تا به حال برای همه ما پیش آمده است که به یک وب سایت نگاه کرده ایم و با تعجب از خود پرسیده ایم که چگونه طراحی سایت برای این موضوع انجام شده. گاهی کنجکاو هستیم که بدانیم یک وب سایت با چه نرم افزارهایی ساخته شده است. تکنولوژی استفاده شده در سایت چیست؟

به عنوان مثال، اینکه وب سایت از چه سیستم مدیریت محتوایی (CMS) استفاده می‌کند؟ چه زبانهایی در سایت وجود دارد؟ آیا آنها به افزونه های خاص وردپرس یا ابزارها و خدمات شخص ثالث متکی هستند؟ و یا آنها از چه سرویس میزبانی (Host) استفاده می‌کنند؟
بیشتر بخوانید: چگونه CMS سایت را تشخیص دهیم؟

با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید بدانید وب سایت با چه چیزی ساخته شده و تکنولوژی سایت مورد نظر شما چیست و حتی از آن ها برای بهبود سایت خود نیز استفاده کنید. از همه بهتر، به دست آوردن این اطلاعات مخفی یا غیرقانونی نیست. فقط باید بدانید که به دنبال چه چیزی هستید.

خبر خوب این است که این کار آسان تر از آنچه که تصور می‌کنید قابل انجام است. تنها چیزی که نیاز دارید ابزار مناسب برای کمک به شما در جستجوی کد منبع هر صفحه وب و کشف پشته ای (تمامی اجزای مستقل به کار رفته در طراحی و ساخت وب سایت مانند سیستم عامل، پایگاه داده، لایه های معماری و …) است که برای ساخت آن استفاده شده است. در این مقاله، ما در مورد اینکه چرا ممکن است بخواهید این کار را انجام دهید صحبت خواهیم کرد و چند ابزار برای کمک به شما در پاسخ به این سوال معرفی می‌کنیم.

در ادامه خواهیم خواند:


دلایل استفاده از ابزارهای تشخیص تکنولوژی سایت

دلایل استفاده از ابزار تشخیص تکنولوژی سایت

ایجاد یک وب سایت کاری نیست که شما همیشه انجام دهید. ممکن است بعد از مدتی پس از راه اندازی وب سایت خود به دنبال اضافه کردن ویژگی های جدید یا راه هایی برای بهبود تجربه کاربری (UX) سایت خود باشید. وب سایت ها هم از نظر طراحی و هم عملکرد مدام پیشرفت می‌کنند و بسیاری از این تغییرات ناشی از دیدن سایت های دیگر ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است شما در مقایسه با قبل شناخت بهتری از HTML و CSS داشته یا در مورد روش های طراحی و دسترسی به آن اطلاعات بیشتری کسب کرده باشید. پس طبیعی است که بخواهید تغییراتی را در سایت خود اعمال کنید.

در بسیاری از موارد، شکل گیری و ساختار یک سایت می‌تواند پیچیده باشد. به هر حال، ممکن است شما به قسمت آخر آنها دسترسی نداشته باشید و توسعه دهنده وب نیز هیچ تعهدی به شما ندارد. اما خوشبختانه شما می‌توانید بسیاری از پاسخ های مورد نیاز خود را فقط با مشاهده کد منبع دریافت کنید. به این معنا که شما می‌توانید از ابزارهایی برای جستجو استفاده کنید تا آنچه را که باید بدانید به شما بگوید و به این ترتیب تکنولوژی سایت خود یا هر سایت دیگری را تشخیص دهید.

یکی دیگر از دلایل این است که شما می‌خواهید بدانید که سایت های رقیب از چه فناوری هایی در وب سایت خود استفاده کرده اند تا شما هم بتوانید در این زمینه خود را به روز کنید و با تغییراتی که مدام در حال ایجاد شدن است آشنا شوید.

یا ممکن است شما یک متخصص امنیت IT باشید که کار شما نظارت بر وب سایت است. بسیاری از ابزارهای رایگان گزارش دهی آنلاین سایت ها، امروزه در دسترس هستند که به شما اجازه می‌دهند آدرس ایمیل پشت یک وب سایت، سیستم عامل، سرور وب و فناوری های وب را بشناسید که در ادامه آن ها معرفی خواهیم کرد. در بیشتر موارد آن ها جنبه های مختلف از پشت یک وب سایت را نشان می‌دهند و سپس شما می‌توانید اطلاعاتی را که می‌خواهید بدانید در کنار هم قرار دهید.

نت کرافت (Netcraft)


Netcraft ابزار تشخیص تکنولوژی سایت

Netcraft یک مجموعه نرم افزار دفاع سایبری است که به محافظت از وب سایت های مشتری در برابر حملات و ایمن نگه داشتن شبکه های آنها کمک می‌کند. با این حال، به شما این امکان را می‌دهند که به طور رایگان اطلاعات مربوط به دامنه های خاصی را جستجو کنید و اطلاعات مربوط به شبکه آنها را پیدا کنید.

شما به سادگی آدرس سایت مورد نظر خود را وارد می کنید و گزارش کاملی از اطلاعات، دامنه عمومی هر وب سایت و … در اختیار شما قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید بدانید که تکنولوژی سایت در رابطه با خدمات میزبانی وب چگونه است؟ Netcraft ابزاری است که می‌توانید به آن مراجعه کنید. نت کرافت یکی از قدیمی ترین ابزارهای بازار است که به شما در یافتن اطلاعات مفید مختلف کمک می‌کند که این اطلاعات به شرح زیر است:

  1. پیشینه – اولین بازدید، عنوان، رتبه بندی، زبان
  2. شبکه – آدرس IPv4 / IPv6، ثبت دامنه، مالک شبکه، کشور میزبان
  3. SSL / TLS- وضعیت آسیب پذیری سایت، جزئیات گواهی SSL، مذاکره پروتکل، کلید عمومی ، نوع گواهی و جزئیات زنجیره
  4. میزبانی – چه کسی میزبان وب سایت است
  5. جزئیات SPF
  6. امنیت – رتبه بندی خطر، لیست بلوکه شده
  7. فناوری های سایت – CDN ، CMS، نرم افزار، RSS، فشرده سازی، رمزگذاری کاراکتر

Built With


BuiltWith ابزار تشخیص تکنولوژی سایت

یک ابزار تحقیق اینترنتی به منظور یافتن فناوری به کار رفته در وب سایت ها است که اطلاعات مربوط به روند فناوری را در یک نمودار زیبا به شما نشان می‌دهد.Built With شامل خانواده ای از ابزارها است که به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات مربوط به نرم افزار های وب سایت و تکنولوژی سایت مورد نظر خود را بدست آورید. کافی است آدرس سایت را در داخل Built With وارد کنید تا لیستی از تمامی نرم افزارها برای شما باز شود.

میزان جزئیاتی که با Built With بدست می‌آید حیرت‌انگیز است. به عنوان مثال، این سرویس توانسته سه نوع مختلف ادغام در فیسبوک را شناسایی کند. همچنین این تنها ابزاری است که تاکنون توانسته چندین افزونه وردپرس از جمله Monarch Social Sharing ، Yoast SEO ، W3 Total Cache و موارد دیگر را شناسایی کند.

Wappalyzer


Wappalyzer ابزار تشخیص تکنولوژی سایت

شما با کمک این ابزار به راحتی می‌توانید به تشخیص تکنولوژی سایت مورد نظر خود بپردازید و بفهمید که سایت های رقیب شما از چه فناوری هایی استفاده کرده اند. شما می‌توانید به جستجوی هر وب سایتی در اینترنت بپردازید و با استفاده از این ابزار لیستی از فناوری های به کار رفته در وب سایت ها را پیدا کنید. این کار به شما در تحقیق، سازماندهی و کارهای لازم در مورد پروژه های خودتان کمک بسیار زیادی می‌کند.

حتی برای صرفه جویی در وقت می‌توایند چندین وب سایت را به طور هم زمان بررسی کنید. کافیست لیست وب سایت های مورد نظر را بارگذاری کنید. بهترین چیز در مورد Wappalyzer این است که هر زمان فناوری وب سایت های رقیب شما تغییر کند، به شما اطلاع می‌دهد. به عنوان مثال، هنگامی که آنها به یک سیستم تجارت الکترونیکی یا سیستم مدیریت محتوای جدید منتقل می‌شوند، شما اولین نفری هستید که در مورد آن اطلاعات کسب می‌کنید، بنابراین هرگز عقب نمی مانید.

جدا از همه این ویژگی های شگفت انگیز، این ابزار دارای برنامه افزودنی به مروگرهای Chrome ، Firefox و Edge است. بنابراین شما به راحتی می‌توانید تکنولوژی وب سایت هایی که بازدید می‌کنید را تشخیص دهید. به طور کلی، Wappalyzer راهی سریع برای شما فراهم می‌کند تا لیستی از فن آوری های هر وب سایت را بدست آورید.


WhatRuns

WhatRuns ابزار تشخیص تکنولوژی سایت

یک برنامه افزودنی رایگان مرورگر کروم است که در تشخیص تکنولوژی سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه افزودنی مرورگر موجب می‌شود تا هر وب سایتی را در اینترنت مانند یک شیشه شفاف ببیند و به شما این امکان را می‌دهد تا همه موارد مانند فونت ها، بستر CDN، پلاگین های وردپرس، ابزار تحلیلی و موارد دیگر را مشاهده کنید.

این برنامه آپشنی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا از هر گونه تغییر در وب سایت ها آگاه شوید. WhatRuns هزاران برنامه و فناوری را در خود دارد تا به شما کمک کند که سریعا تشخیص دهید چه کسی از آن ها استفاده می‌کند. نکته جالب این است که برای استفاده از خدمات این ابزار نیازی به ثبت نام نیست و کافیست تنها افزونه این برنامه را روی مرورگر خود بارگذاری کرده و از آن استفاده کنید.

PageXray


PageXray ابزار تشخیص تکنولوژی سایت

برنامه افزودنی کروم که با همان هدف قبلی کار می‌کند. این افزونه نیز پلاگین وب سایت ها و سایر فناوری ها را به صورت سازمان یافته نمایش می‌دهد. تنها باید روی یک دکمه کلیک کنید آنگاه نمادهایی برای شما نمایش داده می‌شود که نشان می‌دهد وب سایت مورد نظر از چه تکنولوژی استفاده کرده است. این برنامه رایگان است و کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و مطمئن باشید که با این روش آنچه را که به دنبالش هستید خواهید یافت.

W3 Techs

W3 Techs ابزار تشخیص تکنولوژی سایت

W3 Techs Site Info یکی دیگر از ابزارهای تشخیص تکنولوژی سایت است که اطلاعات دقیق و مورد نیاز شما را به صورت جدول در اختیارتان قرار می‌دهد. این اطلاعات شامل موارد زیر است:

  1. رتبه و میزان محبوبیت
  2. CMS استفاده شده در سایت مانند وردپرس، جوملا، دروپال و غیره
  3. زبان برنامه نویسی مورد استفاده مانند PHP ، Node.js ، javascript و غیره
  4. علامت گذاری
  5. رمزگذاری کاراکتر
  6. قالب های فایل تصویری
  7. عناصر سایت – CSS خارجی، CSS درون خطی،
  8. فشرده سازی، SPDY ، HTTP / 2 ، HSTS ، جزئیات گواهی SSL ،
  9. تجزیه و تحلیل، وب سرور، تجزیه و تحلیل، معکوس جزئیات پروکسی

و در پایان هم بر اساس محبوبیت و میزان بازدید، نمره فناوری سایت را بدست خواهید آورد.

SimilarTechSimilarTech ابزار تشخیص تکنولوژی سایت

ما دقیقا نمی‌دانیم که نحوه محاسبه این ابزار چگونه است اما SimilarTech به فناوری سایت ها نمره می‌دهد و مواردی مانند تبلیغات، تجزیه و تحلیل، CDN ، CMS، رسانه، نمودار باز و طرح را فهرست بندی می‌کند. شما می‌توانید برای بررسی سریع وب سایت ها افزونه این برنامه را نیز روی مرورگر خود نصب کنید.

 

WhatCMS


WhatCMS ابزار تشخیص تکنولوژی سایت

WhatCMS یکی دیگر از برنامه های تشخیص تکنولوژی سایت است اما همه فناوری های به کار رفته در وب سایت را در اختیار شما قرار نمی‌دهد بلکه فقط اطلاعات مربوط به CMS مانند وردپرس، جوملا، دروپال و مورد دیگر را نشان می‌دهد.

Webspotter


Webspotter ابزار تشخیص تکنولوژی سایت

از دیگر ابزارهای تشخیص تکنولوژی سایت است که به شما امکان می‌دهد اطلاعات تماس و راهنمای مشاغل مورد نظر خود را پیدا کنید. آنها همچنین یک افزونه رایگان روی مرورگر کروم هستند که به شما کمک می‌کنند به اطلاعات مربوط به فناوری به کار رفته در یک وب سایت دسترسی پیدا کنید.

پس از نصب Webspotter، کافیست تا از سایتی که می‌خواهید بررسی کنید، بازدید کرده و روی نماد این برنامه که روی مرورگر شما قرار دارد کلیک کنید. آنگاه نمای کلی پشت نرم افزار (مجموعه ای از اجزای مستقل که برای پشتیبانی از اجرای یک برنامه با هم کار می‌کنند) را مشاهده خواهید کرد.

این ابزار به اندازه Wappalyzer یا Built With تجزیه و تحلیل کاملی را ارائه نمی‌دهد اما اگر فرصت ندارید تا تجزیه و تحلیل کامل یک وب سایت را انجام دهید، این ابزار می‌تواند برای شما مناسب باشد. علاوه بر این، Webspotter به شما کمک می‌کند تا ایمیل های موجود در هر وب سایت را نیز جمع آوری کنید.

 

کلام آخر

به این ترتیب شما با انواع ابزارهای کاربردی در خصوص تشخیص تکنولوژی سایت آشنا شدید و دانستید که چه اطلاعاتی را می‌توانید از طریق آن ها بدست آورید. به این ترتیب شما می‌توانید تحلیل بسیار خوبی از وب سایت هایی که در طول روز بازدید می‌کنید، داشته باشید.

منابع: