همانطور که می‌دانید دو نوع اصلی از توسعه وب به نام فرانت اند و بک اند وجود دارد. در مقالات پیشین به طور کامل در خصوص این دو نوع توسعه وب توضیح داده شد و می دانیم که توسعه دهنده زبان فرانت اند در بخشی که سرورهای وب با کاربران در ارتباط هستند، فعالیت می‌کند و توسعه دهنده زبان بک اند، کد نویسی در سمت سرور را انجام می‌دهد. یعنی بخشی که برای مخاطب و کاربر قابل مشاهده نیست.
بیشتر بخوانید: چگونه یک فرانت‌اند کار شویم، مبتدی تا حرفه‌ای 

توسعه دهندگان بک اند هنگام ساخت وب سایت کد های مورد نظر را با استفاده از زبان های برنامه نویسی اجرا شده در سمت سرور می‌نویسند. این کد ها به وب سایت کمک می‌کند تا با مرورگر ارتباط برقرار کنند. به همین جهت توسعه وب بک اند به نحوه کار سایت مربوط می‌شود و هدف توسعه دهندگان Backend نظارت بر عملکرد یک سایت، اطمینان از منظم بودن به روزرسانی‌ها و نظارت بر سرعت و پاسخگویی سایت است.
بیشتر بخوانید: چگونه یک برنامه نویس بک اند شویم؟

به عبارتی هر آنچه که بخشی از یک وب سایت است اما توسط کاربران قابل مشاهده نیست، به عنوان یک مولفه بک اند در نظر گرفته می‌شود. در همین راستا زبان های برنامه نویسی از فاکتورهای اساسی هستند چرا که توسعه دهندگان بک اند برای تسهیل کارهای خود از آنها استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که یک توسعه دهنده بک اند باید دانش قابل توجهی در مورد بیشتر زبان های برنامه نویسی وب داشته باشد.

وب سایت هایی که ما در زندگی روزمره با آنها سروکار داریم معمولاً ترکیبی از زبان هایی مانند HTML ، CSS و JavaScript است. اما وقتی نوبت به انتخاب زبان های برنامه نویسی back-end میرسد، هر توسعه دهنده نظر و انتخاب متفاوتی دارد. C و Java قدیمی ترین زبان های برنامه نویسی هستند. اما طبق نظرسنجی سالانه در سال 2020 توسط توسعه دهندگان StackOverflow که جامع ترین نظرسنجی است و 90،000 توسعه دهنده را پوشش می‌دهد. پایتون (Python) محبوبیت زیادی در بین توسعه دهندگان بک اند پیدا کرده است. با مطالعه مقاله پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در ایران و جهان می‌توانید به راحتی زبان های بک اند را با دیگر زبان ها مقایسه کنید.

جاوا اسکریپت و Go موقعیت دوم و سوم را در این نظرسنجی کسب کردند و در میان زبان های برنامه نویسی که به سرعت در حال رشد هستند، Go افزایش تقاضای زیادی داشته است. به طور کلی، نتایج ترکیبی حاصل از نظرسنجی های مختلف حاکی از آن است که Python ، Go و JavaScript سه زبان برنامه نویسی برتر هستند. در این مقاله، ما می‌خواهیم در مورد بهترین زبان برنامه نویسی بک اند بیشتر توضیح دهیم. بنابراین، اگر شما یک برنامه نویس هستید که می‌خواهید پروژه های توسعه وب بک اند را شروع کنید، دانستن محبوب ترین و بهترین زبان های برنامه نویسی بک اند می تواند کمک زیادی به شما کند پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه بررسی خواهیم کرد:


Python


زبان برنامه نویسی بک اند - پایتون

پایتون شاید کاربرپسندترین زبان برنامه نویسی بک اند در این لیست باشد. اغلب گفته می‌شود چون این زبان واضح، شهودی و تقریبا انگلیسی است باعث شده تا مانند جاوا گزینه‌ای محبوب برای مبتدیان و تازه واردها به دنیای برنامه نویسی باشد.

پایتون یک زبان برنامه نویسی منبع باز، شی‌گرا و تعاملی است که در سال 1991 توسط گیدو ون روسوم نامگذاری شد. پایتون یک زبان تفسیری است به این معنی که برای اجرای آن نیازی به تلفیق نیست. همچنین مانند جاوا، پایتون نیز دارای برنامه های متنوعی است که در هنگام انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای موارد مورد نظر، آن را به گزینه ای همه کاره و قدرتمند تبدیل می‌کند.

به عنوان مثال، چارچوب منبع باز Django، نوشته شده در Python، به دلیل یادگیری آسان و داشتن ویژگی های غنی در برنامه نویسی بک‌اند بسیار محبوب است. Django در توسعه برخی از سایت های معروف مانند Mozilla و Instagram استفاده شده است.

برخی از ویژگی های اصلی آن عبارتند از:

1- از این زبان برنامه نویسی می‌توان برای ایجاد سایت های پویا که کاربر به راحتی بتواند با آن تعامل داشته باشد، استفاده کرد.

2- قابلیت ادغام با سایر زبان های برنامه نویسی مانند C و ++C را دارد.

3- اجرای کد با پایتون به صورت خط به خط انجام می‌شود به همین دلیل دیگر نیازی به تلفیق نیست و اشکال زدایی از آن راحت تر است.

4- این زبان همچنین کتابخانه پشتیبانی استاندارد گسترده ای دارد که از این طریق تلاش برای نوشتن کد طولانی را کاهش می‌دهد زیرا برخی از آنها به راحتی در دسترس هستند.

5- پایتون زبانی ساده اما قدرتمند است که تفسیر شده و نیازی به تدوین ندارد.

6- پایتون برای یادگیری ماشین و علوم داده، برنامه های تحت وب و سایر موارد بهترین است. برخی از شرکت هایی که از پایتون برای توسعه وب بک اند استفاده می کنند، می توان Netflix ، Spotify ، Uber ، Asana و Pinterest را نام برد.

Java

زبان برنامه نویسی بک اند - جاوا


جاوا یک زبان برنامه نویسی هدفمند و شی گرا است که در سال 1995 ساخته شد و احتمالاً از محبوب ترین و بهترین زبان برنامه نویسی بک اند است. توسعه دهندگان برنامه های اندروید از جاوا برای توسعه برنامه های تلفن همراه استفاده می‌کنند. همچنین برای اتصال به پایگاه داده، توسعه وب سایت، برنامه های مبتنی بر GUI، پردازش تصویر و شبکه نیز ایده آل است. بیش از 20 سال است که جاوا توسط توسعه دهندگان وب مورد استفاده قرار می‌گیرد و شرکت هایی مانند eBay ، LinkedIn ، HubSpot و Fitbit از آن برای توسعه بک اند خود استفاده می‌کنند.
جاوا دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آن را به یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی بک اند تبدیل کرده است.

این ویژگی ها شامل موارد زیر است:

1- کد ها در زبان برنامه نویسی جاوا به صورت مجموعه ای از اشیا ساخته شده و قابل مدل سازی هستند.

2- زبان پایه جاوا بسیار ساده است به همین جهت برای افرادی که تازه کار خود را شروع کرده اند زبان بسیار مناسبی است.

3- جاوا بستر نرم افزاری مستقلی دارد. یعنی به پلتفرم خاصی بستگی ندارد و می‌توان آن را به سیستم عامل های مختلف منتقل کرد.

4- از آنجایی که از قابلیت مدیریت حافظه بسیار خوبی برخوردار است، میزان خطا در آن بسیار پایین است.

5- جاوا می‌تواند چندین کار را همزمان انجام دهد که به دلیل این ویژگی صرفه جویی زیادی در حافظه می‌شود.

6- زبان جاوا از امنیت به عنوان بخش ذاتی طراحی خود استفاده می‌کند، به همین جهت برای استفاده ایمن در توسعه وب بسیار مفید است.

PHP

زبان PHP یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی بک اند است که در سال 1995 زمانی که ساخت سایت پویا هنوز دشوار بود، معرفی شد. این زبان برای توسعه دهندگان جدید و تازه کار نیز بسیار مناسب بوده و نصب آن بسیار آسان است. علاوه بر این، کاربران می‌توانند به راحتی تعداد زیادی اطلاعات و پشتیبانی از جوامع مختلف آنلاین برای این زبان پیدا کنند.

زبان برنامه نویسی بک اند - پی اچ پی

در واقع PHP یک زبان برنامه نویسی منبع باز، پایدار و همه جانبه است که ویژگی های منحصر به فرد آن باعث شده تا یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در میان توسعه دهندگان بک اند باشد. استفاده از آن در وب سایت های بسیار بزرگی مانند وردپرس و فیس بوک بسیار محبوب است و در مقایسه با سایر زبانها PHP یک زبان پایدار محسوب می‌شود.

از ویژگی های منحصر به فرد PHP که آن را به یکی از بهترین زبان های برنامه نویس بک اند تبدیل کرده است، می توان موارد زیر را نام برد:

1- دارای کتابخانه های گسترده ای برای استفاده از ماژول های مختلف و نمایش داده ها است.

2- یک زبان تفسیر شده و همچنین مستقل از سیستم عامل است.

3- در PHP تمام کلمات کلیدی، متدها، کلاسها و توابع تعریف شده توسط کاربر به حروف کوچک و بزرگ حساس نیستند، به همین جهت کار با آن آسان است.

4- این زبان برنامه نویسی دارای یک سیستم گزارش خطا داخلی است بنابراین می‌تواند به ایجاد اخطار کمک کند.

5- این زبان برنامه نویسی با سیستم های Mac ، Windows ، و Unix سازگار است.

6- PHP برای تولید محتوای پویای صفحه وب، ایجاد برنامه های دسکتاپ، جمع آوری داده های فرم، نوشتن کدهای سمت سرور و خطوط دستورالعمل ایده آل است.
از آنجا که منبع باز است، نصب و استفاده از آن به راحتی انجام می‌شود. به طوری که توسعه دهنده می‌تواند یکی از چارچوب های موجود را انتخاب کند، از این طریق زمان توسعه وب را کاهش دهد.

7- این زبان بسیار منظم بوده و کد گذاری با آن آسان است. به همین جهت یادگیری آن نیز را راحت خواهد بود.

8- PHP به پایگاه داده های مختلف نسبتا سریع متصل می‌شود از این رو عمدتا برای توسعه برنامه های وب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Ruby

روبی یک زبان برنامه نویسی است که در اواسط دهه 1990 رمزگذاری شد. روبی یک زبان برنامه نویسی با منبع باز شی گرا و پویا است که برای انجام کارهایی مانند ایجاد یک وبلاگ، ساخت برنامه های وب، توسعه برنامه ها و بازی های موبایل و … بسیار ایده آل است.

زبان برنامه نویسی بک اند - روبی

منبع باز بودن آن را به یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه backend تبدیل کرده است. کدهای زبان برنامه نویسی روبی ساده و گسترده هستند که استفاده از آن را حتی برای پروژه های پیچیده توسعه وب آسان می‌کند.

روبی نیز مانند جاوا، از سیستم عاملی مستقل است. به همین جهت می‌تواند در ویندوز، مک و همه نسخه های یونیکس اجرا شود. این زبان سردرگمی کاربران با تجربه را کاهش داده است و با وجود اینکه یادگیری آن کمی زمان‌بر است اما هنوز یکی از قوی ترین و بهترین زبان های برنامه نویسی بک اند محسوب می‌شود.

روبی دارای یک جامعه فعال پشتیبانی از توسعه دهندگان است و مبتدیان اغلب به سمت روبی گرایش پیدا می‌کنند زیرا به داشتن یکی از دوستانه ترین و مفیدترین جوامع کاربر شهرت دارد. علاوه بر جامعه فعال، روبی به لطف ارتباط با مشاغل بزرگ فناوری، زبان بسیار خوبی برای یادگیری است. بسیاری از استارت آپ ها وب سایت های خود را با استفاده از روبی ساخته اند.

برخی از ویژگی های خاص روبی که آن را به یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی بک اند تبدیل کرده شامل موارد زیر است:

1- همه چیز در روبی به شکل اشیا بیان می‌شود. هر شی یک کلاس دارد و هر کلاس یک ابر کلاس دارد. تمام قوانینی که برای اشیا نوشته شده است برای کل روبی اعمال می‌شود.

2- انعطاف پذیری این زبان بسیار بالا است و شما می‌توانید به راحتی قطعات را به آن اضافه یا حذف کنید. قطعات موجود قابل اصلاح هستند و هیچ محدودیتی نیز وجود ندارد.

3- روبی نیز از دیگر زبان های برنامه نویسی است که برای ساخت وب سایت پویا می‌توان از آن استفاده کرد.

4- درک این زبان برنامه نویسی بسیار آسان است.

Rust

زبان برنامه نویسی بک اند - راست

Rust در بین زبان های برنامه نویسی کمی تازه وارد است اما به این معنا نیست که زبان ارزشمندی برای یادگیری نخواهد بود. اتفاقا نظرسنجی Stack Overflow در سال 2020 نشان داد که Rust برای پنجمین سال متوالی هم جزو محبوب ترین زبان های برنامه نویسی از دیدگاه توسعه دهندگان وب بوده است. به طوری که 86.1 درصد از توسعه دهندگان وب می‌خواهند کار با این زبان برنامه نویسی را ادامه دهند.

 

Rust توسط شرکت Mozilla ساخته شده و مانند C و ++C ، در درجه اول برای برنامه نویسی سیستم های سطح پایین در نظر گرفته شده است. آنچه که Rust به این ترکیب اضافه می‌کند، تأکید بر سرعت و امنیت است. در واقع Rust در مقایسه با C نسبتا جدید تر و در مقایسه با ++C سریع تر و ایمن تر است. استفاده از این زبان برنامه نویسی به اندازه ای افزایش پیدا کرده که شرکت های بزرگ فناوری مانند Dropbox و Coursera از هم‌اکنون شروع به استفاده داخلی از آن کرده اند.

اگرچه تسلط بر آن نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی موجود کمی دشوارتر است اما یادگیری آن ارزش دارد زیرا روز به روز بر محبوبیت این زبان افزوده می‌شود و بی شک در آینده ای نزدیک به یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی بک اند تبدیل خواهد شد.

Go

Go یک زبان برنامه نویسی منبع باز است که ساخت نرم افزار ساده، قابل اعتماد و کارآمد را آسان می‌کند و به عنوان یکی دیگر از محبوب ترین و بهترین زبان های برنامه نویسی بک اند معرفی شده است زیرا 69.7 درصد از توسعه دهندگان وب از آن استفاده می‌کنند.

زبان برنامه نویسی بک اند - گو

Go یکی از زبان های اصلی مورد علاقه Google است و به عنوان یک زبان سطح پایین برای مهندسانی که می‌خواهند وارد حوزه برنامه نویسی سیستم شوند ایده آل است. این زبان برنامه نویسی عملکردهای مشابه C و ++C دارد و زبانی عالی برای ساختن سرورهای وب است. این زبان برنامه نویسی اطمینان حاصل می‌کند که جعبه ابزار شما در همه سیستم عامل ها و در همه سخت افزارها قابل استفاده است.

برای افرادی که از قبل اصول برنامه نویسی را می‌دانند یا با سایر زبان ها کار کرده اند، باید گفت که یادگیری Go حداکثر چند ساعت طول می‌کشد. پس از دانستن ترفندهای آن، شما آماده کد نویسی هستید. سرعت بسیار بالای این زبان برنامه نویسی باعث شده است که بسیاری از توسعه دهندگان وب تصمیم به جایگزینی آن با زبان هایی مانند پایتون و جاوا بگیرند. از ویژگی های منحصر به فرد این زبان می‌توان به عملکرد سریع و در عین حال ساده بودن آن اشاره کرد. پس جای تعجب نیست که به زودی به یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی بک اند در توسعه وب تبدیل شود.

#C

سی شارپ یک زبان هدفدار و شی گرا می‌باشد که بر پایه‌ی C ساخته شده است. این زبان در ابتدا توسط مایکروسافت به عنوان بخشی از چارچوب NET. برای ساخت برنامه های ویندوز طراحی شده بود. از آنجا که سی شارپ مشتق شده از زبان C و ++C است به همین جهت اگر به آن ها مسلط باشید یادگیری این زبان هم برای شما آسان خواهد بود.

زبان برنامه نویسی بک اند - سی شارپ

#C مزایای مختلفی دارد، به همین دلیل در اکثر پروژه های توسعه ویندوز به یک زبان رایج تبدیل شده است و از بهترین زبان های برنامه نویسی بک اند محسوب می‌شود. از ویژگی های مثبت این زبان این است که به خوبی با ویندوز ادغام می‌شود و برای اجرای برنامه #C در محیط ویندوز خود به تنظیمات خاصی نیاز ندارید. چه یک برنامه تحت وب باشد، چه یک سرویس ویندوز، یا یک برنامه دسکتاپ، برنامه های #C به راحتی در شبکه مستقر می شوند.

سی شارپ از جمله زبان های برنامه نویسی است که اغلب توسعه دهندگان بک اند آن را می‌دانند. به همین جهت اگر در پروژه ای نیازمند کمک از سوی سایر توسعه دهندگان بودید، به راحتی می‌توانید افرادی را در این حوزه پیدا کنید.

همچنین، #C یک زبان کامپایل شده است. بنابراین، اگر سرور شما هک شود، هکر به طور خودکار به کد منبع شما دسترسی ندارد. با استفاده از زبان های رایج دیگر مانند PHP، هکر به کد منبع دسترسی پیدا می‌کند که می‌تواند به او امکان دسترسی به رمزهای عبور پایگاه داده را بدهد. با #C، هکر قبل از اینکه بتواند اجزای مهم را ببیند، باید نرم افزار شما را کرک کند.

Perl

 

زبان برنامه نویسی perl

پرل یک زبان برنامه نویسی عمومی و منبع باز است که در اصل برای دستکاری متن ایجاد شده و اکنون برای طیف وسیعی از کارها از جمله مدیریت سیستم، توسعه وب، برنامه نویسی شبکه، توسعه GUI و غیره استفاده می‌شود و می‌توان گفت که در حال حاضر یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی بک اند است. پرل یک خانواده متشکل از دو زبان برنامه نویسی سطح بالا، تفسیر شده و پویا است.

از ویژگی های منحصر به فردی که این زبان را به یکی از زبان های محبوب در برنامه نویسی بک اند و توسعه وب تبدیل کرده شامل موارد زیر است:

1- در دسترس بودن برای چندین سیستم عامل سرور، پرل کاملاً با طیف وسیعی از پلتفرم های سرور سازگار است. که شامل OS / 2 ، Macintosh ، Windows و همچنین اکثر UNIX می‌شود.

2- چرخه توسعه کوتاه تر، پرل یک زبان تفسیر شده است. هر توسعه دهنده ای می‌تواند Perl را توسعه دهد و همچنین برنامه های کاربردی بیشتری را آزمایش کند و در زمان کوتاه تری توسعه این زبان را انجام دهد.

3- هزینه مقرون به صرفه، به عنوان یک توسعه دهنده بک اند استفاده از پرل برای شما بسیار مقرون به صرفه است زیرا هر زمان که بخواهید به هر نوع از منبع آن دسترسی خواهید داشت.

4- ماژول های پرل دارای ویژگی های بسیاری هستند که شما به راحتی می‌توانید از آنها بهره ببرید.

5- قابل استفاده برای مدیریت سیستم، می‌توان از Perl به عنوان چسب برای کنار هم نگه داشتن چندین سیستم استفاده کرد. بنابراین Perl می‌تواند به عنوان یک ابزار کارآمد مدیریت سیستم برای ادغام و مدیریت چندین سیستم مورد استفاده قرار گیرد.

SQL

داده ها قسمت اصلی بسیاری از برنامه های وب و برنامه های تلفن همراه هستند. به عنوان مثال، برنامه ای مانند فیس بوک اطلاعات پروفایل کاربر، از جمله داده های مربوط به دوستان و پست های او را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای نگهداری این داده ها، از سیستم پایگاه داده استفاده می‌شود. SQL یک زبان برنامه نویسی است که برنامه نویسان را قادر می‌سازد تا با آن داده ها کار کنند.

زبان برنامه نویسی بک اند - اس کیو ال

به عبارتی از زبان برنامه نویسی SQL برای تعامل با پایگاه داده استفاده می‌شود. این زبان برای یادگیری مبتدیان بسیار مناسب است چون یک زبان اعلامی است. یعنی به رمزگذاران اجازه می‌دهد بدون مشخص کردن مراحل یا فرآیند برای نتیجه گفته شده، نتایج مورد نظر خود را “اعلام” کنند.

SQL ممکن است زبانی هم تراز با جاوا یا #C نباشد، اما با این وجود یک زبان استاندارد برای ذخیره، دستکاری و بازیابی داده ها در پایگاه داده است و امروزه در بین توسعه دهندگان وب بسیار محبوب است و می‌تواند یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی بک اند باشد.

همانطور که گفته شد از این زبان برنامه نویسی برای پردازش داده ها استفاده می شود. به همین جهت در وب سایت های اجتماعی مانند اینستاگرام برای ذخیره اطلاعات نمایه کاربر مانند بیو و موقعیت مکانی، به روزرسانی پایگاه و ضبط پیام های ارسالی از یک کاربر به کاربر دیگر از این زبان برنامه نویسی استفاده می‌شود و این تنها بخشی از کاربرد این زبان برنامه نویسی است.

منابع: