مقدمه

طبق تحقیقاتی که در سال های اخیر در سراسر جهان صورت گرفته، تجارت الکترونیکی یا همان کسب و کار آنلاین نزدیک به 300% رشد داشته است و انتظار می رود که تا پایان سال 2021 این رقم افزایش پیدا کند. بدون شک ما در دوران دیجیتالی شدن زندگی می کنیم، جایی که آنلاین بودن ضروری است.

به همین جهت اهمیت تجارت آنلاین برای موفقیت یک کسب و کار بسیار زیاد است. طی بیست سال گذشته کاربران اینترنت در سراسر دنیا افزایش چشمگیری داشته اند. دنیای بی حد و حصر اینترنت این امکان را برای همه مشاغل فراهم کرده است که خدمات خود را تنها در کشور خودشان بلکه در سراسر جهان ارائه دهند.

داده های بدست آمده از تحقیقات نشان می دهد که مزایای کسب و کار آنلاین تا چه حد زیاد است و تجارت آنلاین در حال حاضر چقدر اهمیت دارد و این که می‌تواند با افزایش میزان فروش و ارائه خدمات رونق کسب و کار شما را افزایش دهد.

در نتیجه، بسیاری از شرکت های بزرگ و مشاغل کوچک راه خود را به صورت آنلاین پیدا کرده اند. اما دلیل اصلی آن چه چیزی می‌تواند باشد؟ در پاسخ باید گفت که مزیت اصلی داشتن یک کسب و کار آنلاین افزایش آگاهی از نام تجاری و جذب مشتری است.

بازاریابی آنلاین

به عنوان شخص یا شرکتی که در حوزه تجارت فعالیت می کنید، باید از تمام فرصت هایی که باعث می شود سود شما افزایش پیدا کند، استفاده کنید. حضور آنلاین شما می تواند در این مسیر به کسب و کارتان کمک کند تا با مخاطبان و مشتریان بیشتری ارتباط برقرار کنید. چرا که همه افراد به مکان فیزیکی فروشگاه یا مرکز خدمات شما دسترسی ندارند.

خدمت مرتبط: طراحی سایت شرکتی

به عنوان مثال، مواردی وجود دارد که ممکن است مشتریان ابتدا بخواهند قبل از مراجعه به فروشگاه فیزیکی شما، از وب سایت شما بازدید کنند و نگاهی به خدمات و محصولات شما بیندازند. حال فکر کنید اگر حضور آنلاین نداشته باشید، منظور ما هم الزاما داشتن فروشگاه اینترنتی نیست، به احتمال بسیار زیاد مشتری بالقوه خود را از دست خواهید داد.

بنابراین، داشتن یک تجارت آنلاین مزایای بیشماری دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با مزایای کسب و کار اینترنتی و اینکه چگونه می تواند فروش تجارت شما را سرعت ببخشد آشنا کنیم. مطمئن هستیم که در انتهای این مقاله با توضیحاتی که خواهیم داد قطعا نمی توانید اهمیت تجارت آنلاین را انکار کنید و آن را نادیده بگیرید.

آنچه در ادامه می خوانید

 

 

کسب و کار آنلاین چیست؟

قبل از اینکه به مزایای تجارت آنلاین بپردازیم اجازه دهید تا توضیح کوتاهی در خصوص خود کسب و کار اینترنتی بدهیم. اگر بخواهیم تعریفی ساده از کسب و کار اینترنتی داشته باشیم باید گفت که هر نوع خرید و فروش محصولات یا ارائه خدمات که به صورت آنلاین است به عنوان کسب و کار اینترنتی در نظر گرفته می شود. به عبارتی کلیه فعالیت هایی که با استفاده از اینترنت صورت می گیرد و درآمدزایی دارد جزو تجارت آنلاین است.

کسب و کار آنلاین چیست

تجارت الکترونیک یا آنلاین نیز مانند کسب و کارهای سنتی می تواند در هر زمینه ای راه اندازی شود و شامل طیف گسترده ای از فروشگاه ها، مراکز خدماتی، آموزشی و … می شود. تقریبا بیشتر کسب و کارها را امروزه می توان به صورت آنلاین انجام داد چرا که استفاده مردم از خدمات آنلاین نیز بیشتر شده است. امروزه مردم تاکسی یا خریدهای روزانه خود را هم به صورت آنلاین تهیه می کنند. بنابراین، فرصت بیشتر و بستر بهتری برای کسب و کارها به صورت اینترنتی فراهم شده است. در ادامه مزایای تجارت الکترونیک را با هم بررسی خواهیم کرد.

  1. کاهش چشمگیر هزینه ها

    یکی از بزرگترین مزایای کسب و کار اینترنتی کاهش قابل ملاحظه در هزینه ها است. تصور کنید شما قصد دارید یک فروشگاه فروش لباس راه اندازی کنید. در روش سنتی شما باید ابتدا به دنبال مکانی برای فروش محصولات خود باشید که این کار هزینه‌های اجاره مکان، آب و برق و حتی در صورت لزوم حقوق فروشنده ها را برای شما به همراه دارد. از طرفی باید به دنبال مکانی برای نگهداری و انبار کردن محصولات خود نیز باشید.

    کاهش چشمگیر هزینه ها

    همه این ها و هزینه های مربوط به آن جزو مواردی است که هنگام راه اندازی یک کسب و کار به شیوه سنتی باید به آن فکر کنید. اما در مقابل، اگر همین تجارت را شما به صورت آنلاین راه اندازی کنید تا حد بسیار زیادی از هزینه های شما کاسته می‌شود. حتی در برخی از روش های تجارت الکترونیک و فروش محصولات آنلاین شما نیازی به انبار یا مکانی برای نگهداری محصولات خود ندارید که در مقاله ای در خصوص تامین کالای محصولات فروشگاهی به طور مفصل به این موضوع پرداخته شده است.

    در واقع در تجارت آنلاین شما می توانید محصولی را مستقیماً از طریق تأمین کنندگان برای مشتریان خود ارسال کنید و نیازی نیست تا موجودی خود را داشته باشید. از طرفی تحویل مستقیم محصولات از تامین کننده به مشتری زمان حمل و نقل را کاهش می دهد. در نتیجه، مشتریان شما راضی تر خواهند بود. پس می‌بینید که با داشتن کسب و کار اینترنتی و طراحی سایت می توانید به سود بسیار زیادی در کار خود دست پیدا کنید بدون آن که هزینه زیادی در ابتدا پرداخت کرده باشید.

  2. در دسترس بودن 24 ساعته

    بدون اینترنت ارائه خدمات در هفت روز هفته و به صورت 24 ساعت برای هر تجارت و کسب و کاری غیر ممکن است. یکی از مهمترین مزایای کسب و کار اینترنتی افزایش دسترسی همیشگی است. به عنوان مثال، شما اگر یک وب سایت برای تجارت الکترونیک خود داشته باشید و تمامی اطلاعات مربوط به خدمات و محصولات خود را در آن قرار دهید، مشتریان و کاربران می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز از وب سایت شما دیدن کنند و محصول مورد نظر خود را سفارش دهند. اما چنین چیزی با مشاغل آفلاین یا همان سنتی امکان پذیر نیست.

    در دسترس بودن ۲۴ ساعته

    تصور کنید شما با داشتن کسب و کار آنلاین می توانید در مدت زمان طولانی تر و حتی در تعطیلات نیز پاسخگوی مشتریان خود باشید و درآمد و سود خود را چندین برابر کنید. انگار که در هنگام خواب هم درآمدزایی دارید و تمام این امکانات را اینترنت و کسب و کار اینترنتی برای شما فراهم می کند. بنابراین، برای به حداکثر رساندن سود، تجارت شما باید در دسترس خریدارانی باشد که خرید آنلاین را به حالت آفلاین ترجیح می دهند.

  3. پشتیبانی بهتر مشتری

    بگذارید یک واقعیت را به شما بگویم. اینترنت برای تجارت ساخته شده است و اگر شما هم فردی هستید که از فرصت ها بهترین استفاده را می کند، باید از دنیای آنلاین بهره ببرید. مزیت انکارناپذیر داشتن یک تجارت آنلاین این است که شما را قادر می سازد بدون اینکه زمان زیادی از وقت خود را صرف کنید، بتوانید به سوالات مشتریان خود پاسخ دهید و مشکلات آن ها را برطرف سازید.

    بنابراین با اینترنت می توانید به راحتی از مشتری های بالقوه خود پشتیبانی کنید. شما می توانید ویدئویی را که شامل دستورالعمل ها و راهنما است تهیه کنید و آن را در وب سایت یا صفحه اجتماعی خود مانند اینستاگرام قرار دهید. به این ترتیب مشتریان و کاربران می تواند در هر زمان پاسخ سوالات خود را بگیرند. به عنوان مثال، فرض کنید که کسب و کار شما فروش لباس است و یک طراحی سایت فروشگاهی برای آن انجام داده اید. شما می توانید راهنمایی تحت عنوان جدول سایز بندی را در سایت خود قرار دهید تا کاربران با مراجعه به آن به راحتی سایز مناسب خود را پیدا کنند.

    پشتیبانی بهتر مشتری

    علاوه بر تهیه ویدئو می توانید بخش پشتیبانی از مشتری را نیز در وب سایت یا صفحه اجتماعی خود نیز ایجاد کنید تا در هر زمان به مشتریان شما کمک شود. این کار باعث خرید آسان تر کاربران شده و آن ها ترجیح می دهند که بار دیگر نیز از شما خرید کنند. به این ترتیب شما نه تنها مشتریان خود را حفظ می کنید بلکه بر تعداد آن ها نیز افزوده می شود.

    تجارت آنلاین شما را قادر می سازد تا اطلاعات دقیق مورد نظر مشتریان خود را به آن ها ارائه دهید. این کار هم در وقت شما و هم در وقت مشتریانتان صرفه جویی می کند زیرا آن ها به راحتی می توانند از طریق یک ویدیو یا راهنمای نوشتاری جواب خود را دریافت کنند. همچنین شما با رعایت اصول سئو در سایت خود می توانید اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران خود قرار دهید.

    بنابراین تعداد تماس ها و پیام های مربوط به درخواست محصول به خودی خود کاهش پیدا می کند. به همین جهت از مزایای اثبات شده داشتن کسب و کار اینترنتی این است که در هر زمان و مکان می توانید با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید.

  4. تجارت بی حد و مرز

    یک واقعیت انکار ناپذیر که در خصوص تجارت سنتی وجود دارد این است که شما نمی توانید فروش خود را از محدوده ای که فروشگاه یا مغازه شما در آن قرار دارد، فراتر ببرید. چرا که فروشگاه های سنتی فقط به مخاطبان محلی محدود می شوند اما این مورد در مورد فروشگاه های آنلاین صدق نمی کند.

    از بزرگترین مزایای تجارت آنلاین این است که شما می توانید با مشتریانی از سراسر جهان ارتباط برقرار کنید. البته این موضوع به دلیل وجود برخی شرایط در ایران سخت است. اما حداقل داشتن کسب و کار اینترنتی در ایران این است که شما می توانید تجارت خود را در سراسر کشور توسعه دهید.

    تجارت بی حد و مرز

    شاید این جمله برای شما کمی ناراحت کننده به نظر برسد اما این را باید بدانید که اگر به رشد کسب و کار خود فکر نمی کنید، عملا تجارتی انجام نمی دهید. آنلاین بودن تجارت خود می تواند بخشی از رشد کسب و کار شما تلقی شود.

    با حضور آنلاین، کسب و کار شما حتی در حالت تعطیل به سادگی در دسترس مشتریان در سراسر کشور قرار می گیرد. یکی از مزایای بزرگ داشتن یک تجارت آنلاین داشتن مخاطبان بیشتر است. این به طور مستقیم منجر به افزایش فروش و درآمد شما می شود.

    بنابراین به طور خلاصه، کسب و کار آنلاین شما باعث می شود تا کل ایران بتواند مخاطب شما باشد و شما هم می توانید به راحتی تمام محصولات یا خدمات خود را به سراسر کشور در سریع ترین زمان ممکن ارائه دهید.

  5. امکان کار در هر مکان و هر زمان

    از دیگر مزایای کسب و کار آنلاین این است که شما می توانید در هرجایی که هستید کسب و کار خود را مدیریت کنید. تجارت آنلاین این امکان را به شما می دهد که درآمد و کار شما تنها منوط به حضور در یک مکان فیزیکی نباشد و از هر جایی بتوانید کار کنید و درآمد داشته باشید. شما به راحتی می توانید کسب و کار خود را از هر جایی که نیاز دارید تنها با اتصال به اینترنت قوی انجام دهید.

    امکان کار در هر مکان و هر زمان

    علاوه بر این، شما با داشتن تجارت اینترنتی می توانید از حداکثر انعطاف پذیری در زندگی کاری خود برخوردار باشید. اینترنت به صورت شبانه روزی در دسترس است، بنابراین می توانید برنامه کاری مناسب خود را ایجاد کنید. همچنین به شما امکان می‌دهد تمام وقت یا پاره وقت کار کنید. بنابراین، شما حتی می توانید با حفظ یک شغل تمام وقت، کسب و کار اینترنتی خود را شروع کنید.

  6. راحت پیدا کردن مشتری

    یکی دیگر از مزایای کسب و کار اینترنتی این است که شما راحت تر می توانید مشتریان خود را پیدا کنید. به ویژه اگر تجارت شما در رابطه با فروش محصول یا ارائه خدماتی خاص باشد که مشتریان خاص خود را نیز دارد.

    راحت پیدا کردن مشتری

    با فروش آنلاین افرادی که به دنبال نوع خاصی از محصول هستند به راحتی می توانند شما را پیدا کنند و به شما دسترسی راحت‌تری داشته باشند. این بدان معناست که شما می توانید از مشتریان بیشتری در مقایسه با زمانی که تنها طیف محدودی از مردم به فروشگاه و محصولات شما دسترسی داشتند، برخوردار باشید.

  7. راه اندازی ساده و راحت

    راه اندازی یا اداره یک کسب و کار می تواند یک چالش واقعی و سخت برای شما باشد. تصور کنید بخواهید یک فروشگاه فروش محصولات بهداشتی گیاهی راه اندازی کنید. تامین هزینه های اولیه برای اجاره یک مغازه اولین چالش شما است. حتی اگر هزینه و سرمایه اولیه را نیز داشته باشید باید فکر کنید که فروشگاه خود را در کجا راه اندازی کنید تا مشتریان بیشتری را جذب کند که خود مستلزم تحقیقات گسترده و میدانی در این زمینه است.

    راه اندازی ساده و راحت

    اما هنگامی که بخواهید کسب و کار خود را به صورت آنلاین راه بیاندازید، بسیاری از دردسرها و استرس های پیش از شروع کار خود به خود از بین می رود. ایجاد یک وب سایت یا صفحه اجتماعی به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات این روزها به یک روش ساده، راحت و محبوب برای بسیاری از مشاغل تبدیل شده است. به همین دلیل است که شرکت های نوپای بیشتری تصمیم به انجام فعالیت آنلاین می گیرند.

  8. محبوبیت بالا در میان مصرف کنندگان

    یکی دیگر از مزایای کسب و کار اینترنتی محبوبیت بالای آن در میان اکثریت جامعه است. همانطور که میدانید امروزه اینترنت و استفاده از آن به عضوی جدا ناپذیر از جامعه و زندگی مردم تبدیل شده است و بسیاری از مردم ترجیح می دهند که تمام کارهای خود از جمله خرید انواع لوازم مورد نیاز را از طریق اینترنت (وب سایت های موجود در موتور های جستجو مانند گوگل و…) انجام دهند.

    محبوبیت بالا در میان مصرف کنندگان

    این موضوع به ویژه بعد از همه گیری ویروس کرونا بیش از پیش در بین مردم افزایش پیدا کرد. به طوری که در حال حاضر اکثرا حتی خریدهای روزانه زندگی را نیز به صورت آنلاین انجام می دهند.

    بنابراین، در حال حاضر بیشتر مصرف کنندگان می خواهند از سهولت و راحتی خرید آنلاین کالا و خدمات لذت ببرند. چرا که این روزها مردم عادت دارند که در هر ساعت از شبانه روز بتوانند محصول و کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند و شما با راه اندازی کسب و کار آنلاین، این تقاضای رو به رشد را تامین می کنید.

  9. مدیریت آسان فروش

    از دیگر مزایای کسب و کار آنلاین این است که در تجارت الکترونیکی با کاهش فاکتورهای کاغذی و ایجاد پایگاه داده های مجازی، شما به راحتی می توانید کار خود را به بهترین شکل مدیریت کنید. با کمک فروش دقیق و اطلاعات مربوط به محصول بصورت آنلاین، شما به راحتی قادر خواهید بود کلیه فعالیت ها و سفارشات خرید را ثبت کنید.

    مدیریت آسان فروش

    شما می توانید به راحتی از ارائه دهندگان خدمات آنلاین مختلف برای مدیریت خرید، صورتحساب، تحقق سفارشات و پرداخت برای مشاغل آنلاین خود استفاده کنید.

  10. محدودیت درآمدزایی ندارید

    یکی از بهترین مزیت های کسب و کار اینترنتی این است که شما هیچ نوع محدودیتی برای درآمدزایی خود ندارید و می توانید حتی در زمان هایی هم که کار نمی کنید درآمد داشته باشید. زیرا مشتریان ممکن است در هر زمانی از شبانه روز خرید خود را از وب سایت شما انجام دهند.

    محدودیت درآمدزایی ندارید

    بنابراین، با استفاده از روش های دیجیتال مارکتینگ به راحتی می توانید هر روز فروش خود را افزایش دهید و بر تعداد مشتریان خود بیفزایید. و نکته جالب در این مزیت این است که برای افزایش فروش و درآمد خود نیازی نیست تا مدت زمانی طولانی کار کنید و خسته شوید. شما می توانید خیلی آسان با کمترین میزان فعالیت بیشترین درآمد را داشته باشید و این یکی از بهترین مزیت های کسب و کار اینترنتی محسوب می شود.

  11. رئیس خود باشید

    امروزه بسیاری از افراد هستند که تمایل به انجام کارهای اداری ندارند. به زبان ساده تر دوست ندارند رئیس داشته باشند. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که ترجیح می دهید به جای کار کردن برای دیگران برای خود کار کنید، باید بگوییم که کسب و کار آنلاین گزینه بسیار مناسبی برای شما است. چرا که کار کردن برای خود از مزیت های بسیار خوب کسب و کار اینترنتی محسوب می شود.

  12. کاهش نیاز به کارمند

    همانطور که شما می توانید با کسب و کار آنلاین رئیس خود باشید، نیاز شما به کارمند هم کمتر خواهد بود. چرا که تصور کنید اگر بخواهید کسب و کار خود را به روش سنتی راه اندازی کنید یا باید شخص یا اشخاصی را برای بخش فروش کار خود استخدام کنید یا خودتان مجبور هستید مانند یک کارمند از حداقل صبح تا عصر در محل کار خود حاضر شوید. اما شما در شروع یک تجارت آنلاین می‌توانید آن را شخصا و به تنهایی مدیریت کنید. به این ترتیب در هزینه های شما هم صرفه جویی خواهد شد. البته با گذشت زمان و گسترش کسب و کارتان قطعا باید برای مدیریت بهتر و کسب درآمد بیشتر افرادی را برای بخش های مختلف در نظر بگیرید.

    کاهش نیاز به کارمند

  13. از زندگی خود لذت ببرید

    به جرات می توان گفت که بهترین و مهم ترین مزیت کسب و کار آنلاین این است که شما می توانید از زمان خود استفاده بیشتر و بهتری بکنید و فرصت بیشتری برای لذت بردن از زندگی خواهید داشت. چرا که همانطور که گفته شد فعالیت تجارت آنلاین زمان مشخصی ندارد و شما می توانید در هر ساعت از شبانه روز و به هر میزان که میخواهید به آن بپردازید و نیازی نیست تا هر روز صبح در محل کار حاضر شوید و مدت زمان مشخصی از روز را در محل کار خود سپری کنید.

    همچنین میزان سود دهی پس از مدتی از طریق فروش آنلاین به گونه ای خواهد بود که شما با مدت زمان کار کمتر درآمد بیشتری خواهید داشت و می توانید استفاده بیشتری از درآمد خود برای تفریح در اوقات فراغت داشته باشید و در یک کلام از زندگی خود نهایت لذت را ببرید.

کلام آخر

ما تقریبا سعی کردیم تا تمام مزایای کسب و کار اینترنتی را برای شما تشریح کنیم که همانگونه که در ابتدای این مقاله نیز اشاره کردیم قطعا با بیان این نکات دیگر نمی توانید مزایای تجارت الکترونیک را انکار کنید یا آن ها را کم اهمیت بدانید. به خصوص با افزایش روز افزون و ساعت به ساعت استفاده مردم از اینترنت در سراسر جهان که نشان می دهد زندگی ما تا چه اندازه به آن گره خورده است.‌‌

اما این صحبت ها به این معنا هم نیست که اگر در حال حاضر شما دارای کسب و کار سنتی هستید، آن را به کل تعطیل کنید و به سراغ تجارت آنلاین بروید. شما می توانید در کنار کسب و کار سنتی، تجارت الکترونیک خود را نیز راه اندازی کنید و گسترش دهید و مطمئن باشید که این کار باعث افزایش پیشتازی و فروش شما در بازار می شود و به راحتی در مدت زمان کوتاهی می توانید از رقبای خود پیشی بگیرید.

منابع: