امروزه استفاده از وب سایت ها در سراسر دنیا افزایش پیدا کرده و به همین جهت افراد بیشتری وارد حرفه طراحی و توسعه وب سایت می شوند. هنگامی که شما یک طراح و توسعه دهنده وب سایت باشید با دید دیگری به سایت های موجود در گوگل نگاه می کنید و گاهی برخی وب سایت ها آنچنان شما را مجذوب خود می کند که دوست دارید کلیه اطلاعات مربوط به آن به خصوص زبان برنامه نویسی به کار رفته در آن سایت را بدانید.
شاید از دید کلی بررسی زبان برنامه نویسی یک سایت کار اشتباهی نباشد و شما آن را از روی کنجکاوی یا کسب اطلاعات برای خود انجام دهید. اما از آن جا که امروزه هکرها نیز به منظور آسیب رساندن به بسیاری از وب سایت ها به دنبال دریافت چنین اطلاعاتی هستند، توسعه دهندگان و مدیران سایت تمام سعی خود را می کنند تا اطلاعات وب سایت تا حد امکان مخفی باقی بماند. به همین جهت تشخیص زبان برنامه نویسی یک سایت کار آسانی نخواهد بود.
به عنوان مثال، هنگامی که شما مشاهده منبع صفحه وب را انتخاب می کنید، مواردی مانند، HTML ، CSS و JavaScript را مشاهده خواهید کرد، اما نمی توانید زبان برنامه نویسی سایت را تشخیص دهید. ممکن است برخی نکات و سرنخ ها را ببینید اما به آسانی نمی توانید زبان بک اند سایت را تشخیص دهید. حتی امروزه بسیاری از توسعه دهندگان وب یک گام جلوتر رفته اند و نه تنها زبان برنامه نویسی به کار رفته در وب سایت خود را پنهان می کنند بلکه می توانند شما را به اشتباه نیز بیندازند.
مثلا، وب سایت هایی را ممکن است پیدا کنید که به نظر می رسد با زبان برنامه نویسی php نوشته شده اند اما تمام کارهای سنگین آن سایت در در Go یا Java یا Python انجام شده است. پس به طور کلی بدون هک کردن سرور و بررسی بک اند وب سایت، روش مطمئن و 100 درصدی برای تشخیص زبان برنامه نویسی سایت وجود ندارد. اما از آنجا که گزینه های زیادی در دست نیست، شما می توانید با استفاده از چند روش رایج زبان برنامه نویسی به کار رفته در یک سایت را تشخیص دهید که در ادامه این روش ها را معرفی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: تشخیص تکنولوژی سایت

آنچه در ادامه می خوانید

استفاده از URL برای تشخیص زبان برنامه نویسی وب سایت

URL

URL

در گذشته یکی از روش های رایج برای تشخیص زبان برنامه نویسی سایت، بررسی پسوند های به کار رفته در URL یک وب سایت بود. به عنوان مثال، اگر URL یک سایت با پسوندهایی مانند index.php, /home.php, /some-name.php پایان می یافت، اغلب به این معنا بود که زبان برنامه نویسی به کار رفته در این سایت ها php است. اگر URL سایتی دارای پسوند some-name.jsp بود یعنی زبان سایت به احتمال خیلی زیاد جاوا است و اگر انتهای URL یک سایت به some-name.asp ختم میشد زبان برنامه نویسی به کار رفته در آن ASP.NET بود.


اما امروزه بیشتر برنامه های وب با رویکرد فوق مطابقت ندارند و در URL، فقط یک نام خواهید دید و هیچ پسوندی را مشاهده نمی کنید. در چنین مواردی، مسئله می تواند پیچیده تر باشد. امروزه سرورهای وب به گونه ای پیکربندی شده اند که یک پسوند خاص را نشان می دهند و مدیر وب حتی ممکن است پسوندی متفاوت را به انتهای URL سایت خود خود متصل کرده باشد. بنابراین صفحه ای که در انتهای آدرس آن .asp است، ممکن دارای زبان برنامه نویسی PHP باشد. پس امروزه، مسیریابی URL به جای نشان دادن نوع زبان برنامه نویسی به کار رفته در سایت، در واقع پنهان کننده صفحات واقعی سایت و زبان به کار رفته در آن ها است.

پنهان کردن زبان برنامه نویسی عموماً به صورت عمدی انجام می شود تا یافتن نقاط آسیب پذیر توسط هکرها سخت تر باشد. زیرا آنها اطلاعات کمتری در مورد اینکه کدام تکنیک ها در راه اندازی وب سایت مورد نظر به کار رفته، دارند. بنابراین پنهان کردن زبان برنامه نویسی وب سایت یک ویژگی امنیتی است و هنوز هم مدیرانی وجود دارند که ترفندهای بیشتری را برای پنهان کردن زبان سایت اعمال می کنند.

ابزارهای کاربردی در تشخیص زبان برنامه نویسی سایت

همانطور که گفتیم دلایل زیادی برای اطلاع و تشخیص زبان برنامه نویسی یک وب سایت وجود دارد. اگر می خواهید به دلیل کنجکاوی و یا به عنوان بخشی از تحقیقات بازاریابی خود از زبان برنامه نویسی یک وب سایت خاص مطلع شوید، در ادامه لیستی از ابزارها ارائه شده است که به طور خاص برای این کار طراحی شده اند.

  • Wapplayzer

    ابزاری بسیار مناسب برای بررسی همه فناوری های به کار رفته در یک وب سایت از جمله زبان برنامه نویسی است. این ابزار به شما این امکان را می دهد تا به سرعت به نتایج مورد نیاز خود برسید. از ویژگی های بسیار خوب این ابزار این است که به طور همزمان می‌توانید 1000 وب سایت را با هم بررسی کنید. علاوه بر این، این ابزار می تواند در صورت بروز هرگونه تغییر در وب سایت مورد نظر شما را مطلع کند. همچنین این ابزار یک برنامه افزودنی به مرورگر کروم نیز است که با نصب آن به صورت خودکار فعالیت خود را انجام می دهد.
    Wapplayzer

    Wapplayzer

  • Netcraft

    این ابزار هم برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مختلف یک وب سایت از جمله زبان برنامه نویسی آن طراحی شده است. تنها کافیست تا آدرس سایت مورد نظر خود را وارد کنید تا اطلاعات لازم در خصوص زبان برنامه نویسی به کار رفته در آن در اختیار شما قرار گیرد.
    Netcraft

    Netcraft

  • Xray

    Xray یکی دیگر از برنامه های افزودنی مرورگر کروم است که هدف آن نمایش فناوری و زبان برنامه نویسی یک وب سایت است. این برنامه نیز رایگان است و کاربرد بسیار خوبی در این زمینه دارد. هر چند که نمی توان گفت بهترین ابزار در رابطه با تشخیص زبان برنامه نویسی سایت است.

  • SimilarTech

    یکی دیگر از ابزارهای کاربردی در زمینه تشخیص فناوری سایت از جمله زبان برنامه نویسی وب است. یکی از مزیت های این ابزار این است که می توان از آن به عنوان یک برنامه افزودنی هم در مرورگر کروم و هم فایرفاکس استفاده کرد. البته این نکته را نیز باید بدانید که کار با هر یک از این ابزارها باعث کاهش سرعت مرورگر شما می شود.
    SimilarTech

    SimilarTech

ترفندی جالب برای تشخیص زبان برنامه نویسی سایت

اما یک ترفند بسیار جالب نیز برای تشخیص زبان برنامه نویسی برخی سایت ها وجود دارد که در این روش نیازی به هیچ نوع ابزاری نیست. تنها کافیست بررسی کنید که آیا سایت مورد نظر پیشنهاد شغلی دارد یا خیر. از آنجا که آنها ممکن است به توسعه دهندگان وب بیشتری نیاز داشته باشند، احتمالاً زبان های برنامه نویسی مورد استفاده خود را در پیشنهادات شغلی ذکر می کنند. به این ترتیب شما به احتمال بسیار زیاد می توانید زبان برنامه نویسی آن ها را تشخیص دهید.

کلام آخر

تمام موارد و روش هایی که به شما معرفی کردیم از ابزارهایی هستند که می توانند به شما در تشخیص زبان برنامه نویسی سایت کمک کنند. اما همانطور هم که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، امروزه امنیت سایت ها به اندازه ای بالا رفته است به راحتی نمی توان اطلاعات مربوط به آن ها از جمله زبان برنامه نویسی را بدست آورد. در واقع، افرادی در این زمینه بیشتر موفق هستند که تمام جزئیات مربوط به چارچوب های وب را می دانند و می توانند از روش های گوناگون این کار را انجام دهند.

منبع: quora.com