به نظر می‌رسد این روزها همه آنلاین هستند. اینترنت نه تنها ارتباط فردی بین کاربران را تسهیل می‌کند (به عنوان مثال ایمیل، رسانه های اجتماعی) بلکه یک منبع بسیار معتبر و قابل اتکا برای انواع اطلاعات و حتی وسیله ای برای پرداخت قبض ها و خرید است.

آنچه در ادامه خواهید خواند:

مقدمه

امروزه مصرف کنندگان، سازمان ها و مشاغل با افزایش چشمگیری از اینترنت برای رفع نیازهای خود استفاده می‌کنند که بالاتر رفتن تعداد وب سایت های جدید این امر را اثبات می‌کند. در واقع وجود کاربر جدید به معنای افزایش تقاضا و به دنبال آن به معنای نیاز به سایت های بیشتر است.

هنگامی که شما مطلبی را در مرورگر خود جستجو می‌کنید، سایت های بسیار زیادی برای شما به نمایش در می‌آید. سایت هایی با طرح های گوناگون با تصاویر و صفحات متفاوت و نوشته هایی مرتبط با چیزی که شما جستجو کرده اید و تمام این موارد دست به دست هم داده و موجب می‌شوند که شما در آن سایت باقی بمانید یا از آن خارج شوید. پس ظاهر یک سایت نقش بسیار مهمی در توجه کاربران دارند.

چگونه یک فرانت‌ اند کار شویم

هر سایت بخش هایی دارد که کاربران با آن ارتباط برقرار می‌کنند. به عنوان مثال، هنگام ورود به یک وب سایت، صفحه خوش آمد گویی، منو، نقشه سایت و سایر مواردی که کاربرد را آسان می‌کند، مورد استقبال قرار می‌گیرد. همه این موارد تحت عنوان جمعی فرانت اند (Front End) قرار دارد. به عبارتی همانطور که از نام آن مشخص است بخش جلویی شامل بخشی از وب سایت است که برای ایجاد ارتباط با کاربر و مخاطب طراحی می‌شود.

افرادی که مسئول هر بخش از راه اندازی یک وب سایت هستند را توسعه دهندگان وب می‌گویند. که در مقاله چگونه برنامه نویس بک اند شویم با برنامه نویس بک اند و وظایف آن آشنا شدیم. در این مقاله قصد داریم تا شما را با برنامه نویس فرانت اند و اینکه چگونه میتوان یک برنامه نویس فرانت اند خوب شد آشنا کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

از ژانویه سال 2020، تخمین زده شد که بیش از 1.5 میلیارد وب سایت در حال حاضر وجود دارد. در واقع وب سایت ها به یک مولفه بسیار مهم و اساسی برای ادامه رقابت در مشاغل گوناگون تبدیل شده اند و از آنجایی که روند توسعه وب سایت ها مدام در حال تغییر است، هیچ گونه محدودیت شغلی برای توسعه دهندگان وب وجود ندارد.

اما از کجا می‌توانید بفهمید که کدام نوع از توسعه وب یا برنامه نویسی برای شما مناسب تر است؟چگونه و از چه راه هایی می‌توانید آن را یاد بگیرید؟ و کدام یک از انواع برنامه نویسی وب مناسب شما است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با توسعه دهنده وب فرانت اند و وظایف آن آشنا شویم.

منظور از توسعه دهنده فرانت اند چیست؟

ما در مقاله ای در خصوص برنامه نویس بک اند مثالی از یک فیلم سینمایی زدیم و گفتیم اگر شما طراحی یک وب سایت را مانند تولید یک فیلم در نظر بگیرید، پشت صحنه این فیلم و آنچه توسط کارگردان و فیلمنامه نویس انجام می‌شود همان کاری است که یک توسعه دهنده بک اند انجام می‌دهد.

منظور از توسعه دهنده فرانت اند چیست؟

حال می‌توان گفت که بازیگرانی که در نهایت باعث می‌شوند تا ما یک فیلم جذاب و خوب را ببینیم حکم همان برنامه نویس فرانت اند را در طراحی وب سایت دارند. به عبارتی، آن چیزی که شما در یک وب سایت مشاهده می‌کنید محصول تلاش و فعالیت یک برنامه نویس فرانت اند است.

قسمت فرانت یا جلویی وب سایت بخشی است که کاربران با آن ارتباط برقرار می‌کنند. تمام چیزهایی که یک کاربر در یک سایت می‌بیند از جمله ظاهر، رنگ های به کار رفته، طرح، منو همه اینها از مواردی است که در جذب یک کاربر نقش دارد.

این از وظایف یک برنامه نویس فرانت اند است که تمام کدهای مورد استفاده در طراحی وب سایت را به شکلی که برای کاربر قابل مشاهده باشد، به نمایش در بیاورد. مانند کاری که بازیگران در فیلم می‌کنند و تمام دستورات کارگردان و آنچه که در فیلمنامه نوشته شده است را به بهترین و زیباترین شکل ممکن به اجرا در می‌آورند.

وظایف یک برنامه نویس فرانت اند چیست؟

هدف از طراحی یک سایت این است که اطمینان حاصل شود وقتی کاربران سایت را باز می‌کنند، بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را به راحتی مشاهده کنند. این مسئله با این واقعیت که کاربران امروزه از طیف وسیعی از دستگاه ها با اندازه صفحه نمایش و وضوح متفاوت استفاده می‌کنند، باعث می‌شود تا طراح هنگام ساخت سایت آن را از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار دهد تا مطمئن شود که سایت آن ها به درستی در مرورگرهای گوناگون، سیستم عامل ها و دستگاه های مختلف به درستی نمایش داده می‌شود. که تمام این موارد نیاز به برنامه ریزی دقیق از طرف توسعه دهنده فرانت اند دارد.

بنابراین، تمام چیزی که شما در یک وب سایت مشاهده می‌کنید توسط یک برنامه نویس فرانت اند امکان پذیر شده است. یک گرافیست طرح سایت را طراحی می‌کند. یک عکاس عکس ها را میگیرد و یک نویسنده متن را می‌نویسد درست مانند عوامل پشت صحنه یک فیلم، اما یک توسعه دهنده فرانت اند است که تمام این موارد را به گفتار وب ترجمه کرده و در صفحه وب سایت به نمایش در می‌آورد.

وظایف یک برنامه نویس فرانت اند چیست؟

به عبارتی یک توسعه دهنده وب فرانت اند دنیای طراحی و فناوری را بهم پیوند می‌زند. زیرا هر چیزی را که یک کاربر برای دریافت اطلاعات یا وارد نمودن اطلاعات در یک وب سایت انجام می‌دهد، توسط برنامه نویس فرانت اند تنظیم شده است. این کار هم خلاق بودن و هم داشتن مهارت های لازم در این زمینه را می‌طلبد.

به همین جهت، تمرکز برنامه نویسان فرانت اند روی تجربه کاربر است چرا که آن ها با استفاده از تجربه کاربران خود از فناوری هایی استفاده می‌کنند که کارآیی، سرعت و عملکرد سایت را بهبود ببخشند. همچنین آنها اطمینان حاصل می‌کنند که هیچ خطایی در بخش جلویی یا همان ظاهر سایت وجود نداشته باشد و طرح درست همانطوری باشد که قرار است در سیستم عامل ها و مرورگرهایی مختلف نمایش داده شود.

برنامه نویس فرانت اند از چه مهارت هایی استفاده می‌کند؟

برنامه نویسان فرانت اند برای اجرای اهداف خود می‌بایست به زبان های اصلی برنامه نویسی تسلط داشته باشند. همچنین علاوه بر تسلط بر این زبان ها باید با چارچوب هایی مانند Foundation، Bootstrap، Backbone، AngularJS و EmberJS آشنا باشند تا بتوانند بدون توجه به دستگاه مورد استفاده توسط کاربر وب سایت زیبا و کاربر پسندی را راه اندازی کنند.

توسعه دهندگان فرانت اند اغلب از سه زبان اصلی برنامه نویسی برای کد گذاری وب سایت و طراحی برنامه های ایجاد شده توسط طراحان استفاده می‌کنند. این زبان ها شامل HTML، CSS و Javascript است. کدهایی که برنامه نویس فرانت اند به وسیله این زبان ها می‌نویسد در داخل مرورگر برای کاربر به اجرا در می‌آید. با بیان این موضوع شاید شما هم تا حدودی در تفکیک کار برنامه نویس بک اند و فرانت اند دچار مشکل شده باشید. پس بیایید با یک مثال ساده تر آن ها را مقایسه کنیم.

مهارت های برنامه نویس فرانت اند

به عنوان مثال، یک برنامه نویس بک اند که کد ها را در سرور اجرا می‌کند مانند مهندسی است که سیستم های مورد نیاز برای راه اندازی یک شهر مانند برق و آب و فاضلاب و غیره را طراحی می‌کند، اما در این بین یک برنامه نویس فرانت اند مانند فرد یا سازمانی است که اطمینان حاصل می‌کند که همه چیز در شهر به درستی به یکدیگر متصل شده باشد تا مردم بتوانند به راحتی به زندگی خود ادامه دهند.

یک توسعه دهنده فرانت اند همچنین وظیفه اطمینان از عدم وجود خطا و اشکال در بخش جلویی یا ظاهری وب سایت را هم بر عهده دارد و اطمینان حاصل می‌کند که طرح کاملا به همان شکلی باشد که قرار است در سیستم های عامل و مرورگر ها به نمایش درآید.

CSS و HTML

HTML و CSS دو زبان اصلی کد نویسی در طراحی وب سایت هستند. بدون این دو شما نمی‌توانید یک وب سایت طراحی کنید و چیزی که در نهایت با آن روبرو می‌شوید یک متن ساده بدون صفحه است. شما بدون HTML حتی نمی‌توانید تصاویر را به صفحه خود اضافه کنید.

css-html

بنابراین، قبل از اینکه در هر مسیر شغلی در خصوص توسعه وب سایت قدم بگذارید باید روی کد گذاری با CSS و HTML تسلط داشته باشید. خبر خوب این است که دانش کافی برای هر یک از آن ها در مدت زمان چند هفته بدست می‌آید و بهترین قسمتش این است که کسب مهارت این دو زبان برنامه نویسی به تنهایی امکان ایجاد وب سایت را به شما می‌دهد.

JavaScript

javascript

جاوا اسکریپت نیز به شما این امکان را می‌دهد که قابلیت های بیشتری را به وب سایت خود اضافه کنید. به عبارتی شما می‌توانید برنامه اصلی وب سایت را با استفاده از HTML و CSS انجام دهید و سپس از جاوااسکریپت که به اختصار JS نامیده می‌شود برای بخش های اضافی سایت استفاده کنید. سایت هایی مانند Pinterest به شدت از جاوا به منظور آسان کردن روابط کاربری خود استفاده کرده اند.

این واقعیت که شما هربار که در این سایت چیزی را پین یا نشانه گذاری می‌کنید، صفحه دوباره لود نمی‌شود، به لطف استفاده از همین زبان برنامه نویسی جاوا است. همچنین این زبان محبوب ترین زبان برنامه نویسی در جهان بوده، بنابراین صرف نظر از برنامه های شغلی شما، یادگیری آن بسیار ارزشمند و پرکاربرد خواهد بود.

چگونه خود را به عنوان یک برنامه نویس فرانت اند ارتقا دهم؟

تا به اینجا با مفهوم کلی توسعه دهنده فرانت اند و وظایف آن آشنا شدیم و دانستیم که یک برنامه نویس فرانت اند دقیقا چه نقشی در طراحی و راه اندازی یک وب سایت دارد و برای انجام این کار لازم است تا چه مهارت هایی را کسب کند. اما آیا تنها یادگیری چند زبان برنامه نویسی می‌تواند شما را به یک توسعه دهنده فرانت اند حرفه ای تبدیل کند؟ در پاسخ باید گفت خیر. اگر شما قصد دارید تا به یک توسعه دهنده فرانت اند با تجربه تبدیل شوید تا بتوانید طراحی سایت حرفه ای انجام دهید، می‌بایست به نکاتی در خصوص کار خود توجه کنید و هم در طول یادگیری و هم در طی انجام پروژه آن ها در نظر بگیرید. در ادامه برخی از راه های ارتقا و پیشرفت در زمینه برنامه نویسی فرانت اند را با هم مرور خواهیم کرد.

توجه به نوع طراحی وب سایت

طراحی ریسپانسیو و مناسب تلفن همراه یکی از مواردی است که باید برنامه نویسان فرانت اند به آن توجه کنند. چرا که امروزه افراد بیشتر از طریق تلفن همراه خود در مقایسه با لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی به اینترنت دسترسی دارند. بنابراین جای تعجب نیست که طراحی وب سایت ریسپانسیو و مناسب تلفن همراه برای کارفرمایان مهم است.

طراحی ریسپانسیو

طراحی ریسپانسیو به این معنا است که طرح سایت براساس اندازه صفحه و دستگاهی که شخص از آن استفاده می‌کند قابل تغییر باشد. به عنوان مثال، هنگامی که یک وب سایت از یک رایانه رومیزی با مانیتور بزرگ مشاهده می‌شود، کاربر چندین ستون را با هم و گرافیک صفحه را به شکلی کاملا واضح و بزرگ می‌بینید.

اما در یک موبایل همان وب سایت مشابه به صورت تنها یک ستون بهینه شده برای تعامل لمسی ظاهر می‌شود. طراحی موبایل می‌تواند شامل طراحی ریسپانسیو باشد اما شامل ایجاد طراحی های خاص تلفن همراه نیز است که باید توسط برنامه نویس فرانت اند به آن توجه شود.

گاهی اوقات شما می‌خواهید تجربه ای که کاربر هنگام بازدید از سایت شما از طریق لپ تاپ یا رایانه دارد، کاملا متفاوت از آنچه در تلفن همراه خود می‌بیند، باشد و در این موارد منطقی است که طراحی سایت شما برای موبایل کاملا متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید: تجربه کاربری UX چیست؟

به عنوان مثال، یک وب سایت بانکی با بانکداری آنلاین از یک سایت تلفن همراه جداگانه بهره مند می‌شود که به کاربران امکان می‌دهد مواردی مانند نزدیکترین مکان بانک و نمای حساب (از آنجا که صفحه های موبایل کوچکتر است) را مشاهده کنند. بنابراین، بررسی تمام این موارد بر عهده برنامه نویس فرانت اند است که در نهایت سایتی را مناسب با درخواست کارفرما و همچنین نیاز کاربران راه اندازی کند تا مشکلی در هنگام کار با تلفن همراه برای کاربر وجود نداشته باشد.

آگاهی خود را افزایش دهید

داشتن آگاهی در تمام حرفه ها از جمله برنامه نویسی وب سایت نیز امری ضروری و مهم است. این به معنای خواندن مقالات و کتاب های معتبر در خصوص برنامه نویسی فرانت اند است. شما با درک درستی از نحوه کار در وب سایت می‌توانید زبان های مختلف کدگذاری را نیز بهتر درک کنید. حتی دیدن فیلم های یوتیوب نیز به منظور جمع بندی یادگیری های شما می‌تواند بسیار موثر و مفید و باشد.

همواره تمرین کنید

تمرین زبان های برنامه نویسی فرانت اند

تمرین کردن نقش بسیار مهمی در افزایش کارآرایی و مهارت توسعه دهندگان وب سایت دارد. به همین جهت هنگامی که مهارت های لازم را آموختید حتما به تمرین و انجام کارها و پروژه های کوچک بپردازید تا بتوانید خطا و اشتباهات خود را در آن ها پیدا کنید. از انجام پروژه نترسید زیرا تا زمانی که پروژه انجام ندهید و تمرین نکنید هرگز به یک برنامه نویس فرانت اند ماهر تبدیل نخواهید شد.

مفاهیم را به درستی درک کنید

در هنگام پیگیری و یادگیری حرفه ای که با طراحی وب در ارتباط است، باید حداقل درک کافی از مفاهیمی اساسی در طراحی وب سایت مانند نمایش فایل، منوی سیستم و غیره داشته باشید. تا بتوانید به عملکردهای سیستم عامل دسترسی پیدا کنید.

کنترل نسخه را بیاموزید

کنترل نسخه یا version control یکی از مهمترین مواردی است که توسعه دهندگان فرانت اند وب سایت باید آن را بدانند. چرا که یکی از خطرات کدنویسی این است که در اثر بروز یک مشکل یا تغییر کوچک همه چیز می‌تواند بهم بریزد و با مشکل مواجه شود.

حتی پس از اینکه سعی کردید مشکل را برطرف کنید، هرگز همه چیز کاملا یکسان و مثل قبل نخواهد شد. به همین دلیل یک برنامه نویس فرانت اند خوب کنترل نسخه را یاد می‌گیرد. مجموعه قابل توجهی از سیستم های کنترل نسخه برای انتخاب وجود دارد که یکی از محبوب ترین آن ها Git است.



کنترل نسخه را بیاموزید

مهارت های خود را افزایش دهید

برخی از آموزش ها، ابزارها و پروژه هایی که منابع آن ها باز و قابل دسترس است را بررسی کنید. منابعی مانند freeCodeCamp ، Codecademy ، Bootstrap ، Vue.js ، CSS Layout و Front-end Checklist وجود دارد که به شما کمک می‌کند مهارت های توسعه وب سایت را بدون نیاز به پرداخت هزینه افزایش دهید. این ابزارها به راحتی از طریق اینترنت در دسترس هستند و می‌توانند باعث پیشرفت و تقویت شما در برنامه نویسی فرانت اند شوند.

نکته ای که در برنامه نویسی و توسعه وب سایت وجود دارد این است که هیچ گاه از یادگیری مهارت ها و زبان های برنامه نویسی جدید دست برندارید. زیرا این حرفه هیچ انتهایی ندارد و مدام در حال پیشرفت است. پس کسی می‌تواند موفق باشد که دانش خود را مدام به روز رسانی کند.

مهارت های خود را افزایش دهید

کلاس یا دوره بگذارنید

حتما سعی کنید یک دوره آموزشی برنامه نویسی فرانت اند را بگذرانید. یادگیری از افراد با تجربه می‌تواند به شما در پیشرفت کارتان بسیار کمک کند. همچنین شما می‌توانید در کلاس های آنلاین یا حضوری شرکت کنید. در حال حاضر دوره های بسیار زیاد و مفیدی در رابطه با آموزش ابتدایی تا حرفه ای برنامه نویسی وب سایت برگزار می‌شود.

دوره کارآموزی بگذرانید

گاهی اوقات، بهترین راه برای یادگیری مهارت های جدید این است که زیر نظر افراد با تجربه و مهارت بیشتر کار کنید و این همان کاری است که یک توسعه دهنده فرانت اند جوان یا کارآموز انجام میدهد. درست است که دستمزد شما کمتر است اما در این مدت شما می‌توانید نه تنها مهارت های خود بلکه روزمه کاریتان را ارتقا دهید. علاوه بر این، شما از افراد با تجربه یاد خواهید گرفت و این همیشه مفید است.

محل کار توسعه دهندگان فرانت اند چگونه است؟

باید گفت که افزایش تقاضا در خصوص طراحی وب سایت، حقوق خوب، امنیت شغلی و عدم نیاز به مکان ثابت تنها برخی از مزایای حرفه برنامه نویسان فرانت اند است. یک توسعه دهنده فرانت اند از نظر مکان و زمان کاری انعطاف پذیر دارد.

اغلب کارفرمایانی که به دنبال حل مشکلات وب سایت خود هستند نه تنها دنبال افرادی می‌گردند که توانایی برنامه نویسی و کد نویسی دارند، بلکه افرادی را می‌خواهند که خلاق بوده و توانایی زیادی برای حل چالش ها با طراحی تجسمی و بصری داشته باشند.

محل کار توسعه دهندگان فرانت اند چگونه است؟

توسعه دهندگان فرانت اند شخصیت های متمایزی دارند. آن ها تمایل به تحقیق داشته و افرادی کنجکاو، درون نگر و روشنفکر هستند. آنها همه چیز را به صورت منطقی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند و در عین حال بسیار هنرمند و خلاق نیز هستند.

آینده توسعه دهندگان فرانت اند چگونه است؟

به طور کلی باید گفت که آینده هر کسی که می‌خواهد به یک برنامه نویس Front End تبدیل شود، روشن به نظر می‌رسد. آخرین مطالعات نشان داد که در سال 2020 تنها ایالات متحده آمریکا با حدود 1 میلیون کمبود توسعه دهنده وب مواجه بود و همین آمار در سایر نقاط جهان نیز تا حد زیادی صادق است و پیش بینی می‌شود که اشتغال در برنامه نویسی و توسعه وب تا سال 2026 افزایش 15 درصدی داشته باشد.

آینده توسعه دهندگان فرانت اند چگونه است؟

اگر چه این اعداد کمی باورنکردنی به نظر میرسند اما با توجه به آنچه که در حال حاضر در سراسر جهان وجود دارد و استفاده بسیار زیاد مردم از اینترنت و ارائه خدمات بسیاری از مشاغل به صورت آنلاین، نیاز بیشتر به وب سایت ها کاملا حس میشود که این به معنای افزایش نیاز به مشاغلی مانند توسعه و برنامه نویسی وب سایت است.

توسعه وب سایت زمینه ای است که پتانسیل آن با محبوبیت اینترنت گره خورده است و مورد دوم بدون نشانه ای از رها کردن در حال افزایش است. پس جای تعجب نیست که شاهد افزایش مشاغلی مانند برنامه نویسی وب سایت در چند سال آینده باشیم.

بنابراین اگر شما هم به دنبال این هستید که به یک برنامه نویس فرانت اند حرفه ای تبدیل شوید، می‌توانید از همین الان به یادگیری مهارت لازم که پیشتر ذکر شد در این زمینه بپردازید. اما این را بدانید که این شغل مانند یک مسیر بی انتها و بی پایان است که شما هر چه جلوتر بروید می‌توانید به مهارت ها و توانایی های خود اضافه کنید و روز به روز به موفقیت های بیشتری در حرفه خود دست یابید.

منابع: