امروزه با توجه به این که بیش از هر زمان دیگری افراد بیشتری در گروه “اینفلوئنسرها” قرار می گیرند، فکر می کنیم پرداختن عمیق به این موضوع که واقعا اینفلوئنسر کیست، به شناخت بهتر و بیشتر این افراد کمک می کند. اینفلوئنسر فرد یا گروهی است که دارای اعتبار و نفوذ، تخصص یا روابط گسترده ای است که می تواند بر تصمیمات دیگران تاثیر داشته باشد. اینفلوئنسر می تواند چهره شناخته شده ای در صنعت یا حوزه ای خاص باشد که غالبا افراد زیادی آن ها را دنبال می کنند.

کلید اصلی اینفلوئنسر این است که آن ها یا با استفاده از تخصص یا تجربه، با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنند و به این ترتیب تاثیر زیادی روی آن ها می گذارند. به همین دلیل از نظر بازاریابی، بسیاری از برندها با اینفلوئنسرها همکاری می کنند تا از این طریق مشتری بیشتری جذب کنند. البته توجه به این نکته مهم است که این افراد صرفاً ابزار بازاریابی نیستند بلکه دارایی اصلی آنها روابط اجتماعی بسیار قوی است که برندها می توانند برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود با آنها همکاری کنند. در همین راستا موضوعی تحت عنوان اینفلوئنسر مارکتینگ مطرح می شود. با مطالعه مقالات زیر اطلاعات بیشتری در زمینه اینفلوئنسر و بلاگر کسب کنید.

آنچه در ادامه می خوانید

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

وقتی بیشتر مردم به اینفلوئنسر و بازاریابی تأثیرگذار فکر می کنند، معمولا کانال های سنتی رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر به ذهن آنها می رسد. اما باید گفت که بازایابی اینفلوئنسرها مدت ها قبل از اینستاگرام نیز وجود داشته است و تنها امروزه اینفلوئنسر مارکتینگ با این فناوری ها تکامل یافته و ما آن را در سیستم عامل های شخصی و دیجیتالی مانند رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها و سایر موارد مشاهده می کنیم.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست

بازاریابی تاثیرگذار از انواع بازاریابی آنلاین است که در آن یک برند تجاری با یک اینفلوئنسر برای بازاریابی یکی از محصولات یا خدمات خود همکاری می کند. به عنوان مثال، برخی از برندهای سازنده لوازم آشپزخانه با اینفلوئنسرهای فعال در زمینه آشپزی همکاری کرده تا آن ها هنگام تولید محتوا برای مخاطبان، برند مورد نظر را نیز تبلیغ کنند.

حتی این تبلیغ می تواند در زمینه برند محصولات غذایی نیز باشد و اینفلوئنسر هنگام آشپزی از آن برند برای پخت غذای خود استفاده می کند. از معروف ترین اینفلوئنسرهای ایرانی در زمینه آشپزی می توان به نواب ابراهیمی اشاره کرد که در حال حاضر 1.8 میلیون دنبال کننده در اینستاگرام دارد و پیج او یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین صفحات اینستاگرامی مربوط به پخت و پز است. پس می بینیم که شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام به یکی از بزرگ ترین بسترها برای اینفلوئنسرها تبدیل شده اند.

بیشتر بخوانید: نقش وب سایت در کسب و کار

اینفلوئنسر و شبکه های اجتماعی

طی دهه گذشته، شاهد رشد سریع اهمیت رسانه های اجتماعی در زندگی مردم هستیم. به گونه ای که طبق گزارشات در سال 2019، در حدود 3.484 میلیارد نفر به طور فعال از رسانه های اجتماعی در سراسر جهان استفاده می کنند که این رقم معادل 45% از جمعیت جهان است. این افراد به دنبال اینفلوئنسرها در رسانه های اجتماعی می روند تا از راهنمایی آن ها برای تصمیم گیری های خود استفاده کنند.

اینفلوئنسر و شبکه های اجتماعی

اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی افرادی هستند که به دلیل دانش و تخصص خود در مورد یک موضوع خاص شهرت پیدا کرده اند. آنها به طور مرتب در مورد آن موضوع در کانال های رسانه های اجتماعی مورد نظر خود پست می گذارند و پیروان زیادی از افراد مشتاق و درگیر را که به دیدگاه های آنها توجه زیادی دارند، جذب می کنند. برندهای تجاری هم اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی را دوست دارند زیرا می دانند که آن ها می توانند پیروان خود را ترغیب به خرید محصولات تبلیغاتی خود کنند.

انواع اینفلوئنسرها

شما می توانید انواع مختلف اینفلوئنسرها را به روش های مختلف گروه بندی کنید. برخی از متداول ترین روش ها شامل گروه بندی براساس تعداد دنبال کننده، انواع محتوا و میزان اینفلوئنسری است. شما همچنین می توانید اینفلوئنسرها را با توجه به جایگاهی که در آن فعالیت می کنند تقسیم بندی کنید. این بدان معناست که ممکن است یک اینفلوئنسر با یک معیار در جایگاه پایین تری قرار گیرد اما وقتی به طریقی دیگر به آن ها نگاه می شود، تاثیرگذاری برتری داشته باشد.

انواع اینفلوئنسرها

به عنوان مثال، بسیاری از اینفلوئنسرهای بزرگ افراد مشهور هستند. با این حال ممکن است تاثیر کمتری بر مخاطبان خود داشته باشند زیرا تخصص خاصی ندارند در حالی که برخی از میکرو یا نانو اینفلوئنسرها که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت، تاثیر شگرفی بر دنبال کنندگان در بخش تخصصی خود داشته باشند و این موضوع برای یک شرکت فروش محصول دارای اهمیت زیادی است. حال در ادامه انواع گروه بندی اینفلوئنسرها را با هم بررسی خواهیم کرد.

تقسیم بندی براساس تعداد دنبال کننده

اولین روش گروه بندی اینفلوئنسرها براساس تعداد دنبال کننده است که در این بین مگا اینفلوئنسر با بیش از 1 میلیون نفر فالوور در صدر این لیست و نانو اینفلوئنسرها در انتهای آن قرار دارند که در ادامه با هر یک از آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

  1. مگا اینفلوئنسر

    مگا اینفلوئنسرها افرادی هستند که تعداد زیادی دنبال کننده در شبکه های اجتماعی خود دارند. اگرچه هیچ قانون ثابتی در مورد مرز بین انواع مختلف دنبال کننده وجود ندارد، اما طبق یک دیدگاه کلی مگا اینفلوئنسرها حداقل دارای بیش از 1 میلیون دنبال کننده در یک سیستم عامل اجتماعی هستند.

    مگا اینفلوئنسر

    بسیاری از مگا اینفلوئنسرها افراد مشهوری مانند ستارگان سینما، افراد ورزشی، نوازندگان و ستارگان تلویزیون هستند که شهرت خود را به صورت آفلاین کسب کرده اند. با این حال، برخی از اینفلوئنسرهای بزرگ پیروان گسترده خود را از طریق فعالیت های آنلاین و اجتماعی به دست آورده اند.

    باید گفت که اغلب برندهای اصل و مشهور باید به مگا اینفلوئنسرها به منظور بازاریابی نزدیک شوند. زیرا خدمات آن ها پر هزینه خواهد بود و تقریباً تمام مگا اینفلوئنسرها نماینده یا مدیرانی دارند که از طرف آن ها برای انجام معاملات بازاریابی همکاری می کنند.

  2. ماکرو اینفلوئنسر

    ماکرو اینفلوئنسرها یک قدم با اینفلوئنسرهای بزرگ فاصله دارند و شاید برای اینفلوئنسر مارکتینگ بیشتر در دسترس باشند. این افراد در حدود 40،000 تا 1 میلیون فالوور در یک شبکه اجتماعی دارند. آنها معمولا افرادی هستند که از نظر معروفیت در درجه دوم قرار دارند. اما با این حال هنوز پیروان قابل توجه تری در مقایسه با میکرو اینفلوئنسرهای معمولی دارند.

    ماکرو اینفلوئنسر

    ماکرو اینفلوئنسرها عموماً از مشخصات بالایی برخوردار هستند و می توانند در افزایش آگاهی بسیار مفید باشند. ماکرو اینفلوئنسرها بیشتر از مگا اینفلوئنسرها هستند، بنابراین یافتن آن ها به منظور همکاری با یک برند آسان تر است. همچنین آن ها به کار با برندهای مختلف بیشتر عادت داشته و همین موضوع باعث سهولت در برقراری ارتباط با آنها می شود.

    البته ذکر این نکته هم مهم است که با وجود تعداد زیاد ماکرو اینفلوئنسر در شبکه های مجازی میزان کلاهبرداری هم تا حدودی در بین آن ها بیشتر است. به همین جهت حتما پیش از برقراری ارتباط و همکاری از صحت و درستی آن ها مطلع شوید.

  3. میکرو اینفلوئنسرها

    میکرو اینفلوئنسرها افراد معمولی هستند که به دلیل دانش در برخی از حوزه های خاص شناخته شده اند و به این ترتیب، معمولاً در بین علاقه مندان به آن تخصص، یک رسانه اجتماعی قابل توجه بدست آورده اند. در این مورد تعداد دنبال کننده نشانگر میزان نفوذ نیست، بلکه عمق رابطه و تعامل اینفلوئنسر با مخاطبان و دنبال کنندگان اهمیت بالایی دارد. اگر چه دیدگاه های متفاوتی وجود دارد اما به طور کلی می توان اینفلوئنسرهای خرد را در گروه افرادی که بین 1000 تا 40،000 دنبال کننده در یک سیستم اجتماعی واحد دارند، در نظر گرفت.

    میکرو اینفلوئنسرها

    یک اینفلوئنسر کوچک ممکن است قبل از اینکه شرکتی سعی کند با او ارتباط برقرار کند از وجود آن شرکت آگاهی نداشته باشد. اگر چنین باشد، شرکت یا برند مورد نظر ابتدا باید اینفلوئنسر را در خصوص ارزش و اعتبار خود متقاعد کند. چرا که میکرو اینفلوئنسرها رابطه خاصی با دنبال کنندگان خود دارند و نمی خواهند به رابطه خود با طرفدارانشان آسیب بزنند. بنابراین، اگر دیده می شود که چیزی را تبلیغ می کنند، حتما پیش از آن در مورد محصول مورد نظر تحقیق کرده اند.

    این الزام برای ارتباط بین میکرو اینفلوئنسرها و برندها با مخاطبان هدف به این معنی است که اینفلوئنسرها اغلب انتخاب می کنند تا با چه کسانی کار کنند. حتی برخی از اینفلوئنسرهای کوچک از تبلیغ نام تجاری به صورت رایگان خوشحال هستند. اما صرف نظر از قیمت، آن ها به هیچ عنوان نمی خواهند که با یک برند تجاری نامناسب برای مخاطبان خود درگیر شوند.

    بنابراین، ماهیت تأثیر در حال تغییر است. اینفلوئنسرهای کوچک در حال مشهور شدن هستند. این امر به خصوص در نسل های جدید که بیشتر از تماشای تلویزیون یا رفتن به باشگاه یا تماشای فیلم وقت خود را در اینترنت می گذرانند، بیشتر دیده می شود. به طور کلی واقعیت این است که میکرو اینفلوئنسرها آینده تاثیرگذاران در دنیای مجازی هستند.

    چرا که اینترنت منجر به تقسیم رسانه ها به بسیاری از موضوعات کوچک شده است. به این معنی که اگر به چیز نسبتا مبهم یا خاصی علاقه داشته باشید، به احتمال زیاد حتما یک گروه کوچک در فیسبوک یا اینستاگرام در مورد آن پیدا خواهید کرد که در این گروه اینفلوئنسرهای کوچک خود را به عنوان اینفلوئنسر اصلی معرفی می کنند.

  4. نانو اینفلوئنسرها

    جدیدترین نوع اینفلوئنسر برای به دست آوردن شناخت، نانو اینفلوئنسرها هستند. این افراد تنها تعداد اندکی دنبال کننده دارند اما تمایل دارند که با همین تعداد اندک در زمینه های مبهم و کاملا تخصصی خبره باشند. در بسیاری از موارد، آنها کمتر از 1000 دنبال کننده دارند، اما پیروان مشتاق و علاقه مندی دارند که مایلند با اینفلوئنسر خود همراه شده و به نظرات وی گوش دهند.

    نانو اینفلوئنسرها

    گرچه بسیاری از مارک ها اینفلوئنسری نانو را بی تأثیر می دانند، اما برای شرکت هایی که محصولات بسیار تخصصی تولید می کنند از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند. با این حال، برای اکثر شرکت ها، نانو اینفلوئنسرها احتمالاً از تأثیر کافی برای استفاده زیاد برخوردار نخواهند بود. کار کردن با آنها ارزان تر است اما تعداد افراد کمتری تحت تاثیر قرار می گیرند، به همین جهت در بیشتر موارد، برای دسترسی به مخاطبان گسترده شما باید با صدها نانو اینفلوئنسر کار کنید.

گروه بندی بر اساس انواع محتوا

امروزه عمده اینفلوئنسر مارکتینگ در رسانه های اجتماعی، عمدتا از طریق اینفلوئنسرهای کوچک و وبلاگ نویسی انجام می شود. با افزایش علاقه به ویدیو، یوتیوب نیز به سرعت از اهمیت بیشتری برخوردار شد، هر چند که این مورد به دلیل فیلتر بودن در ایران کاربرد چندانی ندارد.

  1. وبلاگ نویسان

    وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرها در رسانه های اجتماعی (عمدتاً میکرو بلاگرها) معتبرترین و فعال‌ترین روابط را با طرفداران خود دارند. برندها اکنون این موضوع را تشخیص داده و به همکاری با آن ها تشویق شده اند. مدتی است وبلاگ نویسی به اینفلوئنسر مارکتینگ متصل شده و وبلاگ های بسیاری در این رابطه در اینترنت وجود دارد. اگر یک وبلاگ نویس محبوب محصول شما را در پستی مثبت ذکر کند، این می تواند منجر به تمایل طرفداران وبلاگ نویس برای آزمایش محصول شما شود.

    وبلاگ نویسان

    بسیاری از وبلاگ نویسان موارد قابل توجهی را در بخش های خاص ایجاد کرده اند. به عنوان مثال، وبلاگ های بسیاری در مورد توسعه شخصی، امور مالی، بهداشت، فرزندآوری، موسیقی و بسیاری از موضوعات دیگر از جمله خود وبلاگ نویسی وجود دارد. نکته مهم مشترک وبلاگ های موفق، احترام به خوانندگان آنها است.

    اگر وبلاگی به اندازه کافی بزرگ و دارای تعداد بالای دنبال کننده باشد، ممکن است بتوانید یک پست تبلیغاتی را در سایت آن ها بخرید. این بدان معنا است که به شما این امکان را می دهد که خودتان یک پست بنویسید یا از وبلاگ نویس بخواهید تا از طرف شما یک پست بنویسد و شما مانند یک اسپانسر باید هزینه مربوط به آن تبلیغ را پرداخت نمایید و نتایج نشان داده است که بسیاری از شرکت ها که حمایت مالی خود را از وبلاگ ها انجام داده اند، پشیمان نشده اند و زمانی که محصول با مخاطبان اصلی وبلاگ همسو شود، مشکلی پیش نخواهد آمد.

  2. یوتیوب

    درست است که این روش در ایران خیلی جوابگو نیست اما از آن جایی که در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل در خصوص اینفلوئنسر توضیح دهیم، به طور خلاصه این روش را نیز معرفی می کنیم.

    یوتیوب

    یک وبلاگ تنها نوع محتوای محبوب در اینترنت نیست. نوع دیگر محتوا مورد علاقه به ویدئو است. در این حالت، به جای اینکه هر سازنده ویدئو به طراحی سایت شخصی برای خود بپردازد، بیشتر آن‌ها ویدئوهای خود را در کانال یوتیوب قرار می دهند. برندهای تجاری هم اغلب با سازندگان ویدئوهای محبوب در یوتیوب همکاری می کنند.

  3. پادکست

    پادکست فرم نسبتاً جدیدی از محتوای آنلاین بوده که محبوبیت آن در حال افزایش است. در حال حاضر تعداد زیادی نام در این زمینه وجود دارد.

    پادکست

    به عنوان مثال، یکی از مشهورترین اینفلوئنسرها در زمینه پادکست Stacey Soloman است که تجربیات و بینش شخصی خود در رابطه با مادر شدن را با دیگران به اشتراک می گذارد. محبوبیت استیسی به دلیل استفاده از شیوه ای جذاب و متفاوت در پرداختن به این موضوع است. در ایران نیز در سال های اخیر افراد بیشتری به این نوع اینفلوئنسری روی اورده و از این طریق مخاطبان زیادی را جذب کرده اند.

  4. پست های اجتماعی

    حضور تاثیرگذار شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام در زندگی مردم باعث شده تا بسیاری از اینفلوئنسرها با وجود فعالیت در سایر گروه ها مانند وبلاگ نویسی، پادکست و یوتیوب، در شبکه های اجتماعی نیز حضور فعال داشته باشند. آن ها معمولاً پست ها یا فیلم های جدید خود را به طور مداوم در شبکه های اجتماعی تبلیغ کرده و مخاطبان را به دیدن آن ها در وبسایت یا کانال یوتیوب تشویق می کنند.

    پست های اجتماعی

    در واقع، اکثریت قریب به اتفاق اینفلوئنسرها اکنون نام خود را در شبکه های اجتماعی نیز منتشر می کنند. در حالی که اینفلوئنسرها در همه کانال های اجتماعی برجسته هستند، اما برجسته ترین شبکه اجتماعی در سال های اخیر برای آن ها اینستاگرام بوده است، جایی که بسیاری از اینفلوئنسرها پست های خود را حول یک تصویر خیره کننده طراحی می کنند.

گروه بندی بر اساس میزان تأثیر

آخرین شیوه گروه بندی اینفلوئنسرها، تقسیم بندی براساس میزان تاثیر آن ها است که همانگونه که پیشتر هم بیان کردیم این موضوع خیلی به تعداد دنبال کننده مربوط نمی شود.

  1. افراد مشهور

    افراد مشهور جزو اینفلوئنسرهای اصلی بودند و هنوز هم نقش مهمی در شبکه های اجتماعی دارند، اگرچه اهمیت آن ها به عنوان اینفلوئنسر در حال کم شدن است اما دیجیتال مارکتینگ از طریق اینفلوئنسری با حمایت افراد مشهور رشد پیدا کرد. سال هاست که بسیاری از برندهای تجاری متوجه شده اند که فروش آن ها معمولاً هنگامی افزایش پیدا می کند که یک فرد مشهور محصول آن‌ها را تبلیغ یا تایید می کند. هنوز موارد زیادی وجود دارد که شرکت ها، به ویژه برند های سطح بالا، از افراد مشهور به عنوان اینفلوئنسر تبلیغاتی خود استفاده می کنند.
    اما مسئله اکثر برندهای تجاری این است که هزینه افراد مشهوری که بخواهند با آن‌ها در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ همکاری کنند، اغلب بسیار بالا بوده و همچنین احتمال پذیرفتن آن ها کم است. البته اگر یک شرکت محصولی را تولید کند که یک فرد مشهور قبلاً آن را دوست داشته یا از آن استفاده کرده، این کار تا حدودی آسان تر خواهد بود. در آن شرایط، فرد مشهور می تواند از نفوذ خود استفاده کرده و بگوید که چقدر به این محصول باور دارد. به عنوان مثال، بسیاری از سازندگان سازهای موسیقی از نوازندگان به نام و مشهور برای تبلیغ ساز خود استفاده می کنند.
    یک موضوع دیگر در استفاده از افراد مشهور به عنوان اینفلوئنسر این است که ممکن است از اعتبار زیادی جهت تبلیغ محصول نزد مخاطبان خود برخوردار نباشند. این همان نکته ای است که دربخش معرفی اینفلونسرهای کوچک بیان کردیم و گفتیم که میزان اعتبار در بین مخاطبان چندان به تعداد دنبال کننده مربوط نمی شود و اتفاقا مخاطبان اینفلوئنسرهای خاص اعتماد بیشتری به فردی که دنبال می کنند، دارند. افراد مشهور ممکن است طرفداران زیادی داشته باشند و جزو مگا اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی باشند، اما تاثیر واقعی آنها بر کسانی که آنها را دنبال می کنند، قابل بحث است.

  2. رهبران صاحب نظر

    رهبران صاحب نظر

    کارشناسان صنعت و صاحبان اندیشه مانند روزنامه نگاران را نیز می توان اینفلوئنسر دانست که از جایگاه مهمی برخوردار هستند. چرا که بسیاری از مخاطبان به رهبران صنعت و صاحبان اندیشه به دلیل صلاحیت، موقعیت یا تجربه در مورد حوزه تخصصی خود احترام می‌گذارند. این متخصصان عبارتند از: روزنامه نگاران، دانشگاهیان، کارشناسان صنعت و مشاوران حرفه ای.
    شما اگر بتوانید توجه روزنامه نگاری را در یک روزنامه ملی جلب کنید که به نوبه خود در یک مقاله در مورد شرکت شما به صورت مثبت صحبت کند، در واقع از او به عنوان اینفلوئنسر استفاده کرده اید. دقیقاً همان شیوه ای که برای یک وبلاگ نویس یا یک رسانه اجتماعی استفاده می کنید. وبلاگ نویسان و سازندگان محتوا اغلب با رهبران صنعت و صاحبان اندیشه کار می کنند و دیدن نقل قول آنها در پست های وبلاگ و حتی استفاده از آنها در کمپین های رسانه های اجتماعی امری غیر معمول نیست.

چگونه یک اینفلوئنسر شویم؟

تا اینجا با انواع اینفلوئنسر و نقش هر یک در بازاریابی تاثیرگذار آشنا شدیم. در ادامه می خواهیم بدانیم که چگونه می توان به یک اینفلوئنسر تبدیل شد و برای این کار نیاز است تا قدم به قدم چه اقداماتی صورت گیرد.

  1. حوزه خود را انتخاب کنید

    قبل از شروع مسیر خود برای تبدیل شدن به یک فرد تاثیرگذار، ابتدا باید جایگاه خود را بشناسید. شما باید حوزه ای را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید چرا که باید در زمینه مورد علاقه خود تحقیق کرده و محتوا تولید کنید. بنابراین، مهم است که چیزی را انتخاب کنید که به آن علاقه داشته تا از وقتی که میگذارید لذت ببرید. همچنین باید در این زمینه دارای تخصص باشید تا بتوانید خود را به عنوان یک اینفلوئنسر معرفی کنید.

    حوزه خود را انتخاب کنید

    مهم نیست که تخصص شما در چه زمینه ای باشد، خواه عاشق پخت و پز و امتحان دستورالعمل های جدید بوده یا به کارهای هنری علاقه‌مند باشید، مهم این است که بتوانید با مخاطب ارتباط برقرار کنید. می توانید از ترکیب چند علاقه استفاده کرده اما آن را خیلی گسترده نکنید.

  2. پروفایل رسانه های اجتماعی خود را بهینه کنید

    پروفایل رسانه های اجتماعی خود را بهینه کنید

    هنگامی که جایگاه خود را انتخاب کردید، مرحله بعدی انتخاب سیستم عامل رسانه های اجتماعی مورد نظر و ایجاد و بهینه سازی پروفایلتان است. بیشتر افراد تأثیرگذار فقط در یک یا دو سیستم عامل رسانه اجتماعی محبوب هستند. بنابراین، بهتر است تلاش خود را روی یک یا دو کانال بگذارید. هنگامی که کانال های خود را انتخاب کردید، باید پروفایل جدیدی ایجاد یا پروفایل های موجود خود را بهینه کنید. در اینجا برخی از کارهایی که می توانید برای بهینه سازی پروفایل خود انجام دهید آورده شده است.

  3. حساب شخصی خود را به کاربری تغییر دهید

    اگر قصد تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر را دارید، باید یک حساب کاربری ایجاد کنید زیرا گزینه های بیشتری پیش روی شما قرار می گیرد. اکثر سیستم عامل ها مانند اینستاگرام، توییتر و فیسبوک امکان ایجاد حساب کاری در تنظیمات خود را دارند.

  4. بیوگرافی جذاب ایجاد کنید

    بیوگرافی جذاب

    بیوگرافی شما اولین چیزی است که هر شخص هنگام بازدید از صفحه شما می بیند بنابراین یک قسمت مهم در ایجاد اولین برداشت از شما است. بیوگرافی شما باید بتواند داستان شما را به روشی جذاب بیان کند. همچنین باید کلیه اطلاعات مربوط به شما مانند نام کامل، مکان، جزئیات تماس و حوزه های تخصصی شما را ارائه دهد.

  5. یک عکس مناسب اضافه کنید

    شما باید یک عکس مناسب برای پروفایل خود در نظر بگیرید. زیرا عکس از اجزای مهم هویت شما محسوب می شود. مردم اغلب یک پروفایل شبکه اجتماعی را با عکس آن تشخیص می دهند، بنابراین شما باید با دقت عکس خود را انتخاب کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که صورت شما به وضوح دیده شود و کیفیت تصویر نیز خوب باشد.

  6. مخاطب خود را درک کنید

    مخاطب خود را درک کنید

    قبل از شروع تولید محتوا و ارسال پست در شبکه های اجتماعی، باید مخاطبان خود را درک کنید. زیرا همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، اینفلوئنسرها تاثیر زیادی بر مخاطبان خود دارند. برای تبدیل شدن به یک فرد تاثیرگذار، مهم است که بدانید چه کسی را هدف قرار داده اید. برای درک مخاطبان، ابتدا می توانید با تجزیه و تحلیل دنبال کنندگان فعلی خود، اطلاعاتی راجع به مشخصات و علایق آنها کسب کنید.

  7. محتوای مربوطه را ایجاد و ارسال کنید

    گام بعدی برای تبدیل شدن به اینفلوئنسر ارسال مطالب مفید و مرتبط برای دنبال کنندگان است. هرچه بیشتر بتوانید با مخاطبان خود درگیر شوید، افراد بیشتر تحت تاثیر نظرات و توصیه های شما قرار می گیرند. این مهمترین نیاز برای اینفلوئنسر بودن است. این یک واقعیت است که دنبال کنندگان به شما گوش می دهند.

    محتوای مربوطه را ایجاد و ارسال کنید

    شما باید یک استراتژی محتوا تنظیم کرده و از ترکیبی از انواع محتوا، ترجیحاً مواردی که مخاطبان شما بیشتر دوست دارند، استفاده کنید. به عنوان مثال، برخی از اینفلوئنسرها اطلاعات مربوط به حوزه مورد علاقه خود را با پست های مربوط به زندگی شخصی خود ترکیب می کنند و ترجیح می دهند کمی از مطالب زندگی شخصی خود را با محتواها مخلوط کرده تا با مخاطبان ارتباط بهتری برقرار کنند. افزودن پست در مورد زندگی روزمره به اینفلوئنسرها کمک می کند تا قابل اعتماد تر به نظر برسند. این باعث تقویت ارتباط آنها با مخاطبانشان می شود.

    به طور کلی مهم نیست که کدام استراتژی محتوا را انتخاب می کنید، کافیست مطمئن شوید که آن را به اندازه کافی گسترده کرده اید تا بتواند در آینده با نام های تجاری همکاری کنید. پست های حمایت شده شما باید بتوانند به طور طبیعی در کنار سایر مطالب ارسال شده شما قرار بگیرند. به طور کلی، استراتژی محتوای خود را روی حوزه خود متمرکز کنید، اما نه خیلی محدود.

  8. منظم و ثابت قدم باشید

    بعد از این که تصمیم گرفتید چه نوع محتوایی را ارسال کنید، باید یک برنامه ریزی درست برای آن داشته باشید. بیشتر الگوریتم های سیستم عامل رسانه های اجتماعی حساب هایی را که به طور منظم محتوا ارسال می کنند، ترجیح می دهند. این موضوع به ویژه برای اینستاگرام نیز صدق می کند که برای افزایش بازدید به یک نظم و تداوم در ارسال محتوا و پست نیاز است.

    منظم و ثابت قدم باشید

    می توانید روزانه، هفتگی یا هر زمانی که راحت تر هستید این کار را انجام دهید. اما قبل از تصمیم گیری در مورد آن، باید سیستم عامل خود را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال، در سیستم عامل رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب و فیسبوک، می توانید هفته ای یک یا دو بار پست بگذارید. همچنین روز و زمان ارسال مطالب خود را نیز انتخاب کنید و در آن ثابت قدم باشید.

    برای اکثر سیستم عامل ها، بالاترین نرخ تعامل را می توان در اواخر صبح و بعد از ظهر نیمه هفته مشاهده کرد. چهارشنبه بهترین روز برای ارسال برای اکثر سیستم عامل ها است. شما باید بهترین زمان ها را برای ارسال پست برای سیستم عامل انتخابی خود بررسی کرده و بر اساس آن برنامه ارسال خود را ایجاد کنید.

  9. با مخاطبان خود درگیر شوید

    هنگامی که شروع به ارسال محتوا در شبکه های اجتماعی می کنید، معمولاً لایک و نظراتی درباره پست های خود دریافت خواهید کرد. برای یک اینفلوئنسر، ارتباط با دنبال کنندگان مهم است. بنابراین، نمی توانید این نظرات را نادیده بگیرید. جواب دادن به نظرات و پاسخ دادن به هر سالی که مخاطبان از شما میپرسند روشی مناسب در حفظ ارتباط است. همچنین می توانید نظرات آن ها را “لایک” کنید تا قدردانی خود را نشان دهید.

    روش دیگر برای برقراری ارتباط با مخاطبان این است که از آن ها سوال بپرسید و مکالمه ای را درباره موضوعی با علاقه متقابل آغاز کنید. این گونه تعاملات به ایجاد ارتباطات شخصی با مخاطبان کمک کرده و موقعیت شما را به عنوان یک اینفلوئنسر محکم می کند.

  10. به برندهای تجاری اطلاع دهید که برای همکاری آماده هستید

    آخرین مرحله برای تلاش برای اینفلوئنسر شدن، اعلام آن به دیگران است. شما باید از دایره شخصی خود بیرون بیایید و خود را به عنوان یک اینفلوئنسر که علاقه مند به همکاری با برندها است، نشان دهید. می توانید این کار را با نوشتن در بیوگرافی خود که اینفلوئنسر هستید و علاقه مند به همکاری، آغاز کنید. شما همچنین می توانید جزئیات تماس برای مشتریان بالقوه را ارائه و به آنها راهی آسان برای برقراری ارتباط با خود دهید.

    روش دیگر برای انجام این کار ایجاد ارتباطات شخصی و پیام رسانی به برندهای مربوطه در مورد آن چه می توانید ارائه دهید. بهتر است یک الگوی تبلیغاتی طراحی کنید که با استفاده از آن بتوانید با برندهای مختلف ارتباط برقرار کنید.

کلام آخر

در این مقاله ما سعی کردیم تا به طور کامل شما را با مفهوم اینفلوئنسر و انواع آن آشنا کنیم. برای تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر کافیست تا نکات گفته شده را قدم به قدم انجام دهید و صبور باشید تا پس از مدتی به نتایج دلخواه خود برسید. فقط به یاد داشته باشید که اینفلوئنسر شدن فرایندی است که برای نتیجه دادن به زمان و تلاش نیاز دارد. بنابراین، نمی توانید یک شبه به یک فرد تاثیر گذار تبدیل شوید.

منابع: