اینترنت به طور کلی دنیای ما را تغییر داده که این تغییرات در زمینه کاری نیز کاملا مشهود است. امروزه اگر شما بتوانید حرفه یا تخصصی را بیاموزید که شما را به کسب و کارهای آنلاین مربوط سازد، قطعا آینده شغلی شما برای سال ها و دهه های آینده تضمین خواهد شد. یکی از این مهارت ها توسعه وب است.

آیا تاکنون فکر کرده اید که چگونه یک توسعه دهنده وب شوید و چگونه از این راه به کسب درآمد بالا برسید؟ برخلاف تصورات رایج، شما برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب و ایجاد و راه اندازی یک وب سایت نیازی به داشتن مدرک تحصیلی در رشته کامپیوتر یا رشته های مشابه ندارید. کافی است علاقه داشته باشید و به صورت اصولی آن را بیاموزید.

در این مقاله ما سعی کرده ایم تا هر آنچه که برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب نیاز است را بیان کنیم. پس قدم به قدم تا انتها با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه خواهید خواند

توسعه دهنده وب چه کسی است؟

در پاسخ ساده به این سوال باید گفت که توسعه دهنده وب کسی است که یک سایت را ایجاد و نگهداری می‌کند. به عبارتی دیگر آن ها کسانی هستند که تجربه کاربران در وب سایت و چیزی که به عنوان یک سایت دیده می‌شود را ایجاد می‌کنند. به همین جهت وب سایت هایی که می‌خواهند کاربران از تجربه خود لذت ببرند به توسعه دهندگان وب عالی نیاز دارند.

توسعه دهنده وب چه کسی است؟

مسئولیت های یک توسعه دهنده وب به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • طراحی صفحه وب سایت با استفاده از زبان های برنامه نویسی
  • ایجاد یک نمونه اولیه با کیفیت برای بررسی با کارفرما
  • طراحی سایت وردپرسی از ابتدا
  • درک HTML و CMS
  • فهم درست از UX (تجربه کاربری) و UI (رابط کاربری)
  • ایجاد وب سایت های کاربردی و جذاب
  • ارائه خدمات و تعمیرات وب سایت

مسئولیت های یک توسعه دهنده وب

این موارد معمول ترین الزامات برای یک توسعه دهنده وب است. اما مسئولیت ها و وظایف شما بسته به برنامه توسعه وب و همچنین تخصص شما متفاوت خواهد بود. صحبت از تخصص شد؛ باید بگوییم که در حوزه توسعه وب سایت سه نوع تخصص وجود دارد که شما می‌توانید در هر یک از آنها مهارت کسب کنید.

توسعه دهنده فرانت اند که کار آن مربوط به چیزهایی است که مخاطب در یک وب سایت مشاهده می‌کند. به عبارتی با بخش ظاهری سایت سر و کار دارد.
بیشتر بخوانید: چگونه یک فرانت اند کار شویم، مبتدی تا حرفه ای

توسعه دهنده بک اند شخصی است که با بخش پشتی سایت و چیزی که کاربر آن را نمی‌بیند مانند سرورها، برنامه ها، پایگاه داده و … سر و کار دارد. مانند کارگردان و فیلمنامه نویسی که همه چیز را در پشت دوربین هدایت می کند تا ما محصول نهایی را ببینیم.
بیشتر بخوانید: چگونه یک برنامه نویس بک اند شویم؟

توسعه دهنده فول استک (Full- Stack) ترکیبی از دو مورد قبلی است. در واقع این افراد هم به بخش طراحی سایت و هم برنامه نویسی تسلط دارند و تقریبا به تنهایی قادرند یک پروژه کامل را انجام دهند. همانطور که دستمزد بیشتری دریافت می‌کنند، به طبع باید به طور کامل به تمام اصول توسعه وب تسلط داشته باشند.

مزایای توسعه دهنده وب چیست؟

مزایای توسعه دهنده وب

تا اینجا با این مفهوم که توسعه دهنده وب چه کسی است و چه وظایفی دارد آشنا شدیم. حال می خواهیم با مزایای این شغل بیشتر آشنا شویم. در اینجا چند مزیت توسعه دهنده وب آورده شده است که با یکدیگر آن ها را بررسی می‌کنیم.

می‌توانید از راه دور کار کنید در واقع موضوعی که امروزه بسیاری از افراد به ویژه پس از شیوع ویروس کرونا با آن درگیر هستند، این است که برای انجام کار خود اول نیاز به حضور فیزیکی در محل کار نداشته باشد، دوم زمان انجام کار آن ها قابل تغییر باشد. اگر این مساله برای شما هم مهم است باید بگوییم که توسعه وب سایت یکی از بهترین انتخاب ها برای شما خواهد بود.

چرا که شما این فرصت را دارید تا در خانه یا هر جای دیگر و در هر ساعتی از شبانه روز که می‌خواهید کار خود را انجام بدهید. حتی می‌توانید هر زمان که می‌خواهید به مسافرت بروید و در هر کجا که هستید کار خود را انجام دهید.

تبدیل به یک وب توسعه دهنده شوید

1- استفاده از مهارت ها برای ساخت وب سایت
شما می‌توانید از مهارت های خود برای ساختن وب سایت ها و برنامه های وب استفاده کنید. آیا می‌خواهید یک وب سایت یا برنامه سودآور بسازید؟ با استفاده از مهارت توسعه وب، دیگر نیاز نیست تا پول زیادی را برای داشتن یک وب سایت هزینه کنید و خودتان می‌توانید به راحتی با سلیقه خود آن را طراحی و راه اندازی کنید.

2- می توانید به طور مستقل کار کنید
اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تمایل ندارید برای شخصی دیگر کار کنید یا به عبارتی رئیس داشته باشید. با کسب مهارت در توسعه وب سایت می‌توانید به طور مستقل برای خودتان کار کنید. توسعه وب سایت در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین و پردرآمدترین کارهای فریلنسینگ یا همان آزاد کاری در سراسر دنیا محسوب می شود و شما با انجام آن وارد صنعت سودآور فناوری خواهید شد.

3- شما می‌توانید چیزهای عالی بسازید
قسمت جالب این است که شما می‌توانید به همان اندازه که می‌خواهید خلاق باشید. به جای اینکه به وب سایت ها نگاه کنید و به خود بگویید “وای، چقدر عالی به نظر می‌رسد. ای کاش می‌توانستم چنین چیزی را ایجاد کنم”، اکنون شما قادر خواهید بود وب سایت جذاب خود را راه اندازی کنید.

حالا به چه چیزی فکر می‌کنید؟ آیا ایده طراحی و راه اندازی وب سایت به اندازه کافی برای شما جذاب شده است؟ اگر این چنین است پس در جای درستی قرار دارید.

مراحل مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب

مراحل مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب

 1- مبانی HTML، CSS و Javascript را بیاموزید
برای اینکه به یک توسعه دهنده وب تبدیل شوید، اولین چیزی که باید بدانید آگاهی در مورد نحوه کار وب است. آیا تا به حال فکر کرده اید که مرورگر شما چگونه میفهمد اجزا به چه شکل روی صفحه نمایش نشان داده شود؟ چگونه می‌توان همه چیز را موقعیت بندی و از کدام رنگ ها استفاده کرد؟

در وهله اول برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب باید با مبانی زبان های HTML، CSS و JS آشنا شوید. یادگیری اصولی این زبان ها بسیار مهم است زیرا وقتی آن ها را به صورت پایه ای یاد بگیرید، درک سایر موضوعات و مبانی در توسعه وب برای شما راحت تر خواهد بود. HTML یک زبان علامت گذاری استاندارد است که توسط همه مرورگرهای وب شناخته می‌شود و برای توصیف محتوای سایت شما یعنی ساختار آن مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع HTML مانند مصالح به کار رفته در یک ساختمان است. HTML عنصری است که پایه های سایت شما براساس آن پایه گذاری می‌شود.

HTML CSS Javascript
در کنار آن زبان برنامه نویسی CSS است که به شما در تعیین استایل وب سایت کمک می‌کند. این زبان به توسعه دهنده اجازه می‌دهد عناصری مانند رنگ، فونت، انیمیشن و افکت های گوناگون را روی ساختار HTML اعمال کند. مانند چیزهایی که در ظاهر ساختمان پس از ساخت آن اعمال می‌شود.

Js یک زبان سطح بالا است که هر موقع صحبت از توسعه وب با استفاده از HTML و CSS می‌شود جاوا اسکریپت نیز در کنار آن ها قرار می‌گیرد. هر چند که زبان های برنامه نویسی سطح بالای دیگری مانند PHP و Python نیز وجود دارد که امروزه برای توسعه وب استفاده می‌شوند.

در واقع، جاوا اسکریپت به توسعه دهنده وب کمک می‌کند تا یک وب سایت تعاملی ایجاد کند. زیرا جاوا این امکان را فراهم می‌کند تا داده ها خوانده شود، عناصر روی صفحه نمایش دستکاری شوند تا در طراحی ظاهر سايت و موارد دیگر تغییر ایجاد گردد.

به این ترتیب، زمانی که شما بتوانید با اصول اولیه JS کار کنید، یک توسعه دهنده وب خواهید بود. چرا که در زمان یادگیری جاوا اسکریپت شما می‌آموزید که چگونه مانند یک برنامه نویس فکر کنید و این امر می‌تواند به شما در حل مشکلاتی که با آن روبرو می شوید کمک کند.

2- اصول وردپرس را یاد بگیرید

یادگیری wordpress
برای ساخت یک وب سایت سیستم های مدیریت محتوای گوناگونی در دسترس است که بعضی از آن ها مزیت و برتری هایی در مقایسه با سایرین دارد. در این بین وردپرس نیز یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است که از قالب ها و پوسته های بسیار متنوع تشکیل شده که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دارد.
بیشتر بخوانید: چگونه CMS سایت را تشخیص دهیم؟

برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب، باید با وردپرس آشنا باشید. از این گذشته 63٪ از کل وب سایت ها توسط این نرم افزار منبع باز رایگان تأمین می‌شوند که می‌توانید اساساً برای هر میزبان وب نصب کنید. راه اندازی وب با وردپرس این امکان را به مشتریان شما می‌دهد تا بتوانند به سایت خود محتوا اضافه کنند.

3- UI و UX را بشناسید
UI یا رابط کاربری یک پلتفرم بصری است که امکان کنترل کارایی دستگاه را می‌دهد و طراحی آن برای دستگاه های مختلف متفاوت است. طراحی گرافیکی از مهمترین و شناخته شده ترین بخش های رابط کاربری است. طراحی گرافیکی مربوط به طراحی بصری یا همان دیداری یک وب سایت است.

UX یا تجربه کاربری هم چیزی است که به عنوان تجربه کاربران وب سایت طراحی می‌شود. در واقع طراحان سعی می‌کنند تا کاربران بهترین تجربه کاربری را داشته و مدت زمان بیشتری در سایت بمانند.

طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری
توجه به این نکته مهم است که با یادگیری اصول طراحی تجربه کاربری، می‌توانید نحوه کار یک وب سایت را بهتر درک کنید. این باعث می‌شود کاربران بیشتری در سایت بمانند و به آنها کمک شود آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند و در نهایت هزینه بیشتری را در آن سایت صرف کنند.

درست است که توسعه دهندگان وب متخصص طراحی نیستند اما آشنایی با این دو مفهوم و کاربرد آن ها در انجام کار بهتر و حرفه ای تر به شما به عنوان یک توسعه دهنده وب کمک بسیاری خواهد کرد.

4- SQL و PHP را بیاموزید
php sql
این دو مهارت مانند دو روی یک سکه هستند. زبان SQL یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین زبان‌ ها برای کار با پایگاه داده است که محدود به زبان برنامه نویسی خاصی نیست، این بدان معناست که اکثر برنامه‌نویس‌ها برای ارتباط با پایگاه داده به این زبان نیاز دارند و دستورات آن با توجه به نوع عملکرد و تاثیری که بر پایگاه داده می‌گذارد متفاوت است.

PHP نیز یک زبان تفسیرشونده است که اساس و بنیان آن طراحی و ایجاد صفحات پویای وب است. به عبارتی دیگر، کسانی که وظیفه کدنویسی سایت را بر عهده دارند با استفاده از زبان PHP قادر خواهند بود وب اپلیکیشن‌هایی طراحی کنند که قابلیت هایی مانند سطوح دسترسی مختلف برای کاربران، امکان ثبت‌نام در سایت، پنل کاربری ، ذخیره اطلاعات کاربران و بسیاری از امکانات دیگر را دارد.

از SQL برای ذخیره و مدیریت اطلاعات مانند پست های وبلاگ، محتوای صفحه، نظرات، اطلاعات کاربر و … در جدول پایگاه داده استفاده می‌شود. PHP همان چیزی است که باعث پویایی وب سایت وردپرس می‌شود، با همه این عناصر مختلف تعامل برقرار کرده و پایگاه داده را به درستی به روز می‌کند.

یادگیری بیشتر در مورد چگونگی کار با هم SQL و PHP می‌تواند به شما کمک کند تا در توسعه سایت وردپرس تسلط داشته باشید، که به معنای واقعی کلمه صدها هزار نفر هر روز به دنبال افرادی با این مهارت ها هستند.

مسلط شدن به این دو زبان کار آسانی نیست و در طول یک یا دو هفته به همه اینها مسلط نخواهید شد. اما گذشت زمان، آشنا شدن و سپس کسب مهارت در این مجموعه به این معنی است که شما همیشه یک حرفه سودآور پیش رویتان خواهید داشت.

5- اصول SEO را بیاموزید

اصول بهینه سازی سایت برای توسعه دهنده وب

SEO به معنای بهینه سازی موتور جستجوگر است. این موضوع به روند بهبود رتبه بندی یک وب سایت در یک موتور جستجو مانند گوگل کمک می‌کند. رعایت اصول سئو یکی از مهمترین مهارت ها در تجارت آنلاین است. ممکن است با خود فکر کنید، “اگر من یک توسعه دهنده وب هستم، چرا باید نگران رتبه بندی یک سایت در موتورهای جستجو باشم؟ آیا این وظیفه وبلاگ نویسان و سازندگان محتوا نیست؟ “

خوب بله، بخش بزرگی از سئو وب سایت با محتوا مرتبط است. اما ساختار و کد واقعی وب سایت نیز در آن نقش دارد. به عنوان مثال، برچسب های عنوان (HTML) برای سئو بسیار مهم هستند. آنها به موتورهای جستجو می‌گویند آنچه در وب سایت وجود دارد واقعاً مهم است.

بنابراین، شما باید اصول سئو را بیاموزید و آن را در هنگام ایجاد هر وب سایت در ذهن داشته باشید. با این کار، وب سایت شما از شانس موفقیت بیشتری برخوردار و مشتری شما نیز بسیار خوشحال تر خواهد بود.
بیشتر بخوانید: سئو چیست؟

6- اطمینان حاصل کنید که سایت شما ریسپانسیو باشد

طراحی ریسپانسیو
هنگامی که یک وب سایت راه اندازی می‌کنید، به عنوان توسعه دهنده وب باید اطمینان حاصل کنید که سایت شما به طور کامل پاسخگو است. پاسخگو یعنی تنظیم عناصر وب سایت با توجه به اندازه صفحه، این بدان معناست که وب سایت شما چه در صفحه لپ تاپ و چه تلفن های همراه باید به درستی و به طور کامل برای مخاطب نمایش داده شود.

با توجه به این که امروزه اکثر افراد از تلفن همراه خود به منظور جستجو در گوگل و گشتن در صفحات مجازی و وب سایت ها استفاده می‌کنند بنابراین رسپانسیو یکی از موارد حائز اهمیت در طراحی سایت محسوب می‌شود. پس به عنوان یک توسعه دهنده این وظیفه شماست که از ریسپانسیو بودن سایت مطمئن شوید.

بسیار خوب، پس از گذراندن این 6 مرحله، درک اولیه ای از توسعه وب پیدا کرده اید و می‌دانید که حداقل در سطح ابتدایی چگونه این کار را انجام دهید. برای یادگیری تمام این مراحل وقت بگذارید و این را بدانید که به این زودی ها تقاضا برای توسعه دهندگان وب کاهش پیدا نمی‌کند. بنابراین، وقت کافی دارید تا یاد بگیرید.

اما در اینجا یک سوال بزرگ وجود دارد. هنگامی که احساس کردید به مهارت و درک قابل توجهی از توسعه وب رسیدید چگونه مشتریان خود را پیدا کنید؟ این همان چیزی است که در ادامه قصد داریم تا در مورد آن صحبت کنیم.


چگونه اولین مشتری توسعه وب خود را پیدا کنیم؟

 

اولین مشتری

این را باید بدانید که شما هر چقدر هم که در زمینه توسعه وب مهارت کسب کنید زمانی به معنای واقعی یک توسعه دهنده خواهید بود که بتوانید مشتری جذب کنید و پروژه واقعی انجام دهید. بنابراین، جذب مشتری هم بخشی از تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب سایت است.

همچنین، صرفا چون مهارت دارید به این معنی نیست که مردم به شما پول می‌دهند تا برای آن ها سایت طراحی کنید. باید کمی کار کنید و توانایی خود را در معرض دید قرار دهید. علاوه بر این، برای دستیابی به فرصت های کاری باید خود را در مکان مناسب قرار دهید.
اکنون، به عنوان یک توسعه دهنده وب، دو گزینه پیش روی شما قرار دارد.

1- شما می‌توانید سعی کنید یک کار تمام وقت و حضوری در یک شرکت داشته باشید

2- مسیر مستقل کاری را دنبال کنید و برای خودتان کار کنید. که البته ما مورد دوم را بیشتر پیشنهاد می‌کنیم. شاید در ابتدا از نظر دستمزد تضمینی مانند کار تمام وقت نباشد اما 3 مزیت بزرگ دارد.

استقلال کاری برای توسعه دهنده وب

آزادی
دیگر خبری از ساعت مشخص کاری نیست. ممکن است که زمانی که می‌گذارید تفاوتی با کار در یک شرکت نداشته باشد یا حتی بیشتر هم باشد اما برنامه، مکان و شرایط آن کاملاً به خود شما بستگی دارد. همچنین شما نیازی به رفت و آمد ندارید که باعث می‌شود هم در وقت و هم در هزینه صرفه جویی کنید.

پول
به محض اینکه به یک فریلنسر خوب تبدیل شدید خیلی راحت تر و بیشتر می‌توانید به درآمد دلخواه خود برسید و موقعیت های کاری بیشتری خواهید داشت.

پرستیژ
با گذشت زمان، شما این فرصت را خواهید داشت که کار شخصی و مارک تجاری خود را بسازید تا جایی که در نهایت هجوم مداوم مشتریان جدید را تضمین کند، حتی بدون اینکه شما به دنبال آنها باشید.
بیشتر بخوانید: بهترین زبان برنامه نویسی فریلنسری

کلام آخر

امروزه منابع بسیار زیاد و اکثرا رایگانی وجود دارد که شما می‌توانید از آن ها برای یادگیری مراحل گفته شده و تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب استفاده کنید. این را بدانید که ایجاد یک وب سایت حرفه ای مستلزم کار و تلاش و پشتکار بسیار زیاد است. اما منابع زیادی مانند انواع کلاس های آنلاین و … نیز در دسترس همه قرار دارد که می‌توانید به راحتی از آن ها استفاده کنید. تنها باید صبور باشید و با علاقه این کار را دنبال کنید.

منابع: websitesetup.org