سئو فنی (Technical SEO) مربوط به بهینه سازی وب سایت از نظر فنی می‌شود و مرحله ای حیاتی برای رتبه بندی یک سایت است. برخلاف سئو داخلی یا خارجی بیشتر کارهایی که در سئو تکنیکال انجام می‌شود مرتبط با موتور جستجو، مسائل فنی وب ‌سایت، ربات‌ها، کدهای برنامه نویسی و… است. سئو فنی هیچ ارتباطی با ایجاد محتوا، استراتژی های ایجاد لینک یا ارتقا محتوا ندارد. در عوض روی ساخت سایت و زیرساخت ها تمرکز می‌کند. همانطور که موتورهای جستجو “هوشمندتر” می‌شوند، روش های سئو تکنیکال نیز متناسب با آن پیچیده تر می‌شود.در واقع هدف اصلی از اجرای سئو فنی در وب سایت، آماده کردن سایتی است که در ابتدا بتواند برای ربات‌های موتور جستجو به راحتی قابل درک و بررسی باشد و در مرحله بعد سایتی است که ساختار صحیحی داشته و کاربر از بودن در آن و کار کردن با بخش‌های مختلف لذت ببرد.

2- سئو داخلی

SEO داخل صفحه (On page SEO) به تمام تکنیک هایی گفته می‌شود که می‌تواند در وب سایت شما برای بهبود رتبه بندی در صفحات نتایج موتور جستجو به کار گرفته شوند. این تکنیک ها شامل موارد زیر است:

محتوای سایتاهمیت سئوی محتوای سایت

محتوای یک وب سایت مهمترین عنصر یک استراتژی موثر برای بهینه سازی موتور جستجوگر سایت است. هنگام جمع آوری محتوای وب سایت، باید این نکته را در نظر بگیرید که کدام اطلاعات برای مشتری ضروری است. همچنین طول محتوای سایت نیز برای موتورهای جستجو و تأثیر سئو سایت شما اهمیت دارد، بنابراین توصیه می‌کنیم متنی را که انتخاب می‌کنید حداقل 300 کلمه باشد اما بهترین میانگین برای یک صفحه در حدود 500 کلمه است. به خاطر داشته باشید که هرچه محتوا طولانی تر باشد بهتر است، اما سعی کنید ضمن پرهیز از تکرار، محتوای سایت را برای مشتریان جالب و مرتبط نگه دارید. در نظر گرفتن استراتژی تولید محتوا، پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب، بررسی رقبای موجود، دسته بندی و برچسب گذاری، ایجاد لینک های داخلی و … از اقداماتی است که در فرایند تولید محتوا می‌تواند مفید واقع شود. به این ترتیب هنگامی که یک کاربر سوالاتی را در خصوص زمینه کاری شما سرچ می‌کند سایت شما در صفحه موتور جستجو نشان داده می‌شود و این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا با ارائه اطلاعات ارزشمندی که وی به طور فعال در جستجوی آنها است، با مشتری مکالمه خود را شروع کنید و هنگامی که آنها آماده خرید شوند شما اولین کسی خواهید بود که به ذهن آن ها خطور می‌کند. بنابراین محتوای شما باید آموزشی، جذاب و دارای قابلیت اشتراک باشد.

کلید واژه ها
در حالی که کلمات کلیدی دیگر تنها تکنیک SEO نیستند که اهمیت دارند، اما همچنان در رتبه بندی وب سایت شما در موتور جستجو نقش مهمی را ایفا می‌کنند. وقتی از کلمات کلیدی صحبت می‌کنیم، منظور کلمات و عبارات خاصی است که مشتریان بالقوه از آنها برای یافتن پاسخ به سوالاتشان به صورت آنلاین استفاده می‌کنند.اهمیت کلمه کلیدی در سئو

به همین جهت داشتن کلمات کلیدی مرتبط برای پیدا شدن در صفحات نتایج موتور جستجوگر گوگل ضروری است. یک کلمه کلیدی خوب اصطلاحی با درخواست های فراوان در گوگل است و ارتباط نزدیکی با حوزه کسب و کار شما دارد. به همین جهت باید کلمات کلیدی خود را در عنوان صفحات وب و همچنین در محتوای وب سایت خود ادغام کنید. همچنین بهتر است که کلمات کلیدی در ابتدای متن نیز آورده شوند و در عین حال اطمینان حاصل کنید که استفاده از آن ها در متن به صورت طبیعی و متناسب با محتوای شما است.

عنوان و توضیحات متا (meta)
عنوان متنی است که در صفحات نتایج موتور جستجو منتشر می‌شود عنوان حداکثر می‌تواند 60 کاراکتر باشد تا به طور کامل در صفحه گوگل نمایش داده شود. یک عنوان متای موثر باید شامل 3 کلمه کلیدی اصلی باشد و به طور کامل تجارت شما را تعریف کند تا کاربران را ترغیب به بازدید از وب سایت شما نماید. توضیحات متا متنی است که در صفحه نتایج موتور جستجو تحت عنوان متای شما نمایش داده می‌شود. این توضیحات باید حداکثر 165 حرف داشته و همچنین باید حاوی 3 کلمه کلیدی اصلی شما باشد. توضیحات باید به طور واضح تجارت شما را نشان دهد تا کاربران برای بازدید از سایت شما جذب شوند.

3- سئو خارج از سایت

تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو در خارج از سایت شامل تلاش هایی است که در وب سایت های خارج از وب سایت شما انجام می‌شود تا رتبه خود را بالاتر ببرید که شامل موارد زیر است:

سئو خارج از سایت

لینک سازی
عنصر کلیدی سئو خارج از سایت لینک سازی یا بک لینک است که تلاش می‌کند سایر وب سایت های معتبر و پربازدید را به سایت شما لینک دهد و می‌تواند سهم بزرگی در رتبه بندی شما داشته باشد. ساده ترین راه برای تشویق بک لینک برای وب سایت ایجاد محتوای خوب و همچنین انتشار مداوم اخبار جالب است که به نوبه خود دیگران را ترغیب می‌کند تا درباره کسب و کار شما جستجو یا صحبت کنند.اهمیت لینک سازی در سئو

روش موثر دیگر برای ایمن سازی بک لینک یا لینک سازی، تماس مستقیم با وبلاگ نویسان وب سایت های مربوطه است که تجربه کاری در حوزه کسب و کار شما را دارند.

دایرکتوری آنلاین
دایرکتوری آنلاین به شما این امکان را می‌دهند تا نظرات مشتریان خود را جمع آوری کنید. حضور خوب دایرکتوری آنلاین و بررسی مثبت مشتری می‌تواند مخاطبان جدید زیادی را به سمت کسب و کار شما بیاورد. همچنین بررسی و پاسخگویی به نظرات منفی در مورد تجارت شما بسیار مهم است زیرا این امر می‌تواند بر روی نام تجاری شما تاثیر بگذارد و مشتریان را از وب سایت یا دریافت خدمات شما باز دارد. پس از دیگر عناصر مهم در رعایت سئو خارجی دایرکتوری آنلاین است.

شبکه های اجتماعیاهمیت شبکه های اجتماعی در سئورسانه های اجتماعی یکی از بهترین کانال ها برای تعامل کسب و کار با مشتریان و به روزرسانی هرگونه اطلاعات و اخبار از تجارت شما است. رسانه های اجتماعی با ارسال مطالب جالب مانند تصاویر و فیلم ها می‌توانند در رسیدن به اهداف خاص و همچنین تبلیغ محصولات و خدمات شما بسیار مفید باشند.

 

سئو و تاثیرات رفتار کاربران

تحقیقات نشان داده است که یکی از مهم ترین عوامل استفاده از سئو، ایجاد یک فضای مناسب جهت جلب رضایت کاربران فضای مجازی است. گوگل نیز انتظارات خود را با انتظارت مخاطبان تطبیق داده و همواره تلاش می‌کند با توجه به رفتار کاربران الگوریتم های خود را جهت بهینه سازی سایت ها ایجاد کند. برای درک بهتر این مسئله به مثال ذکر شده توجه کنید: هنگامی که کاربر شروع به جستجوی یک عبارت کلیدی می‌کند موتور های جستجو پیشنهاداتی را مطرح کرده و کاربر یکی از آن ها را انتخاب می‌کند؛ برای گوگل مهم است که گزینه مد نظر کاربر کدام بوده به عنوان مثال اگر یک وب سایت جایگاه خوبی در گوگل نداشته باشد اما کاربران متعددی روی آن کلیک کنند، به طور قطع اعتبار این سایت به مرور زمان بهتر خواهد شد.

از فاکتور های دیگر می‌توان به مدت زمانی که کاربر در یک سایت سپری می‌کند اشاره کرد. فرض کنید کاربری در جستجوی یک سایت گلفروشی است، از طرفی شما یک فروشنده گل و گیاه هستید وی با جستجوی عبارت “خرید گل از غرب تهران” وارد سایت شما می‌شود مدت زمانی که کاربر وارد سایت گلفروشی شما شده تا زمانی که مجددا شروع به جستجوی همان عبارت بپردازد را Rank Brain می‌نامیم؛ هر چه مشتری مدت زمان بیشتری را در سایت شما بگذراند سایت شما بهینه تر خواهد شد.
خدمت مرتبط: طراحی سایت گل فروشی

 

سئو کلاه سیاه و کلاه سفید و تفاوت آن ها

سئو کلاه سیاه و کلاه سفید

تفاوت بین SEO کلاه سیاه و SEO کلاه سفید مربوط به تکنیک های مورد استفاده به هنگام تلاش برای بهبود رتبه موتور جستجو در وب سایت است.

سئو کلاه سیاه به تکنیک ها و استراتژی هایی گفته می‌شود که برای دستیابی به رتبه های بالاتر جستجو و شکستن قوانین موتور جستجو استفاده می‌شوند. به عبارتی تکنیک سئو کلاه سیاه به جای مخاطب انسانی روی موتورهای جستجو تمرکز دارد. این تکنیک معمولا توسط افرادی که به دنبال بازگشت سریع سایت خود به جای سرمایه گذاری طولانی مدت هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی از تکنیک های مورد استفاده در سئو کلاه سیاه شامل پر کردن کلمات کلیدی، ایجاد لینک های پنهان و ارسال هرزنامه به محتوای وبلاگ است. از جمله پیامدهای سئو سیاه ممنوعیت وب سایت در موتور جستجو به عنوان جریمه ای برای استفاده از تکنیک های غیر اخلاقی و نمایه سازی است.

در مقابل، سئو کلاه سفید به استفاده از تکنیک ها و استراتژی هایی گفته می‌شود که مخاطبان انسانی را برخلاف موتور جستجو مورد هدف قرار می‌دهد. تکنیک هایی که به طور معمول در SEO کلاه سفید استفاده می‌شود شامل استفاده از کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل آن ها، انجام تحقیقات، بازنویسی برچسب های متا به منظور مرتبط بودن بیشتر آنها، لینک دهی مجدد، ایجاد لینک و همچنین نوشتن محتوا برای خوانندگان انسانی است. کسانی از این تکنیک استفاده می‌کنند که قصد دارند تا سرمایه گذاری طولانی مدت روی وب سایت خود داشته باشند.

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری به نوعی از بهینه سازی گفته می‌شود که برخی از تکنیک های گوگل در آن رعایت می‌شود و برخی دیگر نه. در واقع این نوع از سئو حد وسطی بین سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه است. اغلب افرادی که از این نوع سئو استفاده می‌کنند افراد حرفه ای هستند زیرا در صورت حرفه ای نبودن گوگل متوجه شده و سایت را جریمه می‌کند. برخی از این تکینک ها عبارت‌اند از:

  • خرید دامنه ای که قبلا در اختیار یک کسب و کار دیگری بوده و در حال حاضر منقضی شده است. در این خرید باید بین کسب و کار شما و دامنه منقضی نوعی ارتباط وجود داشته باشد.
  • طراحی سایت به صورت مجدد. هنگامی که برخی کد ها تغییر کند، گوگل تصور می‌کند شما در حال آپدیت محتوا هستید که این مورد از موارد مهم برای گوگل است
  • ایجاد حساب در شبکه های اجتماعی و لینک دادن به سایت خود
  • لینک دادن به وب سایت خود در نظردهی سایت های دیگران. این کار به مرور زمان موجب جریمه شدن شما خواهد شد.

آیا سئو برای هر نوع کسب و کاری ضروری است؟

اگر این مقاله را می‌خوانید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا SEO واقعاً برای کسب و کار شما مهم است؟ شما ممکن است در حرفه ای فعالیت کنید که هیچ رقابتی در آن وجود ندارد، بنابراین ممکن است که از قبل در رتبه اول باشید یا ممکن است در تلاش به رسیدن رتبه برتر به دنبال گزینه های دیگری غیر از سئو باشید که بتواند نیاز شما را برطرف سازد.

اهمیت استفاده از سئو

اما در حقیقت شرایط شما مهم نیست، این را بدانید که اگر برای تجارت و کسب و کار خود سایتی طراحی و راه اندازی کرده اید، پس قطعا سئو برای شما مهم است. کسب و کار شما چه جدید باشد چه قدیمی، چه رقابتی باشد و چه موفق، کوچک باشد یا بزرگ، سئو برای موفقیت تجارت آنلاین شما امری ضروری است. حتی اگر در صنعت خود تنها و یکه تاز باشید. چرا که امروزه تجارت آنلاین به یکی از مهمترین عوامل موفقیت در کسب و کارها در سراسر دنیا تبدیل شده و جایی که صحبت از کار اینترنتی است قطعا سئو اهمیت دارد.
با مراجعه به لینک های زیر اطلاعات بیشتری کسب کنید:

در واقع سئو چیزی است که شما می‌توانید آن را کنترل کنید. چیزهای زیادی درباره کسب و کار شما وجود دارد که تحت کنترل شما نیستند. شما نمی‌توانید زمان ظهور یک رقیب جدید، واکنش مشتریان در برابر راه اندازی محصول جدید یا خیلی موارد دیگر را کنترل کنید. اما با سئو می‌توانید رتبه بندی خود در موتور جستجو را حفظ نمایید. و این بدان معنی است که تا حدی می‌توانید تعداد بازدیدکنندگان از وب سایت خود را کنترل کنید که مستقیماً بر میزان فروش آنلاین یا هدایت شما تأثیر می‌گذارد و به عبارتی بر میزان درآمدی که می‌توانید از آنلاین بودن کسب کنید اثر دارد.

به عبارتی اگر در بهینه سازی موتور جستجو در وب سایت خود سرمایه گذاری کنید، مستقیماً روی قابلیت مشاهده و سودآوری آن سرمایه گذاری کرده اید. بنابراین مهم نیست که فردا چه اتفاقی بیفتد، اگر سئو سایت شما ثابت باشد، می‌توانید برای کمک به رشد و شکوفایی کسب و کار خود روی این دید حساب کنید. به همین دلیل است که مهم نیست شما چه کاری انجام می‌دهید مهم این است که براساس روش توسعه موتورهای جستجو بعید است که SEO به این زودی ها اهمیت خود را از دست بدهد.

بررسی پرسش هایی در زمینه سئو سایت

بررسی پرسش هایی در زمینه سئو سایت سایت

بعد از پیاده سازی اصول سئو امکان قرار گرفتن در رتبه اول گوگل وجود دارد؟
بسیاری از صاحبان مشاغل درخواست می‌کنند که بعد از طراحی سایت و پیاده سازی اصول سئو، سایت آن ها در اولین جایگاه موتورهای جستجو قرار بگیرد، در حالی که این درخواست بسیار اشتباه است زیرا هیچ تضمینی برای قرار گرفتن در اولین جایگاه وجود نداشته و با توجه به آپدیت های گوگل این اصول به صورت مداوم در حال تغییر است. اگر یک طراح سایت تضمینی در جهت کسب رتبه اول گوگل به کارفرما بدهد، هدف او تنها بالا بردن احتمال پذیرش پروژه است زیرا شرکت گوگل اعلام کرده که هر نوع تضمین کلاهبرداری محسوب می‌شود.

مدت زمان لازم جهت رسیدن به جایگاه مناسب در گوگل چقدر است؟
مدت زمان لازم جهت کسب جایگاه مناسب در گوگل برای هر نوع وب سایتی متفاوت است و به نوع فعالیت و اعتبار موجود در کسب و کار شما بستگی دارد به عنوان مثال برای برخی از کسب و کار ها مدت زمان 3 ماه و برای برخی دیگر یک الی دو سال زمان کافی است.

هزینه پیاده سازی اصول سئو چقدر است؟
سئو یک محصول خاص نیست که شما بخواهید آن را خریداری کنید بلکه نوعی ارائه خدمت محسوب می‌شود بنابراین نمی‌توان برای آن یک هزینه ثابت در نظرگرفت. هزینه سئو برای کسب و کار شما با توجه به خدماتی که دریافت می‌کنید تخمین زده می‌شود. از خدماتی که برای سئو در نظر گرفته می‌شود می‌توان به تولید محتوای مناسب، استفاده از کلیدواژه های مرتبط، لینک دهی و … اشاره کرد.

 

روش های آموزش اصول بهینه سازی سایت

پیاده سازی اصول سئو تا حدودی سخت و دشوار است. برای فراگیری این اصول می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

روش های آموزش اصول سئو

  • در ابتدا یک کتاب و سپس یک مقاله کامل مطالعه کرده تا درک عمیقی از مفاهیم اولیه سئو پیدا کنید، با این کار در کوتاه ترین زمان با کلمات و اصطلاحات رایج بهینه سازی آشنا خواهید شد.
  • مشاهده ویدئوهای آموزشی بعد از مطالعه مقالات می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد زیرا شما با مفاهیم اولیه آشنا هستید و نحوه به کارگیری اصول را آموزش می‌بینید
  • در دوره های آموزش سئو شرکت کنید تا با آزمون و تست این اصول را به خوبی فرا بگیرید.

کلام آخر

پس از آنچه در مجله آموزشی راستین وب در خصوص بهینه سازی موتور جستجو بیان کردیم و اینکه چرا مهم است و چگونه می‌توان آن را انجام داد، به خاطر داشته باشید که SEO باید به عنوان یک عمل مثبت با مزایای طولانی مدت در نظر گرفته شود نه عاملی با نتیجه دهی سریع، چرا که رتبه بندی شما در صفحه گوگل تا حد زیادی به این موضوع که با چه کسانی رقابت می‌کنید بستگی دارد و عواملی مانند اندازه شرکت، سال های فعالیت در شغل و تلاش های شما برای رعایت اصول سئو داخلی و خارجی در این امر تاثیر گذار است.

سئو روشی مقرون به صرفه است و صنایع رقابتی می‌توانند مبالغ زیادی را صرف خرید و فروش ترافیک وب سایت کنند. اما اگر با بودجه محدود کار می‌کنید، SEO یک روش عالی برای هدایت و افزایش رتبه بندی سایت شما است بدون اینکه نیاز باشد تا هزینه آن را مستقیم پرداخت کنید.

منابع: