فهرست:

 

امروزه وب‌سایت‌ها در داشتن یک کسب و کار موفق نقش به سزایی دارند. پس مهم است که تمام عواملی که منجر به رشد یک سایت و بهتر شدن رنکینگ آن می‌شود را بشناسیم تا بتوانیم همیشه کسب و کاری بروز داشته باشیم. دانستن تمام این عوامل کمک می‌کند که کاربران بیشتری به سمت سایت ما روانه شوند و نرخ پرش در سایت پایین آید. یکی از اصطلاحاتی که امروز قرار است به آن بپردازیم نرخ پرش یا Bounce rate است. اگر شما دارنده یک وب‌سایت هستید شاید به طور ضمنی با این واژه آشنایی داشته باشید اما آیا می‌دانید نرخ پرش چه تاثیری بر روی سایت دارد و آیا بر روی سئو تاثیر گذار است یا نه؟

بیشتر بخوانید:تاثیر وب سایت در کسب و کار

امروز قرار است از سیر تا پیاز نرخ پرش سایت را بررسی کنیم تا هم به تعریفی درست از آن برسیم و هم بدانیم راهکارهای کاهش بانس ریت (Bounce rate) سایت چیست.

 

تعریفی ساده از نرخ پرش در سایت

نرخ پرش درصد بازدید کنندگانی است که بدون هیچ اقدامی یک صفحه از وب‌سایت را ترک می‌کنند. (منظور از اقدام: کلیک بر روی مقالات مرتبط، پر کردن فرم ارسال ایمیل، کلیک بر روی تبلیغات، پر کردن فرم خرید و رفتن به درگاه پرداخت و…)

برای نمونه اگر کاربری از طریق جستجو، صفحه اصلی وب سایت شما را مرور کرده و بدون هیچ کلیکی از آن خارج شود؛ به افزایش نرخ پرش سایت کمک کرده است.

نرخ پرش در سایت میانگینی از این دو مورد است:

  1. کاربرانی که با وب‌سایت تعامل دارند.
  2. کاربرانی که بدون هیچ تعاملی سایت را ترک کرده اند.

خوب است بدانید که نرخ پرش هر صفحه با نرخ پرش کلی وب‌سایت متفاوت است.

نرخ پرش سایت به دو دلیل اهمیت دارد:

  1. در صورتی که نرخ پرش وب‌سایت شما کاهش پیدا کند، بدین معنا است که نرخ تعامل کاربر با وب‌سایت شما بالاتر می‌رود. علاوه براین بالا بودن نرخ تعامل به بهتر شدن سئو وبسایت‌تان کمک می‌کند.
  2. نرخ پرش به شما کمک می‌کند که سایتتان را از نظر محتوا، کپی رایتینگ، طراحی صفحه، تجربه کاربری و… بررسی کرده و در صورت وجود ایرادات دیداری و فنی آن ها را اصلاح نمایید.

 

نرخ پرش بالا یا پایین!

در صورتی که صفحه اصلی وب سایت شما دروازه ورود کاربر به باقی قسمت‌های سایت مثل: مقالات، صفحه محصولات و … است؛ باید بگوییم که نرخ پرش بالا برای سایت خوب نیست، زیرا مخاطب باید از طریق صفحه اصلی به سایر صفحات وب سایت شما مراجعه کند.

نرخ پرش باید بالا باشد یا پایین

از سوی دیگر اگر دارنده وبلاگ هستید یا محتوایی که ارائه می‌دهید تک صفحه ای است؛ بنابراین نرخ پرش بالا طبیعی است.

همچنین این امکان وجود دارد که نرخ پرش در وب‌سایت‌های فروشگاهی هم بالا باشد، زیرا ممکن است کاربر در صفحه فرود محصولی قرار گیرد و بدون آنکه به صفحه ای دیگر برود همان کالا را خریداری کرده و به طور خودکار به درگاه پرداخت هدایت شود.

درواقع به زبان ساده تر همه چیز به هدف شما بستگی دارد. اگر وب سایت‌تان تنها برای اطلاع رسانی است (دادن آدرس و شماره تلفن یک مکان، اطلاعاتی راجع به یک کتاب یا محصول و…)، نرخ پرش بالا به هیچ وجه بد محسوب نمی‌شود، زیرا کاربر توانسته به راحتی به هدف خود دست پیدا کند.

نکته طلایی و مهم:

اگر شما تله ای درست کرده اید که فقط کاربر را به سمت خودتان هدایت کنید بدون آنکه نیازش را برطرف کنید؛ مثلا تیتری قرار داده اید که کاربر با دیدنش حتما وارد مقاله شما شود اما به خواسته های کاربر اهمیت نداده باشید و تیتر با نوشته تان همخوانی نداشته و بی ربط باشد؛ باید بگویم که منتظر نرخ پرش بسیار بالا باشید که در طولانی مدت، برای وبسایتتان مخرب است.

 

آیا نرخ پرش بر سئوی سایت تاثیر گذار است؟

تصور کنید به دنبال مقاله ای هستید تا راجع به سئو سایت بیشتر بدانید. پس از آنکه در مرورگر چیزی را که می‌خواهید جستجو می‌کنید به شما لینک های مرتبطی نشان داده خواهد شد. وارد آدرس اول شده و با کمی بررسی متوجه می‌شوید این سایتی نیست که به دنبال آن هستید، صفحه پر از تبلیغات است، بعد از آنکه کلی پایین می‌آیید یک تعریف دو خطی از آن چیزی که به دنبالش بودید پیدا می‌کنید. از صفحه خارج شده و وارد لینک بعدی می‌شوید. در آنجا تمام اطلاعاتی را که نیاز دارید پیدا کرده و در پایان از آن صفحه خارج می‌شوید. در نهایت وب‌سایتی موفق خواهد شد که توانسته رضایت کاربر را جلب کند تا او مدت زمان بیشتری را در سایت بماند.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟

تاثیر نرخ پرش بر سئو

بنابراین بدیهی است که تنها نرخ پرش برای موتورهای جستجوی گوگل به عنوان معیاری برای رتبه بندی محسوب نمی‌شود.

نرخ پرش داده ای است که در گوگل آنالیتیکس قابل مشاهده و بررسی است. صحبت های زیادی در این‌باره شده که گوگل از داده های Google Analytics (گوگل آنالیتیکس) در الگوریتم جستجوی خود استفاده نمی‌کند. به دو دلیل:

  •  اگر گوگل آنالیتیکس به درستی پیاده سازی نشده باشد داده ها قابل اعتماد نیستند.
  • می‌توان با یک دستکاری به راحتی نرخ پرش را تغییر داد ( روشهایی مانند کلاه سیاه و …)

نرخ پرش می‌تواند معیار خوبی برای بررسی رفتار کاربران و میزان تعامل آنها با وب‌سایت شما باشد.

بد نیست بدانید نرخ پرش بالا نشان از سه چیز دارد:

  1. کیفیت محتوای صفحه پایین است و نمی‌تواند کاربر را به تعامل دعوت کند.
  2. مخاطب یا کاربر با هدف شما مطابقت ندارد.
  3. مخاطب نتوانسته اطلاعاتی را که به دنبال آن بوده به دست آورد.

فراموش نکنید که کلید حضور قوی در بازار آنلاین و سئوی مناسب در درجه اول محتوای با کیفیت است.

 

تفاوت نرخ پرش و نرخ خروج

بگذارید این مسئله را هم با یک مثال روشن کنیم.

اگر کاربری وارد صفحه اصلی وب‌سایت فروشگاهی شما شود به قسمت دسته بندی محصولات، همچنین صفحه محصول خاص برود سپس از سایت خارج شود؛ یک خروج به صفحه محصول نسبت داده می شود و بر روی آن تاثیر میگذارد. به این میگویند نرخ خروج.

نرخ خروج در سایت

 

اما اگر کاربری وارد صفحه اصلی سایت فروشگاهی‌تان شود کمی صفحه را بالا و پایین کند اما روی هیچ قسمتی کلیک نکند و از سایت خارج شود؛ یک پرش به صفحه اصلی نسبت داده می شود. به این وضعیت نرخ پرش می گویند.

نرخ پرش به روایت تصویر

 

چگونه نرخ پرش در وب‌سایت را کاهش دهیم؟

پیش از آنکه برای کاهش نرخ پرش در سایت کاری را انجام بدهید نیاز است وب‌سایت‌تان را بررسی کنید تا متوجه شوید در کدام قسمت ها نیاز است که تغییراتی اعمال شود.

کاهش نرخ پرش

 

  • تجزیه و تحلیل   

یکی از راه های کاهش نرخ پرش اصلاح نحوه اندازه گیری متریک است. نرم افزارهای تجزیه و تحلیل مانند گوگل آنالیتیکس، حتی اگر کاربر مدت زمان زیادی را در پیج بگذراند و با پیج تعامل داشته باشد؛ تا زمانی که بدون وارد شدن از صفحه ای به صفحه دیگر از سایت خارج شود؛ به عنوان یک پرش حساب می‌کند. یکی از راه حل های این موضوع ایجاد یک تعریف خاص تر برای نرخ پرش وب‌سایت در گوگل آنالیتیکس است.

  • استراتژی محتوایی

بهترین راه حل برای آنکه سطح تعامل کاربران سایت خود را افزایش دهید این است که با استفاده از تجزیه و تحلیل به این درک برسید که کدام محتوا برای بازدید کنندگان جذاب تر بوده و به برجسته کردن همان محتوا بپردازید. مثلا پربازدید ترین محتوا را در بالای صفحه یا در باکس هایی در کناره های صفحه قرار دهید.

روش دیگری که بهتر است به کار گیرید این است که محتوای وب‌سایت‌تان را همیشه بروز نگه دارید این کار موجب می‌شوند که بازدید کنندگان به طور دائم به سایت مراجعه کرده و به موقع با محتوای جدید درگیر شوند. درنتیجه نرخ تعامل بالا و نرخ پرش پایی می آید.

  • طراحی وب‌سایت با کیفیت

علاوه بر بهبود محتوا می‌توانید طراحی و قابلیت استفاده سایت را هم بهبود ببخشید که این می‌تواند شامل بهبود گرافیک سایت، تغییر فونت و فواصل آن برای خواناتر شدن متن و… باشد.

فراموش نکنید که یک سایت خوب از لحاظ طراحی، سایتی است که کاربر با کمترین کلیک به چیزی که میخواهد برسد.

یکی دیگر از عوامل مهم در کاهش نرخ پرش مدت زمان بارگذاری صفحه است. اگر صفحه اصلی وب‌سایت شما خیلی دیر بارگذاری می‌شود بدانید که نرخ پرش خیلی بالایی خواهید داشت. بنابراین طراحی سایت خود را به شرکتی بسپارید که بتوانند با ایجاد سایتی بهینه، شرایط را برای سرعت بارگذاری بالای اطلاعات را فراهم کند.

همچنین فراموش نکنید که سایت‌تان به گونه ای طراحی شود که واکنشگرا باشد. یعنی اجزای آن بر روی تمام دستگاه ها (لپ تاپ، موبایل، تبلت) نمایشی درست و خوانا داشته باشد. امروزه اغلب مردم هر آنچه را که نیاز دارند از طریق مرورگر گوشی های هوشمندشان جستجو می‌کنند؛ در نتیجه این روزها توجه به کاربران موبایلی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.

در آخر فراموش نکنید که تبلیغات و پاپ آپ های بیش از حد در صفحه تان به بالا رفتن نرخ پرش کمک می‌کند.

 

کلام آخر

نرخ پرش در سایت بیشتر با هدف بررسی های شما به روش های مختلف و استراتژی های متفاوتتان برای تعامل بیشتر با کاربر است. مقایسه شما با گذشته از نظر محتوای صفحه، سئو و رتبه بندی عمومی در SERP. اگرچه تأثیر مستقیمی بر رتبه شما ندارد، اما به شما می گوید که مردم چگونه به صفحات شما واکنش نشان می دهند، پیام شما چقدر خوب به آنها منتقل می‌شود و چه کاری می‌توانید انجام دهید تا جذابیت بیشتری برای حضور آنلاین خود ایجاد کنید.

منابع: