امروزه شغل‌های متنوعی در جهان وجود دارد که مرتبط با کامپیوتر می‌باشد. از جمله این مشاغل می‌توان به طراحی سایت و طراحی گرافیک اشاره کرد. یکی از موضوعات مهم مرتبط با هر شغلی، سطح درآمد آن است. مثلا اگر طراح گرافیک هستید همواره این سوال در ذهنتان مطرح می‌شود که آیا برای کاری که انجام می‌دهید دستمزد مناسبی دریافت می‌کنید؟ ما در این مقاله اطلاعاتی در مورد درآمد طراح گرافیک در ایران و جهان در اختیار شما قرار می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

بعد از مطالعه این مقاله می‌توانید به سوال فوق پاسخ دهید و میانگین دستمزد یک طراح گرافیک را با توجه به محل کار و سطح تجربه وی تعیین کنید. آنچه در ادامه می‌خوانید:

 

کار یک طراح گرافیک چیست؟

کار طراح گرافیک: به تصویر کشیدن ایده‌ها

طراحان گرافیک برای برقراری ارتباط با مخاطب به ایجاد مفاهیم بصری می‌پردازند. آنها ممکن است هر مفهومی ‌را که با چشم قابل رویت است در قالب طرح ایجاد کنند. طراحان گرافیک از عناصری مانند اشکال، رنگ‌ها، تایپوگرافی، تصاویر و موارد دیگر برای انتقال ایده خود به مخاطب استفاده می‌کنند. طراحان گرافیک می‌توانند در خانه، یک شرکت و یا به عنوان یک فریلنسر فعالیت داشته باشند.

طراحان گرافیک ایده‌ها یا پیام‌ها را از طریق طرح‌های بصری منتقل می‌کنند. آن‌ها عناصر طراحی را انتخاب کرده و کارهای جذاب بصری را برای چاپ، وب یا چندرسانه‌ای ایجاد می‌کنند. طراحی گرافیک در درجه اول بر روی ظاهر یک چیز متمرکز است. طراح گرافیک از طریق ترکیب عناصر مناسب، می‌تواند عواطف و احساسات خاصی را برانگیزد.

طراحان با چه کسانی در ارتباط هستند؟

کار طراحان گرافیک متفاوت است. آنها ممکن است در زمینه خاصی از طراحی گرافیک تخصص داشته و در دیگر زمینه‌ها هیچ سررشته‌ای نداشته باشند. طراحان گرافیک اغلب نیاز به برقراری ارتباط با مشتریان و مصرف‌کنندگان خود دارند تا طرح‌هایی را که قرار است پیام مورد نظر را از طریق آن به تصویر بکشند توسعه دهند. آنها همچنین با دیگر طراحان گرافیک، بازاریابان، تحلیل‌گران تجاری، نویسندگان و برنامه‌نویسان برای ایجاد محصولات، کمپین‌ها یا وب‌سایت‌های موفق همکاری می‌کنند.

همچنین بخوانید: طراح وب سایت کیست و چه مهارت هایی دارد؟

 

شرح شغل طراح گرافیک

طراحان گرافیک بسته به تخصص و محل کار خود دارای طیف وسیعی از مسئولیت‌ها هستند. به طور معمول، آنها برای تعیین نیازهای طراحی با مشتریان یا مدیران هنری ملاقات کرده و با استفاده از نرم‌افزار طراحی، تصاویر و متن‌ها را با هم ترکیب می‌کنند تا به یک ایده جان دهند. آنها معمولا نیاز دارند ایده‌های خود را ارائه دهند و بازخورد همکاران یا مشتریان را در پیش‌نویس‌های بعدی بگنجانند.

مسئولیت های طراح گرافیک

شغل یک طراح گرافیک ممکن است شامل برخی از این مسئولیت‌ها باشد:

  • مطالعه خلاصه طراحی و تعیین الزامات
  • مشاوره به مشتریان در مورد استراتژی‌هایی برای جذب مخاطبان هدف
  • شناسایی بهترین راه‌ها برای نشان دادن و برقراری ارتباط با چشم‌انداز مشتریان
  • ایجاد طرح با استفاده از نرم‌افزارهای تصویرسازی، ویرایش عکس و چیدمان
  • انتخاب رنگ‌ها، تصاویر، تایپوگرافی و چیدمان برای موارد ارتباطی، از جمله وب‌سایت‌ها، آرم‌ها، علائم، کتاب‌ها، جلد مجلات، گزارش‌های سالانه، تبلیغات و پست‌ رسانه‌های اجتماعی
  • تهیه پیش‌نویس‌هایی برای بررسی نیاز مشتری و اصلاح آن بر اساس بازخوردهای دریافتی
  • همکاری با سایر اعضای تیم، مانند بخش بازاریابی، فروش و عملیات تجاری، در طول انجام یک پروژه
  • بررسی طرح‌ها قبل از چاپ یا انتشار از نظر خطا
  • اطلاع از آخرین روش‌های طراحی، ابزارها و فناوری‌های مربوطه

همچنین بخوانید: روانشناسی و تاثیر رنگ در طراحی سایت

 

چه نوع شرکت‌هایی طراحان گرافیک را استخدام می‌کنند؟

حوزه‌های کاری طراح گرافیک

قبل از پرداختن به درآمد طراح گرافیک بهتر است با شرکت‌هایی که یک گرافیست را استخدام می‌کنند نیز آشنا شوید. طراحی گرافیک بخشی جدایی‌ناپذیر از بازاریابی و برندسازی است، بنابراین طراحان گرافیک می‌توانند برای طیف وسیعی از شرکت‌های مختلف کار کنند. شرکت‌هایی که طراحان گرافیک را استخدام می‌کنند معمولا در یکی از حوزه‌های زیر فعالیت دارند.

 

اینترنت و توسعه نرم‌افزار

امروزه شرکت‌های بسیار زیادی در زمینه اینترنت و توسعه نرم‌افزار فعالیت دارند. این شرکت ها در حوزه‌های مختلفی به طراح گرافیک نیازمند هستند. در نتیجه تقاضا برای طراحان گرافیک در این زمینه به سرعت در حال رشد است و دلیل اصلی آن توسعه روزافزون فناوری است.

 

تولید برنامه‌های تلویزیونی

با افزایش محبوبیت طراحی موشن گرافیک، شرکت‌های تولید برنامه‌های تلویزیونی به دنبال طراحان گرافیکی هستند که بتوانند تیتراژ و تبلیغات و کلیپ‌های ویدئویی جذابی ایجاد کنند. موشن گرافیک بخشی از ایجاد یک انیمیشن یا پویانمایی است.

 

برندسازی

شرکت‌ها در بخش‌های مختلف به طراحان گرافیک برای ارتقا یا حفظ برند خود نیاز دارند. در واقع یکی از دلایل موفقیت یک شرکت، شناخته شدن برند آن است. یک طراح گرافیک می‌تواند برند مربوط به یک شرکت را به قدری جذاب ایجاد کند که مخاطب را به سمت خود بکشاند و او را تشویق به خرید محصولات و خدمات برند نماید.

 

بسته‌بندی محصول

شرکت‌ها به دنبال طراحان گرافیک بااستعداد برای توسعه بسته‌بندی محصولات خود هستند. بسته‌بندی که بتواند چشم مشتریان بالقوه را به سمت خود خیره کرده و آنها را برای خرید محصول ترغیب نماید. یک طراح گرافیک می‌تواند این حس را در مخاطب برانگیزد.

 

تبلیغات

آژانس‌های تبلیغاتی معمولاً چند طراح گرافیک در کارمندان خود دارند که هر کدام دارای تخصص متفاوتی هستند. طراحان گرافیک آژانس با مشتریان کار می‌کنند تا مواد خلاقانه‌ای را ایجاد کنند که نیازهای آنها را برآورده نمایند.

 

دسته‌بندی طراحان گرافیک با توجه به سطح تجربه

یکی از مهم‌ترین عواملی که بر درآمد طراح گرافیک تاثیر دارد تجربه است. شغل طراحی گرافیک با توجه به تجربه گرافیست معمولاً به چند دسته تقسیم می‌شود.

 

طراح جوان

دسته اول که شامل کم‌تجربه‌ترین افراد است به عنوان «طراح جوان» مطرح می‌شود. طراح جوان فردی است که به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده یا یک دوره طراحی گرافیک را پشت سر گذاشته و هیچ تجربه‌ای فراتر از دوره کارآموزی و کار در دانشگاه ندارد.

یک طراح جوان معمولاً در همان شرکتی که در حال گذراندن دوره است یا در یک شرکت دیگر مشغول به کار می‌شود و همانطور که تجربیات بیشتری کسب می‌کند دستمزدش افزایش می‌یابد. این دوره کارآموزی ممکن است شش ماه تا دو سال طول بکشد.

تاثیر تجربه بر درآمد طراح گرافیک

 

طراح میان رده

دسته دوم «طراح میان رده» است. حداقل چند سال طول می‌کشد تا یک طراح جوان به یک طراح میان‌رده تبدیل شود، اما این سطح از پیشرفت بیش از اینکه به زمان بستگی داشته باشد به مهارت طراح وابسته است. در واقع یک طراح جوان ممکن است در عرض دو سال و دیگری ممکن است در عرض چهار سال به یک طراح میان‌رده تبدیل شود. در این زمان فرد معمولا توسط یک طراح ارشد یا مدیر هنری نظارت می‌شود، اما از او انتظار می‌رود که بتواند مستقل کار کند و به خلق ایده بپردازد و قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد.

 

طراح ارشد

دسته سوم طراح ارشد یا مدیر هنری است که در امر طراحی از مهارت بسیار بالایی برخوردار است. هر چه از این هرم بالاتر می‌روید، رقابت بیشتری وجود دارد و حتی انجام کارهای عالی همیشه کافی نیست. پیدا کردن دوست و تأثیرگذاری بر افراد، حضور در کمپین‌های مناسب در زمان مناسب و به طور کلی داشتن کمی‌ شانس می‌تواند به اندازه ارائه یک کار عالی مهم باشد.

 

تاثیر حوزه کاری بر درآمد طراح گرافیک

دقت کنید این فقط تجربه نیست که باعث می‌شود درآمد طراح گرافیک متفاوت باشد. نوع کار طراحی که انجام می‌دهد نیز تأثیر زیادی در درآمد او خواهد داشت. یک طراح گرافیک ممکن است با هر یک از تخصص‌های زیر مشغول به کار باشد.

رابط کاربری: رابط کاربری (UI) ممکن است متعلق به یک برنامه کاربردی، وب سایت، کنسول بازی و غیره باشد. در این میان برخی از رابط‌های کاربری اهمیت بیشتری دارد. مثلا در حوزه وب‌سایت، طراحی سایت فروشگاهی بسیار مهم است، چون بر میزان فروش صاحب وب‌سایت تاثیر مستقیم دارد. چنین افرادی، معمولاً با طراحان UX تجربه کاربری همکاری می‌کنند تا بتوانند طرح خود را به کد تبدیل کرده و به مرحله اجرا برسانند.

نشریه: در اینجا تمرکز بر صفحه‌آرایی برای کتاب‌ها، مجلات، روزنامه‌ها و غیره است.

موشن: موشن گرافیک بر ایجاد انیمیشن‌های کوتاه و ساده بر اساس اصول طراحی گرافیکی، برای موارد مختلفی از جمله تلویزیون و وب‌سایت مخصوصا طراحی سایت حرفه ‌ای تمرکز می‌کند.

البته اگر با جزئیات بیشتری به شغل طراح گرافیک نگاه کنیم می‌توانیم موارد زیر را برای آن برشماریم:

  • کارگردان هنری
  • توسعه‌دهنده تصویر بصری
  • طراح لوگو
  • توسعه‌دهنده محتوای چندرسانه‌ای
  • طراح وب‌سایت

دستمزد برای هر نوع طراح بسیار متفاوت است. بنابراین اگر به عنوان یک طراح نشریه کار می‌کنید، برای مثال، انتظار نداشته باشید که حقوق شما با یک طراح رابط کاربری مطابقت داشته باشد، زیرا این نوع شغل به طور کلی هزینه بسیار بیشتری دارد.

اکنون می‌دانید در مقایسه درآمد باید نوع طراحی را در نظر بگیرید. گام بعدی این است که شروع به یافتن نقش‌های مقایسه‌ای با شغل فعلی (یا مورد درخواست) خود خود کنید تا به شما ایده‌ای درباره میزان حقوق و دستمزد بدهد.

 

نمای کلی وضعیت بازار کار و درآمد طراح گرافیک

میانگین درآمد هفتگی طراح گرافیک در جهان

 

اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که محاسبه درآمد طراح گرافیک به صورت دقیق امکان‌پذیر نیست. با اینکه برخی از مشاغل مخصوصا مشاغل دولتی محدوده دستمزد کاملاً تنظیم‌شده دارند، اما دستمزد یک طراح گرافیک تقریبا به صورت کامل توسط بازار تعیین می‌شود.

بنابراین نرخ دستمزد وی به عواملی مانند وضعیت اقتصادی جامعه، تقاضا برای طراحی گرافیک و تعداد افرادی که وارد بازار کار این حرفه می‌شوند بستگی دارد. با این حال، خبر خوب این است که در حال حاضر، تقاضا برای طراحان گرافیک در بالاترین حد خود قرار دارد.

دیجیتالی شدن روزافزون جوامع به این معنا است که هر شرکتی برای بقای خود به طراح گرافیک نیاز دارد. بنابراین تعداد مشاغل طراحی گرافیک همواره در حال افزایش است.

با وجود رقابت بین شرکت‌ها برای استخدام بهترین طراحان گرافیک، دستمزدها به طور کلی مناسب به نظر می‌رسند. حقوق افرادی که برای اولین بار کار طراحی گرافیک را انجام می‌دهند در مقایسه با دیگر مشاغل قابل قبول است. به علاوه، امروزه حتی بسیاری از کارآموزان در حالی که تجربه کاری کسب می‌کنند، دستمزد نیز می‌گیرند.

به طور خلاصه باید گفت طراحی گرافیک حرفه‌ای است که با پیشرفت در آن می‌توان به درآمد بالاتری رسید و جای پای خود را در بازار کار مستحکم کرد. اما همانطور که پیشرفت می‌کنید، چگونه می‌توانید اطمینان حاصل کنید که دستمزد مناسبی دریافت می‌نمایید؟!

ساده‌ترین و عملی‌ترین راه برای اطمینان از اینکه مبلغ مناسبی در مقابل سطح تجربه خود دریافت می‌کنید این است که حقوق خود را با سایر مشاغل مرتبط مقایسه نمایید. از جمله این مشاغل می‌توان به طراح سایت اشاره کرد. شما می‌توانید مقایسه خود را از روی آنچه در سایت‌های کاریابی اعلام می‌شود انجام دهید. هر چند در زمان جستجو متوجه خواهید شد که دامنه حقوق گرافیست‌ها بسیار متفاوت است.

 

مزایا و معایب طراحی گرافیک

جلد مجلات، صفحات روزنامه، بسته‌بندی و تبلیغات و ظاهر زیبای وب سایت‌ها، تنها بخشی از پروژه‌هایی است که طراح گرافیک روی آنها کار می‌کند. افرادی که دارای استعداد هنری و مهارت‌های کامپیوتری هستند، اغلب در زمینه طراحی گرافیک موفق می‌شوند. برای همه مشاغل مزایا و معایبی وجود دارد که باید توسط فردی که اقدام به انجام آن می‌کند در نظر گرفته شود. حرفه طراحی گرافیک نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به برخی از مزایا و معایب این حرفه اشاره می‌شود.

 

مزایای طراحی گرافیک

یک طراح گرافیک می‌تواند در حوزه‌های مختلفی مشغول به کار شود. دیگر اینکه می‌تواند به صورت فریلنسری فعالیت کند و تنها در زمان‌هایی که وقت آزاد دارد به انجام طراحی گرافیک بپردازد. از طرفی همانطور که در کار خود پیشرفت می‌کند درآمد بیشتری به دست می‌آورد. همچنین می‌تواند در کار خود خلاقیت به خرج دهد و محدود به انجام یک روند عادی نباشد. همه این موارد موجب می‌شود تا طراح گرافیک شغل مناسبی محسوب شود و طرفداران زیادی داشته باشد. با این حال معایبی نیز دارد.

 

معایب طراحی گرافیک

طراحان گرافیک اغلب باید نیازهای مشتریان خود را برآورده کنند و با محدودیت‌های آنها کنار بیایند. آنها باید نتایجی را ایجاد کنند که افراد مختلف را راضی نگه دارد. بسیاری از طراحان گرافیک به تنهایی و به صورت قراردادی کار می‌کنند، در نتیجه ثبات کاری ندارند. در کل باید گفت طراحی گرافیک رشته‌ای با فراز و نشیب است. طراحان گرافیک باید بر اساس نوسانات تجاری و تغییرات اقتصادی برنامه‌ریزی کنند. در نهایت باید بگوییم اگر به طراحی گرافیک علاقه دارید، حتما موفق خواهید شد.

 

نرم‌افزارهای مناسب برای طراحی گرافیک

انتخاب نرم‌افزار مناسب برای طراحی گرافیک هنگام ایجاد تصاویر و طرح‌های باکیفیت بسیار مهم است. از ایجاد لوگو و تصاویر گرفته تا ویرایش عکس و طراحی وب، یک نرم‌افزار طراحی گرافیک مناسب می‌تواند به طراح در رسیدن به اهدافش کمک کند. در ادامه لیستی از بهترین نرم‌افزارهای طراحی گرافیک معرفی می‌شود. بسته به اینکه طراح قصد دارد در چه زمنیه‌ای فعالیت کند می‌تواند نرم‌افزار خاصی را انتخاب کرده و کار کردن با آن را بیاموزد.

  • Adobe XD
  • Adobe Photoshop
  • Adobe Illustrator
  • Adobe Premiere
  • Adobe InDesign
  • Adobe After Effects
  • Adobe Flash
  • CorelDraw
  • 3ds Max

 

عوامل موثر بر درآمد طراح گرافیک

قطعا عوامل متعددی بر درآمد طراح گرافیک تأثیر دارد. علاوه بر حوزه کاری و تجربه که به عنوان دو عامل مهم در بالا به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت موارد دیگری نیز هستند که حقوق یک طراح گرافیک را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از جمله نحوه صحیح همکاری با دیگران که می‌تواند تاثیر زیادی بر درآمد گرافیست داشته باشد. علاوه بر این، تسلط بر نرم‌افزارهای مختلف طراحی، ویژگی‌های فرد و شبکه ارتباطات قوی می‌تواند بر حقوق گرافیست تاثیر گذار باشد.

 

میانگین درآمد طراح گرافیک در ایران

با اینکه درآمد طراح گرافیک به عوامل مختلفی بستگی دارد اما در کل می‌توان گفت فردی که به عنوان یک طراح گرافیک در ایران کار می‌کند معمولاً ماهیانه حدود ۶ میلیون تومان درآمد دارد. در واقع درآمدها از سه میلیون تومان (کمترین) تا هشت میلیون تومان (بیشترین) متغیر است. حقوق طراحان گرافیک بر اساس تجربه کاری، سطح مهارت، عنوان شغلی و حتی موقعیت مکانی آنها بسیار متفاوت است؛ به طوری که تعیین دقیق آن امکان‌پذیر نیست. با این حال طبق آگهی‌های استخدامی که در سایت‌های مختلف کاریابی قابل رویت است می‌توان از محدوده درآمد طراح گرافیک در ایران مطلع شد. از جمله این سایت‌ها می‌توان به جابینجا، جاب‌ویژن و ای-استخدام اشاره کرد.

شرایط استخدام در ای استخدام

شرایط استخدام جاب ویژن

شرایط استخدام در جابینجا

 

میانگین درآمد طراح گرافیک در جهان

برای بررسی میانگین درآمد طراح گرافیک در جهان، ما بر ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا به عنوان سه نقطه مهم در دنیا تمرکز می‌کنیم. لازم به ذکر است درآمد طراحان گرافیک در این سه نقطه از جهان با درآمد آنان در ایران قابل مقایسه نیست. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که بازه زمانی درآمدها سالانه است.

 

میانگین درآمد طراح گرافیک در نیویورک سیتی

بر اساس گزارش Indeed در بهمن ۱۴۰۰، در شهر نیویورک، متوسط حقوق طراحان گرافیک جوان حدود ۴۶۰۰۰ دلار، متوسط حقوق طراحان گرافیک ارشد حدود ۶۷۰۰۰ دلار و میانگین حقوق مدیران طراحی حدود ۱۲۶۰۰۰ دلار است.

میانگین درآمد طراح گرافیک

 

میانگین درآمد طراح گرافیک در بریتانیا

بر اساس گزارش Indeed در بهمن ۱۴۰۰، در شهر لندن، میانگین حقوق طراحان گرافیک جوان حدود ۲۴۰۰۰ پوند، متوسط حقوق طراحان گرافیک ارشد حدود ۳۲۰۰۰ پوند و میانگین حقوق مدیران طراحی حدود ۷۰۰۰۰ پوند است.این در حالی است که در شهر منچستر، میانگین دستمزد طراحان گرافیک جوان حدود ۱۹۰۰۰ پوند، متوسط حقوق طراحان گرافیک ارشد حدود ۲۵۰۰۰ پوند و میانگین حقوق مدیران طراحی حدود ۶۱۰۰۰ پوند است.

 

میانگین درآمد طراح گرافیک در استرالیا

طبق گزارش Indeed در بهمن ۱۴۰۰، در استرالیا، میانگین حقوق طراحان جوان حدود ۵۵۰۰۰ دلار، متوسط حقوق طراحان گرافیک ارشد حدود ۸۶۰۰۰ دلار و میانگین حقوق مدیران طراحی حدود ۱۳۱۰۰۰ دلار است.

همچنین بخوانید: چگونه طراح گرافیک حرفه ای شویم؟

 

جمع‌بندی

همانطور که ملاحظه کردید درآمد طراح گرافیک در ایران بسیار کمتر از نرخ آن در جهان است. در واقع این تفاوت به قدری زیاد است که حتی اگر عوامل مختلف را نیز در نظر بگیریم باز نمی‌توانیم تناسبی بین این دو مورد ایجاد کنیم. با این حال اگر بخواهید درآمد این حرفه در ایران را با دیگر حرفه‌ها مقایسه کنید و شرایط کاری را در نظر بگیرید به نتایج مطلوبی می‌رسید.

 

منابع: