کلمات و نوشته ها یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی در سراسر دنیا هستند. همه مردم در هر کجا و به هر زبانی که باشند در بسیاری از موارد منظور و مفهوم سخنان خود را در قالب کلمات و نوشته بیان می‌کنند، درست مانند کاری که یک نویسنده انجام می‌دهد و همانقدر که نوع نوشته و کلام در انتقال مفهوم مورد نظر اهمیت دارد، ظاهر کلمات نیز بسیار مهم است.

ما اغلب به قدرت کلمات در نوشته توجه می‌کنیم اما به ندرت متوجه نقش طراح در بیان لحن نوشته هستیم. به در واقع در پشت صحنه، یک طراح وقت می‌گذارد تا رابطه بین ظاهر متن و آنچه را که نوشته می‌گوید را در به خوبی نشان دهد. در واقع بخشی از احساسی که ما از یک نوشته دریافت می‌کنیم مربوط به ظاهر آن می‌شود که تایپوگرافی نام دارد.

همانطور که در بسیاری از مقالات ممکن است خوانده باشید، یکی از نکات بسیار مهم در طراحی وب سایت ها رعایت اصول سئو و تولید محتوای سایت است. چرا که یک سایت حتی اگر با بهترین و به روزترین فناوری ها هم ساخته شده باشد اما محتوای جالب نداشته باشد، نمی‌تواند مخاطب و کاربر را به خود جذب کند. بنابراین، فایده ای برای شما نخواهد داشت.

به همین دلیل است که موضوع دیگری تحت عنوان تجربه کاربری نیز در طراحی سایت مطرح می‌شود که در آن طراح سعی می‌کند با توجه به خواسته و نیاز مخاطب وب سایت را طراحی کند. حال یکی از موارد بسیار مهم که هم به تجربه کاربری (UX) و هم به تولید محتوای سایت مرتبط می‌شود، تایپوگرافی است. هر طراح روش خاص خود را برای ادغام متن در وب سایت ها دارد. برخی از طراحان این کار را با در نظر گرفتن کاربران نهایی انجام می‌دهند.

ما در این مقاله قصد داریم تا همه چیز را در خصوص تایپوگرافی برای شما بیان کنیم از جمله به تاریخچه مختصر از ریشه آن، مزایای تایپوگرافی خوب و اهمیت استفاده از آن و تاثیری که می‌تواند بر کاربر شما بگذارد خواهیم پرداخت. در نهایت نیز عناصر مختلفی را که شامل تایپوگرافی هستند، بررسی خواهیم کرد. با یادگیری نکات زیر در زمینه تایپوگرافی وب و ادغام آنها در سایت های خود، می‌توانید مانند یک متخصص محتوای درون وب سایت خود را تنظیم کنید. استفاده از همه نکات بسیار آسان و پیاده سازی آنها آسان تر است. سخت ترین قسمت یادآوری استفاده از آنهاست.

فهرست بندی:

تعریف تایپوگرافی

اگر بخواهیم تعریفی از تایپوگرافی داشته باشیم باید گفت که تایپوگرافی در اصل هنر تنظیم حروف و متن است به گونه ای که متنی را خوانا، واضح و از نظر بصری برای خواننده جذاب می‌کند. تایپوگرافی شامل سبک، شکل ظاهری و ساختار قلم بوده که هدف آن ایجاد برخی احساسات و انتقال پیام های خاص است. به بیانی ساده، تایپوگرافی همان چیزی است که متن را زنده می‌کند.

تایپو گرافی چیست؟

قبل از عصر دیجیتال، تایپوگرافی یک کار تخصصی بود که در کتاب ها و مجلات دیده می‌شد و اولین نمونه های تایپوگرافی را بیشتر در کتاب های مقدس می‌توان دید. اما در عصر مدرن امروز، تایپوگرافی راه خود را به دنیای دیجیتال نیز باز کرد. به گونه ای که با تولد اینترنت، انفجاری خلاقانه در هنر تایپوگرافی بوجود آمد و طراحان وب سایت تعداد زیادی قلم و سبک در اختیار داشتند که باعث میشد تایپوگرافی از لحاظ بصری متنوع تر از هر زمان دیگری باشد.

چرا تایپوگرافی مهم است؟

اهمیت استفاده از تایپوگرافی

تایپوگرافی بسیار فراتر از انتخاب فونت های زیبا برای یک نوشته است و یک جزء حیاتی در رابط کاربری (UI) محسوب می‌شود. چرا که تایپوگرافی خوب یک سلسله مراتب بصری قوی ایجاد می‌کند که هم باعث تعادل گرافیکی وب سایت شده و هم لحن کلی محصول را تعیین می‌کند. به این معنا که تایپوگرافی می‌تواند کاربران را راهنمایی و آگاه سازد، قابلیت خوانایی و دسترسی را بهینه کند و از یک تجربه کاربری عالی اطمینان حاصل نماید. بیایید کمی عمیق تر به موضوع اهمیت تایپوگرافی نگاه کنیم.

1- تایپوگرافی باعث ایجاد شناخت برند می شود.

2- تایپوگرافی خوب باعث بهبود شخصیت سایت شما خواهد شد و به خوبی می‌تواند برند تجاری شما را به کاربران معرفی کند. یک تایپوگرافی منحصر به فرد و سازگار با صفحه وب سایت و نوع تجارت شما، کمک می‌کند تا رابطه بسیار قوی با کاربران خود داشته باشید، اعتماد آن ها را جلب کنید و به این ترتیب به پیشبرد نام تجاری خود کمک کنید.

3- تایپوگرافی بر تصمیم گیری تاثیر می‌گذارد.
تایپوگرافی تاثیر عمیقی بر نحوه درک کاربران از متن موجود در وب سایت دارد. بررسی ها نشان داده است که قلم و ظاهر یک متن در یک سایت تا حد زیادی می‌تواند بر تصمیم گیری مخاطب تاثیر بگذارد.

4- تایپوگرافی توجه خوانندگان را به خود جلب می‌کند.
تفاوت ماندن بین یک دقیقه تا نیم ساعت در وب سایت به تایپوگرافی متن ها برمی گردد. چرا که تایپوگرافی نقش بسزایی در تحریک بصری و به یادماندنی شدن صفحه شما دارد. هر چه یک متن جدا از گیرایی کلامی از نظر ظاهری نیز جذاب باشد، خواننده بیشتر وقت خود را صرف خواندن آن مطلب می کند.

 

عناصر مختلف تایپوگرافی

هشت عنصر مختلف در تایپوگرافی وجود دارد که شما برای شروع این کار ابتدا باید با این هشت عنصر اصلی آشنا باشید. در ادامه با هم این عناصر را بررسی خواهیم کرد.

قلم ها (فونت) و اندازه حروف

سایز و فونت در تایپوگرافی

بین اندازه حروف و فونت در تایپوگرافی تفاوت وجود دارد در حالی که بسیاری آن ها را مترادف می‌دانند. اندازه حروف همانطور که از نامش مشخص است مربوط به سایز متن نوشته شده می‌شود که شامل تعداد بیشماری در اندازه های مختلف است در حالی که فونت یا قلم نمایش گرافیکی شخصیت متن است و سبک ظاهری نوشته را مشخص می‌کند.

تضاد یا کنتراست

تضاد در رنگ در تایپوگرافی

دقیقاً مانند سلسله مراتب، کنتراست به انتقال ایده ها یا پیامی که می‌خواهید به خوانندگان خود تأکید کنید کمک می‌کند. وجود تضاد یا کنتراست متن شما را جالب و معنی دار می‌کند. اکثر طراحان با ایجاد فضاهای مختلف، رنگ ها، سبک ها و اندازه ها برای ایجاد کنتراست و تاثیر گذاری بیشتر استفاده می‌کنند.

ثبات

ثبات در تایپوگرافی
ثابت نگه داشتن حروف تایپ برای جلوگیری از گیج شدن خواننده از جمله موارد مهم در تایپوگرافی وب سایت ها است. هنگام انتقال اطلاعات رعایت سبک قلم در تمام نوشته ضروری است. چرا که خواننده باید بتواند بلافاصله آنچه را که می‌خواند درک کرده و الگوی بکار رفته در نوشته را دنبال کند. بنابراین، ایجاد یک سلسله مراتب ثابت در متن و پایبند بودن به آن در درک بهتر نوشته و انتقال پیام شما به مخاطب کمک می‌کند.

فضای سفید

فضای سفید در تایپوگرافی
فضای سفید اغلب به عنوان “فضای منفی” نامیده می‌شود، که به فضای اطراف متن یا گرافیک می‌گویند. این فضا اغلب نادیده گرفته شده و مورد توجه کاربر قرار نمی‌گیرد. در صورتی که استفاده صحیح از فضای سفید موجب می‌شود که رابط کاربری شما به هم نریزد و متن شما قابل خواندن باشد. فضای سفید حتی می‌تواند توجه کاربر به متن را بیشتر کرده و یک دید زیبای کلی به خواننده دهد. به همین جهت است که به طراحان وب سایت توصیه می‌شود تا به فضای سفید توجه کنند و حتما آن را در طراحی خود به کار ببرند.

هم ترازی

اهمیت ترازبندی در تایپوگرافی
ترازبندی فرآیند ترکیب متن، گرافیک و تصاویر برای اطمینان از وجود فاصله درست و مساوی بین هر عنصر است. بسیاری از طراحان تایپوگرافی حاشیه هایی را ایجاد می‌کنند تا از هماهنگ و منطبق بودن متن و تصاویر در صفحه وب سایت اطمینان حاصل کنند. در هم ترازی حتما باید به استانداردهای نوشتاری توجه شود. به عنوان مثال، متن های فارسی از راست به چپ و انگلیسی از چپ به راست است و شما هنگام رعایت نکات تایپوگرافی باید به این موضوع توجه کنید.

رنگ

اهمیت استفاده از رنگ تایپوگرافی
رنگ یکی از مهیج ترین عناصر تایپوگرافی است. در این بخش طراحان واقعاً می‌توانند از خلاقیت خود استفاده کنند و رابط کاربری را به سطح جدیدی ارتقا دهند. با این حال، این به این معنا نیست که می‌توان از هر رنگی در هر قسمت از متن استفاده کرد. چرا که همانقدر که کاربرد درست از ترکیب های رنگی می‌تواند در انتقال پیام و تاثیر گذاری متن شما موثر باشد، استفاده نادرست از رنگ ها باعث ایجاد یک متن نامرتب شده که خواننده نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

رنگ به کار رفته در تایپوگرافی شما باید متعادل باشد تا حتی افرادی هم که دارای ضعف بینایی هستند به راحتی بتوانند نوشته و متن موجود در صفحه وب سایت را بخوانند. به همین جهت اغلب طراحان سعی می‌کنند از رنگ های خنثی در این رابطه استفاده کنند که چشم مخاطب اذیت نشود.

سلسله مراتب

سلسله مراتب در تایپو گرافی
ایجاد سلسله مراتب یکی از مهمترین اصول تایپوگرافی است. سلسله مراتب باعث ایجاد یک الگو و نظم در نوشته می‌شود و همین نظم در ذهن خواننده نیز شکل می‌گیرد. به این ترتیب خواننده در هنگام مطالعه نوشته دچار سردرگمی نخواهد شد. حتی وجود سلسله مراتب این امکان را به خواننده می‌دهد که در مواقعی که فرصت کافی ندارد بتواند به صورت خلاصه متن مورد نظر خود را بخواند.

سلسله مراتب را می‌توان با استفاده از اندازه، رنگ، کنتراست و هم ترازی ایجاد کرد. به عنوان مثال، یکی از معمول ترین نمونه های رعایت سلسله مراتب در تایپوگرافی تفاوت اندازه حروف بین عناوین و کلمات داخل متن است که عناوین همیشه باید سایزی بزرگتر از کلمات داخل متن داشته باشند.

چگونه می‌توان تایپوگرافی مناسب برای وب سایت خود را مشخص کنیم؟

اکنون که با عناصر مختلف تایپوگرافی آشنا شدیم، حال بیایید بررسی کنیم که در هنگام انتخاب هر یک از این عناصر به چه مواردی باید توجه کرد و چه چیزهایی در تعیین نوع تایپوگرافی ما نقش دارد.

به شخصیت فکر کنید

به شخصیت فکر کنید
می‌خواهید وقتی کاربران برای اولین بار وارد وب سایت شما می‌شوند چه احساسی داشته باشند. می‌خواهید وب سایت شما فضایی دوستانه یا جدی داشته باشد؟ تایپوگرافی وب سایت شما باید شخصیت برند یا محصول شما را منعکس کند. یک نقطه شروع خوب در مواجهه با این چالش این است که خصوصیات اصلی برند خود را مشخص کنید و سپس از عناصری استفاده کنید که این صفات را به خوبی نشان دهد.

در لحن تامل کنید

یکی از مواردی که در تایپوگرافی بسیار اهمیت دارد این است که باید بین فونت نوشتاری و لحن پیام شما هماهنگی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید اطلاعات جدی یا مهمی را منتقل کنید، سعی کنید از یک قلم سبک با تزئینات کمتر استفاده کنید که هم متن کاملا خوانا باشد و هم حواس پرتی خواننده را محدود کند.

الهام بگیرید
اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، کمی وقت بگذارید و تایپوگرافی سایر وب سایت مشابه با سایت خود را بررسی کنید. این کار هم به شما ایده می‌دهد و هم می‌توانید به راحتی نمونه های خوب و بد تایپوگرافی وب سایت ها را با هم مقایسه کنید. حتی دنبال کردن هشتگ های تایپوگرافی در شبکه های اجتماعی یا یا وب سایت هایی مانند پینترست به شما ایده های خوبی در خصوص تایپوگرافی می‌دهد. در اینجا تصویری از سایت grovemade آورده شده که اصول تایپوگرافی را رعایت کرده است.

الهام گرفتن با استفاده مناسب از تایپوگرافی

کمی وقت بگذارید تا تست کنید
بهترین راه برای رسیدن به بهترین نتیجه همیشه آزمایش کردن است. شما هم بهتر است تایپوگرافی سایت خود را آزمایش کنید چرا که با جمع آوری بازخورد مفید از کاربران واقعی، شما درک واضح تری از اینکه چه نوع تایپوگرافی می‌تواند برای سایت شما مفید باشد یا چه چیزی از دید کاربران ناخوشایند است، خواهید داشت.

کلام آخر

تایپوگرافی اغلب در طراحی سایت ها نادیده گرفته می‌شود، در صورتی که یکی از مهمترین عناصر و اجزایی است که باید هنگام طراحی یک وب سایت به آن توجه کرد. تسلط بر تایپوگرافی شما را در مسیر تبدیل شدن به یک طراح خارق العاده قرار می دهد.

منبع: careerfoundry.com