کامل‌ترین چک لیست سئو در سال 2022 را می‌توانیم به بخش‌های زیر تقسیم کنیم:

 

پارامترهای سئو سایت، قوانین تقریباً ثابت و مشخصی دارند. اما گوگل و موتورهای جستجوی دیگر، پیوسته الگوریتم‌هایشان را به‌روز کرده تا کسانی که از این موتورهای جستجو استفاده می‌کنند به بهترین نتایج ممکن دسترسی داشته باشند. به همین دلیل وب‌سایت‌ها برای دیده شدن و نمایش در صفحه اول نتایج گوگل باید همیشه معیارها و پارامترهای سئو را دنبال و وب‌سایتشان را بر اساس آن آپدیت کنند. بهترین کار این است که یک چک لیست سئو برای سال 2022 داشته باشید.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟

علی‌رغم آن‌چه گفته شد، شاید شما هم شنیده باشید که:

«عمر سئو به پایان رسیده است!»

آیا این گفته حقیقت دارد؟

خیر! عمر سئو به پایان نرسیده، فقط مثل هر دانش دیگری در حال رشد است. موتورهای جستجو الگوریتم‌هایشان را طوری به‌روزرسانی می‌کنند که بهترین نتایج ممکن را در اختیار کاربرانشان قرار دهند. این روزها گوگل ما را بهتر از خودمان می‌شناسد. الگوریتم‌های جدید با کمک گرفتن از یادگیری ماشین بهترین نتایج ممکن برای هر کاربر را به او نمایش می‌دهند. بنابراین در سال 2022 می‌توانیم مهم‌ترین پارامتر سئو را کیفیت محتوای ارائه شده در نظر بگیریم. اما فراموش نکنید که برای رسیدن به بهترین کیفیت، هم باید روی محتوا کار کنیم و هم روی مسائل فنی و تکنیکی وب‌سایت، تا بهترین محتوا را در دسترس کاربران اینترنت قرار دهیم.

مهمترین معیار سئو 2022

 

چک لیست پایه سئو

پارامترهای اصلی سئو برای دریافت ترافیک ارگانیک، تقریباً در سال‌های اخیر ثابت بوده است و می‌توانیم آن‌ها را قوانین پایۀ سئو در نظر بگیریم. شاید برای شما مقدور نباشد که همۀ این چک لیست را دقیقاً اجرا کنید، اما پیشنهاد ما این است که تا جایی که می‌توانید این موارد را رعایت کنید. البته برخی از موارد هم هستند که اگر پیاده نشوند ممکن است باعث شود گوگل شما را نادیده بگیرد یا حتی جریمه‌تان کند. در قدم اول باید چند ابزار مهم را به کار بگیرید تا محتوا و ترافیک وب‌سایتتان را تحلیل و آن‌ها را بهینه کنید.

بیشتر بخوانید: راهکارهای تضمینی جهت افزایش رتبه سایت در گوگل

 

1. از سرچ کنسول گوگل استفاده کنید.

گوگل سرچ کنسول یکی از قدرتمندترین ابزارهای سئو است که رایگان در اختیار شما قرار دارد. پس از آن غافل نشوید. با کمک ابزار سرچ کنسول می‌توانید موقعیت تک تک صفحات سایتتان در گوگل را ببینید، مشکلات فنی آن را بررسی کنید و آن را ارتقا دهید.

از گوگل سرچ کنسول استفاده کنید.

با استفاده از سرچ کنسول می‌توانید:

  • بفهمید کدام کلمه کلیدی بیشترین ترافیک را جذب کرده است.
  • نقشه سایتتان را به گوگل ارائه کنید.
  • خطاهایی که ممکن است مخاطب با آن روبه‌رو شود را بیابید و رفع کنید.
  • نرخ کلیک صفحه‌های سایتتان را ببینید.
  • و …

 

2. ابزار گوگل آنالیتیکس را به کار بگیرید.

اگر می‌خواهید بدانید چگونه و از چه راهی مخاطب سایت شما را می‌یابد و چطور از آن استفاده می‌کند، گوگل آنالیتیکس بهترین ابزار برای این کار است. با کمک گوگل آنالیتیکس:

  • مشاهده خواهید کرد که چه درصدی از ترافیک سایت شما از گوگل آمده است.
  • صفحه‌هایی از سایتتان که بیشترین ترافیک را جذب می‌کنند را پیدا می‌کنید.
  • می‌توانید افزایش و کاهش ترافیک سایت را کنترل کنید.
  • وب‌سایت‌ها و موتورهای جستجویی که مخاطبان را به سایت شما هدایت کرده‌اند را مشاهده می‌کنید.
  • می‌توانید متوسط نرخ پرش، بازدید صفحه‌ها، و زمانی که کاربران در سایت شما سپری کرده‌اند را ببینید.
  • می‌توانید ببینید بیشترین ترافیک را از کدام کشور یا شهرها داشته‌اید.
  • متوجه خواهید شد که بیشتر کاربران سایت شما از چه دستگاهی استفاده می‌کنند.
  • و …

استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس برای سئو

 

3. افزونۀ سئو نصب کنید (اگر از CMS آماده مثل وردپرس استفاده می‌کنید).

افزونه‌های سئو امکانات خوبی مثل نوشتن متای توضیحات، تعیین عنوان سئو، بررسی کلمه کلیدی، بررسی سئوی محتوا و … را برای شما فراهم می‌کنند. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، افزونۀ سئوی یاوست و رنک مث در حال حاضر از پرطرفدارترین و کارآمدترین افزونه‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: چگونه CMS سایت را تشخیص دهیم؟

 

چک لیست تحقیق کلمات کلیدی

یکی از اساسی‌ترین بخش‌های سئو تحقیق کلمات کلیدی است. باید بدانید می‌خواهید مخاطب با جستجوی چه کلماتی به سایت شما وارد شود. باید بدانید مخاطب شما چه کلماتی را جستجو می‌کند. بهترین کلمۀ کلیدی، عبارت یا واژه‌ای است که کاملاً با محتوای شما مرتبط باشد و موضوع و هدف اصلی محتوا را مشخص کند.

 

1. فقط یک کلمه کلیدی اصلی برای هر محتوا در نظر بگیرید.

هدف اصلی محتوای شما باید یک موضوع مشخص باشد که قبلاً در استراتژی محتوا آن را تعیین کرده‌اید. فقط و فقط یک کلمۀ کلیدی اصلی برای هر محتوا در نظر بگیرید. دقت کنید که برای هر کلمه کلیدی اصلی فقط یک محتوا بنویسید. زیرا اگر در سایت شما چند صفحه با یک کلمه کلیدی اصلی وجود داشته باشد، گوگل نمی‌داند برای آن کلمه، کاربر را به کدام صفحه از سایت شما هدایت کند و قدرت آن کلمه را بین دو یا چند صفحه تقسیم می‌کند. قطعاً این چیزی نیست که می‌خواهید.

 

2. کلمات کلیدی دم بلند و مرتبط مورد نظرتان را بیابید.

برای این کار می‌توانید از پیشنهادهای گوگل کمک بگیرید. کلمۀ کلیدی اصلی مورد نظرتان را گوگل کنید و در حین جستجو یا در انتهای صفحۀ نتایج، پیشنهادهای گوگل را بررسی کنید و از بین آن‌ها عباراتی که مورد نظرتان است را بیابید.

تحقیق کلمات کلیدی با پیشنهادهای گوگل

بسیاری از افراد شکل دقیق سوالی را که دارند در اینترنت جستجو می‌کنند؛ مثل «چگونه سایت طراحی کنم؟». این سوال‌ها را نیز می‌توانید با کمک گوگل پیدا کنید و به آن‌ها در محتوایتان جواب بدهید. از پیشنهاد‌های گوگل و حدس‌های خودتان استفاده کنید تا به نتایج جامعی برسید.

همیشه مرتبط با موضوعی که محتوای شما دارد کلمات و عبارت‌های کلیدی مرتبطی وجود دارد که کاربر ممکن است آن‌ها را هم جستجو کند، برای مثال اگر کسی «ست تخت کودک» را جستجو کند، احتمالاً با عبارت‌هایی مثل تزئین اتاق کودک، یا دکوراسیون اتاق کودک نیز جستجو خواهد کرد. به این عبارت‌ها عبارت‌های کلیدی مرتبط یا LSI می‌گوییم.

به کار بردن LSIها در محتوایتان به موتورهای جستجو کمک می‌کند مفهوم کلی محتوا را بهتر درک کرده و آن را به کاربران بیشتری پیشنهاد کنند.

 

3. از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی کمک بگیرید.

ابزارهایی مثل keywordtool.io و kwfinder به شما این امکان را می‌دهد که کلمات کلیدی دم بلند، و کلمات کلیدی که رقابت کمتری روی آن‌ها هست را پیدا کنید. سعی کنید عبارت‌هایی را بیابید که مردم در اینترنت جستجو می‌کنند اما پاسخ دقیقی برایشان نیست. سپس شما یک پاسخ خوب برای آن‌ها آماده کنید.

ابزار keyword tool

ابزار kwfinder

 

چک لیست سئوی داخلی

یکی دیگر از قسمت‌های مهم سئو، سئوی داخلی است که تا حد زیادی به محتوا مرتبط است؛ بخشی که در آپدیت 2022 بیشتر مورد توجه گوگل قرار گرفته است. باز هم تاکید می‌کنیم که برای رسیدن به رتبه‌های برتر بر اساس پارامترهای سئو 2022 باید کاری کنید که کاربر به راحت‌ترین شکل ممکن پاسخ سوالش را در سایت شما بیابد و به سادگی بتواند صفحه‌هایی که نیاز دارد را پیدا کند. بنابراین لازم است:

  1. کلمه کلیدی اصلی خود را به درستی و شفاف در محتوا به کار ببرید. از عبارت‌های کلیدی مرتبط و LSIها استفاده کنید.
  2. تا جای ممکن از urlهای کوتاه و شفاف استفاده کنید. اگر url را فارسی تعریف کرده‌اید، کلمه کلیدی اصلی را در آن به کار ببرید و از یک عبارت معنادار برای url استفاده کنید. اگر از url انگلیسی استفاده می‌کنید نیز معادل انگلیسی کلمه کلیدی را در آن بیاورید و حتماً یک عبارت معنادار بنویسید.
  3. عنوان‌های جذاب و شفاف بنویسید. هر قدر عنوان بهتر بتواند به کاربر بگوید که در محتوا به چه چیزی می‌رسد، امکان نگه داشتن او در سایت بیشتر می‌شود. تا حد ممکن سعی کنید از عنوان‌ها و زیرعنوان‌های گویا استفاده کنید و کلمات کلیدی را در آن‌ها به کار ببرید. از تگ عنوان نیز به درستی استفاده کنید. این کار به موتور جستجو کمک می‌کند درک بهتری از محتوای شما داشته باشد.
  4. تصاویر سایت را بهینه کنید. اگر حجم عکس‌ها زیاد باشد صفحه دیر بارگذاری می‌شود و ممکن است کاربر را از دست بدهید. می‌توانید از سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های موجود مثل imagecompressor برای بهینه‌سازی تصاویر کمک بگیرید.چک لیست سئوی داخلی
  5. نوشتن Alt تصاویر را فراموش نکنید. این کار هم به موتورهای جستجو کمک می‌کند که تصویر شما را بهتر بفهمند و هم اگر به هر دلیلی تصویر بارگذاری نشد کاربر می‌تواند بفهمد موضوع تصویر چه بوده است. پس توضیح مرتبطی در Alt  بنویسید و اگر مرتبط بود کلمه کلیدی را در آن به کار ببرید.
  6. لینک‌سازی داخلی را جدی بگیرید. با استفاده از لینک‌های داخل متن کاربر را به سرعت به بخشی از متن که به آن نیاز دارد هدایت کنید. از طرف دیگر لینک دادن به جا و درست به مقاله‌های دیگر در سایتتان، به کاربر کمک می‌کند اطلاعاتی که نیاز دارد را کامل کند. موتورهای جستجو نیز موضوع کلی سایت شما و ارتباط محتواهای موجود را بهتر درک می‌کنند و اعتبار سایت شما بالا خواهد رفت.
  7. از تصاویر جذاب و مرتبط با متن استفاده کنید. طوری که تصاویر، محتوای شما را کامل کرده و درک بهتری از موضوع را برای مخاطب فراهم کند. جذابیت گرافیک صفحه هم به جذب مخاطب کمک زیادی خواهد کرد.
  8. از نشانه‌گذاری اسکیما استفاده کنید. اسکیما یا داده‌های ساختاریافته، کدهای اضافه‌ای هستند که به موتورهای جستجو و مهم‌تر از همه گوگل کمک می‌کنند دسته‌بندی مشخصی را در متن محتوا تشخیص دهند.
  9. به سایت‌های معتبر لینک بدهید. حتماً در متن به سایت‌های مرتبط که اعتبار خوبی دارند لینک بدهید. این لینک‌ها را طوری تنظیم کنید که در یک پنجرۀ تازه باز شوند. دقت کنید که لینک دادن به سایت‌های اسپم یا با اعتبار پایین می‌تواند اعتبار شما را هم نزد گوگل تخریب کند.

 

چک لیست سئوی فنی (تکنیکال)

بهینه‌سازی وب‌سایت از نظر فنی کمک می‌کند که خزنده‌های موتورهای جستجو به راحتی بتوانند در سایت شما بخزند و به آن رتبه بدهند. باید سعی کنید که سایت شما برای ربات‌های موتورهای جستجو به راحتی قابل بررسی باشد. البته از طرف دیگر کاربر نیز در چنین سایتی راحت‌تر به محتوای مورد نظر خود خواهد رسید. برای این کار لازم است کمی با کدها سر و کله بزنید و در صورت نیاز آن‌ها را اصلاح کنید.

  1.  سرعت سایت را بالا ببرید. هیچ کس حوصله ندارد بیشتر از 3 ثانیه صبر کند تا سایت شما بالا بیاید. می‌توانید سرعت سایتتان را با ابزارهایی مثل google pagespeed و gtmetrix بررسی کنید.
  2. سایتتان را کنش‌گرا یا ریسپانسیو طراحی کنید. این روزها اکثر افراد از موبایل برای گشت و گذار در اینترنت استفاده می‌کنند. بنابراین مطمئن شوید که سایت شما در صفحۀ موبایل ظاهر خوبی دارد و به راحتی قابل استفاده است. از ابزارهایی مثل mobile-friendly Test برای بررسی سایتتان استفاده کنید.طراحی کنش‌گرای سایت
  3. خطاهای خزنده‌های گوگل را در سرچ کنسول پیدا و رفع کنید. این خطاها نشان می‌دهد گوگل نمی‌تواند به درستی صفحۀ مشخصی از سایت شما را بررسی کند.
  4. لینک‌های شکسته سایت و خطاهای 404 را پیدا کنید و آن‌ها را رفع کنید. برای این کار هم می‌توانید از وبسایت drlinkcheck کمک بگیرید.
  5. امنیت سایتتان را بالا ببرید. از پروتکل https استفاده کنید. در سال‌های اخیر گوگل برای وجود ssl در سایت اهمیت زیادی قائل است.
    بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام افزایش امنیت سایت وردپرسی در سال 2022
  6. از بردکرامب استفاده کنید. برادکرامب (breadcrumb) لینک‌های مسیریابی هستند که در بالا یا پایین سایت مشاهده می‌شوند. این لینک‌ها به مسیریابی بهتر کاربر کمک می‌کنند. در تصویر زیر نمونۀ آن را می‌بینید:

مسیریابی در سایت با بردکرامب

 

چک لیست سئو محتوا

همۀ آن‌چه تا این جا گفتیم برای آن بود که بتوانید یک محتوای باکیفیت را به دست کاربر برسانید. بنابراین پارامتر کلیدی سئو در سال 2022 این است:

محتوای باکیفیت منتشر کنید و در گوگل رتبه بگیرید.

چند نکتۀ مهم که باید برای رسیدن به یک محتوای سئو شده در نظر داشته باشید، عبارت است از:

  1. مخاطبتان را به خوبی بشناسید و محتوایی مناسب او آماده کنید. از نظر لحن بیان، طول محتوا، نوع محتوا و زمان انتشار مخاطب را به خوبی بشناسید. آزمون و خطا کنید و بهترین حالت ممکن را بیابید. پس از انتشار محتوا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی‌تان نیز ارائه دهید. این کار باعث می‌شود ترافیک بیشتری جذب سایت شما شود.
  2. محتوا را با کمک تصاویر، ویدیوها و فهرست‌ها جذاب‌تر کنید. پاراگراف‌ها و متن‌های طولانی در صفحات وب خوانده نمی‌شوند. بهتر است بخشی از محتوا را با تصاویر انتقال دهید و با کمک آن مخاطب را به مطالعۀ متن ترغیب کنید. از تصاویر، نمودارها، اینفوگرافیک‌ها، ویدیوها و رای‌گیری‌ها بهره ببرید.
  3. انواع محتوایی که بیشترین بازدیدها را جذب می‌کنند عبارتند از:
    • محتوایی که توسط فرد متخصص نوشته شده باشد؛
    • انتشار نتایج تحقیقات واقعی؛
    • تحقیقاتی که علاوه بر اطلاعات به کاربردها می‌پردازند؛
    • مطالعه‌های موردی و مثال‌ها؛
    • محتوای همیشه سبز، یعنی محتوایی که همیشه مخاطب دارد یا پیوسته به‌روز می‌شود.

 

چک لیست لینک بیلدینگ یا لینک سازی

لینک‌سازی یکی از قدم‌های مهم سئو است. نمی‌توانیم به تهیه محتوای باکیفیت بسنده کنیم. گوگل با بک‌لینک‌ها به دامنه و سایت شما اعتبار می‌دهد. هر چند لینک‌سازی آسان نیست، اما ضروری است. برای ساخت بک‌لینک‌های معتبر می‌توانید:

  1. پست مهمان بنویسید. بهتر است برای این کار یک سایت پربازدید را انتخاب کنید، وگرنه ترجیح بر این است که همان محتوا را روی سایت خودتان منتشر کنید. اگر سایتی که روی آن پست مهمان می‌نویسید تخصصی و مرتبط با کسب‌وکار شما باشد بسیار موثرتر خواهد بود.
  2. در سایت‌های دیگر نظر ثبت کنید. این کار را با دقت انجام دهید. کامنت مناسبی بنویسید و به یک صفحۀ مرتبط روی سایتتان لینک بدهید.
  3. در فروم‌ها و انجمن‌ها گفتگو کنید. به پرسش دیگران پاسخ دهید و به یک صفحۀ مرتبط از سایتتان لینک بدهید.
  4. لینک‌سازی داخلی را دست کم نگیرید. به مقالات دیگر در وبلاگ سایت خودتان لینک بدهید.
  5. پادکست بسازید و روی پادگیرها منتشر کنید. اغلب پادگیرها اجازه می‌دهند در قسمت توضیحات لینک بگذارید.
  6. در شبکه‌های اجتماعی خود لینک بگذارید. برخی شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام اجازه قرار دادن بیشتر از یک لینک را نمی‌دهند. برای این کار می‌توانید از ابزارهای کمکی مثل زیلینک، یک لینک و … کمک بگیرید.
  7. در امضای ایمیل‌هایی که ارسال می‌کنید لینک سایتتان را قرار دهید.

 

پارامترهای سئو بر اساس به‌روزرسانی 2022 گوگل

آن‌چه تا این‌جا مرور کردیم بر اساس مواردی بود که موتورهای جستجو همیشه علاقه‌مند بودند که بتوانند با تکیه بر آن به وب‌سایت‌ها رتبه بدهند. بنابراین سال به سال الگوریتم‌های قوی‌تری برای این کار طراحی کردند. گوگل نیز به عنوان قدرتمندترین موتور جستجو در دنیا پیوسته الگوریتم‌های خود را ارتقا داده است و سئوکاران را مجاب می‌کند که طبیعی‌تر و دست به عصاتر رفتار کنند. پارامترهای سئو را که گوگل برای سال 2022 در نظر گرفته، می‌توان در چند مورد اصلی خلاصه کرد.

 

1. کیفیت تجربۀ کاربری (Core Web Vitals)

گوگل سه معیار اصلی را برای داشتن بهترین تجربۀ کاربری در نظر گرفته است:

  • سرعت بارگذاری سایت – گوگل بهترین زمان برای بارگذاری نخستین المان (اجزای سایت) تا آخرین المان در یک صفحه از سایت شما را کمتر از 3 ثانیه در نظر گرفته است. از تصاویر با حجم پایین استفاده کنید و سرعت بارگذاری فونت‌ها را بالا ببرید.
  • تعامل کاربر با سایت – کاربر با زمانی که به مطالعۀ صفحه اختصاص می‌دهد، چرخیدن در صفحات متفاوت سایت، نوشتن کامنت و کلیک روی المان‌های صفحه، با سایت شما در تعامل قرار می‌گیرد، و هر چه این تعامل طولانی‌تر و بیشتر باشد، نتیجۀ بهتری خواهید گرفت.
  • ثبات بصری سایت – به این معناست که همۀ عناصر صفحه با هم و به صورت یک‌پارچه بارگذاری شوند.

برای آن که از نظر کیفیت تجربه کاربری رتبۀ بهتری بگیرید، در سرچ کنسول گوگل به منوی Core Web Vitals بروید.

بیشتر بخوانید: طراحی تجربۀ کاربری UX چیست؟

منوی core web vital در سرچ کنسول

 

2. رتبه‌بندی Google Passage

از این پس گوگل به جز ایندکس کردن کل محتوا، هر پاراگراف را به صورت جداگانه ایندکس خواهد کرد. در حقیقت با این تغییر هر صفحه شانس بیشتری برای رتبه گرفتن دارد. با وجود این همچنان مهم است که ارتباط معنایی پاراگراف‌ها را حفظ کنید و چیدمان پاراگراف‌ها در صفحه را مورد توجه قرار دهید. از طرفی اگر مفهومی که گوگل از هر پاراگراف یا بخش دریافت می‌کند مرتبط با موضوع کل صفحه نباشد، ممکن است گوگل رتبۀ پایین‌تری به آن بدهد. برای مثال اگر همۀ متن یک صفحه در مورد سئو است اما در بخشی از آن در مورد طراحی سایت نوشته شده است، و در سایت شما همۀ محتوای یک صفحه به سئو اختصاص داده شده است؛ گوگل به شما رتبۀ بالاتری می‌دهد.

 

3. بهینه‌سازی برای featured snippet

اگر به زبان انگلیسی جستجو کرده باشید به این مورد برخورده‌اید که یک یا چند نتیجه، قبل از اولین لینک نمایش داده می‌شود. در واقع انگار گوگل بخش مرتبطی از مقالۀ رتبۀ اول را در بالاترین قسمت به کاربران نمایش می‌دهد. این قابلیت که فیچرِد اسنیپت (featured snippet) نام دارد، هنوز در صفحات جستجو به زبان فارسی وارد نشده است. البته گاهی در جستجو به زبان فارسی ویدیوهایی در این قسمت پیشنهاد می‌شود. اما شکل‌های دیگر آن نمایش داده نمی‌شود.

نمایش در قسمت فیچرد اسنیپت به صورت، پاراگراف، فهرست، فهرست شماره‌دار، جدول یا ویدیو است.

نمایش در فیچرد اسنیپت

 

اما چرا در وب‌سایت‌های فارسی زبان لازم است برای بهینه‌سازی برای فیچرد اسنیپت تلاش کنیم؟ گوگل پیوسته کیفیت خدماتش را به زبان‌های گوناگون دنیا ارتقا می‌دهد. شاید امروز این قابلیت برای جستجو به زبان فارسی وجود نداشته باشد. اما اگر دید بلند مدتی داشته باشید، بهتر است این شکل از بهینه‌سازی را هم جدی بگیرید.

برای رسیدن به چنین موقعیتی در صفحه نتایج گوگل:

  • روی انتخاب کلمات کلیدی دقت کنید.
  • محتوای مناسب تولید کنید.
  • برای رسیدن به لینک اول گوگل تلاش کنید.

 

4. بالا بردن امکان جستجوی تصویری

این روزها تعداد افرادی که از جستجوی تصویری استفاده می‌کنند رو به افزایش است. بیشتر مردم از گوشی‌های موبایلشان برای جستجو در گوگل استفاده می‌کنند. جستجوی تصویری به کاربران این امکان را می‌دهد که مکان‌هایی که در آن هستند، یا اشیائی که نام آن را نمی‌دانند را به آسانی جستجو کنند. بنابراین در خرید کردن، پیدا کردن مسیر، استفاده از دستورالعمل‌های کاربری، اطلاعات تغذیه‌ای و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که گوگل در سال 2022 اهمیت ویژه‌ای به آن خواهد داد.

 

5. اعتبار دامنه 2.0

در گذشته اعتبار دامنه فقط به لینک آن بستگی داشت. اما حالا گوگل دامنه‌ها را بر اساس تخصصی بودن، اعتبار داشتن و اعتماد کاربر به آن ارزیابی می‌کند. این شیوۀ جدید ارزیابی را Domain Authority 2.0 می‌نامد. شما با ارائۀ محتوایی که واقعاً توسط یک فرد متخصص تهیه شده است، تلاش برای دریافت سیگنال‌های خارجی معتبر، قرار دادن راه ارتباطی مشخص برای کاربران در هر صفحه و رعایت سیاست حفظ حریم شخصی می‌توانید این اعتبار را به دست آورید.

 

6. تولید و استفاده از ویدیو

در حال حاضر ویدیو پرطرفدارترین نوع محتوا بین کاربران اینترنت است. پیش‌بینی می‌شود در سال 2022 ویدیوها ترافیک خیلی بیشتری را به خود اختصاص دهند. برای آن که بتوانید برای هر محتوا رتبۀ خوبی بگیرید می‌توانید داخل محتوا از ویدیو استفاده کنید و بخشی از آن را به صورت ویدیویی ارائه کنید.

می‌توانید همۀ محتوایتان را به شکل ویدیو ارائه کنید. گوگل برای درک محتوای ویدیویی، عنوان آن، توضیحات و تگ‌ها را بررسی می‌کند.

استفاده از ویدیو در محتوا

اگر مردم محتوای ویدیویی را ترجیح می‌دهند، چرا همان را در دسترس آن‌ها قرار ندهیم؟ کد Embed ویدیوهایی را که ساخته‌اید و روی شبکه‌های اجتماعی بارگذاری کرده‌اید، در پستی از وبلاگتان قرار دهید.

 

جمع‌بندی

با توجه به همۀ آن‌چه گفته شد، گوگل و دیگر موتورهای جستجو الگوریتم‌هایشان را بروز می‌کنند تا محتوایی را که کاربران می‌خواهند در دسترس آن‌ها قرار دهند. اگر می‌خواهید محتوای شما بیشترین رتبه را در نتایج نمایش داده شده داشته باشد، مهم‌ترین نکته، تولید محتوای باکیفتی است که کاربر آن را دوست داشته باشد و به خوبی درک کند. در ضمن باید این امکان را هم فراهم کنید که موتورهای جستجو به راحتی بتوانند محتوای شما را بررسی کنند یا به اصطلاح در صفحات سایت شما بخزند؛ در غیر این صورت محتوای شما را نادیده می‌گیرند. فراموش نکنید ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که محتوای زیادی در دسترس کاربران اینترنت قرار دارد. بنابراین معیارها و پارامترهای سئو که در مقاله به آن‌ها اشاره کردیم را تا حد ممکن به کار بگیرید و نتیجه را ببینید. موفق باشید!

 

منابع: