فهرست مطالب

طبق آخرین گزارشات وزارت کار در بسیاری از کشورها پس از همه گیری ویروس کرونا، تعداد بسیار زیادی از افراد اعلام بیکاری کردند. درصد بالایی نیز به دنبال دورکاری و کسب درآمد از طریق اینترنت بوده اند. پاندمی کرونا اهمیت شغل هایی که به نوعی با اینترنت در ارتباط هستند را بیش از پیش نشان داد. به همین جهت جستجو افراد، برای یادگیری و یافتن شغل هایی مانند طراحی وب سایت و دیجیتال مارکتینگ نیز افزایش پیدا کرد. کارهایی که بتوان آن ها را در هر زمان و مکان بدون سرمایه زیاد و تنها با داشتن مهارت های تخصصی انجام داد. در این بین با توجه به میزان جستجو در گوگل مشخص شد که افراد بسیار زیادی علاقه به یادگیری و کار در حوزه برنامه نویسی دارند و این کار بیشترین تقاضا را در سال 2020 داشته است. به ویژه این علاقه در میان جوانان بیشتر دیده می شود و از آن جایی که درصد بسیار زیادی از جمعیت کشور را افراد جوان تشکیل می‌دهد، پس جای تعجب نیست که روز به روز به تعداد افرادی که علاقه به کار در زمینه برنامه نویسی و طراحی سایت دارند افزایش پیدا کند. هم اکنون قصد داریم که به بررسی پردرآمد ترین زبان برنامه نویسی بپردازیم.

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

 

سه فاکتور مهم برای یافتن بهترین و پردرآمدترین مشاغل

  1. میانگین دستمزد
  2. رشد عنوان شغلی در سه سال گذشته
  3. تعداد پست های گذاشته شده برای شغل مورد نظر در یک میلیون لیست سایت های اول گوگل

به زبان ساده تر آن ها بررسی می کنند که جستجو عناوین مختلف شغلی در چند سال اخیر و پست های مربوط به آن ها که در وب سایت ها قرار داده شده تا چه میزان افزایش داشته است. که در این بین برنامه نویسی پس از معماری نرم افزار در مکان دوم قرار دارد.

همچنین راه دیگر بررسی میزان درآمد مشاغل از طریق بررسی آگهی های استخدام در سراسر کشور است که بسیاری از مراکز آن ها را جمع آوری و تحلیل می کنند. آن ها از این طریق می‌توانند با متوسط حقوق برنامه نویسان، رشد 10 ساله زبان های برنامه نویسی و میزان افزایش تقاضا برای این حرفه را بررسی کنند.

از آن جایی که در حال حاضر زبان های برنامه نویسی بسیاری وجود دارد، این سوال برای تمام علاقه مندان این زمینه مطرح است که پردرآمدترین آن ها کدام است؟ در همین راستا یک شرکت فناوری که روی چالش های برنامه نویسی رقابتی برای برنامه نویسان و استخدام کنندگان تمرکز دارد، بیش از 116000 توسعه دهنده نرم افزار را مورد بررسی قرار داد تا بفهمد کدام زبان برنامه نویسی با بیشترین دستمزد در سراسر جهان مرتبط است. در زیر لیست کاملی از زبان ها، به همراه نحوه مقایسه آن ها با دستمزد یک توسعه دهنده متوسط وجود دارد.

فاکتورهای مهم برای یافتن پردرآمد ترین مشاغل

 

بنابراین، اگر شما هم یک توسعه دهنده یا مهندس نرم افزار هستید، بدون شک علاقه مندید تا بدانید کدام زبان برنامه نویسی بالاترین میزان درآمد را دارد. چرا که دانستن برخی از رایج ترین زبان های برنامه نویسی جهان، شانس شما را برای رسیدن به درآمد بیشتر افزایش می دهد.

اما در اینجا یک نکته مهم وجود دارد، هیچ تخمینی برای این که مشاغل نیازمند به زبان برنامه نویسی در سال های آینده با همان سرعت رشد کنند، وجود ندارد. در حقیقت با توجه به تقاضای کلی صنعت فناوری، ممکن است حتی این تقاضا در برخی از مشاغل کاهش پیدا کند. بنابراین اگر شما می خواهید تا همواره درآمدی بالا از برنامه نویسی داشته باشید، همیشه باید خود را به روز کنید و از آخرین پیشرفت ها در این زمینه آگاهی داشته باشید.

با در نظر گرفتن طیف گسترده ای از زبان های مدرن، تصمیم گیری در مورد شروع مطالعه می تواند کاری دشوار باشد. اما اگر هدف شما تسلط بر این حرفه و کسب درآمد خوب با استفاده از مهارت های خود در آینده باشد، همه چیز بسیار آسان می شود. ما بر اساس مطالعات و آمارهای مختلف لیستی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در ایران و جهان جمع آوری کرده ایم که آن را با شما به اشتراک میگذاریم. مطالعه این لیست به شما کمک می کند تا هم اکنون و هم در سال های آینده درآمد خوبی داشته باشید.

 

1- پایتون (Python)

زبان برنامه نویسی پایتون امروزه به یکی از رایج ترین زبان های برنامه نویسی در ایران و جهان تبدیل شده است. پایتون یک زبان برنامه نویسی با منبع باز رایگان و پشتیبانی گسترده می‌باشد. توسعه جامع، ادغام آن با سرویس های وب و ساختار کاربرپسند موجب شده تا پایتون نه تنها یک زبان کاربردی بلکه یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در ایران و جهان باشد.

پایتون

 

این زبان برنامه نویسی به دلیل آسان بودن یادگیری و کدنویسی مدتی پس از ساخت، در سال 1991 و به خصوص در سال های اخیر به سرعت محبوب شد و مورد علاقه بسیاری از برنامه نویسان قرار گرفت. به گونه ای که به جرات می توان گفت که این زبان برنامه نویسی هنوز هم در بالای لیست بهترین و محبوب ترین زبان های برنامه نویسی قرار دارد. پس جای تعجب نیست که جزو پردرآمدترین زبان ها چه در ایران و چه در سایر نقاط جهان باشد. کارهایی که می توان با این زبان برنامه نویسی انجام داد بسیار گسترده است و شاید همین امر دلیل استفاده بسیاری از وب سایت های معروف مانند Pinterest، Instagram و Youtub از پایتون است. میزان میانگین درآمد سالانه با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون تقریبا 110,015 دلار تخمین زده شده است.

مرحله مبتدی – پایتون افراد مبتدی را قادر می سازد تا تولید کننده نرم افزار شود.
مهارت های مورد نیاز حل مسئله ، تفکر انتزاعی (Abstract)

بستر (Platform)

وب، دسکتاپ
محبوبیت در بین برنامه نویسان محبوب شدن مداوم
فواید
  • قابل انعطاف
  • به طور طبیعی / بصری قابل خواندن است
  • آموزش آن بسیار مورد توجه هستند
نکات منفی با اصول برنامه نویسی شروع نمی شود (معروف به برداشتن بسیاری از مفاهیم اساسی مهم)
محبوبیت محبوب شدن مداوم هم در آموزش فنی و هم در استفاده های تجاری
درجه استفاده مهارت های برنامه نویسی به طور گسترده ای استفاده می شود. هم در آموزش فنی و هم در کار تجاری محبوب است
دستمزد دستمزد سالانه $110,015

 

در تصویر زیر به بررسی آگهی با بیشترین حقوق پیشنهادی برای برنامه نویس پایتون در سایت جابینجا پرداخته ایم (اردیبهشت 1401)

آگهی مربوط به برنامه نویس پایتون

 

2- جاوا (Java)

جاوا یکی دیگر از متداول ترین زبان های برنامه نویسی است که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان برنامه نویسی عمومی با مالکیت شرکت Oracle با ساختار شی گرا (Object Oriented) به استانداردی برای برنامه های کاربردی تبدیل شده است که می‌تواند بدون توجه به سیستم عامل (به عنوان مثال Mac ، Windows ، Android ، iOS و غیره) از آن استفاده نمود. یعنی با یک بار کد‌نویسی شما می‌توانید آن را به سایر سیستم های عامل از مراکز داده اصلی گرفته تا تلفن‌های هوشمند منتقل کنید. امروزه بیش از 3 میلیارد دستگاه با برنامه های ساخته شده با جاوا در حال اجرا هستند. جاوا به طور گسترده در توسعه وب، برنامه و همچنین داده های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. جاوا همچنین در پس زمینه چندین وب سایت معروف از جمله Google ، Amazon ، Twitter و YouTube استفاده شده است.

جاوا

 

حتی ساختارها و چارچوب های جدید این زبان برنامه نویسی نیز همچنان محبوب هستند و با وجود میلیون ها توسعه دهنده جاوا در سراسر جهان، صدها روش برای یادگیری برای این زبان وجود دارد. به همین جهت به یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در ایران و جهان تبدیل شده است. طبق آمار گفته شده میانگین درآمد سالانه از طریق این زبان برنامه نویسی در حدود 110,951 دلار است. این زبان شروع بسیار خوبی برای یادگیری تفکر به عنوان یک برنامه نویس و به دست آوردن مهارت های کد‌گذاری است. شما با یادگیری آن قادر خواهید بود به مهمترین عملکردهای رایانه مانند سیستم فایل، گرافیک و صدا برای هر برنامه نسبتاً پیشرفته و مدرنی که می تواند در هر سیستم عاملی اجرا شود، دسترسی پیدا کرده و آن ها را دستکاری کنید.

مرحله متوسط
مهارت های مورد نیاز حل مسئله ، شناخت ساختار شی گرا (Object Oriented)
بستر (Platform) وب ، موبایل ، دسکتاپ
محبوبیت در بین برنامه نویسان
  • یکی از محبوب ترین های جهان
  • تقاضای بالا
فواید
  • به عنوان یک شروع خوب برای یادگیری مانند یک برنامه نویس فکر می کند و برای به دست آوردن مهارت های برنامه نویسی مفید است.
  • شما قادر خواهید بود به مهمترین عملکردهای رایانه مانند سیستم فایل ، گرافیک و صدا برای هر برنامه نسبتاً پیشرفته و مدرنی که می تواند در هر سیستم عاملی اجرا شود ، دسترسی پیدا کرده و آنها را دستکاری کنید.
نکات منفی یک زبان سطح بالا می‌باشد.
درجه استفاده
  • به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد
  • بسیار قابل اجرا می‌باشد
دستمزد دستمزد سالانه $110,951

 

در تصویر زیر به بررسی آگهی با بیشترین حقوق پیشنهادی برای برنامه نویس جاوا در سایت جابینجا پرداخته ایم (اردیبهشت 1401)

 آگهی مربوط به برنامه نویس جاوا

 

3- کاتلین (Kotlin)

کاتلین یک زبان برنامه نویسی عمومی است که در ابتدا با عنوان Project Kotlin توسط JetBrains در سال 2011 توسعه و رونمایی شد. اولین نسخه به طور رسمی در سال 2016 منتشر شد. این زبان با جاوا قابلیت همکاری داشته و از زبان های برنامه نویسی کاربردی پشتیبانی می‌کند. کاتلین به طور گسترده ای برای برنامه های اندروید، برنامه های وب، برنامه های دسکتاپ و توسعه برنامه های سمت سرور استفاده می‌شود. کاتلین بهتر از جاوا ساخته شده و استفاده کنندگان از این زبان آن را تایید می کنند. اکثر برنامه های گوگل مبتنی بر کاتلین است. برخی از شرکت ها نیز مانند Coursera ، Pinterest ، PostMates و بسیاری دیگر، از آن به عنوان زبان برنامه نویسی خود استفاده می‌کنند. توسعه دهندگان با زبان برنامه نویسی کاتلین می‌توانند به طور متوسط سالانه 136,000 دلار درآمد کسب کنند. به این ترتیب جزو پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در ایران و جهان محسوب می شود.

کاتلین

 

این زبان تقریبا جزو زبان های برنامه نویسی سخت و پیشرفته است که یادگیری آن نیاز به داشتن تجربه قبلی با سایر زبان های برنامه نویسی به ویژه جاوا دارد. این زبان روز به روز در بین برنامه نویسان به ویژه آن هایی که برای اندروید برنامه طراحی می‌کنند محبوب تر می‌شود. از مزایای کاتلین این است که دارای کد کمتری در مقایسه با جاوا و سایر زبان های برنامه نویسی بوده و کاملا با جاوا سازگاری دارد.

 
مرحله متوسط تا پیشرفته
مهارت های مورد نیاز تجربه قبلی با زبان های برنامه نویسی ، به ویژه جاوا
بستر وب ، موبایل ، دسکتاپ ، سرور
محبوبیت در بین برنامه نویسان
  • به طور روزافزون محبوب
  • مورد استفاده برای برنامه های Android
فواید
  • کمتر از جاوا و سایر زبانها دارای کد است.
  • نسبتاً آسان
  • کاملا سازگار با جاوا
نکات منفی
  • نوسان سرعت تدوین
  • هیچ کلمه کلیدی ساکن در کاتلین وجود ندارد
درجه استفاده
  • به طور گسترده ای استفاده می شود
  • بسیار قابل اجرا
دستمزد دستمزد سالانه $136,000

 

در تصویر زیر به بررسی آگهی با بیشترین حقوق پیشنهادی برای برنامه نویس کاتلین در سایت جابینجا پرداخته ایم (اردیبهشت 1401)

آگهی مربوط به برنامه نویس کاتلین

 

4- سوئیفت (Swift)

چندین سال پیش زبان برنامه نویسی سوئیفت در رتبه بندی ماهانه TIOBE در بین 10 زبان برنامه نویسی محبوب قرار گرفت. شرکت اپل این زبان را در سال 2014 برای برنامه های لینوکس و مک توسعه داد. سوئیفت یک زبان برنامه نویسی با منبع باز است که همین امر یادگیری آن را آسان کرده است. این زبان در مقایسه با سایر زبان های برنامه نویسی به مهارت برنامه نویس کمتری نیاز دارد. از سوئیفت در برنامه های معروف IOS مانند WordPress ،Mozilla Firefox ،SoundCloud و حتی در بازی Flappy Bird استفاده شده است. افراد متخصصی که برنامه های IOS را توسعه می‌دهند، دارای متوسط درآمد سالانه 110,620 دلار هستند.

swift

 

از آن جایی که از این زبان برنامه نویسی به طور گسترده برای ایجاد برنامه های iOS مورد استفاده در iPhone ، iPad و Apple Watch استفاده می شود، در میان توسعه دهندگان برنامه های اپل بسیار محبوب است. این زبان نیز دارای یادگیری آسان بوده و مانند کاتلین دارای کدهای کمتری است اما هنوز یک زبان برنامه نویسی جوان بوده که جای پیشرفت و توسعه دارد.

مرحله مبتدی تا متوسط
مهارت های مورد نیاز
  • تمایل به صرف وقت برای خواندن آموزش ها (که به طور گسترده در دسترس هستند)
  • بدون تجربه قبلی با زبان های برنامه نویسی مورد نیاز است
بستر (Platform) موبایل (به طور خاص، برنامه های اپل iOS)
محبوبیت در بین برنامه نویسان کسب محبوبیت، به ویژه در بین توسعه دهندگان برنامه های اپل iOS
فواید
  • یادگیری آن نسبتاً آسان است
  • کد کمتر
  • سریعتر از زبان های برنامه نویسی قابل مقایسه
  • متن باز
نکات منفی
  • هنوز یک زبان جوان است
  • فاقد پشتیبانی از نسخه های قبلی iOS
درجه استفاده به طور گسترده برای ایجاد برنامه های iOS در iPhone ، iPad و Apple Watch استفاده می شود.
دستمزد دستمزد سالانه $110,620

 

در تصویر زیر به بررسی آگهی با بیشترین حقوق پیشنهادی برای برنامه نویس سوئیفت در سایت جابینجا پرداخته ایم (اردیبهشت 1401)

اگهی استخدام برنامه نویس سوئیفت

 

5- سی شارپ (#C)

سی شارپ یکی دیگر از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در ایران و جهان است که توسط مایکروسافت توسعه پیدا کرده و به دلیل حمایت از مفاهیم برنامه نویسی شی گرا (Object Oriented) در دهه 2000 به شهرت رسیده است. سی شارپ یکی از قدرتمندترین زبان های برنامه نویسی برای چارچوب NET. است. آندرس هلسبرگ خالق سی شارپ می گوید شباهت این زبان به ++C بیشتر از جاوا است.

سی شارپ

 

از زبان برنامه نویسی سی شارپ در پشت صحنه چندین وب سایت معروف مانند Bing ، Dell ، Visual Studio و MarketWatch استفاده شده و توسعه دهندگان این زبان به طور میانگین در سال حدود 113,601 دلار درآمد دارند. مهارت های مورد نیاز برای زبان برنامه نویسی سی شارپ داشتن درک اساسی از نوشتن کد بوده و از فواید آن می‌توان به استفاده ساده، شی گرا (Object Oriented) بودن، قابلیت به روزرسانی و قابلیت همکاری با سایر زبان های برنامه نویسی اشاره کرد. این زبان جزو زبان های برنامه نویسی محبوب در میان توسعه دهندگان وب است و تقریبا توسط یک سوم از توسعه دهندگان نرم افزار مورد استفاده قرار می گیرد، به ویژه توسعه دهندگان مایکروسافت، اما هنوز نتوانسته به محبوبیت جاوا که نزدیکترین رقیب آن است دست پیدا کند.

مرحله متوسط
مهارت های مورد نیاز یک درک اساسی از نحوه نوشتن کد
بستر (Platform) Cross-platform از جمله برنامه های نرم افزاری تلفن همراه
محبوبیت در بین برنامه نویسان نسبتاً محبوب، اما به محبوبیت جاوا (نزدیکترین رقیب آن) نیست.
فواید
  • سریع
  • استفاده ساده
  • شی گرا (Object Oriented)
  • مقیاس پذیر و قابل به روزرسانی
  • با سایر کدها قابل همکاری است
  • متن باز
  • کتابخانه گسترده
نکات منفی
  • انعطاف پذیر کم، زیرا به چارچوب Microsoft .Net بستگی دارد.
  • رابط کاربری گرافیکی x-platform ضعیف
درجه استفاده تقریباً توسط یک سوم تمام توسعه دهندگان نرم افزار، خصوصاً مربوط به توسعه دهندگان مایکروسافت، استفاده می شود
دستمزد دستمزد سالانه $113,601

 

در تصویر زیر به بررسی آگهی با بیشترین حقوق پیشنهادی برای برنامه نویس #C در سایت جابینجا پرداخته ایم (اردیبهشت 1401)

آگهی مربوط به برنامه نویس c#

 

6- C و ++C

احتمالاً قدیمی ترین زبان برنامه نویسی رایج بوده و ریشه سایر زبان های برنامه نویسی مانند C# ،Java و JavaScript است. ++C نسخه پیشرفته C است. امروزه بسیاری از توسعه دهندگان از یادگیری زبان برنامه نویسی C صرف نظر می‌کنند، در حالی که برخی دیگر معتقدند یادگیری C در ابتدا پایه ارزشمندی برای توسعه زبان برنامه نویسی ++C ایجاد می‌کند. از هر دو زبان به طور گسترده ای در علوم کامپیوتر و برنامه نویسی استفاده می‌شود.

c

 

توسعه دهندگان C و ++C می توانند از کامپایلرها برای طیف گسترده ای از سیستم عامل ها استفاده کنند و باعث شده اند تا برنامه های توسعه یافته توسط این زبان ها تا حد زیادی قابل حمل و انتقال به سایر سیستم‌های عامل نیز باشند. به همین دلیل از آن ها برای ساخت بازی های کامپیوتری و محصولات تجاری مانند Firefox و Adobe استفاده می شود. توسعه دهندگان C و ++C سالانه به طور متوسط 119,415 دلار درآمد کسب می کنند. از مهارت های مورد نیاز برای یادگیری این زبان برنامه نویسی داشتن توانایی حل مساله و دانش پایه ای از کامپیوتر است. همچنین کسب دانش در مورد عملکردهای رایانه مانند مدیریت حافظه نیز می تواند مفید باشد. با توجه به مهاجرت زیادی که از زبان برنامه نویسی C به سمت ++C صورت گرفته است، می توان گفت که ++C به یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در جهان تبدیل شده و همچنان یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در ایران و جهان است.

مرحله

C _ متوسط تا پیشرفته C++ _ مبتدی تا متوسط

مهارت های مورد نیاز دانش پایه کامپیوتر. از آن جا که C و C ++ به سمت مدیریت سطح پایین منابع رایانه ای آماده می شوند ، دانش در مورد عملکردهای رایانه مانند مدیریت حافظه مفید است.
بستر (Platform) Mobile, Desktop, Embedded
محبوبیت در بین برنامه نویسان
  • C: مهاجرت بیشتری از C به C ++ وجود داشته است
  • C++:  یکی از محبوب ترین زبان های جهان
فواید
  • C: مورد استفاده برای یادگیری اصول برنامه نویسی در پایین ترین سطح (سخت افزار)
  • C++: امکان “کنترل” بسیار بالاتر از سایر زبانها را فراهم می کند
نکات منفی
  • C: کدگذاری در C سخت تر است، زبان C مبتدی پسند نیست
  • C++: از زبان C یادگیری آن سخت تر است و زمان طولانی تری به بازدهی خواهد رسید. همچنین از زبان C و جاوا پیچیده تر می‌باشد.
درجه استفاده
  • C: یکی از پرکاربردترین ها
  • C++: به طور گسترده استفاده می شود.
دستمزد دستمزد سالانه
$119,415

 

در تصویر زیر به بررسی آگهی با بیشترین حقوق پیشنهادی برای برنامه نویس C و ++C در سایت جابینجا پرداخته ایم (اردیبهشت 1401)

C & ++C

 

7- Go

زبان برنامه نویسی Go در سال 2007 توسط Google برای API ها و برنامه های وب توسعه داده شد. Go در سال های اخیر به دلیل سادگی و همچنین توانایی مدیریت سیستم های چند هسته ای و شبکه ای و داشتن پایگاه های عظیم کد، به یکی از سریع ترین زبان های برنامه نویسی در جهان و همچنین پردرآمدترین آن ها تبدیل شده است. به گونه ای که توسعه دهندگان Go می‌توانند به طور متوسط سالانه بین 141,654 تا 261,000 دلار درآمد داشته باشند.

Go

 

Go، معروف به Golang، برای تامین نیاز برنامه نویسان در پروژه های بزرگ ایجاد شده است. به لطف ساختار ساده و مدرن محبوبیت زیادی در بین بسیاری از شرکت های بزرگ فناوری اطلاعات پیدا کرده است. شرکت هایی که از Go به عنوان زبان برنامه نویسی خود استفاده می‌کنند شامل Google ،Uber ،Twitch ،Dropbox و… هستند. همچنین سرعت بالای این زبان برنامه نویسی باعث شده تا در میان برنامه نویسان حرفه ای و خبره این کار نیز بسیار محبوب باشد. شما اگر حداقل یک زبان برنامه نویسی دیگر بلد باشید، یادگیری GO برای شما آسان است. در غیر این صورت، نیاز به صبر و تمایل زیادی برای یادگیری این زبان برنامه نویسی دارید. البته با وجود تمام نکات مثبتی که گفته شد این زبان هنوز به اندازه جاوا یا پایتون محبوبیت ندارد اما روز به روز به طرفداران آن اضافه می شود.

مرحله مبتدی تا متوسط
مهارت های مورد نیاز اگر حداقل یک زبان برنامه نویسی دیگر بلد باشید، یادگیری آن آسان است. در غیر این صورت، شما فقط به صبر و تمایل به یادگیری نیاز دارید.
بستر (Platform) Cross-platform، معمولا دسکتاپ
محبوبیت در بین برنامه نویسان به محبوبیت جاوا یا پایتون نیست، اما محبوبیت آن روز به روز بیشتر شده است
فواید
  • آسان برای یادگیری
  • کد شفاف
  • سازگار
  • سریع
نکات منفی
  • مقاوم و حمایت کننده نیست
  • پشتیبانی کمی دارد
  • تعداد کدهای نوشته نسبت به زبان های دیگر بیشتر است.
درجه استفاده
  • به طور گسترده استفاده می شود
  • ایجاد شده در Google
دستمزد دستمزد سالانه $141,654

در تصویر زیر به بررسی آگهی با بیشترین حقوق پیشنهادی برای برنامه نویس GO در سایت جابینجا پرداخته ایم (اردیبهشت 1401)

آگهی مربوط به برنامه نویس Go

 

8- PHP

PHP یک زبان برنامه نویسی با منبع باز است که در سال 1990 ایجاد شد. بسیاری از توسعه دهندگان وب یادگیری PHP را ضروری می‌دانند، زیرا از این زبان برای ساخت بیش از 80٪ وب سایت ها در اینترنت از جمله وب سایت هایی مانند Facebook و Yahoo استفاده می‌شود. به همین جهت از محبوبیت بالایی در میان توسعه دهندگان وب برخوردار است و یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در ایران و جهان محسوب می شود.

php

 

برنامه نویسان عمدتا از PHP برای نوشتن اسکریپت های سمت سرور استفاده می‌کنند. اما توسعه دهندگان همچنین می‌توانند از این زبان برای نوشتن اسکریپت های خط فرمان استفاده کنند و برنامه نویسان با مهارت برنامه نویسی سطح بالای PHP نیز می‌توانند از آن برای توسعه برنامه های دسکتاپ استفاده کنند. PHP برای برنامه نویسان مبتدی یک زبان نسبتا آسان در نظر گرفته می‌شود و متخصصان این زبان دارای تعدادی انجمن آنلاین اختصاصی هستند که به راحتی به سوالات شما پاسخ می‌دهند. برنامه نویسان با زبان PHP می‌توانند سالانه به طور میانگین در حدود 108,211 دلار درآمد داشته باشند.

مرحله مبتدی تا متوسط
مهارت های مورد نیاز اگر سابقه زبان برنامه نویسی دارید ساده است ، اما یادگیری آن برای تازه واردان نسبتاً آسان است
بستر (Platform) دسکتاپ، موبایل، وب
محبوبیت در بین برنامه نویسان تقریباً 80٪ از کل وب سایت های فعال از آن استفاده می کنند، بنابراین در بین توسعه دهندگان وب بسیار محبوب است
فواید
  • متن باز
  • توسعه آسان و ممکن است با ابزارهای مختلفی یکپارچه شود
  • مقرون به صرفه
  • انعطاف پذیر با اتصال به پایگاه داده
نکات منفی
  • خیلی ایمن نیست
  • برای برنامه های بزرگ مناسب نیست
  • خطای ضعیف
  • نمی تواند تعداد زیادی برنامه را پشتیبانی کند
درجه استفاده در حالی که اکثر وب سایت ها از آن استفاده میکنند اما استفاده از آن کاهش یافته است.
دستمزد دستمزد سالانه
$108,211
 

 

در تصویر زیر به بررسی آگهی با بیشترین حقوق پیشنهادی برای برنامه نویس PHP در سایت جابینجا پرداخته ایم (اردیبهشت 1401)

آگهی مربوط به برنامه نویس php

 

9- Ruby

اگر تازه کار هستید و می‌خواهید برنامه نویسی را با زبانی شروع کنید که یادگیری آن نسبتاً ساده باشد، روبی یک انتخاب مناسب برای شما است. این زبان برنامه نویسی در سال 1990 توسعه یافت و به منظور داشتن رابطه دوستانه تر برای انسان طراحی شد.

Ruby

 

توسعه دهندگان روبی از این زبان به عنوان یک زبان برنامه نویسی ساده برای نوشتن کد و همچنین مدت زمان یادگیری نسبتاً کوتاه، یاد می‌کنند که این ویژگی ها باعث ایجاد جامعه بزرگی از توسعه دهندگان Ruby و افزایش تمایل به کار و یادگیری این زبان در بین برنامه نویسان مبتدی شده است. برای یادگیری این زبان کافی است تا توانایی حل مساله و تفکر انتزاعی (توانایی تجسم آنچه کاربران می خواهند ببینند) داشته باشید. اما با وجود سادگی این زبان در میان توسعه دهندگان وب محبوب بوده و روز به روز نیز بر محبوبیت آن افزوده می‌شود. به همین دلیل جزو پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در ایران و جهان است و متوسط حقوق برای یک توسعه دهنده Ruby تقریباً 122,061 دلار در سال در نظر گرفته می شود.

مرحله مبتدی – Ruby و Ruby on Rails توسعه یافته اند و برای توسعه دهندگان وب بسیار محبوب شده اند.
مهارت های مورد نیاز حل مسئله ، تفکر انتزاعی (توانایی تجسم آنچه کاربران می خواهند ببینند)
بستر (Platform) وب
محبوبیت در بین برنامه نویسان در حال افزایش است.
فواید
  • قابل انعطاف
  • خواندن و نوشتن آن آسان است
  • سبک خوب برنامه نویسی را اجرا می کند
درجه استفاده حداقل استفاده گسترده.
دستمزد دستمزد سالانه
$122,061
 

در تصویر زیر به بررسی آگهی با بیشترین حقوق پیشنهادی برای برنامه نویس Rudy در سایت جابینجا پرداخته ایم (اردیبهشت 1401)

آگهی مربوط به برنامه نویس Ruby

 

جمع بندی

به طور کلی ورود به بازار کار هر نوع حرفه ای نیازمند کسب اطلاعات لازم در خصوص آن شغل، کاربرد، میزان درآمد و نحوه یادگیری آن است و یکی از چالش هایی که پیش روی افرادی که قصد دارند برنامه نویس و توسعه دهنده وب شوند وجود دارد، انتخاب نوع زبان برنامه نویسی برای یادگیری و پیشرفت در این حوزه است. به همین جهت ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را در زمینه کار برنامه نویسی با بهترین و پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در ایران و جهان آشنا کنیم.

زیرا اگر شما قصد دارید تا وارد عرصه توسعه وب شوید باید از فضای کسب و کار کشور، انواع زبان های برنامه نویسی و میزان محبوبیت آن ها در بین متقاضیان آگاه باشید تا مناسب با توانایی ها خود یادگیری آن ها را آغاز کنید یا آموخته های خود را ارتقا دهید. البته با توجه به پیشرفت روز افزون در حوزه برنامه نویسی و توسعه وب و همچنین تغییر در بازار تقاضا، سخت می‌توان گفت که یادگیری تنها یک زبان برنامه نویسی می تواند درآمد خوبی را برای شما به همراه داشته باشد و آینده شغلی شما را تضمین کند.

هر چند که آمار دقیقی از میزان درآمد برنامه یا این که کدام زبان برنامه نویسی در ایران بیشترین میزان درآمد را دارد، در دست نیست. اما به طور کلی می توان گفت که شغل برنامه نویسی و توسعه وب در ایران نیز مانند سایر نقاط جهان روز به روز در حال پیشرفت بوده و متقاضیان بیشتری را به خود جذب می کند و پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در ایران نیز تا حد زیادی مانند سایر نقاط جهان است. پس کافی است که تصمیم بگیرید و قدم در راه بی پایان برنامه نویسی بگذارید.

منبع: simplilearn.com