این روزها، ما تقریباً همه کارها را بصورت آنلاین انجام می‌دهیم و این شامل خرید نیز می‌شود. به همین دلیل، اکنون بهترین فرصت برای تجارت الکترونیک است. مهم نیست که کسب و کار شما چیست. در هر صنفی که باشید با طراحی یک سایت حرفه ای می‌توانید به راحتی تجارت آنلاین خود را راه اندازی کنید. یک وب سایت فروشگاهی خوب این فرصت را به شما می‌دهد که با مشتریان بیشتری ارتباط برقرار کرده و بتوانید برند خود را به آن ها معرفی کنید. اما این کار زمانی امکان پذیر است که شما یک سایت با رعایت تمام نکات مهم از اصول سئو گرفته تا موارد ظاهری طراحی و راه اندازی نمایید.
مقاله مرتبط: سئو چیست؟

چرا که طراحی وب سایت فروشگاهی خوب در واقع به معنای استفاده از رنگ ها، قلم ها، تصاویر، کلمات و گرافیک مناسب به منظور متقاعد کردن بازدیدکنندگان برای خرید است. طراحی وب سایت شما باید مشتریان بالقوه را به خود جلب کند و یک تجربه خرید عالی برای مشتریان به همراه داشته باشد. بنابراین، سایت شما نه تنها از نظر ظاهری باید خوب باشد، بلکه باید به گونه ای طراحی شود که بازدیدکنندگان وب سایت را به سمت خرید محصولات شما سوق دهد. ما در این مقاله قصد داریم تا مهمترین نکاتی که باید هنگام طراحی سایت فروشگاهی مورد توجه قرار گیرد را به شما معرفی کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

پیمایش راحت برای بازدید کنندگان

می‌توان گفت که پیمایش راحت یکی از مهمترین قسمت های طراحی سایت فروشگاهی است. چرا که یک پیمایش آسان به خریداران این امکان را می‌دهد تا بدون دردسر آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند. در مقابل، پیمایش ناخوشایند آن ها را ناامید کرده و حتی ممکن است مشتریان را به سمت کنار گذاشتن سایت فروشگاه آنلاین شما سوق دهد.

پیمایش راحت برای بازدید کنندگان در سایت فروشگاهی

حال سوال این است که چگونه می‌توان یک پیمایش خوب برای مشتریان ایجاد کرد؟ موضوع اصلی ارائه یک مسیر روشن از صفحه فرود تا تسویه حساب است. مهم نیست که بازدید کننده در ابتدا وارد چه صفحه ای می‌شود، مهم این است که آن ها به سرعت بتوانند مسیر خود را در سایت بدون نیاز به پرسیدن سوال “چگونه می‌توانم؟” پیدا کنند. ارائه گزینه های گسترده با برچسب های واضح به مشتریان این امکان را می‌دهد تا فروشگاه شما را همانطور که می خواهند مرور کنند.

سادگی رمز موفقیت سایت شما

وقتی نوبت به طراحی سایت فروشگاهی می‌رسد، ساده بودن همیشه بهتر است. عناصر بیش از حد در وب سایت باعث سردرگمی کاربر شده در نتیجه ممکن است موجب شود تا آن ها جستجو در سایت شما را رها کنند. ظاهر و فضای سایت باید به گونه ای باشد که کاربر هنگام بازدید و کار با آن خسته یا زده نشود و همچنین قادر باشد به راحتی با آن ارتباط برقرار کند. پس طراحی خود را واضح و تمیز و ساده نگه دارید و تمرکز خود را روی فروش بگذارید.

سادگی در طراحی وب سایت

همچنین هنگام طراحی وب سایت فروشگاهی دقت کنید که ظاهر سایت شما مانند یک فروشگاه واقعی باشد تا وقتی کاربر وارد آن می‌شود احساس کند که در یک فروشگاه واقعی حضور پیدا کرده است و بتواند به راحتی محصولی را که می‌خواهد پیدا کند.

انتخاب رنگ مناسب برای طراحی سایت

انتخاب رنگ برای طراحی سایت فروشگاهی شما چیزی بیش از این است که فقط بگویید “خوب، رنگ قرمز رنگ مورد علاقه من است، بنابراین، بگذارید همه چیز را قرمز کنیم!” رنگ ابزاری بسیار قدرتمند است و اگر روانشناسی رنگ را درک کنید، می‌توانید از آن به نفع خود و فروش محصول بیشتر استفاده کنید. رنگ های مختلف می‌توانند احساسات، عواطف و اعمال مختلفی را در مردم القا کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید سایت فروشگاه آنلاین شما منحصر به فرد باشد، باید از این الهامات رنگی به نفع خود استفاده کنید.

انتخاب رنگ مناسب برای سایت فروشگاهی

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید مردم خریدی انجام دهند، دکمه خرید را با رنگی روشن مانند قرمز برجسته کنید. طبق روانشناسی رنگ ها، رنگ قرمز احساس هیجان و اشتیاق را القا می‌کند مطالعات نشان می‌دهد که قرمز شدن یک دکمه می‌تواند انتخاب آن را تا 34 درصد افزایش دهد. اگر می‌خواهید اعتبار خود را بالا ببرید، رنگ آبی را در طراحی وب خود بگنجانید. آبی نه تنها یک رنگ محبوب جهانی است، بلکه نشان داده شده که باعث افزایش احساس اعتماد می‌شود و همین موضوع آن را در دنیای تجارت محبوب کرده است. شما می‌توانید با مطالعه مقاله روانشناسی و تاثیر رنگ در طراحی سایت اطلاعات بیشتری در حوزه رنگ‌بندی کسب کنید.

سازگاری با همه دستگاه ها یا طراحی ریسپانسیو

با توجه به اینکه امروزه اکثر افراد بسیاری از کارهای خود از جمله خرید اینترنتی را از طریق تلفن همراه انجام می‌دهند، توجه به این نکته که صفحه وب سایت فروشگاه شما در تمام دستگاه ها با ابعاد مختلف قابل نمایش باشد، بسیار مهم است.

طراحی ریسپانسیو

طراحی ریسپانسیو یکی از روش های طراحی سایت است که به طور خودکار باعث می‌شود تا صفحه وب سایت شما در تمام دستگاه ها از موبایل گرفته تا لپ تاپ قابل مشاهده بوده و با اندازه صفحه آن ها مطابقت داشته باشد. در چند سال اخیر، این روش به یکی از استانداردهای طراحی وب تبدیل شده است. بخشی از آن به دلیل گوگل است که دوستانه بودن سایت برای تلفن همراه را به عنوان یک عامل رتبه بندی در نظر گرفته و طراحی ریسپانسیو را به عنوان بهترین راه برای رعایت آن پیشنهاد می‌کند.

پس با توجه به اینکه خریداران بیشتری ترجیح می‌دهند از دستگاه های تلفن همراه خود برای خرید استفاده کنند، طراحی سایت فروشگاه شما کاملاً باید بتواند با صفحاتی که در آن مشاهده می‌شود مطابقت داشته باشد. اگر این چنین نباشد، به احتمال زیاد خواهید دید که مشتریان شما به راحتی از وب سایت خارج شده و از خرید خود صرف نظر می‌کنند.


بارگیری سریع هر صفحه

یک واقعیت که شاید برای شما هم جالب باشد این است که اگر بارگیری هر صفحه در یک وب سایت بیش از سه ثانیه طول بکشد، تقریباً 40٪ از خریداران آنلاین آن وب سایت را رها می‌کنند. مهم نیست که سایت فروشگاه شما چقدر زیبا باشد، اگر کند عمل کند، نرخ پرش یا رها کردن وب سایت شما افزایش پیدا می‌کند.

بارگیری سریع هر صفحه

برای جلوگیری از از دست دادن بخش عظیمی از مشتریان خود، باید یکی از اهداف شما هنگام طراحی سایت فروشگاهی این باشد که تمام صفحات و بخش های آن به سرعت بارگیری و باز شوند. در غیر این صورت نرخ بالای برگشت و خروج از سایت را مشاهده خواهید کرد.

البته نگران نباشید دستیابی به یک طراحی زیبا که با سرعت بالا نیز قابل بارگیری باشد، امکان پذیر است. با استفاده از ابزارهای موجود برای فشرده سازی، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که بزرگترین تصاویر و عناصر گرافیکی شما بلافاصله بارگیر شده و باز می‌شوند.

در اینجا چند نکته برای کمک به شما در جلوگیری از ایجاد مشکل در طراحی سایت بیان می‌کنیم. فایل های تصویری بزرگ را فشرده کنید. سرویس های رایگان زیادی هستند که به شما این امکان را می‌دهند فقط در عرض چند ثانیه این کار را انجام دهید. از مناسب بودن سرور میزبان خود اطمینان حاصل کنید. اگر کمی کند است، میزبان خود را در برنامه‌ی به روزرسانی قرار دهید.


قرار دادن خود به جای مخاطب

قرار دادن خود به جای مخاطب
یکی دیگر از نکات مهم در طراحی سایت فروشگاه توجه به تجربه کاربری (Ux) است. در واقع اگر می‌خواهید طراحی سایت فروشگاهی شما با مخاطبان ارتباط برقرار کند، باید مانند مخاطبان خود فکر کنید. به همین جهت در طی مراحل طراحی، خود را به جای بازدید کننده خود قرار دهید. اینکه از دید آن ها انتخاب کدام نوع طرح ساده تر است؟ چگونه می توانید محصولات را سازماندهی کنید که خرید آن راحت تر باشد؟ و در نهایت چگونه می‌توان فرآیند پرداخت را ساده کرد؟ وقتی مانند مشتری خود فکر می‌کنید و این سوالات را از خود می‌پرسید، آنچه را که آن ها از فروشگاه شما انتظار دارند، پیش بینی می‌کنید.

استفاده از تصاویر واضح و زیبا

آیا اخیراً به تصاویر بزرگ صفحه نمایش فروشگاه های آنلاین توجه کرده اید؟ این تصاویر بزرگ و چشم نواز فقط زیبا نیستند. بلکه هدف از قرار دادن آن ها این است که بلافاصله توجه بازدید کننده را به یک اقدام مهم معطوف کنند.

استفاده از تصاویر واضح و زیبا در سایت فروشگاهی

یک عکس زیبا در پس زمینه بلافاصله نشان می‌دهد که محصولات فروشگاه اینترنتی شما چیست. بنابراین، استفاده از تصویر بزرگ و واضح همراه با فراخوان برای اقدام، کار فوق العاده ای در توضیح محصولات شما یا جلب توجه مشتریان به چیز خاصی انجام می‌دهد. یک عکس مناسب می‌تواند از همان ثانیه اول کالایی را برای شما بفروشد.

البته، طراحی سایت شما نباید فقط روی یک یا دو تصویر بزرگ در صفحه اصلی متمرکز شود. شما باید برای هر محصول نیز از تصاویر کاملاً واضح و روشن برای هدایت خریداران و راهنمایی آن ها استفاده کنید. تصاویر انتخاب شده برای سایت شما باید جذاب، برانگیزاننده و به نوعی معرف برند تجاری شما نیز باشد.


مطابقت طراحی با محصولات و نیاز مشتری

یک نکته بسیار مهم که اکثرا در طراحی سایت فروشگاهی به آن توجه نمی‌کنند، تناسب بین طراحی و محصولات و انتظارات مشتریان از طرح است. در واقع طراحی سایت فروشگاه آنلاین شما باید با نوع فروشگاه و نیاز مشتریانتان مطابقت داشته باشد. اگر طرحی را انتخاب کنید که عملکرد خوبی داشته اما با شرکت شما متناسب نباشد، در طولانی مدت قطعا تجارت شما آسیب خواهد دید.

مطابقت طراحی با محصولات و نیاز مشتری

به عنوان مثال، اگر لوازم جانبی مد پیشرفته می‌فروشید، طرحی که انتخاب می‌کنید باید زیبا و شیک باشد تا منعکس کننده این امر باشد. اما اگر کفش های ورزشی می‌فروشید، همان طراحی در فروشگاه شما بی جا خواهد بود و نمی‌توانید آنگونه که می‌خواهید برند و محصولات خود را به مشتریان نشان دهید.
خدمت مرتبط: ساخت سایت باشگاه ورزشی

بنابراین، سازگاری برای عملکرد وب سایت شما مهم است. منسجم نگه داشتن طراحی شما با آنچه می‌فروشید، حس و ظاهر کلی سایت شما را کامل می‌کند. در یک طراحی منسجم و متناسب همه چیز از تصاویر، طرح های رنگی گرفته تا متن، وب سایت شما را کاملاً خاص و منحصر به فرد می کند. پس اگر وب سایت شما برای فروش اسباب بازی کودکان است، طراحی شما باید سرگرم کننده و رنگارنگ باشد.


توضیحات مناسب و کامل محصول

هدف طراحی سایت فروشگاهی فروش محصولات است. پس کار اصلی شما هنگام طراحی برجسته کردن و معرفی کامل محصولات می‌باشد. هنگام نمایش کالاها، اطمینان حاصل کنید که از تصاویر با کیفیت بالا استفاده می‌کنید که توجه کاربر را به خود جلب می‌کند. هرچه تصاویر بزرگتر باشند، بهتر است. با نمایش تصاویر با کیفیت، مشتریان شما می‌توانند ببینند که محصول تا چه حد واقعی به نظر می‌رسد.

توضیحات مناسب و کامل محصول

برای استفاده بهتر از وب سایت در هر صفحه چیدمانی انتخاب کنید که بر محصول شما تاکید داشته باشد که اگر قبلاً مورد مشابهی را جستجو کرده یا روی آن کلیک کرده اند، به راحتی بتوانند محصول مورد نظر خود را پیدا کنند. کمبود اطلاعات می‌تواند باعث شود تا مشتریان وب سایت شما را رها کرده و به راحتی سراغ سایت دیگری بروند.

اطلاعات غلط از قرار ندادن اطلاعات هم بدتر است. وقتی شما سایز یا رنگ کالایی را اشتباه وارد می‌کنید، احتمال ایجاد احساس بد و به دنبال آن از دست دادن مشتریان با ارزش را افزایش می‌دهید. پس محصولات خود را به درستی و با جزئیات کامل توصیف کنید. چرا که برخلاف خرید حضوری، در خرید آنلاین مشتریان نمی‌توانند کالای مورد نظر خود را از هر زاویه ای ببینند یا لمس کنند.

به همین جهت شما باید راه هایی را طراحی کنید تا بتوانید تمام اطلاعاتی را که لازم است، در اختیار مشتری قرار دهید به طوری که آن ها بتوانند محصول مورد نظر را در ذهن خود مجسم کنند. این اطلاعات اغلب شامل نوع کالا، رنگ، اندازه، وزن، ضخامت، برش و تناسب (برای لباس) و تمام دستورالعمل های لازم است که آنها باید قبل از خرید کالا بدانند.


طراحی سبد خرید


طراحی سبد خرید

بسیاری از طراحان سایت فروشگاهی به سبدهای خرید توجه نمی‌کنند، اما باید گفت که یکی از مهمترین بخش های وب سایت شما است. یک سبد خرید خوب موجب می‌شود تا کاربران چندین مورد را به سبد خود اضافه کنند، در سفارش خود تجدید نظر کرده یا محصولی را به آسانی حذف کنند. هنگام طراحی سبد خرید، اطمینان حاصل کنید که تصاویر کاربردی محصول، نظرات و یک نوار جستجوی مناسب در آن گنجانده شده است. پس یک سبد خرید خوب شامل تمام ویژگی های لازم مانند خلاصه سفارش، توصیه های محصول و گزینه “ادامه خرید” برای اضافه یا جایگزینی محصولات است.

ایجاد بخش ورودی مهمان

امروزه بسیاری از سایت های فروشگاهی نیاز به ثبت نام و ایجاد حساب کاربری کاربران دارند. اگرچه این امر بسیار مفید است زیرا امکان برقراری ارتباط بیشتر با مشتریان و پیگیری آن ها را می‌دهد، اما کاری نیست که خیلی مورد پسند مشتریان باشد. چرا که اغلب افراد می‌خواهند یک معامله را هر چه سریع تر و به صورت ناشناس انجام دهند.

آنها معمولا نمی‌خواهند برای خرید مجبور به ایجاد حساب کاربری یا ثبت نام شوند. تنها چیزی که می‌خواهند این است که در سریع ترین زمان ممکن خرید خود را انجام دهند. بنابراین، با ایجاد بخش ورود میهمان در طراحی سایت فروشگاهی، دیگر نیاز نیست تا مشتریان شما صفحه مشخصات فردی را پیش از خرید پر کنند. کارشناسان معتقد هستند که قرار دادن بخش ورود میهمان به شما کمک می‌کند تا تعداد مشتریان خود را به صورت چشمگیری افزایش دهید.

فرآیند پرداخت آسان

صفحه تسویه حساب ایده آل چیست؟ همانطور که در بخش بالا هم توضیح دادیم، هیچ چیز به اندازه یک خرید سریع مشتری شما را راضی نمی‌کند. به همین دلیل یکی دیگر از مواردی که هنگام طراحی سایت فروشگاهی باید به آن توجه کنید، پرداخت و تسویه حساب سریع و آسان است.

فرآیند پرداخت آسان

هرچه این روند راحت تر باشد، انگیزه مشتریان برای تکرار خرید از وب سایت شما بیشتر می‌شود. بنابراین، صفحات زیادی را برای تسویه حساب ایجاد نکنید. سعی کنید تا آنجا که ممکن است آن را به یک فرآیند تک صفحه ای تبدیل کنید تا مشتریان به راحتی بتوانند خرید خود را انجام داده و هزینه را پرداخت کنند. اگر اصول ساخت وب سایت را می دانید، طراحی صفحه پرداخت چندان کار سختی نیست.

قرار دادن گزینه های پرداخت مناسب

در ادامه روند پرداخت آسان یکی دیگر از مواردی که برای کاربران و مشتریان بسیار مهم است، درگاه های پرداخت الکترونیکی است که هنگام طراحی سایت فروشگاهی در آن قرار داده می‌شود. بسیاری از مشتریان از سایت هایی که درگاه های کمی برای پرداخت دارند یا گاها شامل بانک آن ها نمی‌شود، ناراضی هستند و از خرید از این وب سایت ها صرف نظر می‌کنند.

قرار دادن گزینه های پرداخت مناسب

بنابراین، هنگام طراحی سایت، اطمینان حاصل کنید که راه حل های زیادی برای پرداخت ارائه می‌دهید تا بتوانید طیف گسترده ای از نظر خریداران را به خود جلب کنید. با در نظر گرفتن اولویت پرداخت مشتری خود، می‌توانید انگیزه او را برای خرید افزایش دهید و در نتیجه باعث افزایش فروش خود در طولانی مدت شوید.

اطلاعات تماس و پشتیبانی

قرار دادن اطلاعات تماس به منظور برقراری ارتباط و پشتیبانی از مشتری یکی دیگر از نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی است. چرا که بهترین راه برای به دست آوردن مشتریان وفادار و ایجاد اعتماد بیشتر این است که نشان دهید چقدر در کمک به آنها اشتیاق دارید. اینکه وقتی با مشکلی روبرو می‌شوند، همیشه شخصی برای کمک به آن ها حضور دارد.

اگر سایت شما هر گونه اطلاعات تماس و سایر راه های ارتباطی را پنهان کند، مشتریان این را به عنوان یک نقطه ضعف می‌دانند و احتمال اینکه از خرید منصرف شوند بسیار زیاد است. پس به مشتریان خود بگویید که شما با یک تماس، پیامک، ایمیل و حتی گفتگوی مستقیم می‌توانید با ما در ارتباط باشید و مشکل خود را با ما در میان بگذارید.

کلام آخر

با توجه به نکاتی که گفتیم دیگر می‌توانید به راحتی یک وب سایت فروشگاهی حرفه ای و منحصر به فرد ایجاد کنید. اگر هم قبلا اقدام به این کار کرده اید، زمان آن رسیده تا سایت خود را بهینه سازی کنید. هر وب سایتی می‌تواند از بهینه سازی و مدیریت مداوم بهره‌مند شود. پس شما هم سایت خود را دوباره بررسی کرده و از خود بپرسید آیا وب سایت من به درستی کار می‌کند؟ آیا هر صفحه استثنایی به نظر می‌رسد؟

منابع: