به عنوان صاحب یک کسب و کار، ورود به دنیای تجارت الکترونیک گامی مهم در جهت رشد کسب و کار و افزایش سود شما و ماندن در بازار پر رقابت تجارت خواهد بود. به عبارتی تجارت آنلاین به طور بالقوه می‌تواند پایه و اساس یک شرکت سودآور باشد. کسب و کار آنلاین از این بابت امروزه از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا اغلب مردم دیگر تمایلی به خرید حضوری از فروشگاه ها ندارند و داشتن توانایی خرید راحت در هر زمان و مکانی به یک ضرورت تبدیل شده است. طراحی سایت فروشگاهی روشی نوین برای ورود و فروش محصولات می‌باشد.

براساس آماری که در سال 2019 منتشر شد، میزان محبوبیت کسب و کار آنلاین در سراسر جهان افزایش داشت و پیش بینی شده بود که تا 13.7 درصد نیز رشد خواهد کرد که قطعا با توجه به شرایط پاندمی کرونا در سال 2020 این درصد افزایش چشمگیری داشته زیرا افراد خواسته یا ناخواسته بیشتر به خرید از فروشگاه های آنلاین روی آوردند.

اما باید این نکته را بدانید که صرف داشتن یک فروشگاه آنلاین موفقیت شما را تضمین نمی‌کند. برای موفقیت یک فروشگاه اینترنتی یک استراتژی خوب نیاز است. در واقع شما باید درک کنید که تجارت الکترونیکی چگونه می‌تواند بر کسب و کار شما تاثیر بگذارد تا بتوانید به خوبی عوامل موفقیت فروشگاه آنلاین خود را پیدا کنید. برای کسب دید بهتر، در این مقاله ما قصد داریم تا مهمترین عوامل موفقیت یک فروشگاه اینترنتی را به شما معرفی کنیم.
در صورتی که در زمینه راه اندازی کسب و کار به صورت اینترنتی دچار تردید هستید مقاله مزایای کسب و کار اینترنتی را مطالعه کنید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

فهرست مطالب

 

داشتن وب سایت حرفه ای


داشتن وب سایت حرفه ای برای موفقیت در کسب و کار
یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت یک فروشگاه اینترنتی، طراحی سایت حرفه ای و منحصر به فرد است. به همین جهت باید گفت که طراحی سایت به تخصص زیادی نیاز دارد و کوچکترین اشتباه می‌تواند ظاهری غیر حرفه ای از تجارت شما را به مشتریان معرفی کند. علاوه بر این، می‌تواند تاثیرات منفی بر عملکرد سئو سایت شما و به طور کلی قابلیت استفاده از وب سایت بگذارد. به همین دلیل داشتن یک وب سایت توسعه یافته حرفه ای برای یک تجارت الکترونیکی موفق امری ضروری محسوب می‌شود.


طراحی فروشگاه

ایجاد ظاهر مناسب یکی از مهمترین عوامل موفقیت در طراحی سایت فروشگاهی است که در عین سادگی باید جذاب هم باشد. در واقع ظاهر وب سایت شما همان ویترین فروشگاه محسوب می‌شود. بنابراین، باید به گونه ای باشد که مخاطبان و مشتریان بالقوه را به خود جذب کند. از طرفی ایجاد یک رابطه کاربری آسان و راحت نیز نکته بسیار مهمی است که باید هنگام طراحی سایت فروشگاهی به آن توجه شود. وقتی شخصی به فروشگاه اینترنتی شما مراجعه می‌کند، آخرین کاری که می‌خواهد انجام دهد این است که وقت خود را صرف تلاش برای فهمیدن نحوه ورود به صندوق یا سایر صفحات فروشگاه شما کند، به همین دلیل طراحی ساده سایت بر اساس تجربه کاربری امری ضروری است.

طراحی سایت فروشگاه
شما باید فروشگاه خود را به گونه ای طراحی کنید که موجب شود مشتری به راحتی کالای مورد نظر خود را پیدا کرده و در مدت زمان کوتاهی خرید را به پایان برساند. این یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت در فروشگاه اینترنتی است زیرا مشتریان اگر فکر کنند کار کردن با سایت شما سخت و پیچیده است به راحتی آن را ترک کرده و به سراغ فروشگاه آنلاین دیگری می روند و با توجه به تعداد بسیار زیاد فروشگاه های آنلاین که محصولات مشابه ارائه می‌دهند، نیازی به ایجاد انگیزه مضاعف برای ترک وب سایت برای مشتریان نیست.



جذب مشتری بیشتر با رعایت اصول سئو

یکی از عوامل موفقیت یک فروشگاه آنلاین افزایش تعداد مشتریان با صرف کمترین میزان هزینه است. به این منظور شما می‌توانید با رعایت اصول سئو در وب سایت خود و کسب رتبه بالا در نتایج موتور جستجو گوگل، بازدید بیشتری بدست آورده و با ارائه محصولاتی که مخاطبان به دنبال آن هستند، تعداد مشتریان خود را افزایش دهید.

جذب مشتری بیشتر با رعایت اصول سئو
شما باید وب سایتی داشته باشید که نه تنها قابل یافتن توسط موتور جستجوگر باشد بلکه در هنگام جستجو جزء رتبه های برتر هم باشد و در صفحه اول نشان داده شود. به عنوان مثال، نوشتن توضیحات دقیق یک محصول نه تنها خرید آن را برای مشتری راحت‌تر می‌کند، بلکه وقتی کسی آن محصول را در اینترنت جستجو می‌کند، امکان مشاهده آن در موتور جستجوگر افزایش پیدا می‌کند.

به همین جهت در تولید محتوای سایت خود نهایت دقت را داشته و سعی کنید که از کلمات کلیدی مناسب جهت معرفی محصولات خود استفاده کنید و در نهایت خواهید دید که محتوای سایت شما از اهمیت بالایی در جهت جذب مشتری بیشتر و موفقیت فروشگاه اینترنتی شما برخوردار است.
شما می‌توانید برای کسب اطاعات بیشتر مقاله “سئو چیست؟” را مطالعه کنید.


شفاف باشید

علاوه بر اینکه در مورد شرایط و ضوابط خود پیش قدم هستید، باید اطلاعات تماس خود را نیز به طور کامل در اختیار مخاطبان قرار دهید. این یکی از مهمترین عوامل موفقیت یک فروشگاه اینترنتی است زیرا به مشتری آرامش می‌دهد و می‌داند در صورت داشتن سوال می‌تواند با شما تماس بگیرد و همچنین به او نشان می دهد که تجارت شما واقعی است.

شفاف باشید
علاوه براین، بهتر است تمام اطلاعات مربوط به هر گونه هزینه را نیز با مشتریان در میان بگذارید. اگر اطلاعات شما در خصوص پرداخت هزینه ها شفاف نباشد مشتریان به راحتی سبد خرید خود را کنار گذاشته و به سراغ فروشگاه دیگری می‌روند. پس تمام جزئیات فروشگاه مانند قیمت محصول، هزینه حمل و نقل، زمان حمل و نقل باید به روشی دقیق نشان داده شود زیرا شفافیت باعث ایجاد اعتماد می‌شود.


استفاده از اپلیکیشن های واقعیت مجازی


اپلیکیشن واقعیت مجازی در سایت فروشگاهی
AR یکی از نکات مهم در طراحی سایت فروشگاه آنلاین است زیرا تجربه کاربر را افزایش می‌دهد و به مشتریان در تصمیم گیری در مورد خرید کمک می‌کند. به عنوان مثال، تصور کنید شما فروشگاه فروش لوازم آرایشی بهداشتی دارید، از آنجا که هر کاربر در هنگام خرید لوازم آرایشی سلیقه و نیاز خود را دارد، باید آن را امتحان کند تا ببیند چگونه به نظر می‌رسد. به لطف اپلیکیشن های واقعیت مجازی مانند AR، این شرایط فراهم شده است. این اپلیکیشن به گونه ای است که چهره کاربر را اسکن کرده و به صورت دیجیتالی آرایش مورد نظر مشتری را روی چهره وی اجرا می‌کند و این تنها یکی از کاربردهای این اپلیکیشن است.

جستجوی صوتی را وارد کنید


جستجوی صوتی در سایت فروشگاهی
جستجوی صوتی سریع تر از تایپ دستی عمل می‌کند. اگرچه به نظر عجیب و غریب می‌رسد، اما مشتریان این نوع صرفه جویی در وقت را دوست دارند، زیرا گاهی اوقات نمی‌دانند چگونه نام یک برند خاص و محصولی را که می‌خواهند بنویسند. پس اگر می‌خواهید خرید را برای مشتریان خود کمی ساده‌تر کنید باید این کار را انجام دهید. هیچ وقت نمی‌دانید گاهی چه عواملی می‌تواند یک بازدید کننده یک باره را به یک مشتری دائم تبدیل کند و باعث موفقیت فروشگاه اینترنتی شما شود.

طراحی سایت فروشگاهی ریسپانسیو


طراحی سایت در سایت فروشگاهی
این مورد هم باز به نوعی به طراحی سایت فروشگاهی شما مربوط می‌شود. اما بیان آن بسیار مهم است چرا که می‌تواند نقش بسیار زیادی در موفقیت یک فروشگاه اینترنتی داشته باشد. امروزه، بیشتر کاربران به طور کلی از طریق دستگاه های تلفن همراه از اینترنت استفاده می‌کنند. بنابراین، مهم است که وب سایت فروشگاه شما قابل نمایش در صفحه موبایل یا تبلت نیز باشد. به چنین طراحی، ریسپانسیو گفته می‌شود و این چیزی است که اگر در آن تجربه نداشته باشید بعید است بتوانید به درستی آن را ایجاد کنید. بنابراین، باید با شرکتی که چنین خدماتی را ارائه می‌دهد مشورت کنید تا مطمئن شوید همه کارها به درستی انجام شده است.

انتخاب نام تجاری

شاید باور نکنید اما نام تجاری نقش بسیار مهمی در موفقیت یک فروشگاه اینترنتی دارد. به همین جهت باید سعی کنید یک نام تجاری مناسب و ساده و جذاب انتخاب کنید. یادآوری و تلفظ آن باید آسان باشد. دلیل این امر این است که بیشتر مشتریان می‌خواهند کالاهای خود را از فروشگاه های آنلاین شناخته شده خریداری کنند و نام به یادماندنی فروشگاه شما اولین گام اصلی در این بین است.
با مطالعه مقاله راهنمای انتخاب نام برای کسب و کار اینترنتی بهترین اسم را برای حرفه خود انتخاب کنید.

انتخاب نام تجاری در سایت فروشگاهی
نام تجاری خود را ثابت نگه دارید. زیرا تغییر نام فروشگاه آنلاین به طور مداوم بر اعتبار شما به عنوان یک کسب و کار تأثیر گذاشته و با گذشت زمان باعث بازدید کمتر از فروشگاه اینترنتی شما می‌شود. در واقع، نام تجاری شما هویت فروشگاه شما است. پس هنگامی که نامی را برای آن انتخاب کردید دیگر آن را تغییر ندهید، مگر اینکه لازم باشد.
مقاه مرتبط: چگونه کسب و کار سنتی خود را آنلاین کنیم؟

بازاریابی چند کاناله

یکی از مهمترین کارها در موفقیت یک فروشگاه اینترنتی بازاریابی و تبلیغات است. خوشبختانه امروزه با وجود اینترنت راه های بسیار زیاد و ارزان قیمتی برای تبلیغات به وجود آمده است که پرکاربردترین آنها شامل موارد زیر است:

1- تبلیغ در شبکه های اجتماعی

تبلیغ در شبکه های اجتماعی در سایت فروشگاهی
طبق آمار در حال حاضر حدود 3.2 میلیارد کاربر شبکه اجتماعی در سراسر جهان وجود دارد که یکی از پرطرفدارترین آن ها اینستاگرام است. به همین جهت شما با ایجاد یک صفحه تجاری اینستاگرام به راحتی می‌توانید حضور آنلاین خود را تقویت کرده و فروش خود را افزایش دهید.

2- بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا در سایت فروشگاهی
در خصوص اهمیت تولید محتوا در موفقیت یک فروشگاه اینترنتی صحبت کردیم. بار دیگر در اینجا نیز ذکر این نکته مهم است که بازاریابی محتوا یکی از انواع استراتژی تجارت الکترونیکی است که در آن می‌توانید خریداران جدیدی پیدا کنید. ایجاد محتوا درباره محصولات و انتشار آنها در صفحه وب، مزیت بسیار زیادی در طراحی سایت فروشگاهی محسوب می‌شود.
مقاله مرتبط: راهنمای کامل انتخاب بهترین کالا برای فروش اینترنتی

3- ایمیل مارکتینگ
ایمیل یکی از بهترین راههای دیجیتال مارکتینگ است که می‌توانید از طریق آن با مشتریان خود در ارتباط بوده و تبلیغات خود را به صورت اختصاصی و متناسب با نیاز هر مشتری ارائه دهید. شما همچنین می‌توانید از طریق ایمیل وضعیت فعلی فروشگاه خود را برای خریداران به روز کنید.

کسب رضایت مشتری

رضایت مشتری در هر تجاری امری اساسی است و اصلی ترین عامل برای تقویت و موفقیت فروشگاه آنلاین شما محسوب می‌شود. شما باید این را در نظر داشته باشید که هر مشتری جدید برای کسب و کار شما مهم است. بنابراین، باید تمام نیازهای مشتریان را برآورده کنید.

کسب رضایت مشتری در سایت فروشگاهی
کار مشتری را ساده کنید. این مهم است که مشتری را در مورد محصول خود گیج نکنید. شما باید به طور واضح توضیح دهید که وب سایت کسب و کار شما واقعاً چه چیزهایی را ارائه می‌دهد. از این رو، باید تمام جزئیات را به روشی کاملاً مشخص نمایش دهید همانطور که در بخش طراحی سایت فروشگاهی یا دیگر وب سایت ها به آن پرداختیم.

ارائه معاملات روزانه با بسیاری از پیشنهادات و تخفیف های فصلی خریداران شما را خوشحال می‌کند. با این کار، مشتریان احساس می‌كنند كه با خرید مجدد در فروشگاه شما و یا پیشنهاد فروشگاه به دوستانشان، بازدهی خواهند داشت. این کار خود یک نوع بازاریابی غیرمستقیم برای رشد و موفقیت تجارت شما است.

انتخاب چندین روش پرداخت

تحقیقات نشان داده است که 75.6 درصد از مواردی که افراد از خرید خود منصرف می‌شوند، به دلیل مشکلات در نحوه پرداخت هزینه است. به همین دلیل یکی از مواردی که نقش مهمی در موفقیت یک فروشگاه اینترنتی دارد، قرار دادن چندین گزینه پرداخت برای مشتریان است.

انتخاب چندین روش پرداخت در سایت فروشگاهی
پرداخت آنلاین یکی از این گزینه ها است. معاملات آنلاین در حال محبوب شدن هستند و خریداران با روش پرداخت از طریق کارت های بانکی خود به صورت آنلاین آشنا هستند. به همین جهت شما می‌توانید چندین درگاه پرداخت الکترونیکی را هنگام طراحی سایت فروشکاهی برای راحتی کار مشتریان قرار دهید.

یکی دیگر از گزینه ها پرداخت آفلاین است. به این ترتیب که شما هزینه محصول را به روش نقدی درب منزل از خریدار دریافت می‌کنید. هر چند این کار ممکن است تا حدودی زحمت بیشتری در مقایسه با پرداخت آنلاین داشته باشد. اما برخی از مشتریان این شیوه را ترجیح می‌دهند و حتی به نوعی باعث اطمینان بیشتر آن ها می‌شود. پس از آنجایی که شما باید تا حد امکان تمام مشتریان با تمام سلیقه ها را حفظ کنید بهتر است هر دو شیوه را اعمال کنید.

چک کردن آسان محصولات

نکات بسیار کوچکی وجود دارند که می‌توانند در موفقیت یک فروشگاه اینترنتی نقش بزرگی داشته باشند. یکی از موارد چک کردن آسان محصولات توسط مشتریان است. پس شما باید برای این کار به مشتریان خود کمک کنید. دکمه های “افزودن به سبد خرید” و “افزودن به لیست علاقه مندی ها” از ویژگی های اصلی فروشگاه شما هستند. این دکمه ها به مشتریان کمک می‌کنند تا محصولات مورد نظر خود را انتخاب و به لیست خرید اضافه کنند. شما می‌توانید برای راحتی بیشتر آن ها در پیدا کردن این دکمه ها از رنگ های خاص و جذاب استفاده کنید. همچنین با مطالعه مقاله روانشناسی و تاثیر رنگ در طراحی سایت اطلاعات بیشتری کسب کنید.

چک کردن آسان محصولات در سایت فروشگاهی
همچنین برای صرفه جویی در وقت خریداران خود می‌توانید یک گزینه پرداخت یک صفحه ای انجام دهید. یعنی بخش های مختلف مانند جزئیات شخصی، صورتحساب، اطلاعات حمل و نقل همه در یک صفحه آورده شود. از این رو، خریداران می‌توانند به سرعت محصولات خود را بررسی کنند.

خدمات مشتری

ارائه خدمات یکی از مهمترین بخش های کسب و کار و یکی از اصلی ترین عوامل در موفقیت فروشگاه اینترنتی شما است. چرا که تا حد زیادی به همان کسب رضایت مشتری مربوط می‌شود.

اولین تجربه بهترین تجربه است. بنابراین، خریداران نمی‌توانند اولین مکالمه ای را که با فروشگاه شما داشته اند فراموش کنند. بنابراین، ارائه خدمات به مشتریان یکی از بهترین راه ها برای افزایش اعتماد مشتریان به تجارت شما است.

خدمات مشتری در سایت فروشگاهی
بازخورد منظم داشته باشید. مشتریانی که از فروشگاه شما ناامید شده اند در مقایسه با افرادی که راضی هستند، نظرات منفی بیشتری را ارائه می‌دهند. بنابراین، با در نظر گرفتن بازخورد مشتری، باید کیفیت فروشگاه را بهبود ببخشید.

به تمام سوالات مشتری پاسخ دهید. مطمئن باشید که به تمام سوالات مشتریان خود پاسخ می‌دهید و هنگام برقراری ارتباط با خریداران باید رویکردی دوستانه داشته باشید. رسیدگی به مشکلات مشتری به خریداران کمک می‌کند تا نسبت به فروشگاه اینترنتی شما احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

تنظیم قیمت گذاری محصول

طبیعی است که مشتریان قیمت ها را با برندهای مختلف مقایسه کنند. از صاحبان کسب و کار نیز انتظار می‌رود که بدانند رقبا برای کالاهای خود چه مبلغی را دریافت می‌کنند. خوشبختانه، ابزارهای مختلفی برای مشاهده و مقایسه قیمت وب سایت های رقیب در دسترس است.

بسته به بازار و نوع محصولاتی که قیمت گذاری می‌شوند، از استراتژی های مختلف قیمت گذاری برای بدست آوردن قیمت مناسب استفاده می‌شود. به عنوان مثال، یکی از رایج ترین استراتژی های قیمت گذاری، قیمت کلیدی است که اساساً دو برابر قیمت عمده فروشی است.

تنظیم قیمت گذاری محصول در سایت فروشگاهی
اما فاکتورهای دیگری را در نظر بگیرید تا قیمت کاملاً مناسب باشد، یعنی نه خیلی زیاد و نه خیلی پایین باشد. چرا که یک قیمت خود از جمله مواردی است که به شدت مشتریان را جذب فروشگاه شما می‌کند. قیمت تخفیف، قیمت روانشناختی، قیمت رقابتی، قیمت گذاری مبتنی بر ارزش و غیره، همه می‌تواند بر موفقیت فروشگاه اینترنتی شما تاثیر بگذارد.

حفظ محصولات با کیفیت بالا

برای مدت طولانی، مردم تصور می‌کردند که محصولات فروشگاه های آنلاین در مقایسه با محصولات فروشگاه های فیزیکی از کیفیت پایین تری برخوردار هستند. در حالی که این روزها دیگر اکثر افراد به چنین چیزی اعتقاد ندارند اما هنوز کارهای زیادی باید انجام شود تا مشتریان متقاعد شوند محصولات شما از نظر کیفیت با محصولات بازار و سایر فروشگاه ها قابل رقابت است.

حفظ محصولات با کیفیت بالا در سایت فروشگاهی
به همین جهت اطمینان حاصل کنید که محصولات خود را از جاهای با کیفیت و قابل اعتماد تهیه کنید. همچنین شما باید استانداردهای خود را به طور مداوم در سراسر کشور حفظ کنید. به طور کلی رضایت مشتری برای ادامه حیات کسب و کار بسیار مهم است و کیفیت بد محصول می‌تواند تجارت شما را خراب کند.

بهبود قابلیت دسترسی به فروشگاه اینترنتی

همانطور که پیشتر هم توضیح دادیم، طراحی وب سایت فروشگاهی شما باید انواع مشتریان را در خود جای دهد همچنین وب سایت ابزار اصلی شما در برقراری ارتباط و معامله با مشتریان است و دانستیم که باید توانایی انتقال سریع و مختصر اطلاعات را داشته باشد تا مخاطبان را ترغیب به خرید کند.

بهبود قابلیت دسترسی به فروشگاه اینترنتی
اما در این بین دسترسی به وب سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا به کسب و کار شما کمک می‌کند تا در دسترس انواع مشتریان باشد. در واقع شما با افزایش قابلیت دسترسی وب سایت خود کاری می‌کنید تا افراد دارای معلولیت نیز بتوانند به راحتی از فروشگاه آنلاین شما خرید کنند. این کار نه تنها باعث رفاه حال افراد دارای ناتوانی جسمی می‌شود بلکه شما را از رقبا متمایز می‌کند.

به عنوان مثال، با استفاده از تم تصویری با کنتراست بالا و اندازه قلم بزرگتر برای متن، سایت فروشگاه آنلاین شما می‌تواند برای افراد دارای ناتوانی بینایی مانند کوررنگی و اختلال بینایی قابل دسترسی باشد. پس هرچه میزان دسترسی وب سایت خود را بهبود ببخشید، افراد بیشتری می‌توانند آن را مشاهده کنند و این باعث موفقیت فروشگاه اینترنتی شما می‌شود.
مقاله “قابلیت دسترسی به وب (Web Accessibility) چیست؟” به بررسی چگونه طراحی سایت فروشگاهی یا شرکتی برای افرادی که ناتوانی جسمی دارند، در نظر گرفته شده شما می‌توانید با مطالعه مقاله ذکر شده اطلاعات بیشتری کسب کنید.

افزایش امنیت خرید

یکی از اصلی ترین نگرانی های تجارت الکترونیکی هم برای صاحبان کسب و کار و هم برای مصرف کنندگان، مسئله امنیت است. با اطلاعات شخصی و مالی که به صورت آنلاین اداره می‌شود، همیشه این احتمال وجود دارد که وب سایت فروشگاه ها به خطر بیفتد و داده های مشتری به سرقت برود. این امر خصوصاً در مورد اطلاعات کارت اعتباری که هر روز به صورت آنلاین وارد می‌شود، صادق است.

افزایش امنیت خرید در فروشگاه اینترنتی
به همین جهت شما برای جلوگیری از چنین چیزی تا حد امکان باید امنیت خرید را در طراحی سایت فروشگاهی خود را بالا ببرید و این اطمینان خاطر را به مشتری بدهید که با خرید آنلاین از فروشگاه شما دچار مشکل نخواهد شد. به عنوان مثال، احراز هویت روش خوبی برای امنیت بیشتر فروشگاه آنلاین شماست و افزودن روش های تأیید دیگر بدون اینکه سختی برای مشتریان ایجاد کند نیز می‌تواند کمک کننده باشد. امنیت بالای خرید به معنای موفقیت فروشگاه اینترنتی شما است.
شما می‌توانید با مراجعه به مقاله اینماد، نماد اعتماد الکترونیک را برای وب سایت خود بدست آورید تا مشتریان شما به سایت اطمینان کرده و از محصولات وب سایت شما خریداری کنند.

کلام آخر

اگر می‌خواهید وارد دنیای تجارت آنلاین شوید و فروشگاه آنلاین خود را راه اندازی کنید، مطمئناً زمان بهتری نسبت به اکنون وجود ندارد. با توجه به شرایط حال حاضر دنیا و استفاده هر چه بیشتر مردم از اینترنت، یکی از بهترین راه های کسب درآمد و توسعه کسب و کار فروش آنلاین است. تنها باید تمام نکات مربوط به موفقیت یک فروشگاه اینترنتی را بدانید و با چشم باز وارد این مسیر شوید.

منابع: