روانشناسی و تاثیر رنگ در طراحی سایت یک ابزار کلیدی برای ساختن سایتی کارآمد و کاربردی است که در این مطلب به بررسی و توضیح آن خواهیم پرداخت.

رنگ‌ها ابزاری قدرتمند و تاثیر گذار در طراحی سایت به حساب می‌آید و به همین خاطر است که انتخاب رنگ سایت نیازمند صرف زمان و تحقیق و مطالعه زیادی است. با اینکه نگاه هر شخص به رنگ‌های مختلف یک امر سلیقه‌ای به حساب می‌آید اما هر رنگ جنبه روانشناسی خاص خود را  نیز داشته و  می‌تواند احساسات خاصی را در مخاطب برانگیخته کند. به همین دلیل، انتخاب رنگ در طراحی سایت، بسیار مهم است که به روانشناسی و تاثیر رنگ انتخابی خود بر روی مخاطب فکر کنید. اما روانشاسی رنگ چیست؟ چگونه رنگ مناسب را برای وبسایت خود انتخاب کنید؟ عدم انتخاب رنگ مناسب تا چه اندازه می‌تواند موفقیت وبسایت را تحت تاثیر قرار دهد؟ برای پاسخ به این سوالات از شما دعوت می‌کنیم ادامه این مطلب را از مجله آموزشی راستین وب مطالعه نمایید؛ با ما همراه باشید.

روانشناسی رنگ در طراحی وب

 

آنچه در ادامه می خوانید:

‌روانشناسی و تاثیر رنگ در طراحی سایت‎‌

روانشناسی رنگ، زیرمجموعه‌ای از روانشناسی رفتاری است که چگونگی تاثیر رنگ‌های مختلف بر روی رفتار انسان را مورد مطالعه قرار داده و بر روی احساسات، نگرش و ارزش‌های مرتبط با رنگ‌ها متمرکز است. به بیان خیلی ساده، این شاخه از روانشناسی رفتاری، سعی بر این دارد که مشخص کند رنگ‌های مختلف چگونه باعث تغییر رفتار، نگرش و احساسات افراد نسبت به پدیده‌هایی که در پیش روی آن‌ها قرار می‌گیرند تاثیر خواهند گذاشت. در این بخش سعی خواهیم کرد تا رنگ‌های مختلف را زیر ذره بین برده و با بیان ویژگی‌ها، باید‌ها و نباید‌های مربوط به هر رنگ و تاثیر آن در طراحی سایت را بررسی کنیم.

روانشناسی رنگ قرمز

روانشناسی رنگ قرمز در طراحی سایت

تا به حال به این مسئله توجه کرده‌اید که اکثر  تابلوهای فروش به رنگ قرمز هستند؟ از گذشته تا کنون، رنگ قرمز به عنوان یک رنگ برای وضعیت بحرانی شناخته می‌شود. این رنگ حقیقتا می‌تواند ضربان قلب انسان را بالا برده و توجهات زیادی را به خود جلب کند. اگر هدف شما یک فروش فوری با تخفیف بالا در زمان محدود است، طراحی سایت فروشگاهی به رنگ قرمز می‌تواند توجه اکثر افراد را جلب کرده و حتی این حس را در کاربران سایت شما ایجاد کند که امکان دارد هر لحظه این فرصت را از دست بدهند.

قرمز همچنین رنگ اضطراب و حسادت به حساب آمده و با خطر و خشونت نیز مرتبط است. به همین دلیل، استفاده از این رنگ به عنوان رنگ اصلی برای بسیاری از وبسایت‌ها اصلا توصیه نمی‌شود؛ درست است که قرمز در نگاه اول می‌تواند توجهات بسیاری را به خود جلب کند اما اگر اکثر عناصر سایت به رنگ قرمز باشند، این کار می‌تواند راحت بودن کاربر در سایت را تحت تاثیر قرار داده و وی را به بستن تب مربوط به سایت شما تشویق کند.

روانشناسی رنگ آبی در طراحی سایت

روانشناسی رنگ آبی در طراحی سایت

آبی بهترین رنگی است که می‌تواند مسئله تاثیر رنگ در طراحی سایت را به ما ثابت کند. بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مشهور مثل فیسبوک، توییتر، لینکداین و تامبلر و خیلی از برندهای تکنولوژی مثل دل، آی بی ام، اچ پی و اینتل از رنگ آبی برای لوگو خود استفاده کرده‌اند که این مسئله به هیچ عنوان تصادفی نیست. اعتماد، اطمینان و امنیت از جمله احساساتی هستند که رنگ آبی باعث برانگیخته شده آن‌ها می‌شود و بسیاری از افراد نیز آن را به عنوان یک رنگ آرامش‌بخش می‌شناسند؛ درواقع، به همین دلیل است ‌که این رنگ به یک گزینه ایده‌آل برای مقاصد تجاری تبدیل شده است.

رنگ آبی معمولا برای طراحی سایت بیمه، بانکداری و یا امنیت سایبری به کار می‌رود زیرا این مشاغل به سطح بالایی از اعتماد نیاز دارند که آبی بهتر از سایر رنگ‌ها بیان کننده آن است. شما می‌توانید از آبی کم‌رنگ برای تلقین حس اعتماد و اطمینان به کاربر خود استفاده کرده و از آبی پر رنگ برای اعتبار بیشتر استفاده کنید. بعلاوه، آبی به لطف این ویژگی‌ها یک رنگ ایده‌آل برای پس زمینه سایت شما و صفحه اصلی آن است و می‌تواند در بازخورد اول، بسیاری از کاربران را در ماندن به سایت تشویق نماید.

روانشناسی و تاثیر رنگ سفید

روانشناسی رنگ سفید در طراحی سایت

سفید بیان کننده پاکی و بی گناهی، حسن نیت و خلوص است. این رنگ همچنین با بهداشت، تمیزی و طهارت مرتبط بوده که این مسئله به خوبی استفاده از رنگ سفید در مراکز درمانی را توجیه می‌کند. رنگ سفید می‌تواند نشانه نظم و ارزش‌های سنتی باشد. بسیاری از افراد هنگام طراحی سایت خبری از رنگ سفید برای بروز احساس اطمینان در مخاطب خود استفاده کرده و سعی می‌کنند به کمک این رنگ به مخاطب اطمینان دهند که می‌توانند به اخبار آن‌ها اطمینان کند. شما نیز با انتخاب رنگ سفید در پالت رنگی خود می‌توانید از تاثیر رنگ در طراحی سایت به خوبی بهره برده و محتوای خود را به عنوان یک محتوای قابل اعتماد به کاربر معرفی کنید.

روانشناسی رنگ مشکی و تاثیر آن در طراحی سایت

روانشناسی رنگ مشکی در طراحی سایت

یک مثال خوب دیگر برای بیان قدرت روانشناسی و تاثیر رنگ در طراحی سایت، رنگ سیاه یا همان مشکی است. درحالی که مشکی در بسیاری از فرهنگ‌ها به عنوان رنگ عزاداری شناخته می‌شود اما همچنین با ظرافت و شیک بودن (به ویژه در بازاریابی) مرتبط است. این رنگ می‌تواند نشان دهنده قدرت، جدیت و اعتماد به نفس بوده و قالبا از آن در بازایابی برای معرفی محصولات لوکس استفاده می‌شود.

در سایت خود برای نشان دادن خاص بودن محصولات و عناصر سایت از مشکی استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید قسمتی از سایت که برای ثبت نام کاربران با اشتراک ویژه طراحی می‌کنید را به رنگ مشکی در بیاورید و یا در طراحی صفحاتی که به برند‌های گران قیمت مربوط می‌شوند از رنگ مشکی استفاه کنید.

روانشناسی رنگ زرد

روانشناسی رنگ زرد در طراحی سایت

اگر می‌خواهید به کاربران شما احساس خوش بینی دست دهد به سراغ رنگ زرد بروید. برخی افراد حتی بر این باورند که این رنگ باعث می‌شود آن‌ها بیشتر احساس جوانی کنند. درواقع، به همین دلایل است که بسیاری از سایت‌ها که ماهیت آن‌ها با خوشحال بودن گره خورده است (در طراحی وبسایت‌های برنامه ریزی جشن‌ها، طراحی سایت آژانس مسافرتی و یا وبسایت‌های مربوط به سلامت و طراحی سایت پزشکی) از رنگ زرد به عنوان رنگ اصلی خود استفاده می‌کنند.

از رنگ زرد بهره بگیرید تا وبسایت و برند شما یک گزینه قابل دسترس، خوشحال کننده، دوستانه و صمیمانه به نظر برسد. البته باید دقت داشته باشید که استفاده زیاد از رنگ زرد نیز کاملا می‌تواند تاثیرات مثبت این رنگ را منفی کند. اگر عناصر وبسایت شما بیش از اندازه به رنگ زرد در بیایند می‌توانند باعث گیج شدن کاربر شوند و به برنامه‌های شما برای ایجاد یک تجربه خوب زیان برسانند.
مطلب مرتبط: طراحی تجربه کاربری چیست؟

روانشناسی و تاثیر رنگ سبز هنگام طراحی سایت

روانشناسی رنگ زرد در طراحی سایت

رنگ سبز همیشه به عنوان یک رنگ مرتبط با طبیعت شناخته شده و خواهد شد. درواقع این رنگ یکی از رنگ‌هایی است که به صورت مستقیم می‌تواند نشان دهنده اهمیت روانشناسی و تاثیر رنگ در طراحی سایت باشد. حتی خود کلمه «سبز» نیز از گذشته تاکنون با مفاهیمی مثل محیط زیست، خوراک سالم، فعالیت‌های سالم و سلامت کلی مرتبط بوده است و اگر وب سایت شما در هر یک از این زمینه‌ها فعالیت داشته باشد استفاده نکردن از رنگ سبز یک پشیمانی بزرگ خواهد بود.

علاوه بر این‌ها رنگ سبز باعث بروز حس آرامش در کاربر خواهد شد و ترکیب آن با رنگ آبی در طراحی سایت به شدت توصیه می‌شود. این رنگ همچنین بیانگر قطعیت نیز می باشد؛ با استفاده از رنگ سبز کاری خواهید کرد که کاربران با ورود به سایت شما احساس سلامتی و زنده بودن کنند و هرچه بیشتر از محتوای شما لذت ببرند.

روانشناسی رنگ نارنجی

تاثیر رنگ نارنجی در طراحی سایت

بسیاری از وب سایت‌ها برای بخش فراخوان به عمل (CTA) خود از رنگ نارنجی استفاده می‌کنند. همانند زرد، نارنجی نیز احساس خون گرمی به کاربر داده و سایت شما را به یک استقبال کننده عالی تبدیل خواهد کرد. ترکیب این رنگ با قرمز می‌تواند علاوه بر بیان اضطراری و فوری بودن شرایط به خوبی از کاربر استقبال کند. این و فاکتور دقیقا همان چیزهایی هستند که CTA نیاز دارد.

در واقع، رنگ نارنجی یک نمونه کمی ضعیف شده (از نظر نشان دادن اضطراری بودن شرایط) رنگ قرمز است که ویژگی‌های منفی قرمز را شامل نمی‌شود. این رنگ قادر است توجهات زیادی را به خود جلب کرده و یک گزینه ایده‌آل برای طراحی سایت آگهی و تبلیغات به حساب می‌آید.

روانشناسی رنگ صورتی در طراحی سایت

تاثیر رنگ صورتی در طراحی سایت

رنگ صورتی مانند رنگ قرمز برای برقراری ارتباط با مخاطب استفاده می‌شود. صورتی نماد ظرافت، عشق و صداقت است. صورتی مانند رنگ قرمز جیغ و خشن نیست و می‌تواند آرامش بخش و ملایم باشد. در سایت هایی از رنگ صورتی استفاده می‌شود که محتوای آن مربوط به زنان یا دختران جوان باشد(مثلا هنگام طراحی سایت سالن زیبایی). در واقع رنگ صورتی برای برخی سایت ها می‌تواند احساسی و شیرین باشد.

روانشناسی رنگ قهوه ای

روانشناسی رنگ قهوه ای در طراحی سایت

رنگ قهوه ای معمولا با طبیعت و زمین در ارتباط است و حس پایداری، دوستی و اطمینان را ایجاد می‌کند. از این رنگ بیشتر در زمینه تبلیغات شکلات و قهوه مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای غذاهایی که مرتبط با این رنگ هستند نیز مناسب می‌باشد. از دیگر موارد که می‌توان برای این رنگ نام برد املاک، دامپزشکی، امور مالی و… است. این رنگ را معمولا برای پس زمینه استفاده می‌کنند اما با این وجود این رنگ ممکنه کمی برای مخاطب  خسته کننده باشد. به طور کلی برای جلب توجه از این رنگ استفاده نمی‌شود و معمولا در مواردی که فراخوان وجود دارد استفاده می‌شود.

روانشناسی رنگ بنفش

روانشناسی رنگ بنفش در طراحی سایت

رنگ بنفش یک رنگ سلطنتی است که نماد خلاقیت، قدرت، تخیل، اقتدار و… می‌باشد. از رنگ بنفش برای وسایل زنانه/دخترانه، یوگا، محصولات آرایشی/بهداشتی و… استفاده می‌شود. بنفش یک رنگ آرامش بخش می‌باشد که برای جلب توجه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین استفاده از رنگ بنقش تیره موجب ارتباط عمیق مخاطب با سایت شما می‌شود.

کلام آخر

اصول روانشناسی و تاثیر رنگ در طراحی سایت

رنگ بندی به عنوان یک ابزار طراحی، اصول روانشناسی و تاثیر رنگ در طراحی سایت به شما کمک خواهند کرد که چگونگی تاثیر آن ها بر روی مغز انسان را بهتر شناخته، بخش عمده‌ای از مسیر پیش خود جهت انتخاب رنگ برای وب سایت را به درستی طی کنید و مسیر مخاطبین بیشتری را هدف قرار دهید. با این کار شانس شما برای بالا رفتن نرخ تبدیل سایت بسیار بالا خواهد رفت و توجهات بیشتری به محتوای تولیدی شما جلب خواهد شد.

اما به طور کلی، روانشانسی و تاثیر رنگ‌ها در طراحی سایت یک مسئله کاملا تجربی است و این که یک کاربر در مواجهه با رنگ‌های مختلف وب سایت شما چه رفتاری از خود نشان خواهد داد کاملا به سابقه فرهنگی و تجربیات شخصی بستگی دارد. بنابراین انتخاب رنگ در طراحی سایت بسیار حائز اهمیت است که سلیقه کاربر خود را بشناسید و بدانید که چه افرادی بیشتر به وب سایت شما سر خواهند زد چرا که در غیر این صورت، ممکن است تمام برنامه‌های شما برعکس جواب دهد!

در این مطلب تلاش کردیم که مفهوم کلی روانشناسی و تاثیر رنگ در طراحی سایت را مورد بررسی قرار دهیم و رنگ‌های متداول در طراحی سایت را به صورت جداگانه بررسی کنیم. شما در مورد روانشناسی رنگ چه فکری می‌کنید؟ آیا توضیحاتی که در مورد هر رنگ ارائه کردیم با سلایق شما نیز سازگار است؟ رنگ مورد پسند شما چیست و ترجیح می‌دهید وب سایت مورد علاقه‌یتان بیشتر از چه رنگی استفاده کند؟ با ما در بخش نظرات همراه باشید.

منبع: en.99designs.de