جلب اطمینان کاربران و مخاطبان فضای مجازی یکی از عوامل مهم در هنگام راه اندازی سایت فروشگاهی محسوب می‌شود. برای درک بهتر این موضوع کافی است خود را جای کاربری بگذارید که قصد خرید از یک سایت فروشگاه اینترنتی دارد در مرحله اول این سوال در ذهن او شکل می‌گیرد که چگونه این اطمینان را به دست آورد که سایت مد نظر، سایتی دارای اعتبار است و قصد سوءاستفاده از هزینه های دریافتی را ندارد.

در حال حاضر با گسترش فرهنگ و استفاده عموم مردم از وب سایت های فروشگاهی بزرگ همانند دیجی کالا، گیفت‌آس و … اعتماد کاربران تا حدودی به خرید کردن از طریق فضای مجازی جلب شده است اما اگر شما به فکر طراحی وب سایت برای فروش کالاهای فروشگاه خود هستید، آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چگونه اعتماد کاربرانتان را بدست آورید. توصیه ما به شما این است که جهت جلب اطمینان مخاطبان، برای وب سایت خود نماد الکترونیک یا اینماد دریافت کنید.

طبق بررسی های به عمل آمده مشخص شده که بسیاری از وب سایت ها شروع به انتشار ویدئو هایی کرده‌اند که با دریافت هزینه های گزاف به شما آموزش می‌دهند که چگونه نماد الکترونیک را دریافت کنید اما مراحل دریافت این نماد امری ساده است به همین جهت ما تصمیم گرفتیم چگونگی دریافت اینماد را از پایه به صورت رایگان در اختیار شما قرار دهیم بدین منظور در ابتدا به بررسی مفهوم و مزایای اینماد پرداخته و سپس نحوه دریافت آن را به طور کامل شرح خواهیم داد. اگر شما می‌خواهید برای کسب و کار خود نماد اعتماد الکترونیک دریافت کنید با ما همراه باشید.
بیشتر بخوانید: چرا باید فروشگاه اینترنتی داشته باشیم؟

مواردی که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت:

نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد (E-Namad) چیست؟

اینماد چیست؟

اینماد نشانی است که توسط مجموعه توسعه تجارت الکترونیک برای کسب کارهای مجازی صادر می‌شود. این نماد در ابتدا درگاه ها را بررسی کرده و بعد از احراز هویت و بررسی صلاحیت مالک حقوقی یا حقیقی اعتبار آن را در مدت زمان تعیین شده ای صادر می‌کند، در حال حاضر اعتبار این نماد دو سال می‌باشد. لازم به ذکر است که استفاده از لوگو اینماد قبل از اخذ قانونی آن در وب سایت ها، امری نادرست بوده و نوعی جعل و سوء استفاده نسبت به اعتماد مردم محسوب می‌شود بنابراین انجام این امر منجر به اجرای احکام جعل علائم دولتی خواهد شد. در نتیجه استفاده از لوگو اینماد ممنوع اعلام شده است. حتی اگر اقدامات اولیه برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک انجام شده اما نتیجه آن هنوز مشخص نشده باشد استفاده از آن امری نادرست است.

آیا شبکه های اجتماعی یا پیام رسان ها می‌توانند اینماد دریافت کنند؟

رابطه پیام رسان ها و اینماد

در حال حاضر اینماد می‌تواند برای کسب و کار هایی که در زمینه شبکه های اجتماعی و یا پیام‌رسان های داخلی و یا مجاز فعالیت می‌کنند نیز اعطا ‌گردد. بدین منظور افرادی که قصد دریافت نماد اعتماد الکترونیکی برای کسب و کار های خود را دارند کافی است به وب سایت اینماد مراجعه کرده و یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنند، سپس جهت ثبت آدرس فعالیت های خود در شبکه های اجتماعی و یا پیام رسان ها اقدامات لازم را انجام دهند. نکته حائز اهمیت در این موضوع می‌باشد که مشاغل و یا کسب و کار های دارای اینماد، می‌توانند به پنل کاربری خود مراجعه کرده و از قسمت افزودن شناسه، نسبت به ثبت آدرس فعالیت های خود در پیام‌رسان ها یا شبکه های اجتماعی اقدام کنند.

چه اطلاعاتی از کسب و کار در پروفایل لوگوی اینماد نمایش داده می‌شود؟

اگر شما اقدام به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی کرده اید و شرایط شما تایید شده است بعد از اخذ مجوز، اطلاعات زیر در پروفایل شما نمایش داده خواهد شد:

  1. نام فعالیت و یا کسب و کار
  2. آدرس وب سایت
  3. وضعیت اعتبار
  4. سابقه فعالیت کسب و کار
  5. تاریخ اعطای مجوز
  6. ساعات پاسخگویی فعالیت ها
  7. خدمت ها و مجوزهای فعالیت ها
  8. نام صاحب کسب و کار
  9. شماره تلفن صاحب
  10. آدرس کسب و کار
  11. آدرس ایمیل

انواع لوگوهای اینماد

ستاره های نماد الکترونیک نشان دهنده میزان اعتماد و کیفیت کارکرد وب سایت است به گونه ای که هر چه تعداد ستاره ها بیشتر باشد به طور قطع اطمینان بالاتر رفته و از لحاظ عملکرد، از کیفیت بیشتری برخوردار است. در زیر انواع لوگوهای اینماد را نام برده ایم:

انواع لوگوهای اینماد

  • نماد موقت: زمانی به سایت های فروش اینترنتی تعلق می‌گیرد که هدف، سرعت دهی به فرایند دریافت نماد اعتماد الکترونیکی است.
  • نماد دائم یک ستاره: نماد دائم یک ستاره بعد از دریافت نماد موقت بررسی می‌شود. اگر شما می‌خواهید نماد اعتماد دائم دریافت کنید باید مجموعه ای از مراحل انجام دهید تا این نماد برای شما تایید شود.
  • نماد دائم دو ستاره: بعد از راه اندازی نماد دائم یک ستاره می‌توانید SSL را راه اندازی کرده و این نماد را دریافت کنید.

گواهی امنیت SSL

SSL مخفف Socket Secure Layer است. SSL در واقع نوعی استاندارد است که اطلاعات کاربر و وب سایت را به کد تبدیل می‌کند. بدین معنی که اطلاعات مبادله شده در SSL به صورت کد ارسال می‌شوند و در نتیجه موجب برقراری امنیت اطلاعات شما خواهد شد. SSL موجب می‌شود کاربران با اطمینان خاطر اطلاعات محرمانه خود از جمله شماره کارت و … را در وب سایت شما وارد کنند.

اهمیت اخذ نماد اعتماد الکترونیک

اهمیت گرفتن نماد اعتماد الکترونیک

ضرورت دریافت لوگوی اینماد جهت جلب اطمینان مشتریان نسبت به خرید اینترنتی می‌باشد. با دریافت این نماد کسب و کار شما قانونی شده و کاربران با اطمینان بیشتری به مشتری شما تبدیل خواهند شد. یکی از مزایای اخذ نماد اعتماد، دریافت درگاه بانکی به صورت مستقیم می‌باشد و کاربران می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز، از هر نقطه دنیا از سایت شما محصول خریداری کنند، بدین معنی که دیگر نیازی به واسطه وجود ندارد. پیشنهاد ما به شما بستن قرارداد با اداره پست می‌باشد تا بتوانید محصولات و خدمات خود را در محل مد نظر به مشتری تحویل دهید. لازم به ذکر است که بدون دریافت نماد الکترونیک انجام این دوکار به صورت قانونی امکان پذیر نیست. با توجه به اهمیت اینماد پیشنهاد می‌کنیم نسبت به دریافت آن اقدام کنید زیرا مراحل آن در مقایسه با سایر فعالیت های اداری روند دشواری ندارد.

نکات مهم در خصوص اخذ اینماد

نکات مهم درباره به دست آوردن اینماد

• مدت زمان دریافت اینماد: از آن جایی که تایید شماره تماس، ایمیل، آدرس محل کسب و کار و اثبات صلاحیت فردی امری زمان‌بر می‌باشد، مدت زمان 7 الی 10 روز برای دریافت اینماد مورد نیاز  می‌باشد و این زمان درصورتی اعلام شده که در اسرع وقت نسبت به رفع نواقص موجود اقدام کنید.

• هزینه دریافت اینماد: در حال حاضر مبلغ 175 هزار تومان برای دریافت اینماد به مدت دو سال توسط مراکز توسعه تجارت درنظر گرفته شده است علاوه براین مبلغ 21800 هزارتومان نیز برای ارسال بسته حاوی کد به آدرس پستی محل کسب و کار باید پرداخت شود.

• مراجعه به سازمان مربوطه: در گذشته برای دریافت اینماد باید به دفترهای اسناد رسمی مراجعه می‌کردید اما در حال حاضر می‌توانید مراحل را یکی پس از دیگری در محل کار یا هر جای دیگر انجام دهید.

شرایط لازم برای دریافت اینماد

شرایط لازم برای دریافت اینماد

• خدمات یا کالایی را عرضه کنید
اینماد برای جلب اطمینان مشتریانی است که قصد خرید از سایت فروشگاهی شما را دارند. لازم به ذکر است که در این صورت باید برای دامنه خود درخواست اینماد بدهید. اگر سایت شما یک سایت معمولی جهت اطلاع رسانی است نیازی به دریافت اینماد ندارید، زیرا برای سایت هایی که جنبه اطلاع رسانی دارند، اینماد صادر نمی‌؛گردد.

• قرار دادن قیمت برای خدمت یا محصول
از دیگر شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیک می‌توان به قرار دادن قیمت برای محصولات یا کالا های موجود در فروشگاه  اشاره کرد. علاوه براین قرار دادن اطلاعات و مشخصات خرید به صورت پیش فاکتور یا همان سبد خرید الزامی می‌باشد.

• ارائه‌ی درخواست توسط فرد صاحب دامنه
امتیاز دامنه باید برای فردی باشد که درخواست دریافت اینماد را صادر می‌کند. امتیاز دامنه می‌بایست برای متقاضی حقوقی، به نام شرکت و یا به نام یکی از افرادی که عضو هیئت مدیره شرکت است به ثبت رسیده باشد.

• تایید صلاحیت فردی
یکی دیگر از شرایط اخذ نماد الکترونیک، تایید صلاحیت فرد از جانب اداره آگاهی که بر مکان های عمومی ناجا نظارت دارند می‌باشد، نتیجه صلاحیت فرد در پرونده نماد به ثبت خواهد رسید و سپس در قالب یک متن برای وی ارسال خواهد شد. اگر پاسخ دریافت شده منفی باشد، هویت فرد در لیست سیاه وارد شده به حالت تعلیق در می‌آید و این امکان برای او وجود نخواهد داشت تا درخواست مجدد دهد و تنها راهی که وجود دارد این است که درخواستی را برای بررسی مجدد صلاحیت خود به ثبت برساند که به این درخواست، درخواست فرجام خواهی می‌گویند. و برای این درخواست لازم است به دادگاهی برای تشکیل پرونده مراجعه کند سپس مدارکی از جمله رأی دادگاه مبنی بر تبرئه شدن فرد، سندی که نشان دهنده این موضوع باشد که حکم صادر شده توسط دادگاه، اجرا شده و مدرکی که نشان دهنده اتمام سوءسابقه وی باشد را همراه با درخواست فرجام خواهی به این ایمیل ارسال کنند: amaken@enamad.ir

• سن فرد متقاضی
فردی که در جهت اخذ اینماد اقدام می‌کند باید 18 سال را پر کرده و اگر سن فرد از 18 سال کمتر باشد باید از دادگاه حکم رشد گرفته و آن را ارائه دهد. در صورت مذکر بودن باید کارت پایان خدمت، معافیت از سربازی و یا گواهی که نشان دهنده اشتغال به تحصیل وی باشد را مطرح کند.

مدارکی که برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی نیاز است

مدارکی که برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی نیاز است

• متقاضی تجاری / غیر تجاری – حقوقی

  1. عکس از آگهی در روزنامه رسمی
  2. آخرین تغییر آدرس، در صورت موجود بودن
  3. آخرین تغییر در اعضای هیئت مدیره، در صورت بروز تغییرات
  4. تصویر شناسنامه
  5. آخرین تغییر موضوع فعالیت شرکت
  6. تصویر پروانه و یا مجوز کسب و کار در صورت الزامی بودن

• متضاضی حقیقی

  1. تصویر پروانه و یا مجوز کسب و کار در صورت وجود
  2. اسناد هویتی از جمله شناسنامه، کارت ملی و …

• متقاضی دولتی (وب سایت های مربوط به نهاد های ملی و دولتی)

  1.  تصویر از سربرگ رسمی سازمان مربوطه که در آن امضای مسئول وجود داشته باشد. و معرفی نماینده ای که در متن پرونده نماد معرفی شده باشد.

مراحل موجود برای دریافت اینماد

ثبت نام در سامانه اینماد

به عنوان اولین مرحله به سایت اینماد به آدرس https://reg.enamad.ir/Panel مراجعه کرده و سپس روی گزینه ایجاد حساب کاربری کلیک کنید.

ثبت نام در سیستم اینماد

در مرحله بعد نوع اینماد دریافتی را انتخاب کنید (شخص حقیقی به فرد خاص و شخص حقوقی به موسسات، شرکت‌ها و نهادها گفته می‌شود) سپس زمان آن فرا رسیده تا اطلاعات فردی خود را وارد کنید.(اطلاعاتی از قبیل نام، نام خانوادگی، رمز و …) و روی گزینه تایید کلیک کنید. حال یک ایمیل با مضمون لینک فعال سازی برای شما ارسال خواهد شد روی لینک کلیک کرده و سپس حساب شما فعال خواهد شد.

نوع اینماد دریافتی

تکمیل و تایید اطلاعات هویتی
بعد از انجام فرایند های بالا به پنل کاربری اینماد مراجعه کرده و سپس روی گزینه تکمیل فرم اطلاعات کلیک کنید.

تکمیل و تایید اطلاعات هویتی

سپس مشخصات فردی خود را به صورت کامل وارد کنید. در مرحله بعد وارد گزینه بارگذاری مدارک می‌شوید که باید تصاویر اسکن شده را بارگذاری کنید(از جمله تصویر پرسنلی، تصویر صفحه اول شناسنامه و …) نکته قابل ذکر در این مرحله این موضوع می‌باشد که تنها تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه ضروری بوده و شما می‌توانید بقیه تصاویر را وارد نکنید. همچنین تصاویر شما با حجم کمتر از 1000 کیلوبایت و با پسوند PNG و JPEG قابل قبول است.

حال وارد بخش احراز اطلاعات شده و صحت شماره تماس خود را طبق متن نوشته شده تایید کنید تا مراحل احراز هویت کامل شود.

تصاویر اسکن شده را بارگذاری

 

اضافه کردن فعالیت و کسب و کار
برای افزودن این اطلاعات از قسمت منو، بخش کسب و کار روی گزینه‌ی افزودن کسب و کار کلیک کرده و توضیحات و اطلاعات درخواستی را با جزئیات وارد کنید. به این صورت که پس از ثبت دامنه، اطلاعاتی در حوزه عنوان کسب و کار، وضعیت ملک کسب و کار، اطلاعات تماس و آدرس پستی و… را وارد می‌کنید و سپس در بخش “سامانه اعتبار سنجی” بر روی دکمه نارنجی کلیک کرده تا بسته حاوی کد به آدرس پستی محل کارتان ارسال شود. به این نکته توجه داشته باشید که این بسته فقط به شما و یا بستگان درجه یک، با در دست داشتن مدرک شناسایی معتبر تحویل داده می‌شود.

اضافه کردن فعالیت و کسب و کار

تایید صلاحیت مالک
در این قسمت اقدامات لازم برای تاییدیه فنی انجام می‌شود. این عملیات به چهار روش ممکن انجام می‌شود و انتخاب این روش ها اختیاری می‌باشد. برای تایید صلاحیت مالک از منو، بخش مدیریت کسب و کار، روبه‌روی نام دامنه سایت خود، روی گزینه تاییدیه فنی کلیک کنید. در این مرحله توضیحات کافی درج شده با مطالعه کامل آن ها روش مد نظر خود را انتخاب کنید.

بررسی اطلاعات کسب و کار

چک لیست کسب و کار
از زیر منوی مدیریت کسب و کار بر روی “وضعیت چک لیست کسب و کار” کلیک کنید. این قسمت شامل یک چک لیست می‌باشد که در صورت رعایت موارد ذکر شده در آن، تایید نهایی انجام دهید و آن را جهت بررسی کارشناس ارسال کنید.
عملیات تایید توسط کارشناس، چند روز زمان می‌برد که در صورت عدم تایید برخی موارد و نیاز به تغییرات، در بخش مربوطه به شما اطلاع داده خواهد شد.

در صورتیکه تمامی اطلاعات موبوط به کسب و کار شما تایید شد، می‌بایست متن تعهدنامه را پس از مطالعه کامل و دقیق تایید کنید.

تعهدنامه

پرداخت هزینه دریافت اینماد
هزینه دریافت نشان اینماد مبلغ 175000 هزار تومان می‌باشد که پرداخت این هزینه جهت دریافت اینماد به مدت 2 سال می‌باشد.

پرداخت هزینه

کامل کردن فرم نظرسنجی
در این مرحله باید به سامانه توسعه تجارت الکترونیک وارد شده و در فرم نظرسنجی اطلاعاتی را قرار دهید، به عنوان مثال تعداد افرادی که با شما فعالیت می‌کنند. صحت این اطلاعات بررسی نخواهد شد و این بخش فقط برای آمار و تحقیقات است.

اتمام مراحل
در این مرحله اینماد وب سایت شما صادر خواهد شد و شما می‌توانید کد لوگو را در وب سایت خود قرار دهید. لازم به ذکر است که اگر از وب سایت های وردپرسی استفاده می‌کنید با نصب افزونه Logo Manager For Enamad می‌توانید تنظیمات بیشتری را پیاده سازی کنید.

قوانین اینماد

قوانین اینماد

وب سایتی که موفق به اخذ نماد اعتماد شده است باید قوانین زیر را رعایت کند:

• در تمام زمان فعالیت خود باید به تمام قوانین موجود در تعهدنامه اینماد، عمل کند.

• در صورت بروز تغییرات در کسب و کار، آن را به سازمان مربوطه گزارش دهد.

• اخطار ها و پیغام هایی که از طرف دستگاه های نظارتی وارد می‌شود، حداکثر در دو روز کاری پاسخ داده شود.

• اگر فعالیت های یک فروشگاه در ارائه خدمات یا فروش محصولات، حدود سه ماه بدون علت متوقف شده باشد، پس از دادن دو تذکر، نماد وی باطل می‌شود.

دیگر امکانات

جهت لغو نماد اعتماد باید علت درخواست ابطال را به همراه نام صاحب کسب و کار، امضا، کپی صفحه اول شناسنامه یا کارت ملی، شناسه کاربری، آدرس دامنه را در یک برگه عادی یا سربرگ فروشگاه نوشته و آن را به فکس 88968072 ارسال کنید.

امکان تغییر دامنه وجود ندارد ولی شما می‌توانید در پنل کاربری فعالیت و کسب و کار جدیدتان را اضافه کنید.

شما می‌توانید از طریق پنل کاربری سپس منوی پشتیبانی و در مرحله بعد با انتخاب گزینه ارسال تیکت برای تغییر شخصیت از حقیقی به حقوقی درخواست خود را به ثبت برسانید.

تقریبا سه ماه قبل از اتمام اعتبار نماد اعتماد باید فرم ثبت نام خود را به‌روز رسانی کنید؛ اگر وب سایت مذکور تخلفی را مرتکب نشده باشد، تمدید توسط کارشناسان انجام می‌شود در غیر این صورت این امکان وجود دارد که اینماد به مدت یک سال تمدید نشود.

جمع بندی

نکته قابل اهمیت در این موضوع می‌باشد که کسب اطمینان مشتریان در دراز مدت بدست می‌آید. برخی از افراد با خرید اول، به وب سایت شما اعتماد می‌کنند اما جلب اطمینان برخی دیگر کار آسانی نیست. در واقع لوگوی اینماد برای دسته دوم کاربرد بیشتری دارد. شما می‌توانید از این طریق مخاطبان خود را به مشتری تبدیل کنید.
قبل از شروع اقدامات برای دریافت اینماد شما به یک طراح سایت فروشگاهی نیاز دارید تا بتواند با به کارگیری اصول سئو  یک وب سایت حرفه ای را برایتان طراحی کند.

منابع: