این روزا موفقیت چشمگیر فروشگاه هایی مثل دیجی کالا و خیلی از سایت های فروش آنلاین و همینطور استفاده روز افزون از اینترنت و افزایش خریدهای آنلاین باعث شده تا افراد بیشتری به دنبال کسب درآمد از این طریق باشن و بخوان به فکر راه اندازی یه فروشگاه اینترنتی بیفتن. اما خوب باید گفت که راه اندازی یه فروشگاه اینترنتی به راحتی خرید کردن از اون نیست و قبلش باید خیلی چیزها رو مدنظر قرار داد. اصلی ترین موضوع اینکه که اگر بخواید یه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید، محصولاتتون رو از کجا تهیه کنید؟ چجوری تهیه کنید؟ کجا نگهداری کنید؟ آیا اصلا میشه بدون سرمایه اولیه یه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کرد؟ همه اینا سوال هایی که باید قبل از شروع این کار از خودتون بپرسید و دنبال یه جواب براش باشید و اینو بدونید که قطعا برای تامین کالا و محصولات فروشگاهتون و همینطور سیستم انبارداری با چالش هایی روبرو می شید.

فروشگاه اینترنتی

پس بدون پیدا کردن جواب درست برای سوال هایی که گفتیم و داشتن یه راه حل مناسب نمی تونید کار و کاسبی اینترنتی خودتونو راه بندازید و سودی که مورد نظرتونه بدست بیارید. پس اگر می خواید که یه درآمد عالی از راه اندازی فروشگاه اینترنتی داشته باشید باید از مرحله به مرحله این تجارت آگاهی داشته باشید.

در این مقاله قصد دارم تا شما رو با اصلی ترین چالشی که باهاش مواجه هستین یعنی تامین محصولات فروشگاه اینترنتی آشنا کنم و ببینیم از چه راه هایی می تونید محصولات و کالاهای مورد نیازتون رو تهیه کنید. پس تا آخر همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانید

چطور می تونم محصولات و کالای فروشگاه اینترنتی خودمو تهیه کنم؟

متاسفانه تهیه کالا و محصولات فروشگاه اینترنتی و هر چیزی که به اون مربوط میشه از مواردیه که با وجود اهمیت خیلی بالایی که داره کمتر بهش توجه میشه. شما نه تنها باید به نحوه تامین محصولات و کالای فروشگاه اینترنتیتون توجه کنید بلکه باید به مدیریت فروشگاه و انبارداری و خدمات ارسال هم حواستون باشه. اما بیاید فعلا روی نحوه تامین کالا و محصولات فروشگاه اینترنتی تمرکز کنیم.

چطور می تونم محصولات و کالای فروشگاه اینترنتی خودمو تهیه کنم

مستقیم خرید کنید، مستقیم بفروشید

همونطور که از اسمش مشخصه تو این روش شما می تونید به صورت مستقیم کالاهای مورد نظرتونو از تولید کننده ها، وارد کننده ها یا حتی فروشگاه ها و مغازه ها بخرید و بعد با احتساب هزینه هایی که کردید با یه سود مشخصی اون ها رو بفروشید.

شاید در نگاه اول این کار خیلی ساده و خوب و منطقی به نظر بیاد و همه کسایی که یه فروشگاه اینترنتی راه اندازی می کنند به دنبال این باشند که از همین طریق محصولاتشونو تامین کنند. اما باید گفت که این روش به همین راحتی ها هم نیست و مشکلات و چالش های خاص خودشو داره.

اول بیاید مزایای این روش و با هم بررسی کنیم بعد بریم سراغ دردسرها و چالش هاش، خرید مستقیم یه سری کالاها از بازار باعث میشه که شما سود خوبی از فروش محصولاتتون بدست بیارید. با توجه به بقیه هزینه‌ها هم مثل هزینه نگهداری و بسته بندی و ارسال، شما راحت می تونید سودی که براتون رضایت بخش روی کالا بکشید و اونو بفروشید.

تو این روش شما کاملا روی محصولتون نظارت دارید چون خودتون مستقیما خریداریش کردید پس کاملا از کیفیت و جنسش خبر دارید و از اون مهمتر میدونید که موجودی فروشگاه شما شامل چه محصولاتی میشه. اما همونطور که گفتیم این روش مشکلات خاص خودشم داره.

مستقیم خرید کنید، مستقیم بفروشید

اول این که شما باید یه سرمایه اولیه حتما داشته باشید چون که اول باید خودتون محصول رو بخرید و بعد به مشتری بفروشید. پس باید بعد از خرید کالاها خیلی حواستون به بازاریابی درست اینترنتی باشه که بتونید محصولات رو بفروشید در غیر این صورت شما میمونید و کلی محصول باد کرده رو دستتون و کلی سرمایه از بین رفته. پس اگر نتونید از پس فروش محصولات بربیاید ضرر می کنید. برا همین قبل از انتخاب این روش و خرید کالا از بازار حتما حتما از توانایی و روشتون برای فروش محصولات مطمئن باشید.

حالا که حرف بازاریابی درست محصولات و فروش اون ها شد بیاید چنتا نکته رو باهاتون در میون بزارم. یکی از مواردی که تو میزان فروش شما و البته خرید کالا تاثیر داره این که کجا زندگی می کنید. مثلا اگر تو شهری هستید که یه سری محصولات خاص داره که فقط اونجا پیدا میشه، انتخاب و ارسال کالاها به بقیه شهرها و استان ها خیلی میتونه کمک کننده باشه.

یا این که همیشه یا حداقل در ابتدای کار سعی کنید دست روی کالاهایی بزارید که همیشه فروش خوبی دارن و تا حدودی خیال شما از فروش اون ها راحته، پس برای این که بعد از خریدن محصول به خودتون نگید که اگر کسی نخرید چکار کنم؟ قبلش حتما به نکته هایی که گفتم توجه کنید و سعی کنید طبق اونا پیش برید.

اما خوب می تونم یه راه میان بری هم بهتون بگم. فقط یه چیز و یادتون نره اونم این که تو این روش باید خیلی فعال و حواس جمع باشید. مثلا بررسی کنید که چه کالاهایی تو بقیه فروشگاه ها فروش میره و با چه قیمتی، بعد شما هم می تونید اون کالا رو توی سایت فروشگاهتون با یه قیمت مناسب که براتون سود هم داشته باشه قرار بدید.

بعد که مشتری محصول مورد نظر و سفارش داد شما اون رو از فروشگاه خریداری کنید و برای مشتری ارسال کنید. اینجوری دیگه نگران فروش نرفتن و از دست رفتن سرمایتون نیستید. پس میشه گفت به طور کلی مزایای این روش شامل سود فروش بالا، آمار دقیق از موجودی کالا، نظارت داشتن روی کیفیت محصول و ارسال سریع به مشتری و از طرفی معایبش شامل نیاز به سرمایه اولیه، ریسک پذیری، نیاز به داشتن فضا و مکان، تاثیر‌پذیری از شرایط بازار میشه.

فروش غیر مستقیم یا همون واسطه ای

خب من در مورد فروش مستقیم و این که چه مزایا و معایبی داره گفتم. حالا می خوام یه روش دیگه رو بگم که یه جورایی مقابل فروش مستقیم قرار داره و اون هم فروش واسطه ایه. تو این روش شما با تولید کننده ها و فروشگاه های بزرگ قرارداد می بندید و اطلاعات محصولاتشون رو تو سایت قرار می دید. وقتی که مشتری محصول مورد نظر و سفارش داد شما کالا رو از فروشگاهی که قرارداد بستید دریافت و برای مشتری ارسال می‌کنید. تو این مدل فروش در واقع شما مثل یه واسطه هستید که کالا رو به مشتری معرفی می کنید و سفارش می گیرید و یه پورسانتی از فروش کالا به دست میارید.

از مزایای این مدل تامین کالا و محصولات فروشگاه اینترنتی اینه که شما نیازی به انبار و سرمایه اولیه برای خرید کالا ندارید و فقط کافیه که یه طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای برای جذب مشتری انجام بدید. وقتی هم که نیاز به فضا و انبارکردن محصولات نباشه یعنی هزینه های انبارداری و انسانی خود به خود حذف میشه.

فروش غیر مستقیم یا همون واسطه ای

اما در عوض این روش هم مثل فروش مستقیم می تونه چالش هایی برای شما داشته باشه. یکی این که در این حالت شما نمی‌تونید روی موجودی کالاتون نظارت داشته باشید. چون در واقع کالایی خریداری نکردید که موجودیش رو بدونید. از طرفی کنترلی هم روی قیمت کالاها ندارید و مجبورید محصولات رو با توجه به قیمتی که فروشگاه به شما میده به مشتری بفروشید.

یکی دیگه از مشکلاتی که این روش داره این که شما نمی‌تونید خیلی از کیفیت و سلامت محصولات و اصالت کالاها مطمئن باشید چون تقریبا اون ها رو نمی بینید و فقط از فروشگاه به دست مشتری می رسونید و در صورت عدم کیفیت ممکن اعتماد مشتریاتون رو از دست بدید پس به این نکته خیلی توجه کنید و سعی کنید اگر خواستید از این روش استفاده کنید حتما با فروشگاه های معتبر قرارداد ببندید.

علاوه بر نکاتی که گفتم شما نیاز دارید تا نظارت دقیق و مستقیمی روی عملکرد تامین کننده داشته باشید. به خصوص که جذب یه تامین کننده ثابت و مداوم تو این روش یکم سخته پس حتما قبل شروع، حسابی بررسی و پرس و جو کنید.

با فروشنده های سنتی توافق کنید

در واقع این روش شباهت خیلی زیادی به همون شیوه فروش واسطه ای داره فقط تا حدودی نحوه کارش فرق می‌کنه. اما یعنی چی که با فروشنده های سنتی توافق کنیم؟ اول بگم که منظور از فروشنده سنتی همون مغازه دارهایی هستن که به صورت حضوری محصولات و کالاهای خودشون رو می فروشن. حالا تو این روش شما با این مغازه دارها یه جورایی قرارداد می بندید و به نوعی اون ها مسئول تامین کالاهای فروشگاه اینترنتی شما میشن. اما قبل شروع همکاری حتما به چند نکته توجه کنید که بعد با مشکل روبرو نشید.

با فروشنده های سنتی توافق کنید

اولین مورد چک کردن مرتب کالاها با فروشنده سنتیه، یعنی شما باید به طور منظم و مدوام موجودی کالاهای مغازه رو چک کنید و هرجا که لازم بود از فروشنده بخواید تا محصول مورد نظر رو برای شما ارسال کنه. پس هماهنگ بودن با صاحب مغازه خیلی مهمه چون شما تصور کن محصولی رو توی فروشگاه آنلاین موجود زدی اما قبلش با فروشنده سنتی چک نکردی که آیا اون محصول رو داره یا نه و اگر نداشته باشه و مشتری هم همون محصول ناموجود رو سفارش بده اون موقع است که به مشکل بر میخورید و ممکن حتی مشتریاتون رو از دست بدید. پس هماهنگی با فروشنده فراموش نشه.

مورد دوم صحبت در خصوص میزان سود و درآمدزاییه. تو این روش سود و درآمد شما به توافقی که از قبل با فروشنده سنتی می‌کنید بستگی داره. حالا این توافق تو قراردادهای مختلف میتونه متفاوت باشه. مثلا شما می‌تونید بسته به نوع محصول و میزان فروش یه درصدی رو برای خودتون بردارید یا این که کلا برای تمام محصولات به یک اندازه سهم از فروش رو برای خودتون در نظر بگیرید. تمام این ها مربوط به توافق شما با فروشنده است. فقط توجه کنید که حتما و قبل از شروع کار در مورد این مساله با هم صحبت کنید.

مورد سوم که از وظایف شما محسوب میشه اینه که محصولات و کالاها رو به شیوه ای درست به مخاطب و مشتریان معرفی کنید. اینجا دیگه هنر شماست که تا چه حد بتونید نظر کاربرها و مشتری ها رو به خرید از فروشگاه آنلاینتون جلب کنید.

خرید از عمده فروشی ها شیوه ای هوشمندانه

خرید از عمده فروشی ها بی شباهت به همکاری با فروشنده های سنتی نیست. با این تفاوت که شما جنس بیشتری رو یک جا می خرید و از اون جایی که محصولات به صورت عمده فروحته میشن خوب طبعا قیمت پایین‌تری هم دارن و این برای شما مقرون به صرفه تره، معمولا برای خرید عمده باید به بازارهای مرکزی شهر یا منبع اصلی فروش محصولات خودتون برید تا بتونید با کمترین قیمت به تامین کالا و محصولات فروشگاه اینترنتی خودتون بپردازید.

خرید از عمده فروشی ها شیوه ای هوشمندانه

البته این احتمال هم وجود داره که نتونید تو شهر خودتون عمده فروشی مناسب پیدا کنید. اما مشکلی نیست. شما خیلی راحت می‌تونید محصولات خودتون رو سفارش بدید و در عرض چند روز از طریق پست تحویل بگیرید. پس اگر بتونید سفارش زیادی رو از طریق فروشگاه آنلاینتون ثبت کنید و تامین کالا و محصولات فروشگاهتون رو هم از طریق عمده فروش ها انجام بدید، می‌تونید سود خیلی زیادی به دست بیارید. البته یه نکته هم اینجا در خصوص خرید از عمده فروشی ها وجود داره و اون هم نیاز به یه مکان برای نگهداری کالاهای خریداری شده است.

چون اسمش روشه عمده فروشی، یعنی شما مجبورید که از هر کالایی به تعداد زیاد خریداری کنید. پس باید به فکر جایی برای نگهداریشون هم باشید. البته نیاز به فضا تا حد زیادی هم به نوع کالای شما هم بستگی داره پس همون اول کار که هنوز انباری برای محصولات خودتون ندارید، سراغ اجناس با حجم بالا نرید که برای نگهداری به فضای زیادی نیاز دارن.

تامین کالا فروشگاه اینترنتی از تولید کننده ها

اگر تصمیم دارید تا در فروشگاه اینترنتی حتما محصولات خودتون رو بفروشید. یکی از بهترین راه های تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی، خرید مستقیم از تولید کنندهاست. چون همونطور که میدونید یه محصول برای این که از تولید کننده به مصرف کننده برسه راه زیادی رو طی میکنه و همین موضوع باعث میشه تا قیمت یه کالا چند برابر بشه.

تامین کالا فروشگاه اینترنتی از تولید کننده ها

اما شما با خرید مستقیم از تولید کننده ها هم تو هزینه های خودتون صرفه جویی می کنید هم این که می‌تونید اون محصول رو با قیمت مناسب تر به مشتری بفروشید و در عین حال سود خوبی هم داشته باشید.
خدمت مرتبط: طراحی سایت تولیدی 

همکاری با شرکت های پخش کننده محصولات

اگر دنبال راهی مقرون به صرفه برای تامین کالا فروشگاه اینترنتی خودتون هستید، بهتره به همکاری با شرکت‌های پخش کننده کالا هم فکر کنید.

همکاری با شرکت های پخش کننده محصولات

این شرکت ها کارشون خرید محصولات از کارخونه ها، توزیع و پخششون بین فروشگاه های مختلف در سراسر کشوره، حالا شما هم می تونید با توجه به نوع محصولی که دوست دارید بفروشید با این شرکت ها قرارداد ببندید تا محصولات مورد نیاز شما رو تامین کنند. اما این رو بدونید که در این روش شما نیاز به سرمایه اولیه برای خرید کالا و همینطور مکانی برای نگهداری محصولات دارید.
خدمت مرتبط: طراحی سایت شرکتی

گرفتن نمایندگی برندها

یکی از راه های هوشمندانه برای تامین کالا فروشگاه اینترنتی گرفتن نمایندگی از برند های مختلفه. حالا این نمایندگی می تونه تو هر زمینه ای که علاقه دارید مثلا در زمینه پوشاک یا هر چیز دیگه ای باشه. از خوبی های این روش هم این که شما نیاز به سرمایه اولیه برای خرید محصول ندارید چون برند مورد نظر کالای فروشگاه اینترنتی شما رو تامین می‌کنه و کار شما بیشتر مربوط به بازاریابی و فروش محصولات میشه.

گرفتن نمایندگی برندها

مورد دوم این که زودتر می تونید مشتری های خاص خودتون رو پیدا کنید. چون برخی از افراد فقط از برندهای خاصی خرید می کنند. به همین خاطر اگر علاقه‌مند به برندی باشند که شما نمایندگی اون رو گرفتید، حتما از وب سایت شما خرید می کنند.
خدمت مرتبط: طراحی سایت نمایندگی

تامین کالا از بقیه فروشگاه های اینترنتی یا اینستاگرام

یکی دیگه از روش های که شما می تونید برای تامین کالا و محصولات فروشگاه اینترنتی خودتون ازش استفاده کنید اینکه محصولات و به جای خرید از فروشنده های سنتی یا به صورت عمده از بازار، از بقیه فروشگاه های اینترنتی تهیه کنید. تو این روش شما می تونید تو اینترنت یا اینستاگرام بچرخید و فروشگاه های اینترنتی رو پیدا کنید که محصولاتشون رو با قیمت مناسب میفروشن.

Supply

تامین کالا فروشگاه اینترنتی

اون وقت شما می‌تونید اون محصولات رو توی سایت خودتون قرار بدید و هر زمان که مشتری سفارش داد شما هم درخواست سفارش به اون سایت بدید و محصول رو دریافت کنید. فقط تو این مورد باید حواستون به مدت زمان مورد نیاز برای دریافت کالا و ارسالش به مشتری باشه تا بد قول نشید. مثلا تو سایت خودتون میتونید ارسال محصول رو دو الی سه روز بعد از ثبت سفارش در نظر بگیرید. اینجوری دیگه فرصت کافی دارید تا کالا رو از فروشگاه اینترنتی مورد نظر خریداری کنید. البته تو این روش همیشه باید حواستون به موجود فروشگاهی که کالای شما رو تامین میکنه، باشه و موجودی خودتون رو با اون ها هماهنگ کنید تا دچار مشکل نشید.

افیلیت مارکتینگ

شاید تا حالا با این اسم برخورد نکرده باشید. افیلیت مارکتینگ همون بازاریابی وابسته است و تو این روش شما مثل یه واسطه عمل می کنید. عملکردش به این صورته که شما در قبال معرفی کالا تو وب سایتتون و تشویق مشتری ها برای خرید محصول یه شرکت مبلغی رو تحت عنوان کمیسیون دریافت می کنید. حالا این میزان کمیسیون دریافتی می تونه به ازای هر کلیک کردن روی لینک محصولی که در سایت شما قرار داره یا هر خرید کردن باشه. پس فقط تنها کاری که شما باید بکنید اینکه لینک بین خریدار و فروشنده رو فعال کنید. به این روش شما حتی تو خواب هم می تونید کسب درآمد داشته باشید.

افیلیت مارکتینگ

اما یادتون باشه که قبل از اینکه بخواید این روش و برای فروش استفاده کنید حتما با اصولش آشنا باشید. مثلا محصولاتی رو انتخاب کنید که هم جذاب هستن هم کیفیت خوبی دارن تا بعد از یه مدت مشتری های به سایت شما برای خرید اعتماد کنند. اعتماد مشتری خیلی مهمه، کافیه یک بار از محصولی که از طریق سایت شما خریداری کردن راضی نباشن، اون موقع برای همیشه اون ها رو از دست میدید.

MarketPlace

حتما تا حالا برای خرید سری به بازارچه ها زدید. به خصوص تعداد این بازارچه ها نزدیک های عید خیلی زیاد میشه. در واقع یه مکانی رو در اختیار فروشنده های مختلف قرار میدن و اون ها هم محصولاتشون رو در اون مکان میفروشن و حالا یه درصدی رو در نهایت به صاحب اون مکان میدن. مارکت پِلیس (MarketPlace) هم دقیقا همچین چیزیه اما به شکل آنلاین، یعنی شما یه وب سایت یا فروشگاه اینترنتی بزرگی دارید و این امکان رو برای بقیه فروشنده ها فراهم می کنید تا محصولاتشون رو در سایت شما قرار بدن.

marketplace

یعنی سایت شما حکم همون مکان بازارچه رو داره. به این ترتیب شما از فروش محصولات مبلغی رو دریافت می‌کنید. خوبیه این روش این که نه نیازی به سرمایه برای تامین کالا فروشگاه اینترنتی خودتون دارید و نه نیازی به انبار برای نگهداری محصولات. اما یه نکته ای وجود داره اون هم این که این روش برای شروع کسب و کارتون خیلی جوابگو نیست. چون باید فروشنده ها به یه دلیلی مثل پر بازدید بودن سایت قبول کنند که محصولاتشون رو از طریق سایت شما بفروشن. پس بهتره اول از روش دیگه ای برای تامین محصولات فروشگاه اینترنتی استفاده کنید بعد از یه مدت که در بازار جا افتادید و شناخته شدید اونوقت می تونید از این شیوه هم برای گسترش کسب و کار خودتون استفاده کنید.

دراپ شیپینگ

می خوام این روش تامین کالا و محصولات فروشگاه اینترنتی رو هم بهتون بگم که دیگه حجت رو بر شما تموم کنم. در نگاه اول شاید اسمش خیلی عجیب و متفاوت از بقیه روش ها به نظر برسه اما در واقع این روش هم خیلی با بقیه روش های واسطه ای فرقی نمیکنه و فقط نحوه تامین کالا متفاوته.

تو این روش هم نیاز نیست تا شما برای فروش اینترنتی سرمایه اولیه داشته باشید، چون محصول رو مستقیما از انبار تامین کننده برای مشتری میفرستید. فقط کافیه که روی تبلیغات محصولات و پشتیبانی از سایتتون یکم هزینه کنید. اما خب این روش هم مثل بقیه روش هایی که نیاز به خرید مستقیم کالا نداشتن ریسک های خاص خودشو داره.

دراپ شیپینگ

چرا؟ چون تو این روش شما در ظاهر یه لیست کامل از محصولات و توی سایت به عنوان موجودی قرار می دید اما پشت صحنه عملا انباری خالی از کالا دارید و تمام اطمینان شما روی انبار تامین کننده است. پس اگر یه موقعی یه مشتری محصولی رو سفارش بده و تو انبار موجود نباشه، خب قطعا میشه گفت که به مشکل برخوردید و حتی ممکن مشتری رو برای همیشه از دست بدین و می دونید که تو دنیای دیجیتال مارکتینگ امروز از دست دادن یه مشتری حداقل به معنی از دست دادن ده ها مشتری دیگه است.

اما اگر از اول به درستی جلو برید و همه جوانب رو در نظر بگیرید این روش میتونه خیلی هم خوب و کاربردی باشه. چون یکی از نمونه های موفق تامین کالا و محصولات فروشگاه اینترنتی از طریق دراپ شیپینگ، سایت دیجی کالاست که امروزه به یکی از موفق ترین و پرفروش ترین فروشگاه های اینترنتی تو ایران تبدیل شده.

کلام آخر

ما تو این مقاله سعی کردیم تا انواع روش های تامین کالا و محصولات فروشگاه اینترنتی رو به شما بگیم و شما رو از معایب و مزایای هر کدوم مطلع کنیم. متوجه شدیم که بعضی از روش ها نیاز به سرمایه اولیه داره و یک سری خوبی ها و بدی ها داره و بعضی از روش ها هم در ابتدا نیازی به سرمایه ندارن. پس اینکه شما به عنوان شخصی که قصد داره یه کسب و کار فروش اینترنتی راه بندازه کدوم رو انتخاب می کنید به بودجه و هدف شما بستگی داره.

هر چند که عملکرد فروشگاه های اینترنتی کشور نشون داده چیزی به اسم بهترین روش تامین کالا و محصولات فروشگاه اینترنتی وجود نداره و اکثر فروشگاه ها از روش های ترکیبی برای تامین محصولاتشون استفاده می‌کنند.

منابع: