اگر شما هم فکر می‌کنید که برای ایجاد یک برند تجاری یا کسب و کار باید یک شبکه گسترده از محصولات و خدمات راه اندازی کرد، بهتر است دوباره فکر کنید. حقیقت این است که اکثر شرکت ها وقتی کارشان را با تمرکز محدود شروع می‌کنند، بسیار موفق تر هستند. چرا که هر چه شرکت شما تخصصی تر عمل کند، نتیجه بهتری بدست می‌آورد. به عنوان مثال، ممکن است آژانس های تبلیغاتی بسیار زیادی در کشور وجود داشته باشند اما فقط تعداد محدودی از آن ها در زمینه نام گذاری شرکت ها و ایجاد برند تخصص دارند و همین موضوع آن ها را خاص و منحصر به فرد می‌کند.
موارد بیشتر در خصوص نامگذاری در مقاله راهنمای انتخاب بهترین اسم کسب و کار اینترنتی توضیح داده شده است.

در واقع، هنگامی که شما یک جمعیت خاص را هدف قرار می‌دهید، شروع به ایجاد هویت نام تجاری خود به عنوان یک متخصص در زمینه ای خاص می کنید. از آنجا که مشتریان به طور طبیعی به دنبال متخصصان برای کمک به مشکلات خود هستند، به شما اعتماد بیشتری خواهند کرد. فرض کنید شما یک شرکت طراحی سایت دارید که با توجه به استفاده روز افزون مردم از اینترنت و تمایل به راه اندازی کسب و کار آنلاین و تقاضای بالا برای طراحی وب سایت باعث شده تا رقابت در این حوزه کاری بسیار زیاد باشد. حال اگر شما تمرکز خود را تنها روی طراحی سایت فروشگاه لباس قرار دهید، مشتریانی که در این زمینه به دنبال شرکت مناسب هستند، به شما به چشم یک متخصص نگاه می‌کنند و کار خود را به شما می‌سپارند.

بنابراین، هر زمان که به عنوان یک کارآفرین قصد شروع کاری را داشتید، اولین چیزی که باید از خود بپرسید این است که چه چیزی ایده من را خاص می‌کند؟ در اینجاست که شما با مفهومی به نام نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای آشنا می‌شوید که می‌تواند به شما در رسیدن به هدفتان کمک کند. در این مقاله ما تعریف کامل و جامعی از این نوع بازاریابی ارائه خواهیم داد تا از آن برای تمایز شرکت خود و تسریع رشد آن استفاده کنید.

فهرست مطالب

تعریف نیچ مارکتینگ

نیچ مارکت یا گوشه بازار زیر مجموعه ای از مخاطبان گسترده تر را شامل می‌شود. به عنوان مثال، اگر شما شرکتی هستید که مکمل های پروتئینی بدون گلوتن را می‌فروشید، مخاطبان گسترده شما ممکن است علاقه مندان به ورزش و تناسب اندام باشند. اما با این وجود، شما به طور خاص به دنبال افرادی هستید که می‌خواهند از خوردن گلوتن خودداری کنند. بسیاری از نمونه های بازاریابی تخصصی مخاطبان را با توجه به مواردی مانند ترجیحات قیمت، جنسیت، سرگرمی های خاص و … متمایز می‌کند.

نیچ مارکتینگ چیست?


بنابراین، چرا شما نیاز به دانستن نیچ مارکتینگ دارید؟ پاسخ ساده است، زیرا شما نمی‌توانید نیاز تمام افراد جامعه را برطرف سازید. هنگامی که برای اولین بار کسب و کاری را راه اندازی می‌کنید، وسوسه انگیز است که فکر کنید محصول یا خدمات شما می‌تواند به همه کمک کند. چرا که دوست دارید همه افراد تجربه ای عالی از خرید محصول یا دریافت خدمات شما داشته باشند.
بیشتر بخوانید : طراحی تجربه کاربری UX چیست؟ طراح تجربه کاربری کیست؟

با این حال، اگرچه محصول یا خدمات شما جذابیت گسترده ای دارد، اما ویژگی های منحصر به فرد آن می‌تواند مخاطبان خاص بیشتری را جذب کند.
بیشتر بخوانید: چگونه کسب و کار سنتی خود را آنلاین کنیم؟

به همین جهت، یک استراتژی بازاریابی منحصر به فرد به شما این امکان را می‌دهد تا از رویکرد کلی به تجارت که شما را در تلاش برای برقراری ارتباط با همه نگه می‌دارد، دور شوید. به عبارتی با استفاده از نیچ مارکتینگ وقت و هزینه خود را صرف افرادی می‌کنید که به احتمال زیاد برند شما را تحسین، تأیید و تأمین مالی می‌کنند.

در واقع با اشباع بیشتر هر صنعت و بازار آن، بازاریابی تخصصی یا نیچ مارکتینگ راهی برای جدا شدن از اکثریت به شما نشان می‌دهد. با تشخیص درست این نوع بازاریابی شما می‌توانید گروه خاصی را هدف قرار دهید که شاید از نظر تعداد نسبت به مخاطبان سایر رقبا کمتر باشند اما در طولانی مدت وفاداری بیشتری به برند شما خواهند داشت.

 

مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟

درک درست از نیچ مارکتینگ به معنای دانستن مزایای آن نیز است. به همین دلیل بیایید تا کمی بیشتر با مزایای این نوع بازاریابی آشنا شویم.

رقابت کمتر

رقابت کمتر در نیچ مارکتینگ
نیچ مارکتینگ باعث می‌شود تا شما از رقابت با دیگران جدا شوید. به عبارتی نیچ مارکتینگ (بازاریابی گوشه ای) به شما راهی نشان می‌دهد تا با تمرکز بر محصول یا خدماتی خاص از بازار رقابت فاصله بگیرید. این هم موقعیت شما را در بازار انتخابی روشن می‌کند و هم بدان معناست که شما مجبور نیستید برای مخاطبان هدف خود آنقدر رقابت کنید. قطعا کلمات کلیدی کم رقابت شانس بیشتری برای دیده شدن توسط مخاطبان و مشتریان دارند. بنابراین هر چه محصول شما خاص تر باشد، کمتر شاهد رقابت خواهید بود و مشتری بیشتری را جذب خواهید داد.
بیشتر بخوانید: عوامل موفقیت یک فروشگاه اینترنتی و ایده هایی برای موفقیت

بیشتر دیده شدن

بیشتر دیده شدن در نیچ مارکتینگ
مزیت دیگر نیچ مارکتینگ این است که کسب و کار شما به دلیل تخصصی بودن بیشتر دیده خواهد شد. مشاغلی که بازاریابی تخصصی دارند، منحصر به فرد هستند. به همین جهت در رسانه ها بیشتر به چشم می‌آیند. این موضوع موجب می‌شود تا افراد بیشتری در خصوص کسب و کار شما اطلاعات کسب کنند و در نتیجه پس مدتی تعداد مشتریان و مخاطبان شما بیشتر خواهد شد.


ایجاد ارتباط با مشتری

ایجاد ارتباط با مشتری نیچ مارچینگ
همانطور که می‌دانید نیچ مارکتینگ به شما کمک می‌کند نوع خاصی از مشتریان را هدف قرار دهید و بدون شک در مرحله اولیه، بازاریابی تخصصی شما دامنه کمتری خواهد داشت اما به تدریج رشد می‌کند. بنابراین، وقتی با تعداد افراد کمتری در ارتباط باشید، تمرکز شما روی کیفیت تعاملات و پرورش آن معطوف می‌شود. به عنوان مثال، شما به راحتی می‌توانید ایمیل های خود را شخصی سازی کنید. همچنین می‌توانید درخواست های ویژه ای را برآورده کرده و به عنوان خدمات مشتری ارائه دهید.

تمرین موثر
بازاریابی تخصصی نیاز به تمرین بیشتر در یک زمینه دارد. زیرا مخاطبان شما خاص هستند و به شما به دید یک متخصص نگاه می‌کنند. بنابراین، مهارت های شما در مدت زمانی کوتاهی رشد خواهد کرد. به همین دلیل مزیت نیچ مارکتینگ این است که شما را قادر می‌سازد تا یک متخصص یا رهبر در زمینه کاری خود باشید.

استراتژی های مورد نیاز در نیچ مارکتینگ

حالا کمی جلوتر برویم و در مورد استراتژی بازاریابی گوشه ای صحبت کنیم. چرا که ایجاد یک استراتژی بازاریابی ویژه برای موفقیت شما الزامی است. اکنون شما با تعریف نیچ مارکتینگ آشنا شده اید و آماده راه اندازی تجارت خود هستید. پس به یک استراتژی خوب نیاز دارید که به نام تجاری شما توجه کند و به شما امکان ایجاد اعتبار در یک فضای خاص را بدهد.

استراتژی های مورد نیاز در نیچ مارکتینگ
بزرگترین چالش این است که یک استراتژی خوب نیچ مارکتینگ غالباً پیچیده تر از رویکرد سنتی تبلیغات است. شما باید بیاموزید که چگونه به زبان مشتری صحبت کنید و از طریق کانال های ترجیحی او با آنها در ارتباط باشید. وقتی هدف شما اختصاصی است این کار ممکن است کمی طول بکشد و حتی گاهی نیاز به یک شرکت متخصص در زمینه نیچ مارکتینگ دارید. اما به طور کلی استراتژی های مورد نیاز شامل موارد زیر است:

1- علایق و نقاط قوت خود را بشناسید
اغلب اوقات، بهترین راه برای انتخاب بازار مناسب برای برند تجاری تان، بررسی نقاط قوت و علایق خودتان است. دانستن اینکه چه چیزی شرکت شما را منحصر به فرد می‌کند به شما کمک کرده تا بتوانید مناسب ترین نوع خدمات به مشتریان را بشناسید. به این ترتیب، اگر هنوز محصول یا خدماتی برای شرکت خود در ذهن ندارید، با بررسی نقاط قوت و تخصص خود شروع کنید.
موارد بیشتر در حوزه‌ی انتخاب کالای مناسب در مقاله بهترین کالا برای فروش اینترنتی توضیح داده شده است.

شناخت علایق و نقاط قوت در نیچ مارکتینگ
به طور کلی، ایجاد یک شرکت در حوزه ای که در آن مهارت دارید همیشه ایده خوبی است. به افرادی فکر کنید که دوست دارید با آن ها کار کنید و می‌توانند مشکلات شما را برطرف کنند. همه این ها از جمله استراتژی های نیچ مارکتینگ است که به شما در انتخاب محصول و نوع خدمات کمک می‌کند.

2- مخاطب هدف خود را بشناسید

شناخت مخاطب هدف خود در نیچ مارکتینگ

پس از شناختن جایگاه خود، باید شخصیت کاربران تان را نیز بدانید تا بتوانید استراتژی بازاریابی خود را هدایت کنید. این به این معنا است که هر چه بیشتر در مورد مخاطبان و بازار هدف خود بیاموزید، بیشتر می‌توانید کاربرانی را داشته باشید که به مشتریان دائمی شما تبدیل شوند. شناخت مخاطب به شما کمک می‌کند تا در انتخاب نوع تبلیغات نیز هوشمندانه تر و هدفمندانه تر عمل کنید. به همین جهت تا جایی که امکان دارد در این خصوص تحقیق و بررسی انجام دهید.


3- یک نیاز برآورده نشده یا کم مصرف را تعریف کنید
مخاطبان خود را تجزیه و تحلیل کنید و شکاف های موجود در بازار را شناسایی کنید. در واقع، محصولات یا خدمات شما باید یک نقطه درد در جامعه را که مخاطبان شما در حال حاضر تجربه می‌کنند تسکین دهد. البته در انتخاب این نیاز، بخشی را انتخاب کنید که از رشد پیش بینی شده نیز برخوردار باشد.


4- رقبای صنعت خود را بشناسید
انتخاب یک استراتژی ویژه نیچ مارکتینگ به این معنی است که وقتی جایگاه خود را در صنعت پیدا کردید، رقبای کمتری برای مقابله با آن ها دارید. زیرا شما روی چیزی دست گذاشته اید که رقبا آن را نادیده گرفته اند یا کمتر به آن توجه کرده اند. با این وجود، ممکن است کسب و کارهایی هم باشند که محصولات و خدمات مشابه شما را ارائه می‌دهند. بنابراین، شما باید لیستی از رقبای خود تهیه و آن ها را بررسی کنید.

رقبای صنعت خود را بشناسید
یک تجزیه و تحلیل رقابتی به شما کمک می‌کند تا استراتژی های خود را برای تمرکز روی مشتریان هدف به بهترین شکل ممکن انتخاب کنید. همچنین بررسی رقبا این امکان را برای شما فراهم می‌کند که ایده های بیشتر و خلاقانه تری را برای برجسته کردن دیجیتال مارکتینگ خود ارائه دهید.


5- با دقت سیستم عامل های بازاریابی را انتخاب کنید
به یاد داشته باشید، هنگامی که نیچ مارکتینگ را برای کسب و کار خود تعریف کردید، باید تمرکز خود را روی صحبت با مخاطبان خاص قرار دهید. اما تنها انتخاب کلمات و عبارات مناسب برای بازار هدف شما کافی نیست. باید مطمئن شوید که پیام های خود را در سیستم عامل هایی که مخاطبان بیشتر وقت خود را آنجا سپری می کنند، ارسال نمایید.


6- آزمایش، تنظیم و تکرار کنید

آزمایش، تنظیم و تکرار کنید

مانند اکثر روش های بازاریابی، در نیچ مارکتینگ هم ایده خوبی نیست که استراتژی خود را تعریف کرده و سپس همه چیز را به همان شکل رها کنید. بازاریابی تخصصی، حتی بیشتر از تبلیغات عمومی، نیاز به نظارت دقیق دارد تا مطمئن شوید توجه مورد نیاز خود را جلب کرده اید. برخی اوقات، شرکت ها دریافتند که بازار هدف آنها می‌تواند با گذشت زمان تغییر کند. پس این موضوع قطعا می‌تواند روی استراتژی بازاریابی گوشه ای (نیچ مارکتینگ) شما نیز تاثیر بگذارد.

به این ترتیب با ردیابی دقیق، خطر از دست دادن مشتری و هدر دادن پول برای استراتژی هایی که موثر نیستند را کاهش می‌دهید. به معیارهای خود توجه داشته و آماده باشید تا به صورت مداوم اطلاع رسانی های خود را به روز کنید.

 

انواع روش های نیچ مارکتینگ

تا به اینجا با مفهوم نیچ مارکتینگ و اینکه هنگام استفاده از آن باید به چه نکاتی توجه کرد یا به اصطلاح استراتژی های لازم جهت اجرای آن آشنا شدیم. در ادامه به معرفی چند روش برای انتخاب نوع بازاریابی گوشه ای خواهیم پرداخت.

1- نیچ مارکتینگ براساس نوع محصول

نیچ مارکتینگ براساس نوع محصول

یکی از رایج ترین روش های نیچ مارکتینگ، انتخاب بر اساس نوع محصول است. به این ترتیب که شما سعی می‌کنید تا محصول خاصی را ارائه دهید و از این طریق مشتریان خاص خود را جذب کنید. به عنوان مثال، فرض کنید یک طراحی سایت فروشگاهی برای فروش مواد غذایی انجام داده اید. چه چیزی می‌تواند شما را از سایر فروشگاه های مواد غذایی متمایز سازد؟ در پاسخ می‌توان گفت شما نه تنها محصولات غذایی کاملا ارگانیک و طبیعی می‌فروشید بلکه آن را با بسته بندی خاص و زیبا به همراه کاتالوگی در خصوص فواید ماده غذایی مورد نظر برای مشتریان خود ارسال می‌کنید.
خدمت مرتبط: ساخت سایت فروش مواد غذایی

در واقع در اینجا شما روی محصول خود تمرکز کرده اید و سعی دارید تا با خاص کردن هر چیزی که به محصول شما مربوط می‌شود بازاریابی گوشه ای خود را انجام دهید. به عبارتی ارگانیک بودن و ارسال کاتالوگ همراه محصولات غذایی دو ویژگی هستند که باعث می‌شود تا مخاطب شما را به عنوان فروشنده ای خاص انتخاب کند.
بیشتر بخوانید: نکات مهم در طراحی سایت


2- نیچ مارکتینگ براساس روانشناسی

نیچ مارکتینگ براساس روانشناسی
یکی دیگر از رویکردها در بازاریابی تخصصی تمرکز روی ویژگی های روانشناسی مخاطبان است. همانطور که در بخش استراتژی نیچ مارکتینگ بیان کردیم شناخت شخصیت مخاطب نقش بسیار مهمی دارد. به همین جهت شما با تکیه بر ویژگی های روانشناسی می‌توانید بازاریابی خود را انجام دهید. یعنی با توجه به شخصیت، عادت، سبک زندگی مخاطبان و موارد دیگر تصمیم خود را برای تعیین نوع محصولات و ارائه خدمات بگیرید.


3- نیچ مارکتینگ براساس جمعیت شناسی
یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به شما در انتخاب بازار هدف و روش بازاریابی تخصصی کمک کند، نیچ مارکتینگ براساس ویژگی هایی مانند جنسیت، سن، تحصیلات و موارد دیگر است. یکی از بهترین مثال ها در این رابطه راه اندازی شبکه فیسبوک است.

نیچ مارکتینگ براساس جمعیت شناسی
این شبکه اجتماعی در ابتدا تنها برای دانشجویان دانشگاه هاروارد آمریکا راه اندازی شد که نشان می‌دهد که قشر دانشجو مورد هدف قرار گرفته است. اما پس از مدتی و با استقبال گسترده ای که از آن شد، کم کم به تمام دانشگاه های آمریکا گسترش یافت و در مدت زمان کوتاهی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت که نه تنها دانشجویان بلکه سایر افراد نیز می‌توانستند از آن استفاده کنند. این مثال نه تنها روش نیچ مارکتینگ براساس شرایط اجتماعی را نشان می‌دهد، بلکه به خوبی می‌توان گسترش پله به پله این نوع بازاریابی را در آن مشاهده کرد.


4- نیچ مارکتینگ محلی

نیچ مارکتینگ محلی

لوکال نیچ مارکتینگ یکی دیگر از روش های بازاریابی گوشه ای است که همانطور که از نام آن مشخص است شما روی یک منطقه یا شهری خاص تمرکز می‌کنید و به این ترتیب مشتریان خاص خود را جذب خواهید کرد. به عنوان مثال، هنوز هم برخی از شهرها و شهرستان ها هستند که خدمات اسنپ یا تپ سی برای آن ها راه اندازی نشده است. شما می‌توانید از همین موضوع استفاده کرده و چیزی شبیه به آن را که مختص همان شهر یا منطقه بوده و خدمات درون شهری ارائه دهد، راه اندازی کنید. یعنی در این روش بازاریابی شما تمرکز خود را روی شهر خود قرار داده اید و کمبودها یا نیازهای آن را بررسی کرده اید. سپس با توجه به آن نیاز هدف خود را تعیین می کنید.

 

کلام آخر

در پایان باید بگوییم که بازاریابی گوشه ای یا نیچ مارکتینگ یکی از مهمترین انواع بازاریابی است که شما می‌توانید برای هدف قرار دادن مجموعه خاصی از مخاطبان، در تجارت خود آن را پیاده سازی کنید. اکنون شما به اندازه کافی اطلاعات در مورد بازاریابی تخصصی، مزایا و استراتژی های لازم برای تطبیق آن با جهت رشد تجارت خود دارید، تنها کافیست که قبل از شروع کسب و کار خود تحقیقات لازم را انجام دهید تا بتوانید بهترین و خاص ترین بازار هدف را برای خود مشخص کنید.

منابع: