بسیاری از دانشجویان جدا از دغدغه مالی تمایل دارند به عنوان یک جوان که وارد محیطی آموزشی بزرگتری شده اند، به صورت مستقل در کنار درس و تحصیلات خود درآمد نیز داشته باشند. حال سوال اینجاست که دانشجویان با توجه به شرایط تحصیلی خود چگونه می توانند کار کنند؟ چه کارهایی مناسب آن ها است؟

امروزه با توجه به استفاده روزافزون از اینترنت و افزایش چشمگیر در کسب و کارهای اینترنتی، می توان گفت که یکی از بهترین گزینه ها برای دانشجویان کسب درآمد از این طریق است. البته در ادامه به صورت مفصل به اینکه چرا کسب و کار اینترنتی برای دانشجویان بهترین گزینه است، خواهیم پرداخت.

ما در این مقاله قصد داریم تا انواع کسب و کارهای اینترنتی را که دانشجویان می توانند در طول مدت تحصیل خود در دانشگاه نیز انجام دهند معرفی کنیم. پس اگر شما هم دانشجویی هستید که به دنبال کسب درآمد آنلاین هستید، حتما تا انتها با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانید

تفاوت کسب درآمد دانشجویان با دیگران

در ابتدا بیایید بررسی کنیم که آیا کسب درآمد یا به عبارتی داشتن شغل برای دانشجویان تفاوتی با افراد دیگر جامعه دارد؟ آیا دانشجویان می توانند هرگونه شغلی داشته باشند؟ کار تمام وقت برای آن ها مناسب تر است یا کار نیمه وقت؟ کمی صبر کنید. به تمام این سوال ها پاسخ خواهیم داد.

تفاوت کسب درآمد دانشجویان با دیگران

معمولا اولین چیزی که در رابطه با کار دانشجویی به ذهن همه ما می رسد، کار پاره وقت است. زیرا دانشجویان بخش زیادی یا حداقل نصف روزهای هفته خود را در دانشگاه و در کلاس های درس خود سپری می کنند. پس قطعا نمی‌توانند کاری تمام وقت داشته باشند. زیرا لازمه انجام کار تمام وقت داشتن حداقل 5 روز خالی در هفته است که طبعا چنین چیزی برای یک دانشجو انجام شدنی نیست و اینکه اغلب آن ها مستلزم این است که فرد هر روز در محل کار حضور پیدا کند.

اما کار دانشجویی تا حدودی با کار نیمه وقت یا پاره وقت متفاوت است. از این جهت که برخی یا اکثر کارهای نیمه وقت نیز دارای زمانی مشخص در روز برای انجام کار هستند یا اینکه فرد باید مانند کار تمام وقت در محل کار حضور یابد اما با مدت زمان کمتر، پس نمی توان گفت که یک دانشجو می تواند هر نوع کار پاره وقتی را انجام دهد و این ها تفاوت کار دانشجویان با سایر افراد است.

چرا کسب درآمد از طریق اینترنت

حال بیایید بررسی کنیم که چرا کسب درآمد از طریق اینترنت می تواند بهترین گزینه برای دانشجویان باشد؟ یا به عبارتی مزایای کسب و کار اینترنتی برای دانشجویان چیست؟ همانطور که پیشتر توضیح داده شد امروزه استفاده از اینترنت و خدمات آن به طور قابل ملاحظه ای در سراسر دنیا افزایش پیدا کرده است. به همین جهت فرصت های شغلی بسیار زیادی نیز از این طریق ایجاد شده که افراد مختلف با توانایی های گوناگون می توانند به کسب درآمد بپردازند.

چرا کسب درآمد از طریق اینترنت

پس اولین مزیت کسب درآمد از طریق اینترنت برای دانشجویان این است که فرصت های شغلی زیادی پیش روی آن ها وجود دارد که می توانند از بین آن ها انتخاب کنند. مورد دوم مربوط به محدودیت هایی است که در بخش بالا توضیح دادیم و گفتیم که یک دانشجو به دلیل گذراندن ساعاتی از روزهای هفته در دانشگاه نمی تواند کاری تمام وقت یا پاره وقت داشته باشد که نیاز به زمان مشخص و حضور فیزیکی در محل کار دارد.

بنابراین، کسب و کار اینترنتی برای دانشجویان می تواند بهترین گزینه باشد. زیرا نه نیاز به مکان مشخص و نه زمان خاص برای انجام کارها است و دانشجویان حتی می توانند در خود محیط دانشگاه در اوقات فراغت و ساعات بیکاری بین کلاس های خود خیلی راحت به کسب درآمد بپردازند. حال در ادامه ما راه های کسب درآمد از طریق اینترنت را به شما دانشجویان عزیز می گوییم تا باعث ایجاد ایده هایی در ذهن شما شود.

کسب درآمد از طریق فریلنسینگ یا آزادکاری

کسب درآمد از طریق فریلنسینگ یا آزادکاری

این روزها شاید نام فریلنسینگ و فریلنسر زیاد به گوشتان خورده باشد یا آن را از زبان دوستان و همکلاسان خود شنیده باشید. فریلنسینگ یا آزاد کاری به هرکاری که بتوان از طریق اینترنت و به صورت آنلاین انجام داد گفته می شود و کسی که این کار را انجام می دهد فریلنسر یا آزادکار نام دارد و به جرات می توان گفت که فریلنسرها بازار کسب و کار اینترنتی جهانی را در سال های اخیر به دست گرفته اند. آن ها مدیر و کارمند خود هستند و تمام کارهای یک پروژه از گرفتن، بستن قرارداد، انجام و تحویل آن بر عهده شخص فریلنسر است. از آن جا که مانند شغل کارمندی تایم مشخصی برای انجام این کارها وجود ندارد، این مدل کسب و کار اینترنتی به شدت مورد توجه و استقبال دانشجوها قرار گرفته است.

چرا که شما نه تنها می توانید خدمات خود را به چند مشتری به صورت همزمان ارائه دهید، بلکه برای آن ها تنها تاریخ تحویل کار مهم است پس شما تعیین می کنید که پروژه را در چه ساعاتی از شبانه روز انجام دهید و با توجه به اینکه دانشجویان نیز برنامه متغیری در طول هفته دارند، فریلنسینگ یکی از بهترین روش های کسب و کار اینترنتی برای دانشجویان محسوب می شود.از جمله کارهای فریلنسینگ که در ادامه به طور مفصل به آنها خواهیم پرداخت می توان طراحی سایت، بهینه سازی موتور جستجوگر گوگل، تولید محتوا و… نام برد.

بیشتر بخوانید: بهترین زیان برنامه نویسی فریلنسری

کسب درآمد از طریق مهارت های خود یا آموزش آنلاین

برگزاری دوره های آموزشی آنلاین یکی از ساده ترین و بهترین گزینه های کسب و کار اینترنتی برای دانشجویان است. زیرا برای انجام این کار شما نیاز به سرمایه گذاری مالی زیادی ندارید و در عین حالی کافی است تا از تخصص خود استفاده کنید.

آموزش موضوعی است که همیشه مورد نیاز بوده و هیچ گاه از بین نمی رود چون علم مدام در حال پیشرفت است. پس این را بدانید که همیشه افرادی هستند که به یادگیری مهارت و تخصص شما نیاز دارند. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که یک ویدئو آموزشی در رابطه با موضوعی که در آن تخصص دارید، آماده کنید و در وب سایت یا صفحه شخصی خود به اشتراک بگذارید.

کسب درآمد از طریق مهارت های خود یا آموزش آنلاین

امروزه سایت های زیادی وجود دارند که به ازای هر بار دیده شدن ویدئو شما در آن سایت مبلغی را به شما پرداخت می کنند. یکی از معروف ترین آن ها یوتیوب است. از آنجایی که این سایت در کشور ما فیلتر بوده و نمی توان از آن استفاده کرد، شما می توانید از سایر سایت های داخلی مانند آپارات برای دیده شدن ویدئو آموزشی خود استفاده کنید.

در ادامه اگر موفق به طراحی یک مجموعه آموزش ویدیویی پرمخاطب و ارزشمند شوید، کم کم افراد بیشتری در دوره های شما ثبت نام می کنند و به این ترتیب درآمد شما از طریق اینترنت افزایش پیدا می کند. برای شروع ایجاد اولین دوره آنلاین خود، موضوعی را انتخاب کنید که می دانید به اندازه کافی برای آموزش آن از مبتدی تا پیشرفته آماده هستید. آموزش میتواند شامل هر چیزی باشد از موضوعات تئوری علمی گرفته تا موضوعات عملی و حتی موضوعات غیر علمی مانند هنر.

تنها کافی است که در ابتدا چند روز یا چند هفته برای آماده سازی ویدئو آموزشی خود زمان بگذارید. پس از آن تا مدت ها از مزایا و درآمد دوره آنلاین خود بهره مند خواهید شد. شما دانش کار خود را از قبل دارید و تنها کافی است که آن را به اشتراک بگذارید. این کار نه تنها برای شما درآمد زایی دارد بلکه حس لذت آموزش به دیگران را نیز تجربه خواهید کرد.

راه اندازی وب سایت

طراحی سایت یکی دیگر از کسب و کارهای اینترنتی برای دانشجویان است. به ویژه اگر شما دانشجوی رشته کامپیوتر یا رشته های مرتبط با آن هستید به راحتی می توانید از این طریق کسب درآمد کنید. تنها کافی است که زبان برنامه نویسی و کد نویسی را بلد باشید.

طراحی وب سایت از جمله مشاغلی است که نه تنها در دوران دانشجویی بلکه اگر آن را به صورت جدی و حرفه ای دنبال کنید، می توانید پس از اتمام درستان به عنوان یک کار تخصصی و اصلی به آن نگاه کنید و طراحی سایت تخصصی انجام دهید. شما حتی در ابتدا می توانید سایتی را متناسب با تخصص خود راه اندازی کرده و مطالب آموزشی نیز در آن قرار دهید. به این ترتیب شما با یک تیر دو نشان زده اید. به عبارتی هم از طراحی وب سایت و هم ویدئوهای آموزشی خود می توانید درآمد داشته باشید.

راه اندازی وب سایت

بنابراین، اگر به طراحی وب سایت علاقه دارید، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از دوران دانشجویی به فکر انجام کار در این زمینه باشید چرا که هم می توانید از این راه درآمد زایی کنید هم اینکه فرصت بسیار خوبی برای افزایش تجربه و بهتر شدن رزومه کاری خود دارید.

البته اینکه گفتیم دانشجویان رشته هایی مانند کامپیوتر و رشته های مشابه می توانند این کار را انجام دهند به این معنا نیست که سایر دانشجوها از رشته های دیگر قادر به طراحی وب سایت نیستند. اگر شما در رشته ای غیر مرتبط تحصیل می کنید اما علاقه مند به این کار هستید می توانید اصول این کار و زبان برنامه نویسی را یاد گرفته و سپس از این روش درآمد داشته باشید. حتی این خبر خوش را هم می توانیم به شما بدهیم که الزاما برای راه اندازی یک سایت نیاز نیست تا به زبان برنامه نویسی و کد نویسی تسلط داشته باشید. شما می توانید از سایر روش ها مانند استفاده از سیستم های مدیریت محتوایی مانند ورد پرس یا جوملا نیز یک وب سایت خوب طراحی کنید. اصلی ترین نیاز برای انجام این کار علاقه است.

راه اندازی وب سایت و کسب درآمد از طریق تبلیغات

این روش تا حد زیادی وابسته به روش قبلی یعنی طراحی و راه اندازی وب سایت است. یعنی شما زمانی به عنوان یک دانشجو می توانید از طریق تبلیغات اینترنتی درآمد داشته باشید که یه وب سایت راه اندازی کنید تا بتوانید تبلیغات گوگل را در آن قرار دهید. به طور کلی کسب درآمد از طریق تبلیغات اینترنتی یک روش قدیمی و در عین حال همیشگی کسب و کار اینترنتی بوده است و امروزه وب سایت ها درآمد بسیار خوبی از تبلیغات کسب می کنند.

پس کافیه تا شما یه وب سایت خیلی خوب با محتواهای جذاب و جالب راه اندازی کنید تا بعد از مدتی بتوانید تبلیغات گوناگونی را در سایت خود بگذارید و به راحتی از این طریق درآمد داشته باشید. بنابراین، تبلیغات در وب سایت می تواند یکی دیگر از کسب و کارهای اینترنتی برای دانشجویان باشد.

راه اندازی وب سایت و کسب درآمد از طریق تبلیغات

بهینه سازی سایت (سئو)

یک نکته بسیار مهمی که امروزه در خصوص وب سایت ها و موتورهای جستجوگر وجود دارد که با کسب و کار اینترنتی برای دانشجویان نیز مرتبط است، بودن در صدر لیست جستجوهای گوگل بوده که آن را به رقابتی بسیار شدید بین کسب و کارهای اینترنتی تبدیل کرده است. به همین جهت دانشجویان می توانند از این موضوع برای کسب درآمد اینترنتی خود استفاده کنند و به یادگیری اصول سئو بپردازند. سئو به معنای رعایت قوانین موتورهای جستجوگر است و کسانی که این اصول را در وب سایت خود رعایت می کنند، سایت آن ها در صفحه اول گوگل نمایش داده می شود.

در واقع امروزه سئو به یکی از مهمترین مهارت های دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. حال شما به عنوان یک دانشجو می توانید این اصول را بیاموزید و سپس به عنوان یک سئو کار درآمد کسب کنید. جالب است بدانید که سئو نیز انواع گوناگونی دارد و شما می توانید متناسب با توانایی و علاقه خود یکی از آن ها را به صورت حرفه‌ای دنبال کنید.

بهینه سازی سایت

سئو نوشتاری یکی از انواع سئو است که در آن فرد متخصص اصول سئو را می داند و براساس آن تولید محتوا انجام می دهد. پس اگر به نویسندگی هم علاقه دارید می توانید این روش را انتخاب کنید. تحلیل و آنالیز سایت یکی دیگر از انواع سئو است که در آن شما به عنوان یک سئو کار به تحلیل لینک ها، سئو فنی سایت، بررسی سایت رقبا و… می پردازید.

نکته ای که در خصوص سئو اهمیت دارد این است که شما به عنوان یک سئو کار باید خلاق باشید و مدام دانش خود را به روزرسانی کنید. چرا که ممکن است یک راه حل برای یک سایت پاسخگو باشد اما در سایتی دیگر کارایی نداشته باشد. پس اگر علاقه مند به یادگیری مداوم دارید این روش کسب درآمد اینترنتی برای شما بسیار مناسب خواهد بود.

تولید محتوا

تولید محتوا یکی از بهترین روش های کسب و کار اینترنتی برای دانشجویان است. زیرا به هیچ نوع سرمایه اولیه نیاز ندارد و زود بازده است. چرا که به محض انجام پروژه و تحویل کار می توانید دستمزد خود را دریافت کنید و مانند آموزش آنلاین یا طراحی سایت نیازی نیست تا مخاطبان شما به تعداد قابل قبولی برسند.

تولید محتوا

در این روش کسب درآمد کافی است که تنها ذوق و علاقه نویسندگی داشته باشید. همچنین علاقه‌مند به نوشتن در حوزه ها و موضوعات مختلف باشید. یکی از مزایای این شغل این است که به شدت اطلاعات عمومی شما را افزایش می دهد.

همچنین میزان درآمد شما در این کار بستگی به مدت زمانی دارد که به آن اختصاص می دهید هرچه مقالات بیشتری بنویسید قطعا درآمد بیشتری نیز خواهید داشت. معمولا هم کارفرمایان با شما کلمه ای حساب می‌کنند. به عنوان مثال، اگر روی کلمه ای 50 تومن به توافق برسید و شما مقاله ای 2000 کلمه ای بنویسید. مبلغ 100000 تومان دریافت خواهید کرد. بنابراین، می توان گفت که این یکی از روش های آسان کسب و کار اینترنتی برای دانشجویان است که می‌توانند حتی در اوقات فراغت خود نیز از آن کسب درآمد داشته باشند.

همکاری در فروش

همکاری در فروش

همانطور که از نام آن مشخص است در این روش شما در فروش محصولات یا خدمات دیگر کسب و کارها با آن‌ها همکاری می کنید. به این ترتیب که محصول یا خدمات آن ها را تبلیغ کرده و به ازای هر خرید مبلغی را به عنوان پورسانت دریافت می کنید.

پس در این روش کسب و کار اینترنتی لازم است تا شما یک صفحه اجتماعی داشته باشید که این صفحه می‌تواند وب سایت شخصی شما یا صفحه اینستاگرام یا تلگرام شما باشد. در این روش شما معمولا یک سری لینک مربوط به خرید محصولات را دریافت می کنید و آن را در صفحه خود به اشتراک می گذارید. حال وقتی که مخاطبان و کاربران از طریق سایت و صفحه شخصی شما وارد لینک مورد نظر شوند و خرید خود را انجام دهند شما هم سهمی از فروش آن محصول خواهید داشت.

این روش کسب درآمد هیچ نوع محدودیتی ندارد و می تواند یکی از پردرآمدترین روش های کسب و کار اینترنتی برای دانشجویان باشد. همچنین شما با پیشرفت در این حوزه پس از مدتی می توانید یک طراحی سایت فروشگاهی برای خود داشته باشید و به صورت جدی این حرفه را دنبال کنید.

بلاگر یا اینفلوئنسر

بلاگر و اینفلوئنسر بودن تا حد زیادی شبیه به یکدیگر است و هر دو از روش های کسب و کار اینترنتی برای دانشجویان محسوب می شود. هر دوی آن ها از جذاب ترین و پردرآمدترین کسب و کارهای اینترنتی هستند. البته تا قبل از اینستاگرام مفهومی به نام اینفلوئنسر خیلی معنا نداشت. به طور کلی بلاگرها و اینفلوئنسرها افرادی هستند که در زمینه ای خاص تولید محتوا می کنند که این تولید محتوا می تواند نوشتاری یا ویدئویی باشد.

بلاگر یا اینفلوئنسر

در واقع اینفلوئنسرها و بلاگرها به عنوان افرادی تاثیر گذار که مخاطبان و دنبال کنندگان زیادی دارند و در حوزه ای خاص فعالیت اجتماعی می کنند، شناخته می شوند. البته همیشه هم اینگونه نیست که در خصوص موضوعی خاص یا تخصصی صحبت شود.

گاهی یک بلاگر زندگی روزانه خود را با دیگران به اشتراک می گذارد. اما این کار چگونه می تواند یک روش کسب و کار اینترنتی برای دانشجویان باشد تا از این راه درآمد داشته باشند؟ باید گفت خود این کار مستقیما درآمد زا نیست. بلکه شما با سایر فعالیت های اینترنتی مانند تبلیغات و همکاری در فروش درآمد خواهید داشت. برای انجام این کار شما تنها به یک تلفن همراه، اینترنت و البته علاقه زیاد به بلاگر یا اینفلوئنسر بودن نیاز دارید.

مدیریت شبکه اجتماعی

یکی دیگر از راه های کسب و کار اینترنتی برای دانشجویان که امروزه بسیار پرطرفدار هم شده مدیریت شبکه های اجتماعی است. این کار تقریبا با ظهور و گسترش شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام آغاز شد و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود.

مدیریت شبکه اجتماعی

از آن جایی که زندگی جوانان امروزی هم به اینترنت و شبکه های اجتماعی گره خورده است، بسیاری از آن ها علاقه زیادی به مدیریت شبکه های اجتماعی دارند. هنگامی که شما مدیریت یک صفحه اجتماعی را بر عهده می گیرید کارهایی مانند جواب دادن به کامنت ها، پاسخ دادن به دایرکت ها، تولید محتوا و پاسخ به واکنش استوری ها بر عهده شما خواهد بود.

ترجمه و زیرنویس

اگر زبان انگلیسی شما خوب است یا به سایر زبان ها تسلط دارید، به راحتی می توانید از این مهارت خود استفاده کنید و از طریق اینترنت درآمد داشته باشید. امروزه اکثر افراد ترجیح می دهند فیلم و سریال های خارجی را به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی نگاه کنند.

ترجمه و زیرنویس

به همین جهت کارفرمایان زیادی در حال حاضر به دنبال افراد علاقه مند هستند تا زیرنویس فارسی فیلم ها و سریال های سایت آن ها را تهیه و تنظیم کنند. این کار نیز به زمان مشخصی نیاز ندارد و دانشجویان علاقه مند می توانند در اوقات فراغت خود آن را انجام دهند. علاوه بر ارائه زیرنویس شما می‌توانید مقالات انگلیسی زبان در حوزه های مختلف را نیز ترجمه کرده و از این راه درآمد کسب کنید. به طور کلی توانایی ترجمه چیزی است که نه تنها در دوران دانشجویی بلکه پس از آن نیز می تواند برای شما مفید و درآمد زا باشد.

کلام آخر

به این ترتیب با انواع روش های کسب و کار اینترنتی برای دانشجویان آشنا شدیم و دریافتیم که شما به عنوان یک دانشجو به راحتی می توانید از مهارت ها و اوقات فراغت خود استفاده کرده و به درآمدی بسیار خوب در ماه دست پیدا کنید. تنها کافی است که راه انجام آن را بدانید و نکته مهم تر در خصوص این نوع کسب و کارها این است که شما می توانید پس از اتمام دوران تحصیل و دانشجویی خود نیز به صورت حرفه ای تر و جامع تر آن ها را دنبال کنید.

منبع: dreamhomebasedwork.com