چه چیزی در نام تجاری نهفته است؟ اگر تمام کسب و کارها را بدون اسم در نظر بگیرید، پاسخ خود را خواهید یافت. نام تجاری شما اولین تصویری است که کسب و کار شما ارائه می دهد. این همان چیزی است که مشتریان از کسب و کار آنلاین شما بخاطر می آورند (چه خوب چه بد)، آن ها را به سمت خود می کشاند یا آن ها را به سمت رقبای شما سوق می دهد. شما قطعا برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی که سال ها ماندگار باشد و به کار خود ادامه دهد هزینه و زمان زیادی باید صرف کنید، که انتخاب اسم برتر برای کسب و کار آنلاین شما در این بین بسیار مهم است زیرا قرار است به بخشی از ارزش تجارت شما تبدیل شود. به حدی که گاهی ارزش نام تجاری شما بیشتر از دارایی های خود کسب و کارتان است. شما وب سایت جهانی مانند آمازون را در نظر بگیرید. ارزش این نام امروز چقدر است؟ اگر این شرکت فردا تصمیم بگیرد نام خود را تغییر دهد چه اتفاقی می افتد؟ آیا ارزش آن مانند امروز خواهد بود؟ قطعا خیر.

این بدان دلیل است که آمازون برای ساختن نام تجاری خود وقت و هزینه زیادی صرف کرده تا نام آنها در ذهن مصرف کنندگان حک شود. همچنین جدا از به یاد ماندن همین نام آمازون به تنهایی اعتماد را در مخاطب ایجاد و سطح خدمات را تضمین می کند. جالب است بدانید وب سایت Junglee.com توسط خود آمازون برای ورود به هند خریداری شد، اما این شرکت قادر به فروش خوب نبود. اما هنگامی که آمازون با نام اصلی خود وارد بازار شد، این شرکت عملکرد خوبی را آغاز کرد و این نمونه بارز تاثیر نام در دنیای کسب و کار اینترنتی است.

اما روند انتخاب بهترین نام برای کسب و کار اینترنتی که هم کامل باشد و هم گیرا و هم تجارت شما را به خوبی معرفی کند، به هیچ وجه کار آسانی نیست. مشاغل بسیاری در گذشته بوده اند که به دلیل انتخاب نام نامناسب شکست خورده اند. به همین جهت، انتخاب نام تجاری خوب برای موفقیت آن بسیار مهم بوده و این کلید تمایز شما از رقبا است. مشتریان نام تجاری را با ارزشی که برای آنها فراهم می کند مرتبط می دانند. بنابراین مهم است که این کار را درست انجام دهیم و وقت آن رسیده است که همه چیز را در خصوص انتخاب بهترین اسم برای کسب و کار آنلاین بدانیم.

آنچه در ادامه می خوانید:

اهمیت نام در کسب و کار اینترنتی

همانطور که گفتیم اگر می خواهید مشتری ها بتوانند شما را به راحتی پیدا کنند، در مورد شما صحبت کنند و شما را به دیگران توصیه کنند، شما باید بهترین اسم را برای کسب و کار اینترنتی خود انتخاب کنید که مشخص کند چه کسی هستید، آنچه را می فروشید شناسایی کرده و به شما کمک کند تا مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهید. در ادامه قصد داریم تا کمی بیشتر در خصوص اهمیت نام مناسب برای کسب و کار اینترنتی و اینکه چرا انتخاب اسم تا این اندازه مهم است، آشنا شویم.

نام ها قدرت دارند

نام ها می توانند احساسات مخاطبان را برانگیخته کنند. یعنی هم می‌توانند آن ها را جذب کرده یا باعث آزار آن ها شوند. در واقع نام کسب و کار شما می‌تواند تصویری مثبت یا منفی در ذهن مخاطب ایجاد کند. چرا که اسامی دارای قدرت نفوذ، قدرت درج و قدرت حذف هستند. بنابراین، هنگامی که شما قصد دارید کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کنید خیلی مهم است که پیش از هر چیز به انتخاب بهترین اسم برای کسب وکارتان فکر کنید.

اولین برداشت مشتریان هستند

برداشت مشتریان

برداشت مشتریان

نام تجاری شما اغلب اولین برداشت مشتری از کسب وکار اینترنتی شما است. مشتریان اغلب شما را با نام تجاری تان به خاطر می آورند. پس اولین برداشت بسیار مهم است. نام تجاری یکی از عواملی است که در جلب اعتماد مشتری در همان برخورد اول نقش بسیاری دارد. به همین جهت باید هنگام انتخاب اسم برای تجارت آنلاین خود نهایت دقت را به خرج دهید.

پوشش رسانه ای ایجاد می کنند

نام های تجاری همچنین می توانند پوشش رسانه ای ایجاد کنند. روزنامه نگاران دوست دارند درباره اسامی بنویسند که مورد توجه قرار گرفته اند. یک نام تجاری متمایز همچنین می تواند به مخاطبان کمک کند تا نام کسب و کار شما را هنگامی که می خواهند آن را پیدا کنند یا به دیگران توصیه کنند، به خاطر بسپارند.

نکات مهم در انتخاب بهترین نام برای کسب و کار اینترنتی

حال که با اهمیت نامگذاری در تجارت آنلاین آشنا شدید و دانستید که یک اسم تا چه حد می تواند مهم و تاثیرگذار باشد، بیایید با هم نکات مربوط به انتخاب نام مناسب برای کسب و کار آنلاین را بررسی کنیم و ببینیم هنگام انتخاب آن باید چه چیزهایی را در نظر بگیریم.

  1. کوتاه و ساده بودن اسم

    یکی از مواردی که باید هنگام انتخاب بهترین اسم کسب و کار آنلاین به آن توجه کنید، کوتاه و ساده بودن نام تجاری شما است. چرا که استفاده از نام تجاری طولانی یا پیچیده باعث می‌شود شناختن نام تجاری شما برای مخاطبان سخت تر شود. بنابراین جای تعجب نیست که نام برخی از بزرگترین برندهای جهان معمولاً فقط یک کلمه است.

    کوتاه و ساده بودن اسم سایت

    کوتاه و ساده بودن اسم سایت

    آن ها یک نام ساده انتخاب می‌کنند زیرا می خواهند در یاد مردم باقی بماند. طبق تحقیقات صورت گرفته بیشتر مخاطبان اولین ارتباط خود را با نام کسب و کار شما برقرار می‌کنند. پس باید اسمی را انتخاب کنید که راحت تلفظ شود زیرا تلفظ آسان به ذهن سپردن اسم را راحت تر و سریع تر می کند. پس هر چه نام کسب و کار اینترنتی شما کوتاه تر و ساده تر باشد، احتمال شناخته شدن آن توسط کاربران بیشتر خواهد بود.

    از مزایای دیگر داشتن اسم کوتاه و ساده این است که طراحی لوگوی آن راحت تر بوده و شما می توانید نام تجاری خود را هنگام طراحی سایت در آن به کار ببرید. همچنین نام کوتاه این امکان را به شما می دهد که با گسترش کسب و کارتان و اضافه شدن بخش های دیگر به کار بتوانید پسوند یا پیشوندهایی را به اسم خود اضافه کنید. مانند اسنپ که پس از راه اندازی بخش های مختلف مانند اسنپ فود، اسنپ باکس و … تنها کلماتی را به عنوان اصلی خود اضافه نمود که نه تنها کاربران از طریق این اسم ها با کارایی هر بخش به خوبی آشنا می شوند بلکه می دانند که همه این ها زیرمجموعه ای از شرکت اسنپ است.

  2. قابلیت تصویرسازی

    بعضی از نشانه‌ها و تصاویر، الهام بخش هستند و اغلب احساس مثبت و خوبی را در مخاطب ایجاد می کنند. به همین جهت یکی دیگر از نکاتی که هنگام انتخاب بهترین اسم کسب و کار اینترنتی خود بهتر است به آن توجه کنید، تصویر سازی از نام شما است. یعنی سعی کنید اسمی را برای کسب و کارتان انتخاب کنید که قابل تبدیل به یک تصویر زیبا و در عین حال ساده باشد که در ذهن مخاطب حک شود. چیزی که در بسیاری از برندهای تجاری معتبر دنیا نیز مشاهده می کنیم.

    در بسیاری از موارد تصاویر بیشتر از کلمات در ذهن مخاطب باقی می مانند. به همین دلیل اگر نام انتخابی شما علاوه بر نوشتار ساده و مناسب قابلیت تصویر سازی نیز داشته باشد، تاثیر بسیار زیادی در شناخته شدن و به یاد ماندن شما خواهد داشت. علاوه بر این، حتی شما می توانید در صورت امکان از نام خود روی طراحی محصولات نیز استفاده کرده و به این ترتیب بیشتر در ذهن مخاطب باقی بمانید.

  3. تلفظ آسان

    یکی از مواردی که هنگام انتخاب بهترین اسم کسب و کار اینترنتی شاید کمتر به آن توجه می شود، تلفظ آسان نام تجاری است. درست است که کوتاه بودن نام همانطور که گفتیم یکی از معیارهای مهم انتخاب اسم است و تا حدودی در تلفظ آسان نیز تاثیر دارد. اما باید به صورت جداگانه نحوه بیان و تلفظ نام انتخابی خود را مورد بررسی قرار دهید.

    چرا که هرچه نام کسب و کار آنلاین شما تلفظ راحت تری داشته باشد بهتر در ذهن مخاطب می ماند. از همین رو سعی کنید در انتخاب حروف هوشیارانه عمل کنید. به عنوان مثال، حروف صدا دار به بیان راحت تر نام تجاری شما کمک می کند و در مقابل حروفی مانند “گ”یا “ژ” ممکن است کمی تلفظ را سخت تر کند.

  4. تایپ راحت

    تایپ راحت نام تجاری

    تایپ راحت نام تجاری

    یکی دیگر از نکاتی که می بایست هنگام انتخاب بهترین اسم برای کسب و کار اینترنتی خود به آن توجه کنید، تایپ راحت نام تجاری شما است. مشخص است که امروزه اکثر افراد تمام کارهای خود را از طریق اینترنت انجام می دهند و یکی از دلایل شما برای راه اندازی کسب و کار آنلاین نیز همین بوده است. پس طبیعی است که مخاطبان و مشتریان برای یافتن شما در گوگل جستجو کنند. به همین جهت باید نامی را انتخاب کنید که تایپ و نوشتن آن برای کاربر راحت باشد. این موضوع باعث می شود هم بهتر در ذهن مخاطب بمانید و هم اینکه احتمال یافتن شما توسط گوگل بیشتر خواهد بود.

  5. توصیفی بودن

    یکی از مهم‌ترین مواردی که باید هنگام انتخاب نام برای تجارت خود به خاطر بسپارید این است که اطمینان حاصل کنید نام کسب و کار شما نه خیلی مبهم و نه خیلی کلی باشد. چرا که اسامی مبهم یا کلی نه تنها باعث برجسته شدن تجارت شما نمی شود، بلکه مردم به راحتی آن را فراموش می کنند. به عنوان مثال، اگر در حال راه اندازی فروشگاه اینترنتی فروش رنگ هستید و نام سایت تجاری خود را Online Paints یا “رنگ آنلاین” قرار دهید، باید این را بدانید که این اسم تاثیری در بین مصرف کنندگان ایجاد نخواهد کرد.

    مبهم نبودن نام تجاری

    مبهم نبودن نام تجاری

    اما اگر نامی مانند “رنگارنگ” یا Colorify را انتخاب کنید هم توصیفی است، هم تاثیرگذاری بیشتری دارد و هم زیباتر و منحصر به فردتر است. این چیزی است که اگر مردم با تجارت شما روبرو شوند به خاطر می سپارند.

    پس در حالی که نباید نام تجاری شما رشد یا جهت آینده کسب و کار شما را محدود کند، آنقدر هم نباید عمومی یا کلی باشد که نتواند به خوبی معنای کاری را که انجام می دهید نشان دهد. به عنوان مثال، اگر شخصی با نام شرکتی تحت عنوان “خدمات سریع منزل” مواجه شود به درستی نمی تواند که تشخیص دهد خدمات این شرکت شامل چه چیزهایی خواهد بود.

  6. داشتن دامنه مرتبط

    همانطورکه مشخص است در تجارت آنلاین، شما قرار است که با اینترنت سر و کار داشته باشید. پس اولین کاری که انجام می دهید طراحی سایت فروشگاهی است و اولین شرط برای آن انتخاب دامنه مناسب است. تجارت آنلاین بدون دامنه کامل نیست. امروزه بسیاری از کارآفرینان ابتدا به دنبال در دسترس بودن نام دامنه هستند و سپس نام تجاری را نهایی می کنند.

    داشتن دامنه مرتبط

    داشتن دامنه مرتبط

    ما توصیه می کنیم که حتما نام دامنه همان نام کسب و کار شما باشد. درواقع اینکه دامنه شما چه پسوندی داشته باشد خیلی مهم نیست. مهم این است که نام اصلی دامنه خود را چگونه انتخاب می کنید. اگرچه امروزه چندین TLD (دامنه سطح بالا) مانند .com یا .info موجود است، اما بسیار مهم است که نام تجاری را که قبلاً استفاده شده انتخاب نکنید.

    همچنین، امروزه حضور در شبکه های اجتماعی برای کسب و کار ضروری شده است. بنابراین، قبل از نهایی کردن نام تجاری، بسیاری از شرکت های نوپا بررسی می کنند که آیا نام تجاری آنها به عنوان نام کاربری در سیستم عامل های محبوب رسانه های اجتماعی نیز وجود دارد یا خیر.

  7. وجود کلمه کلیدی در نام تجاری

    با این کار با یک تیر چند نشان خواهید زد. اول این که همانطور که گفتیم بهتر است نام دامنه و نام تجاری شما مشابه با یکدیگر باشد. حال استفاده از کلمات کلیدی در نام کسب و کار و نام دامنه شما باعث بهبود عملکرد سئو وب سایت شما خواهد شد و در نتیجه مشتریان بیشتری به سمت شما سوق پیدا خواهند کرد.

    وجود کلمه کلیدی در نام تجاری

    کلمه کلیدی در نام تجاری

    همانطور که میدانید یکی از اصلی ترین و مهم‌ترین عناصر کسب و کار آنلاین راه اندازی وب سایت و توجه به رعایت اصول سئو در آن است تا در نهایت توسط موتور جستجوگر گوگل برای مخاطبان به نمایش درآید. حال اگر نام تجاری و دامنه شما بخشی از کلمه کلیدی کسب و کارتان باشد، هنگام سرچ توسط گوگل احتمال نمایش آن برای مخاطب افزایش پیدا می کند.

    به عنوان مثال، اگر شما در زمینه طراحی وب سایت فعالیت داشته باشید و دامنه شما کلمه ای مانند web design باشد، هنگامی که کاربری عبارت طراحی وب سایت را جستجو کند. از آن جایی که این اسم در دامنه شما به کار رفته و همچنین بخشی از نام تجاری شما نیز است، گوگل آن را وب سایتی معتبر دانسته و به همین دلیل احتمال این که آن را به مخاطب نشان دهد بیشتر است.

اشتباهات رایج در انتخاب اسم برای کسب و کار اینترنتی

تا به اینجا با نکاتی در خصوص نحوه صحیح انتخاب بهترین اسم برای کسب و کار اینترنتی آشنا شدیم. اما گاهی با وجود رعایت تمام نکات گفته شده برخی از صاحبان مشاغل ناخواسته به دام اشتباهات رایج در تعیین نام تجارت آنلاین خود می افتند. به همین دلیل در ادامه قصد داریم برخی از اشتباهات موجود در نامگذاری را نیز با هم بررسی کنیم تا علاوه بر اینکه بدانید روش درست انتخاب اسم چگونه است، در دام این اشتباهات نیفتید.

  1. انتخاب نام تجاری که رشد تجارت را محدود می کند

    نام تجاری را به گونه ای انتخاب کنید که فضای کافی برای رشد و نمو کسب و کار شما را فراهم کند. معمولا نام های تجاری جغرافیایی محبوب هستند و خیلی زود شناخته می شوند و هویت خاصی را به برند شما می دهند. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که ممکن است روزی بخواهید کسب و کار خود را گسترش دهید. آنگاه حضور نام منطقه جغرافیایی در پسوند برند تجاری تان می تواند برای شما دردسر ساز باشد.

    چرا که شاید حضور این نام در ابتدای کار باعث جذب مشتریان زیادی در منطقه جغرافیایی شما شود اما پس از توسعه، این حس در سایر مخاطبان از سایر شهرها القا می شود که شما یک کسب و کار کوچک محلی دارید و به همین جهت ممکن است به شما برای خرید و دریافت خدمات خیلی اعتماد نکنند. پس اگر مطمئن نیستید که می خواهید در یک مکان خاص بمانید، از استفاده از نام منطقه جغرافیایی در نام تجاری خود خودداری کنید.

  2. استفاده از نام تجاری بیش از حد طولانی

    در حالت ایده آل، نام تجاری جدید شما باید از کلماتی تشکیل شود که به راحتی به خاطر سپرده، هجی و گفته شود. همچنین باید به اندازه کافی کوتاه باشد که در کارت ویزیت یا صفحه نمایش و در گوشه ای از وب سایت شما قرار گیرد. استفاده از نام تجاری بیش از حد طولانی که درک یا تلفظ آن دشوار باشد، باعث می شود تا تعداد کمی از مردم آن را به خاطر بیاورند و اگر مشتری شما نتواند نام شما را به خاطر بسپارد، آن چه را که می خواهد از وب سایت و شرکت دیگری خریداری می کند.

  3. عدم آزمایش نام در جستجوی آنلاین

    گاهی اوقات ممکن است بیش از حد روی اسم خاصی تاکید داشته باشید و بخواهید آن را برای کسب و کار اینترنتی خود انتخاب کنید. شاید اسمی باشد که برای شما معنا و مفهوم خاصی دارد و به نظر می رسد که مناسب نام کسب و کار آنلاین شما است. اما این نکته را به خاطر بسپارید که حتما پیش از انتخاب و پرداخت هزینه برای طراحی لوگو یا چاپ آن روی کارت ویزیت حتما در اینترنت آن اسم را جستجو کنید. زیرا گاهی ممکن است نام انتخابی شما گزینه های اشتباهی را توسط گوگل نمایش دهد.

    جستجو آنلاین

    جستجو آنلاین

    به عنوان مثال، فرض کنید شما یک وب سایت آنلاین طراحی پوستر دارید و نام آن را “پوستر آبی” می گذارید از این جهت که کلمه “آبی” جدای از رنگ معنا و مفهوم خاصی برای شما دارد. اما اگر خود را جای کاربر قرار دهید و این کلمه را در گوگل سرچ کنید ممکن است به جای وب سایت شما پوسترهایی که واقعا آبی رنگ هستند نمایش داده شود و کاربر نتواند صفحه وب سایت شما را در میان نتایج گوگل پیدا کند.

  4. نادیده گرفتن پیامدهای فرهنگی

    در تمام نقاط جهان مردم یک کشور ممکن است به زبان یا گویش های مختلفی صحبت کنند. در ایران نیز این چنین است و کشور ما مملو از زبان و فرهنگ های غنی گوناگون است. به همین دلیل یکی از مهمترین اشتباهاتی که ممکن است در هنگام انتخاب نام تجاری شما رخ دهد این است که اسمی که برای کسب و کار اینترنتی خود انتخاب کرده اید در فرهنگ یا زبان و گویش دیگر معنا و مفهوم خوبی نداشته باشد. این موضوع می تواند پیامدهای ناخوشایندی را برای برند تجاری شما به همراه داشته باشد. به همین جهت حتما پیش از انتخاب اسم مورد نظر معنا و مفهوم آن را در سایر زبان یا گویش های رایج در کشورمان بررسی کنید.

  5. استفاده از نام های کلیشه ای و کپی برداری از رقبا

    یکی دیگر از مواردی که باید هنگام انتخاب نام کسب و کار اینترنتی خود به آن دقت کنید این است که به هیچ عنوان کلیشه ای یا کپی نباشد. این اتفاق برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک رخ می دهد. زمانی که نمی توانند یک نام مناسب پیدا کنند سعی در کپی برداری و استفاده از اسامی مشابه با نام شرکت های سرشناس در زمینه کاری خود می کنند. اما این یک اشتباه بسیار بزرگ است.

    تقلید از یک مدل کسب و کار یک چیز است، اما تقلید از نام تجاری نه تنها می تواند عواقب حقوقی داشته باشد، بلکه باعث می شود تجارت شما در سایه رقیب باشد. به عنوان مثال، اگر رقیبی با نام shopykart دارید، انتخاب نام shopokart به هیچ عنوان ایده خوبی نیست، چرا که رقیب شما می‌تواند یک داد خواست علیه شما ارائه دهد که قطعا به کسب و کار آنلاین شما آسیب می رساند.

    همچنین این کار مشتریان شما را گیج می‌کند زیرا مردم از نام های تکراری خسته می شوند و اسامی شبیه به هم برای آن ها جذابتی ندارد. این کار نه تنها باعث می شود که نام تجاری شما کمتر در ذهن بماند، بلکه از اعتبار شما نیز کم می‌کند چون بسیاری از مخاطبان احساس می کنند که کار شما کپی و غیر اصل است.

  6. استفاده از اسامی عجیب

    یکی از اشتباهات رایج در انتخاب نام کسب و کار اینترنتی استفاده از اسامی عجیب است. بسیاری از صاحبان مشاغل از عبارات مخفف که در پشت آن داستان یا پیامی مرتبط با تجارت آن هاست استفاده می کنند. این کار در همه جای دنیا رایج بوده و در مواردی هم موثر است. اما نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که ببینید آیا مخاطب هم می تواند همان برداشت شما را از نام تجاری تان داشته باشد.

    زیرا این شما هستید که پیام و داستان پشت نام‌گذاری خود را می دانید اما شاید یک مخاطب نتواند به همان راحتی معنا و مفهوم نام تجاری شما را درک کند و این کلمه مخفف برای او عجیب، نامفهوم و بی معنی باشد. به همین جهت همواره پیش از انتخاب اسم برای کسب و کار اینترنتی، خود را جای کاربر قرار دهید و از دید آن ها این نام را ببینید. حتی می توانید از اطرافیان خود به عنوان یک کاربر مشورت بگیرید.

  7. استفاده از نام شخصی

    زمانی بود که صاحبان مشاغل از نام خود برای معرفی محصولات یا خدمات خود استفاده می کردند. به عنوان مثال، فروشگاه لوازم خانگی صالحی، اما امروزه استفاده از نام شخصی در انتخاب اسم کسب و کار اینترنتی توصیه نمی شود چرا که اولاً نام شخصی شما به کسب و کار شما هیچ ارزشی نمی دهد و ثانیا در صورت وجود ادغام می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. مگر اینکه نام شما پیش از آن بسیار شناخته شده باشد. با این وجود می توانید با درج نام شخصی در تجارت آنلاین خود خلاقیت به خرج دهید، اما سعی کنید آن را تا حد امکان خاص و ظریف جلوه دهید.

کلام آخر

شاید در حال حاضر با توجه به توضیحاتی که داده شد انتخاب بهترین اسم کسب و کار اینترنتی برای شما سخت شده باشد. اما کافیست تا اسامی مورد نظر خود را روی یک کاغذ بنویسید و سپس هر یک را با معیارهای گفته شده مقایسه کنید و ببینید کدام یک از آن ها دارای بیشترین میزان تطابق با نکات گفته شده است و کمترین میزان اشتباه در آن وجود دارد. سپس با مشورت با اطرافیان و یا افراد با تجربه در این زمینه می توانید نام نهایی تجارت آنلاین خود را انتخاب کنید.

در نهایت توصیه ما این است که روی انتخاب بهترین اسم برای کسب و کار آنلاین خود وقت بگذارید. اما این نکته را هم فراموش نکنید که تنها نام تجاری عامل موفقیت شما نخواهد بود و راه های دیجیتال مارکتینگ زیادی وجود دارد که شما می توانید از طریق آن مشتریان مورد نظر خود را جذب کنید.

منابع: