به دلیل مزایای بیشمار، امروزه افراد بیشتری خرید اینترنتی را به خرید حضوری ترجیح می دهند. چرا که روند تصمیم گیری مردم برای خرید در سال های اخیر به طور چشمگیری تغییر کرده است. خریداران قبل از اینکه با یک فروشنده صحبت کنند، تحقیقات گسترده اینترنتی انجام می دهند.به طور کلی اینترنت کار را بسیار راحت کرده و بسیاری از مردم خریدهای خود را مستقیما به صورت آنلاین و در اغلب موارد از طریق تلفن همراه خود انجام می دهند و برخی از آن ها دیگر اصلا فکر خرید خرید حضوری و رفتن به مغازه ها و فروشگاه ها را نمی کنند. به همین دلیل این امر باعث بروز تغییراتی در نحوه تجارت افراد شده است که نه تنها در سراسر جهان بلکه در ایران نیز خرید آنلاین و تجارت الکترونیکی به شدت رشد پیدا کرده است.

گستردگی استفاده از اینترنت و خرید آنلاین به اندازه ای است که در بسیاری از کشورها افراد می توانند خریدهای خود را حتی از کشور دیگری نیز انجام دهند. در ایران هم این موضوع در بین مردم جا افتاده است که می توانند به هر چیزی که می خواهند حتی اگر در شهر یا استان ها موجود نبود، دسترسی داشته باشند. زیرا به راحتی می توانند از طریق فروشگاه های اینترنتی محصول مورد نظر خود را از هر کجای کشور که می خواهند سفارش دهند.

به همین جهت وجود وب سایت یا فروشگاه اینترنتی نقش بسیار مهمی هم در کسب و کارها و هم در زندگی مردم به خصوص افراد مسن یا افرادی که برنامه زندگی شلوغی دارند، ایفا می کند. این سرویس، خدمات بسیار راحتی را برای مشتریان خود فراهم می کند. تنها کافیست مشتری شما یک کارت بانکی داشته باشد تا بتواند به سادگی خرید خود را از طریق فروشگاه اینترنتی شما انجام دهد.

فروشگاه اینترنتی همچنین اهمیت و مزایای بسیار زیاد دیگری مانند افزایش تعداد مشتری، افزایش دسترسی و … نیز دارد که در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل در خصوص اهمیت داشتن فروشگاه آنلاین و مزایای آن چه برای صاحبان کسب و کار وچه مشتریان صحبت کنیم. پس اگر شما هم کسب و کار خاص خود را دارید و هنوز فروشگاه اینترنتی راه اندازی نکرده اید یا در ابتدای مسیر هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانید:

اهمیت و مزیت داشتن فروشگاه اینترنتی برای صاحبان مشاغل

به عنوان یک تاجر و کسی که کسب و کار خود را دارد شما باید از تمام فرصت هایی که باعث سودآوری بیشتر شما می شود، استفاده کنید. حضور آنلاین شما به شما کمک می کند تا کسب و کار خود را در سراسر کشور توسعه داده و با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کنید.

یا مواردی پیش می آید که ممکن است مشتریان ابتدا بخواهند پیش از مراجعه حضوری به فروشگاه یا مغازه از فروشگاه اینترنتی شما بازدید کنند و نگاهی به خدمات و محصولات شما بیندازند. حال فکر کنید، اگر فروشگاه آنلاین نداشته باشید بخش زیادی از مشتریان بالقوه خود را از دست خواهید داد. پس طراحی فروشگاه اینترنتی مزایای زیادی برای شما دارد که تک تک آن ها را ذکر خواهیم کرد.

  1. هزینه های عملیاتی پایین

    یکی از بزرگترین مزایای داشتن یک فروشگاه اینترنتی، کاهش هزینه راه اندازی تجارت آنلاین برای شما است. شما حتی اگر مغازه یا فروشگاه فیزیکی نداشته باشید می توانید با کمترین هزینه فروشگاه آنلاین خود را راه اندازی کنید. چرا که در بسیاری از موارد شما نیازی به هیچ نوع انبار، موجودی کالا، وسایل نقلیه حمل و نقل یا کارمند ندارید.

    تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که همان کالایی را که در فروشگاه آفلاین خود می فروشید با طراحی یک وب سایت و راه اندازی فروشگاه آنلاین به مشتریان خود معرفی کنید. در واقع شما با کمک یک فروشگاه اینترنتی می توانید محصولات خود را به طور گسترده به مشتریان معرفی کنید.

    هزینه های عملیاتی پایین

    حتی برای داشتن یک فروشگاه آنلاین ضروری نیست که حتما موجودی کاملی از تمام محصولات داشته باشید. شما می توانید بسیاری از کالا را مستقیما از تامین کننده دریافت کرده و برای مشتری ارسال کنید. به این ترتیب انگار هیچگاه موجودی فروشگاه شما خالی نخواهد بود. همچنین تحویل مستقیم محصولات از تأمین کنندگان به مشتریان، زمان حمل و نقل را نیز کاهش می‌دهد. در نتیجه، مشتریان شما راحت تر خواهند بود.

    پس تنها کافیست که از فردی متخصص بخواهید تا یک طراحی سایت حرفه ای برای شما انجام دهد. شاید در ابتدا برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود لازم باشد کمی هزینه کنید اما در مدت زمان کوتاهی چندین برابر آن را بدست خواهید آورد.

    پس در صورتی که قصد دارید تا کار خود را تازه شروع کنید، فروشگاه آنلاین می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. زیرا در مقایسه با یک فروشگاه سنتی یا افلاین به سرمایه اولیه کمتری نیاز دارد و حتی اگر هم فروشگاه فیزیکی دارید باز هم داشتن فروشگاه اینترنتی برای شما بسیار ضروری و مفید است چرا که باعث افزایش فروش و در مقابل کاهش هزینه های بسیار زیادی می شود و به این ترتیب سود بیشتری کسب خواهید کرد.

  2. تبلیغات راحت تر

    هنگامی که فروشگاه اینترنتی داشته باشید. تبلیغات محصول و خدمات شما نیز بسیار راحت تر و گسترده تر خواهد بود. شما می توانید از روش های مختلف محصولات خود را به مخاطبان معرفی کنید. به عنوان مثال، بازاریابی در شبکه های اجتماعی را امتحان کنید.

    تبلیغات راحت تر

    بازاریابی در شبکه های اجتماعی به بسیاری از شرکت ها در جذب هرچه بیشتر مشتریان و همچنین گسترش دسترسی آنها کمک کرده است. همچنین می توانید از سایر وب سایت ها نیز برای تبلیغ محصولات خود استفاده کنید.

  3. دسترسی 24 ساعته در 7 روز هفته

    یکی دیگر از مزایای داشتن فروشگاه اینترنتی ارائه خدمات و افزایش دسترسی در 24 ساعت در 7 روز هفته است. با کمک یک وب سایت آنلاین، مشتریان شما می توانند در هر زمان و از هر نقطه ای از کشور به سایت شما مراجعه کرده و از محصولات و خدمات شما آگاه شوند و هر زمان که خواستند کالای مورد نظر خود را سفارش دهند. در حالی که این کار با فروشگاه آفلاین امکان پذیر نیست.

    دسترسی 24 ساعته در 7 روز هفته

    پس با استفاده از فروشگاه آنلاین ارائه خدمات در مدت زمان بیشتر و حتی در تعطیلات نیز برای شما امکان پذیر خواهد بود. این دقیقاً به معنای درآمدزایی حتی در هنگام خواب است. زیرا مشتریان شما می توانند در هر زمان از شبانه روز حتی زمانی که فروشگاه آفلاین شما تعطیل است، سفارش خود را در فروشگاه اینترنتی شما ثبت کنند.

    انگار که کسب و کار شما هیچگاه تعطیل نمی شود و شما همواره در حال کسب درآمد و سود از فروش محصولات خود هستید. بسیاری از صاحبان مشاغل پس از مدتی استفاده از این روش به اندازه ای از آن راضی هستند که حتی گاهی کسب و کار سنتی خود را تعطیل کرده و به طور کامل وقت خود را روی فروشگاه اینترنتی می گذارند.

  4. کاهش هزینه برای تامین کالا

    کاهش هزینه برای تامین کالا

    شما با داشتن یک فروشگاه اینترنتی می توانید محبوبیت کالاها را در نزد مشتریان بسنجید و پس از مدتی محصولاتی را که بیشترین میزان محبوبیت و فروش را در میان مشتریان دارد، تامین کنید. به این ترتیب شما می توانید تا حد زیادی در هزینه های مربوط به تهیه محصولات برای فروشگاه آنلاین خود صرفه جویی کنید.

  5. ایجاد ارتباط هدفمند با مشتریان

    با قرار دادن بخش نظرسنجی در وب سایت و فروشگاه آنلاین خود و اینکه مشتریان شما بیشتر چه محصولاتی را خریداری می کنند، می توانید به صورت کاملا هدفمند با آنها ارتباط برقرار کرده و بازاریابی خود را از این طریق انجام دهید. همچنین می توانید از این اطلاعات برای برنامه ریزی فروش، پیشنهادات و تخفیف محصولات و خدمات خود نیز استفاده کنید.

    ایجاد ارتباط هدفمند با مشتریان

  6. پشتیبانی بهتر از مشتریان

    پشتیبانی از مشتری در هر کسب و کاری بسیار اهمیت دارد. چرا که اصل اول در تجارت حفظ مشتری است. یکی از مزیت های ارزشمند داشتن فروشگاه اینترنتی برای شما پاسخگویی به مشتریان در مدت زمان اندک است. شما به راحتی می توانید در فروشگاه آنلاین خود بخشی را به راهنمایی مشتریان و مخاطبان اختصاص دهید. به این ترتیب با ایجاد دستورالعمل ها می توانید به راحتی مشتریان خود را راهنمایی کنید. این کار در افزایش تعداد مشتری نیز بسیار موثر است.

    پشتیبانی بهتر از مشتریان

    چرا که این روزها افراد تمایل دارند تا در کمترین زمان ممکن بتوانند خرید خود را انجام دهند. به همین دلیل وقتی به فروشگاه آنلاین شما می آیند و تمام راهنمایی های لازم را دریافت می کنند خیلی سریع تر می توانند تصمیم گیری کرده و خرید خود را انجام دهند. بنابراین، این کار هم به نفع شما و هم به نفع مشتری خواهد بود.

  7. گسترش کسب و کار

    یکی از بزرگترین مزیت ها و اهمیت داشتن فروشگاه اینترنتی این است که شما به راحتی می توانید کسب و کار خود را در سراسر کشور گسترش دهید و هیچ گونه محدودیتی در این خصوص ندارید.

    گسترش کسب و کار

    امروزه اینترنت باعث شده تا فاصله و مرزهای جغرافیایی دیگر معنایی در کسب و کارهای آنلاین نداشته باشد. در حالی که چنین مزیتی در کسب و کار سنتی وجود ندارد و فروشگاه های سنتی فقط به مخاطبان محلی محدود می شوند.

  8. عدم محدودیت زمانی و مکانی برای فعالیت

    عدم محدودیت زمانی و مکانی برای فعالیت

    در دنیای امروز موضوعی که برای بسیاری از صاحبان مشاغل اهمیت دارد این است که اکثر آن ها ترجیح می دهند کار خود را در هر زمان و در هر جایی که هستند بتوانند مدیریت کنند و یک فروشگاه اینترنتی به راحتی می تواند چنین مزیتی را برای شما فراهم سازد. چرا که شما برای اداره کار خود تنها به یک سیستم و اینترنت نیاز دارید. به این ترتیب هر کجا که باشید و در هر زمانی می توانید روی کسب و کار خود نظارت کنید.

  9. افزایش آگاهی از برند تجاری

    آگاهی از برند، به معنای میزان آشنایی مصرف کنندگان با یک مارک خاص است که شامل نام و نشان و هر مشخصه دیگری می‌شود که خاص آن محصول باشد و عموم مردم آن نام تجاری را از طریق این خصوصیات می شناسند. برای شناسایی یک برند مشتریان ابتدا به صورت آنلاین تحقیق می کنند و این موضوع ربطی به خرید اینترنتی یا حضوری آن ها ندارد. اما فروشگاه اینترنتی به شما کمک می‌کند تا مشتریان به صورت بالقوه اطلاعات محصول شما را پیدا کرده و آن را با سایر برندها مقایسه کنند.

    افزایش آگاهی از برند تجاری

    پس این موضوع مهم است که هنگامی که مشتریان در خصوص برند یا نام تجاری یا محصول مورد نظر خود سرچ می کنند شما در صدر لیست جستجوی آن ها باشید. اینجاست که بحث مهم سئو مطرح می شود. شما اگر یک وب سایت یا فروشگاه آنلاین هم راه اندازی کنید اما اصول سئو را به خوبی در آن رعایت نکنید، فروشگاه و وب سایت شما در لیست اول جستجو گوگل نخواهد آمد و این تمام زحمات و هزینه هایی را که کرده اید، هدر می دهد.

اهمیت و مزیت وجود فروشگاه آنلاین برای مشتریان

تا به اینجا اهمیت و مزیت داشتن فروشگاه اینترنتی برای صاحبان مشاغل را بیان کردیم و دیدیم که تا چه حد راه اندازی یک فروشگاه آنلاین در دنیای دیجیتال مارکتینگ امروز مهم است. 

راحتی بزرگترین مزیت خرید آنلاین

امروزه با امکان خرید اینترنتی مشتریان به راحتی می توانند حتی هنگام خواب و زمانی که در تخت خواب خود هستند یا در خانه لباس راحتی پوشیده اند، خرید کنند و محصول مورد نظر خود را سفارش دهند. همانطور که صاحبان مشاغل می توانند 24 ساعته و در 7 روز هفته فروش خود را داشته باشند، مشتریان نیز می توانند در هر ساعتی از شبانه روز در هر کجا که هستند محصول خود را سفارش دهند.

راحتی بزرگترین مزیت خرید آنلاین

از طرفی هیچ گونه معطلی یا ایستادن در صف خرید برای آنها وجود ندارد. در حالت عادی و خرید به شیوه سنتی هنگامی که یک فرد خرید خود را انجام می دهد، ممکن است مدت زمان زیادی را در صف صندوق و پرداخت پول بگذارد. در حالی که چنین مشکلی در خرید آنلاین از یک فروشگاه اینترنتی وجود ندارد و هر مشتری در عرض چند دقیقه می تواند خرید خود را انجام دهد.

علاوه بر این، همانطور که گفته شد فروشگاه های آنلاین خدمات بهتری در خصوص پاسخگویی به مشتریان دارند و هر فردی می تواند با مطالعه کتاب‌های راهنمای الکترونیکی به پاسخ سوالات خود برسد و مانند خرید حضوری مجبور نیستند تا منتظر کمک از جانب فروشندگان فروشگاه باشند.

ارسال هدیه به شیوه ای آسان تر

خرید آنلاین از فروشگاه های اینترنتی این امکان را فراهم کرده تا ارسال هدیه برای دوستان و آشنایان بدون توجه به اینکه کجا زندگی می کنند، کاری بسیار راحت باشد. چرا که تنها کافیست محصول خود را به صورت آنلاین سفارش داده و به جای آدرس خود آدرس مقصد مورد نظر را بدهند. این کار باعث شده تا خرید کادوی تولد، روز مادر، روز پدر و بسیاری دیگر از مناسبت ها برای همه افراد کاری راحت باشد.

مقایسه قیمت آسان تر

یکی دیگر از مزیت هایی که فروشگاه اینترنتی برای مشتریان دارد این است که به راحتی میتوانند قیمت محصولات را به صورت آنلاین با یکدیگر مقایسه کنند. به عنوان مثال، اگر شخصی به دنبال خرید لوازم خانگی باشد، نام کالا مورد نظر خود را جستجو کند تا لیستی از قیمت کالای موجود در فروشگاه های آنلاین، نظرات سایر مصرف کنندگان و مقایسه ویژگی محصولات را برای همه گزینه های موجود در بازار مشاهده کنند.

خرید بدون ازدحام جمعیت

حتی قبل از پاندمی کرونا نیز بسیاری از افراد علاقه ای به ماندن در صف های طولانی خرید یا ازدحام جمعیت به هنگام خرید از فروشگاه ها به ویژه فروشگاه های زنجیره ای را نداشتند. شاید بسیاری به این نکته توجه نکنند اما برای برخی از خریداران پیدا کردن جای پارک ماشین به دلیل جمعیت زیاد کاری بسیار دشوار بود.

خرید بدون ازدحام جمعیت

اما فروشگاه های اینترنتی این مشکل را به راحتی برطرف کرده اند و دیگر نیازی به خرید در مکان های شلوغ و پرجمعیت نیست. اهمیت این موضوع به خصوص در دوران همه گیری کرونا بیش از پیش خود را نشان داد و در همین مدت افراد بیشتری به مزیت های فروشگاه های اینترنتی و خرید آنلاین پی بردند.

عدم نیاز به رفت و آمد

عدم نیاز به رفت و آمد

همانطور که پیشتر هم گفته شد فروشگاه های آنلاین باعث شده تا مشتریان بتوانند در هر ساعت از شبانه روز و در هر کجا که هستند خرید خود را انجام دهند. اما اهمیت این موضوع به اندازه ای است که بار دیگر و به صورت جداگانه اینجا نیز به آن می پردازیم.

علاوه بر راحتی که خرید آنلاین برای مشتریان فراهم کرده، باعث شده تا از رفت و آمد های غیر ضروری نیز جلوگیری شود. این موضوع هم در کاهش هزینه های مشتریان که می بایست برای رفت و آمد بدهند تاثیر دارد هم در کاهش آلودگی هوا که امروزه به یک موضوع جهانی تبدیل شده است. پس میبینید که وجود فروشگاه اینترنتی تا چه حد می تواند مفید باشد و چه اثرات مستقیم و غیر مستقیمی بر زندگی ما دارد.

خرید با قیمت مناسب تر

خرید با قیمت مناسب تر

یکی از مهمترین مزایایی که فروشگاه اینترنتی برای مشتریان داشته و باعث شده تا هر روز به تعداد علاقه مندان به خرید آنلاین افزوده شود، قیمت مناسب تر کالاها است که یکی از مهمترین دلایل آن هم حذف بسیاری از واسطه ها بین تولید کننده و خریدار است. همچنین بسیاری از صاحبان مشاغل که فروشگاه آنلاین دارند، از آن جایی که هزینه ای برای مکان پرداخت نمی کنند محصولات خود را با قیمت مناسب تری به مشتریان می‌فروشند. به همین دلیل تمایل مردم برای خرید از فروشگاه های اینترنتی افزایش پیدا کرده است.

تنوع بیشتر برای انتخاب محصول

تصور کنید که یک فرد بخواهد یک روز کامل خود را به خرید اختصاص دهد. نهایت می تواند به تعدادی از مراکز خرید یا فروشگاه در نزدیکی محل زندگی خود سر بزند، یعنی یک شخص تنها برای رفتن به فروشگاه های شهر خود نیاز دارد تا چند روز را به طور کامل به این کار اختصاص دهد. با این وجود ممکن است در انتها نیز چیزی را که به دنبال آن است پیدا نکند چرا که تنوع محصولات به دلیل محدودیت های مکانی در فروشگاه های سنتی به طبع کمتر از فروشگاه های آنلاین است.

تنوع بیشتر برای انتخاب محصول

اما تنها با یک سرچ ساده به راحتی می تواند تمام اطلاعات مورد نیاز در خصوص کالایی که به دنبال آن است را در مدت زمان خیلی کوتاه و در عرض چند دقیقه از تمام فروشگاه های آنلاین کشور به دست آورد و در آخر محصول خود را سفارش دهد. در واقع همانطور که پیشتر هم گفته شد فروشگاه های اینترنتی تمام محدودیت های جغرافیایی را چه برای فروشنده ها و چه برای مشتریان از بین برده‌اند.

کنترل بیشتر بر خرید

کنترل بیشتر بر خرید

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به دنبال لباس یا وسیله ای خاص هستید. به چندین مغازه و فروشگاه هم می روید اما نمی توانید چیزی را که مد نظر شما است پیدا کنید. در این زمان از آن جایی که به کالای مورد نظر نیاز دارید در نهایت چیزی مشابه آن یا جایگزین آن می خرید. اما هنگام خرید به صورت آنلاین مشتری مجبور نیست تا خرید خود را با موجودی فروشگاه وقف دهد چرا که می تواند آن چه را که دقیقا می خواهد در اینترنت جستجو کرده و در نهایت از فروشگاهی که آن را دارد به صورت آنلاین خریداری کند.

خرید بدون فشار

یکی از مشکلاتی که بسیاری از مشتریان هنگام خرید حضوری با آن مواجه هستند و گاها از آن شکایت می کنند این است که در مواردی تحت تاثیر نظر یا اصرار فروشنده قرار گرفته و محصولی را خریداری می کنند که خیلی به آن نیاز ندارند. اما فروشگاه های اینترنتی این امکان را به مشتری می‌دهد تا به راحتی و بدون هیچ فشاری و با خیالی آسوده در فروشگاه چرخ بزنند و در نهایت چیزی را که واقعا نیاز دارند سفارش دهند.

کلام آخر

به این ترتیب ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را چه به عنوان یک صاحب کسب و کار و چه به عنوان یک مشتری با اهمیت و مزیت داشتن فروشگاه اینترنتی آشنا کنیم. تا اگر یک مشتری هستید و همچنان رو به خرید آنلاین نیاورده اید در شیوه خرید خود تجدید نظر کنید یا اگر صاحب کسب و کاری هستید و هنوز فروشگاه آنلاین خود را راه اندازی نکرده اید، هر چه سریع تر به فکر آنلاین کردن تجارت خود بیفتید.

منابع: