وقتی صحبت از بازاریابی آنلاین می شود خیلی ها یاد طراحی سایت کافی شاپ، سئو، گوگل، شبکه های اجتماعی و … می افتند. در واقع دیجیتال مارکتینگ رستوران و کافی شاپ به معنای برقراری ارتباط با مشتریان و مخاطبان از طریق ابزارهای آنلاین است. هر بار که به مشتریان خود ایمیل یا پیامک می زنید یا از طریق شبکه های اجتماعی توجه آنها را جلب می کنید در حقیقت در حال بازاریابی آنلاین هستید.

به عبارتی در دوره ای که همه چیز اینترنتی و دیجیتالی شده و حتی بچه ها هم از ابزارهایی مثل تبلت و گوشی های هوشمند استفاده می کنند، تنها استفاده کردن از روش های قدیمی برای جذب و افزایش مشتری کافی نیست. شما تصور کنید مشتریان شما بیشترین وقت خود را کجا سپری می کنند؟ در خیابان، در شبکه های اجتماعی، پشت تلویزیون و به بیانی ساده تر در تلفن های همراه خود هستند.

بنابراین، شما نیز باید سعی کنید برای جلب نظر آنها در این مکان ها به مشتریان خود دسترسی پیدا کنید. غذاهایی که به تازگی به منوی رستوران خود اضافه کرده اید، تخفیف ها، جشنواره ها و قرعه کشی های شما باید از طریق اینترنت و ابزارهای دیجیتال به اطلاع مشتریانتان برسد.

شاید فکر کنید چون فروش شما به عنوان یک کافی شاپ یا رستوران آفلاین و حضوری است و مشتریان باید به رستوران یا کافی شاپ شما بیایند به همین دلیل به بازاریابی آنلاین نیاز ندارید. اما باید بگوییم که به هیچ عنوان این گونه نیست. چرا که در دنیای امروز بهترین راه برقراری ارتباط با دیگران از طریق اینترنت است.

اما روش های درست بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ کافی شاپ و رستوران ها چگونه است؟ از چه طریقی می توان مشتری های بیشتری جذب کرد؟ چه ایده هایی می تواند بازاریابی برای رستوران و کافی شاپ ها را بهتر کند؟ در این مقاله قصد داریم تا شما را با روش ها و ایده های جالب در خصوص دیجیتال مارکتینگ کافی و شاپ و رستوران بیشتر آشنا کنیم.

آنچه در ادامه می خوانید

طراحی وب سایت روشی عالی برای جذب مشتری

وب سایت ها مهمترین رابط کاربری بین مشتریان و شما هستند. چرا که اولین برخورد مشتریان با شما به احتمال بسیار زیاد از طریق وب سایت رخ می دهد. در واقع طراحی سایت رستوران یا کافی شاپ خاص و منحصر به فرد و خلاقانه می تواند مشتریان زیادی را به سمت رستوران شما جذب کند.

بنابراین اگر هنوز وب سایتی برای رستوران یا کافی شاپ خود راه اندازی نکرده اید باید بگوییم که هر چه سریع تر دست به کار شوید تا از رقبای خود عقب نمانید و یک وب سایت تخصصی و حرفه ای داشته باشید. اگر هم وب سایت دارید اما آن گونه که باید برای شما کارایی ندارد پس زمان به روز رسانی آن فرا رسیده است.

طراحی وب سایت روشی عالی برای جذب مشتری

چرا که امروزه تنها داشتن یک وب سایت معمولی برای بازاریابی کافی شاپ و رستوران کافی نیست، بلکه باید یک وب سایت خاص و متمایز از رقبای خود داشته باشید تا از این طریق بتوانید مشتریان خود را افزایش دهید. بنابراین طراحی سایت تخصصی از اهمیت بالایی برخوردار است.
طراحی سایت تخصصی به این معنا است که هم در ایجاد سایت و هم بارگذاری مطالب باید نهایت دقت به کار برده شود. در این بین سئو سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

اما سئو چیست؟ سئو در واقع عاملی است که باعث می شود تا وب سایت رستوران و کافی شاپ شما در هنگام سرچ عبارت هایی مانند “بهترین کافه رستوران”، “رستورانی با قیمت مناسب” و خیلی موارد دیگر در صفحه اول گوگل و در نتایج ابتدایی برای کاربران نمایش داده شود. بنابراین توجه به آن بسیار ضروری است.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی را جدی بگیرید

شبکه‌های اجتماعی فرصت مناسبی برای معرفی رستوران یا کافی‌شاپ ها و یکی از راه های مناسب به منظور افزایش مشتری است. از آن جایی که امروزه تقریبا بیش از 90 درصد مردم در رسانه های اجتماعی فعالیت دارند، این ابزار می تواند به راحتی باعث دیده شدن رستوران و کافی شاپ شما شود.

در میان رسانه های اجتماعی، اینستاگرام را جدی بگیرید. حضور پر رنگ در اینستاگرام یکی دیگر از روش های بازاریابی برای رستوران و کافی شاپ ها است. اینستاگرام بهترین فضا برای تبلیغ محتوای تصویری شما محسوب می شود. همچنین بهترین مکان برای استفاده از تجربه کاربری نیز است.
شما می توانید تصاویری از فضای رستوران خود، غذاهای خوشمزه یا هر نوع فعالیت دیگری که مربوط به صنعت غذا می شود را در صفحه خود به اشتراک بگذارید و از این طریق مخاطبان و مشتریان بیشتری را جذب کنید.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی را جدی بگیرید

اما به یاد داشته باشید اگر از شبکه‌های اجتماعی به درستی استفاده نشود می‌تواند باعث آسیب رسیدن به کسب و کار شما باشد. به عنوان مثال، ارسال مطالب و عکس‌های مشابه به صورت مداوم برای بازدیدکنندگان شما خسته‌کننده خواهد بود و آن ها اینطور فکر می‌کنند که شما مطلب خاصی برای ارائه به آن ها ندارید.

به همین جهت به مرور از بازدید از صفحه شما خسته می شوند و ممکن است حتی پس از مدتی دیگر شما را دنبال نکنند. بنابراین، باید در ارائه مطالب خود هوشیار باشید. سعی کنید مطالبی مطابق با سلیقه مشتریان خود را در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید. به طور کلی از نکات مهم در طراحی سایت و شبکه ها اجتماعی استفاده درست از مطالب برای جذب مشتری است.

به جای ارسال لینک‌ها یا نقل‌قول‌های مختلف یکی پس از دیگری، سعی کنید تعامل بیشتری با مخاطبان خود داشته باشید. به عنوان مثال، از آن ها بخواهید اگر عکسی در کافه یا رستوران شما انداخته اند برای شما ارسال کنند تا آن ها را به اشتراک بگذارید. نظراتشان را درباره غذاهای مختلف برای شما بفرستند، حتی اگر خاطره ای از رستوران یا کافی شاپ شما دارند را به اشتراک بگذارند.

جذب مشتری از طریق تبلیغات جغرافیایی هدفمند

برای بسیاری از ما حداقل یک بار پیش آمده است که در گوگل یا گوگل مپ یک کافه یا رستوران در نزدیکی محل زندگی خود را جستجو کنیم. این بدان معنا است که اغلب افراد به دنبال خوردن غذا یا گذراندن وقت در کافی شاپ هایی در نزدیکی محل زندگی یا محل کار خود هستند.

جذب مشتری از طریق تبلیغات جغرافیایی هدفمند

بنابراین اگر بخشی از تلاش‌های دیجیتال مارکتینگ کافی شاپ و رستوران خود را به سرمایه‌گذاری در تبلیغات هدفمند جغرافیای اختصاص دهید می‌توانید نتیجه بسیار خوبی بگیرید. این نوع تبلیغات به شما در صرفه جویی هزینه ها کمک می کند. زیرا شما تنها کاربران خاص در یک منطقه جغرافیایی خاص را هدف تبلیغ خود قرار می دهید. در این راستا شما می توانید از سرویس های تبلیغاتی آنلاینی مانند گوگل ادز (Google Ads) استفاده کنید و باعث جذب مشتری کافه رستوران از طریق اینترنت شوید.

بازاریابی برای رستوران و کافی شاپ از طریق پیامک

در رابطه با بازاریابی از طریق پیامک یا همان SMS تصورات غلطی وجود دارد مبنی بر این که هیچ کسی دوست ندارد پیامک تبلیغاتی دریافت کند، این گونه پیامک‌ها هیچوقت به طور کامل خوانده نمی شوند، با استفاده از پیامک نمی‌توان یک رابطۀ صمیمی با مشتری برقرار کرد و مواردی دیگر که باید گفت این چنین نیست اگر که تبلیغات پیامکی به درستی انجام شود.

بازاریابی برای رستوران و کافی شاپ از طریق پیامک

در واقع SMS مارکتینگ یکی از راه های بسیار موثر در ارتباط با مشتریان است. چرا که امروزه همه ی مردم به تلفن همراه دسترسی دارند و به جرات می توان گفت که وسیله ای است که مردم بیشترین زمان خود را با آن سپری می کنند. بنابراین، اگر به دنبال راهکاری برای تبلیغات انبوه و زود بازده هستید، ما بازاریابی پیامکی را به شما پیشنهاد می کنیم. با این روش شما می توانید تعداد مشتریان رستوران خود را افزایش دهید.

بلاگرهای مواد غذایی راه حلی هوشمندانه در جذب مشتری کافه رستوران ها

این مورد هم به قدرت بی چون و چرای فضای مجازی و رسانه های اجتماعی در میان مردم بر می گردد. امروزه یکی از بهترین روش های بازاریابی کافی شاپ ها و رستوران ها دعوت و استفاده از نظرات بلاگرهای معروف و با تجربه در زمینه مواد غذایی است.

افراد زیادی هستند که در این زمینه فعالیت می کنند و صفحه اجتماعی آن ها مانند اینستاگرام مربوط به رستوران ها و کافی شاپ هایی است که می روند و سپس تجربه خود را از آن جا با کاربران به اشتراک می گذارند. از آن جایی که بلاگرهای مواد غذایی معمولا دنبال کنندگان زیادی دارند و از طرفی مخاطبان اعتماد زیادی به نظر آن ها دارند، از همین رو تبلیغ در صفحات این افراد تا حد زیادی می تواند باعث جذب مشتری کافه رستوران شما شود.

بلاگرهای مواد غذایی راه حلی هوشمندانه در جذب مشتری کافه رستوران ها

بنابراین، اگر شما هم تازه کافی شاپ یا رستوران خود را راه اندازی کرده اید و هنوز آن چنان که باید دیده نشده اید و مشتری زیادی ندارید، می توانید از این بلاگرها دعوت کنید تا به کافه رستوران شما بیایند و از آن ها با یک وعده غذایی رایگان و خوب پذیرایی کنید.
سپس از آن ها بخواهید که آیا مایل هستند تا کافه یا رستوران شما را بررسی کنند و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند یا خیر؟ اگر که قبول کنند می توان گفت که پیشرفت چشمگیری در افزایش مشتریان رستوران یا کافی شاپ خود مشاهده خواهید کرد.

امکان رزرو آنلاین

هیچ یک از ما دوست نداریم هنگامی که به رستوران یا کافی شاپ مورد علاقه خود می رویم با نبود جا برای نشستن مواجه شویم. گاهی حتی مجبور هستیم مدت زمانی را سرپا بایستیم تا میزی خالی شود و این کار برای بسیاری از ما خوشایند نیست.

اما یکی از ایده های جالب برای جلب نظر مشتریان امکان رزرو آنلاین است. رزرو آنلاین این امکان را به مشتریان شما می دهد که قبل از آمدن به کافی شاپ یا رستوران میزی را برای خود رزرو کنند تا هنگام رسیدن دچار معطلی نشوند. این کار برای شما نیز به عنوان یک رستوران دار یا صاحب کافی شاپ بسیار مثبت است.

امکان رزرو آنلاین

چرا که اگر رستوران یا کافی شاپ شلوغی دارید به این ترتیب دیگر با ازدحام مشتری و بی نظمی مواجه نخواهید شد. از طرفی هم شرمنده مشتریانی که به آن جا می آیند و ممکن است با نبود جا مواجه شوند، نخواهید بود. بنابراین ایجاد گزینه رزرو آنلاین در سایت رستوران یا کافی شاپ می تواند در جلب نظر مشتری نقش مهمی داشته باشد.

منوی آنلاین کارآمد و موثر

داشتن یک منوی آنلاین و در دسترس یک روش بسیار مهم در بازاریابی برای رستوران و کافی شاپ شما است و می توان گفت بدون آن سایر روش های بازاریابی کافی شاپ یا رستوران شما خیلی کارآمد نخواهند بود. چرا که فلسفه شما از بازاریابی آنلاین آگاهی رساندن به مشتریان و ارائه خدمات از این طریق است.

منوی آنلاین کارآمد و موثر

بنابراین هنگامی که مخاطبان و مشتریان به صفحه وب سایت شما سر می زنند یکی از مواردی که دوست دارند ببینند، منوی غذا و قیمت آن ها است. بنابراین حتما هنگام طراحی سایت به این نکته توجه کنید که فضایی را برای ارائه یک منوی کامل و خوانا در نظر بگیرید تا کاربران به راحتی هم از غذاهای شما اطلاع کسب کنند و هم در صورت نیاز آن را به صورت آنلاین سفارش دهند.

تبلیغات گوگل راهی ساده برای جذب مشتری

تبلیغات در گوگل همواره یکی از بهترین و ساده ترین روش های بازاریابی کافی شاپ و رستوران ها بوده است. روزانه جستجوهای بسیار زیادی در گوگل در رابطه با رستوران و کافی شاپ توسط کاربران انجام می شود. بسیاری از افراد به دنبال جایی دنج با منویی با کیفیت و قیمت مناسب می گردند تا اوقات فراغت خود را با دوستان و خانواده در آن جا سپری کنند.

تبلیغات گوگل راهی ساده برای جذب مشتری

بنابراین با تبلیغات گوگل، به‌راحتی می‌توانید خودتان را در معرض دید این افراد بگذارید. البته دقت کنید که اگر قرار باشد تبلیغ گوگل شما موثر و هزینۀ آن مناسب باشد، نیاز به یک تیم حرفه ای دارید تا در این زمینه به شما کمک کند.

نتیجه گیری

به این ترتیب با انواع روش های بازاریابی کافی شاپ و رستوران آشنا شدیم و دیدیم که هر یک در جایگاه خود می تواند چه نقش مهمی در افزایش مشتری برای کافه رستوران ها داشته باشد. تنها نکته مهم این است که باید از هر یک از این ابزارهای بازاریابی آنلاین به درستی و در جای خود استفاده کنید تا در نهایت نتیجه مثبت آن را مشاهده نمایید.