رسانه های اجتماعی به سرعت به بخشی جدا نشدنی از استراتژی های توسعه تجارت تبدیل شده اند و وقتی صحبت از ایجاد ارتباط معنی دار با مصرف کنندگان می‌شود، نمی‌توان از تأثیر “اجتماعی” چشم پوشی کرد. بازاریابی شبکه های اجتماعی یا سوشیال مدیا مارکتینگ هم استفاده از بستر رسانه های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان جهت معرفی برند، افزایش فروش و افزایش بازدید از وب سایت است. بازاریابی در شبکه های اجتماعی در واقع ارتباط با مخاطبان یا مشتریان و کمک به آنها برای درک بهتر یک برند تجاری است.

این کار شامل انتشار محتوای عالی در صفحه شبکه های اجتماعی، گوش دادن به مخاطبان و درگیر کردن آنها، تجزیه و تحلیل نتایج و تبلیغات رسانه های اجتماعی می‌شود. عمده ترین رسانه های اجتماعی که در حال حاضر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، پینترست و اسنپ چت است که طیف وسیعی از ابزارهای مدیریت در این شبکه های اجتماعی وجود دارد تا به کسب و کارها کمک کند که از آن ها در راستای موفقیت در تجارت خود استفاده کنند.

در واقع سوشیال مدیا مارکتینگ روشی قدرتمند برای کسب و کارها در هر اندازه ای است تا بتوانند مشتریان خود را افزایش دهند. امروزه بسیاری از مردم از طریق رسانه های اجتماعی با برندهای مختلف تجاری در تعامل هستند و اگر شما به عنوان یک دارنده کسب و کار از طریق شبکه های اجتماعی با مخاطبان خود صحبت نمی‌کنید، باید گفت که یکی از مهمترین روش های بازاریابی را از دست داده اید. چرا که بازاریابی عالی در شبکه های اجتماعی می‌تواند موفقیت چشمگیری در کسب و کار شما ایجاد کند.

حال به عنوان یک بازاریاب یا صاحب مشاغل، چگونه می‌توانید از این شبکه ها به گونه ای استفاده کنید که نتایج خوبی برای تجارت شما ایجاد کند؟ دو شکل اصلی بازاریابی در شبکه های اجتماعی شامل مدیریت رسانه های اجتماعی و تبلیغات رسانه های اجتماعی است. هم‌پوشانی هایی بین این دو روش وجود دارد اما هر یک بر اهداف مختلفی تمرکز دارند و به عنوان صاحب یک کسب و کار، مهم است که تفاوت بین هر یک از آنها را درک کنید. بنابراین بیایید نگاهی دقیق به هر یک بیندازیم:

لیست مواردی که در ادامه خواهیم خواند:

مدیریت رسانه های اجتماعی

مدیریت رسانه های اجتماعی


مدیریت شبکه های اجتماعی فرآیند ایجاد، انتشار، تبلیغ و مدیریت محتوا در کانال رسانه های اجتماعی است. این یکی از مولفه های اساسی بازاریابی در شبکه های اجتماعی محسوب می‌شود و شامل راه اندازی یک حساب کاربری در شبکه های اجتماعی و ارسال محتوای مربوط به صفحات شما است. هدف این عملکرد دستیابی به مخاطب مورد نظر و ایجاد اعتماد از طریق ارسال محتوای جذاب است.


تبلیغات در شبکه های اجتماعی

تبلیغات در شبکه های اجتماعی
مولفه مهم دیگر سوشیال مدیا مارکتینگ تبلیغات در شبکه های اجتماعی است. این تبلیغات به منظور هدایت بازدید کننده به صفحه ای دیگر مانند وب سایت شما انجام می‌شود. آن ها غالباً به عنوان پست های تبلیغاتی در هر بستری از شبکه های اجتماعی که مورد جستجو قرار می‌گیرد، نشان داده می‌شود. صرف نظر از پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنید، تبلیغات در شبکه های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد که تقریباً به همه افراد دسترسی پیدا کرده و سریع در معرض دید دیگران قرار بگیرید.


مزایای سوشیال مدیا مارکتینگ

تا به اینجا با مفهوم بازاریابی در شبکه های اجتماعی و اهمیت آن برای کسب و کارها آشنا شدیم. حال بیایید نگاهی دقیق تر به مزایای آن داشته باشیم. بنابراین اگر هنوز مطمئن نیستید که سوشیال مدیا مارکتینگ تا چه حد برای تجارت شما و موفقیت آن مهم است، ادامه مقاله را با دقت مطالعه کنید.

 

1- مشتریان شما در شبکه های اجتماعی هستند
اگرچه این مورد واضح به نظر می‌رسد، اما نباید تأثیر این مسئله را دست کم بگیرید. گسترش رسانه های اجتماعی به اندازه ای بوده است که بیش از 2 میلیارد نفر به طور منظم در آن فعال هستند و بیشتر این افراد 3- 4 ساعت در روز را صرف گشتن در این شبکه ها و دنبال کردن پست ها و تبلیغات مورد علاقه خود می‌کنند.

مشتریان شما در شبکه های اجتماعی
بیایید یک حساب ریاضی سریع انجام دهیم. اگر تصور کنیم که بیشتر افراد 8 ساعت در روز می‌خوابند و 16 ساعت بیدار هستند و با توجه به زمانی که در شبکه های اجتماعی سپری می‌کنند، می‌توان گفت که هر فردی به طور میانگین 25 درصد از تایم شبانه روز خود را در رسانه های اجتماعی می‌گذراند و این برابر با بیش از یک چهارم از زندگی آنها است. پس همین حسب کتاب ساده تاثیر اجتناب ناپذیر شبکه های اجتماعی در زندگی مردم و به طبع در کسب و کار شما را نشان می‌دهد.

2- بازاریابی شبکه های اجتماعی راهی برای گرم کردن مشتریان شما
هیچ چیز بدتر از مواجهه با مخاطب سرد یا افرادی که قبلاً با نام تجاری شما تعامل نداشته اند نیست. دیجیتال مارکتینگ درهای تجارت شما را به روی ابزارها و تاکتیک هایی باز می‌کند که گرم کردن مخاطبان جدید برای کسب و کار شما را آسان می‌سازد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی
اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد از محتوا برای ارتباط با مخاطبان بالقوه و گرم کردن آنها استفاده کنید. گرچه جلب توجه مردم دشوار است، اما شما می‌توانید به راحتی با محتوای جذاب آن ها را جذب خود کنید. به عنوان مثال، ایجاد یک ویدئو تبلیغاتی جالب در اینستاگرام می‌تواند باعث شناخت بیشتر مردم در مورد کسب و کار و برند تجاری شما شود.


3- ایجاد رابطه قوی تر و افزایش اعتماد
اگر فکر می‌کنید بازاریابی در شبکه های اجتماعی کاملاً مربوط به فروش و تبلیغ است، باید بگوییم که اشتباه می‌کنید. اولین و مهمترین هدف سوشیال مدیا مارکتینگ ایجاد ارتباط قوی و پایدار با مشتریان است. به عنوان مثال، وقتی چیزی را در اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگری به اشتراک می‌گذارید، به سوالات و نظرات مطرح شده در خصوص آن پاسخ دهید.

 ایجاد رابطه قوی تر و افزایش اعتماد
در واقع، به جای فروش محصولات یا خدمات خود، می‌توانید به سادگی از دنبال کنندگان شبکه های اجتماعی خود در مورد محصولات خود سوال کنید. با این روش در مخاطبان خود اعتماد ایجاد می‌کنید و به آنها نشان می‌دهید که چقدر به نیازها و نظرات آنها اهمیت می‌دهید. همچنین یک محتوای عالی نشان می‌دهد که کسب و کار شما قانونی است.

بنابراین، مانند طراحی سایت، هر صفحه شبکه اجتماعی نیز به عنوان فضایی برای تعامل مستقیم شما با مخاطبان و مشتریان در نظر گرفته می‌شود که به عمیق شدن رابطه آن ها با برند شما کمک می‌کند. پس نه تنها به افراد بسیار بیشتری دسترسی دارید، بلکه محیطی را ایجاد می‌کنید که منجر به ایجاد و افزایش اعتماد مشتریان می‌شود.


4- زیر نظر داشتن رقبا

زیر نظر داشتن رقبا

چیزهای زیادی برای یادگیری از حضور رقبای شما در شبکه های اجتماعی وجود دارد، به خصوص اگر تازه شروع به جستجو در رسانه های اجتماعی کرده اید و ایده های خوبی در زمینه بازاریابی ندارید. شرکت های پیشرو همیشه رقبای خود را رصد کرده تا ببینند از چه شیوه هایی برای جذب مشتری بیشتر استفاده می‌کنند. پیگیری آنچه که رقبا انجام می‌دهند باید بخش اصلی استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی شما باشد.


5- مقرون به صرفه بودن
بازاریابی در شبکه های اجتماعی احتمالاً مقرون به صرفه ترین و متنوع ترین راه تبلیغ یک تجارت است. در مقایسه با روش های سنتی بازاریابی، سوشیال مارکتینگ هم دامنه بیشتر و هم هزینه کمتری دارد. ایجاد نمایه در اکثر سایت های شبکه های اجتماعی هزینه ای ندارد. حتی اگر گاهی بخواهید از تبلیغات پولی برای تقویت کسب و کار خود استفاده کنید باز هم هزینه آن در مقایسه با سایر روش ها بسیار کمتر است و اگر به خوبی انجام شود، شانس دریافت سود شما چندین برابر هزینه ای خواهد بود که برای تبلیغات کرده اید.

مقرون به صرفه بودن
به عنوان مثال، فرض کنید شما صاحب یک کلینیک زیبایی هستید شما می‌توانید یک میلیون تومان برای تبلیغ در اینستاگرام هزینه کنید و بیش از 1000 نفر آن را ببینند و جذب کسب و کار شما شوند، در حالی که در روش سنتی با همین مبلغ قطعا مخاطب کمتری را به خود جلب خواهید کرد. این نکته را به خاطر داشته باشید که همیشه برای بهبود نتایج تبلیغات دیجیتالی خود می‌توانید کاری انجام دهید. یکی از مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی این است که به شما این امکان را می‌دهد عملکرد خود را ردیابی کرده و استراتژی خود را در صورت لزوم اصلاح کنید.
بیشتر بخوانید: بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ جهت جذب مشتری کلینیک زیبایی

البته دلیل ارزان بودن شبکه های اجتماعی تعداد زیاد افراد استفاده کننده و کمبود تبلیغات در آن است. اما این موضوع در حال تغییر است و روز به روز بر تعداد افرادی که بازاریابی خود را از طریق سوشیال مدیا انجام می‌دهند، افزوده می‌شود. به همین جهت هزینه تبلیغات طی چند سال گذشته اندکی افزایش یافته است. پس اگر صاحب تجارت و کسب و کاری هستید، هر چه زودتر فعالیت خود را در شبکه های اجتماعی آغاز کنید تا با کمترین هزینه برند خود را به دیگران معرفی کنید.


6- بازاریابی در شبکه های اجتماعی بسیار هدفمند
بازاریابی شبکه های اجتماعی فقط یک روش جدید تبلیغات نیست، بلکه یک استراتژی بسیار مفید است که می‌تواند به شما در دستیابی به آگهی و تبلیغات هدفمند کمک کند. هر پلتفرم بزرگ اجتماعی داده های زیادی را از کاربران خود ثبت می‌کند و این اطلاعات باعث می‌شود تا تبلیغات شما در راستای علاقه مندی و نیاز کاربران شما باشد.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی اطلاعاتی از قبیل آنچه را که کاربران دوست دارند یا ندارند، متاهل یا مجرد هستند، محل کار، غذای مورد علاقه و موارد بسیار دیگر را از آنها دریافت می‌کنند. این داده ها می‌تواند به شما کمک کند تا کسانی را در تبلیغات خود هدف قرار دهید که به احتمال زیاد به آنچه شما ارائه می‌دهید علاقه مند باشند.

این سطح دقت همان چیزی است که سوشیال مدیا مارکتینگ را بسیار منحصر به فرد می‌کند. این روش بازاریابی به صاحبان مشاغل و برندها اجازه می‌دهد تا با افرادی که مرتبط با محصولاتشان هستند ارتباط برقرار کنند و به این ترتیب روند خرید آن ها بسیار راحت تر شود. حتی اگر شما قصد راه اندازی کسب و کار آنلاین داشته باشید، علایق کاربران در صفحه مجازی شما می‌تواند به طراحی سایت فروشگاهی شما نیز کمک کند.
مقاله مرتبط: راهنمای کامل انتخاب بهترین کالا برای فروش اینترنتی


پنج اصل مهم در سوشیال مدیا مارکتینگ

تا اینجا با مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی آشنا شدیم و دانستیم که امروزه تا چه حد برای کسب و کارها ضروری است. حال که با مزیت های این روش بازاریابی آشنا شدید باید پنج اصل مهم در رابطه با آن را نیز بدانید.

1- استراتژی
استراتژی

قبل از اینکه وارد شوید و چیزی را در رسانه های اجتماعی منتشر کنید، بیایید یک قدم به عقب برگردیم و با دید بزرگتری به آن نگاه کنیم. اولین قدم این است که به استراتژی شبکه های اجتماعی خود فکر کنید و به این سوالات در ذهن خود پاسخ دهید اینکه اهداف شما چه هستند؟ چگونه رسانه های اجتماعی می‌توانند به شما در دستیابی به اهداف تجاری خود کمک کنند؟ می‌خواهید چه نوع محتوایی را به اشتراک بگذارید؟ چه نوع محتوایی مخاطب مورد نظر شما را به بهترین وجه جذب می‌کند؟

برخی مشاغل از رسانه های اجتماعی برای افزایش آگاهی از نام تجاری خود و برخی دیگر از آنها برای هدایت مشتریان به بازدید و فروش از وب سایت استفاده می‌کنند. رسانه های اجتماعی همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا پیرامون نام تجاری خود با مخاطبان تعامل داشته و یک جامعه ایجاد کنید و به عنوان یک پشتیبان از مشتریان خود حمایت کنید. پس داشتن استراتژی اولین اصل در بازاریابی شبکه های اجتماعی است.


2- برنامه ریزی و انتشار

برنامه ریزی و انتشار

درست است که بازاریابی در شبکه های اجتماعی یکی از راحت ترین روش های مارکتینگ است و بسیاری تصور می‌کنند که چون امروزه افراد زیادی از رسانه های اجتماعی استفاده می‌کنند، تبلیغات و بازاریابی در آن به هر نوعی راحت و نتیجه بخش است. اما باید گفت که برای این کار شما باید برنامه ریزی داشته باشید و با حضور مداوم و منظم در رسانه های اجتماعی به برند تجاری خود فرصت دهید تا توسط مشتریان بالقوه شناخته شود.

پس این را بدانید همانقدر که انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی کاری آسان است به همان میزان شما باید برای اطمینان از داشتن حداکثر میزان دسترسی در شبکه های اجتماعی، یک محتوای عالی را که مخاطبان شما دوست دارند، در زمان بندی مناسب منتشر کنید.


3- گوش دادن و جذب

گوش دادن و جذب

همزمان با توسعه کسب و کار شما نظرات و صحبت ها پیرامون نام تجاری شما نیز بیشتر می‌شود. در این مرحله شما باید بسیار دقت کنید و به این نظرات اهمیت دهید. شما می‌توانید از طریق پست هایی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید و دنبال کنندگان در رابطه با آن نظر خود را می‌گویند، فیدبک کار خود را ببینید.

حتی ممکن است افراد بدون اطلاع شما، در مورد برند شما در شبکه های اجتماعی صحبت کنند. بنابراین، حواس شما باید به این نظرات باشد. اگر که مثبت بودند از آن ها لذت ببرید و اگر منفی بودند حتما با استفاده از آن ها به دنبال راه حلی برای بهبود عملکرد خود باشید.


4- تجزیه و تحلیل

تجزیه و تحلیل

یکی از موارد بسیار مهم در خصوص بازاریابی به هر روشی تجزیه و تحلیل بازار است که شما در سوشیال مدیا مارکتینگ نیز می‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید. مثلا با بررسی تغییرات در تعداد دنبال کننده ها، فیدبک های مثبتی دریافت می‌کنید،می‌توانید با بررسی تعداد دفعات استفاده از هشتگ برند شما در شبکه های اجتماعی به راحتی بازار کسب و کار خود را تجزیه و تحلیل کنید. حتی امروزه ابزارهای تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی وجود دارد که به شما در بدست آوردن اطلاعات دقیق تر و مقایسه راحت بین سیستم عامل های رسانه های اجتماعی کمک می‌کند.


5- تبلیغات

تبلیغات

وقتی بودجه بیشتری برای رشد بازاریابی در شبکه های اجتماعی در اختیار دارید، نکته مهمی که می‌توانید در نظر بگیرید تبلیغات در شبکه های اجتماعی است. تبلیغات در شبکه های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد مخاطبان بیشتری در مقایسه با کسانی که شما را دنبال می‌کنند، داشته باشید. امروزه سیستم تبلیغات شبکه های اجتماعی بسیار قدرتمند است و همانطور که پیشتر هم گفتیم می‌توانید با استفاده از آن، تبلیغات هدفمند داشته باشید.

 

کلام آخر

بازاریابی در شبکه های اجتماعی می‌تواند سود زیادی به تجارت شما برساند. چرا که مشتریان شما در حال حاضر در شبکه های اجتماعی هستند و ایجاد نام تجاری شما در سیستم عامل هایی که آن ها استفاده می‌کنند بیش از هر زمان دیگری مهم است. تنها کافیست با توجه به اصول گفته شده و با استفاده از روش های صحیح سوشیال مدیا مارکتینگ این کار را انجام دهید. امیدواریم این مقاله توانسته باشد اطلاعات مفیدی در این خصوص در اختیار شما قرار دهد.

منابع: