در این مقاله می‌خوانیم:

 

کسب درآمد از طراحی سایت در ایران نیز مانند اغلب کشورهای دنیا روز به روز پرطرفدارتر می‌شود. با پیشرفت هر روزه دنیای اینترنت، کسب و کارها برای آن که از قافله عقب نمانند به حضور جدی‌تر در فضای مجازی روی آورده‌اند. بنابراین بازار کار طراحی سایت هر روز پررونق‌تر می‌شود و پس از همه‌گیری کرونا رشد زیادی داشته است. امروز شاهد آن هستیم که نقش وب‌سایت در کسب و کارها بسیار پررنگ‌تر از قبل است.

کسب درآمد از طراحی سایت و ورود به بازار کار آن، نیازمند گذر از سه مرحله است. نخست این که تصمیم بگیرید چگونه می‌خواهید از طراحی سایت پول درآورید؛ دوم این که بدانید چه گام‌هایی لازم است بردارید؛ و در مرحله سوم باید دست به کار شوید.

 

کسب درآمد از طراحی سایت به چه روش هایی ممکن است؟

در دنیای امروز کسب درآمد از طراحی سایت یک روش تضمین شده است. به شرط آن که به قدر کافی روی آن وقت بگذارید، یاد بگیرید و مهارت کسب کنید. بدیهی است که برای ورود به بازار کار طراحی سایت، نخست باید طراحی و توسعه وب‌سایت را یاد بگیرید. اما پیش از شروع کار بهتر است هدف خود را مشخص نمایید. شما به 6 روش می‌توانید از طراحی وب‌سایت کسب درآمد کنید.

گام به گام کسب درآمد از طراحی سایت

 

1. به عنوان طراح و مدیر وب سایت استخدام شوید

اگر یک طراح وب هستید:
ساده‌ترین راه این است که استخدام شوید. خوش‌بختانه این روزها موقعیت‌های شغلی زیادی برای طراح و مدیر وب‌سایت وجود دارد. با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید تعداد بسیار زیادی آگهی استخدام ببینید. البته اغلب این آگهی‌ها از شما سابقه یا نمونه کار می‌خواهند. اگر تازه‌کار باشید این اولین مانعی است که باید از آن بگذرید.

اگر هنوز آموزش ندیده‌اید:
به سادگی می‌توانید یادگیری را شروع کنید. منابع خوبی در بستر اینترنت در دسترس شماست. به ویژه اگر زبان انگلیسی‌تان بالاتر از متوسط باشد، حجم زیادی از آموزش‌های باکیفیت روی یوتیوب و وب‌سایت‌های آموزشی از جمله coarsera و Udemy وجود دارد.

اگر آموزش کافی دیده‌اید:
آستین‌ها را بالا بزنید و دست به کار شوید. منتظر کار نمانید. برای خودتان نمونه کار بسازید. دست کم یک وب‌سایت بسازید و روی آن خوب کار کنید. آن را بهینه کرده و امکانات مختلف را به آن بیفزایید. هر ترفندی که بلدید روی سایتتان پیاده کنید. با این کار با یک تیر دو نشان می‌زنید؛ هم تمرین می‌کنید و هم یک نمونه کار خوب برای ارائه به مشتری خواهید داشت.

حالا که دارید وقت صرف ساختن یک سایت می‌کنید، سایت شخصی خودتان را طراحی کنید. خودتان و کارتان را از طریق این سایت معرفی کنید و اطلاعات تماس بگذارید تا مشتری‌ها بتوانند با شما تماس بگیرند. طراحی سایت شخصی روشی نوین جهت افزایش اعتبار هر فرد است؛ پس همین حالا دست به کار شوید.

بیشتر بخوانید: مزایای داشتن سایت شخصی

 

کجا دنبال کار بگردم؟

بعد از یادگیری و آماده کردن نمونه کار باید یک رزومه خوب بنویسید. رزومه باید نشان‌دهنده توانایی‌ها و پیشینه شما باشد. زبان‌های برنامه‌نویسی که بلدید و تخصص‌های مرتبطی که دارید را در رزومه بیاورید، نمونه کارهایتان را فراموش نکنید. به وبسایت شرکت‌های معتبر سر بزنید. فرم‌های همکاری با ما را پر کنید و رزومه‌تان را برایشان بفرستید.

می‌توانید یک پروفایل کاری برای خودتان بسازید. وب‌سایت‌هایی مثل جابینجا، جاب‌ویژن، ایران تلنت، ای استخدام، کاران و… برای این کار طراحی شده‌اند. این سایت‌ها به شما اجازه می‌دهند که در پلتفرم آن‌ها رزومه بسازید و آن را برای کارفرمای مورد نظرتان بفرستید. در بیشتر این سایت‌ها می‌توانید مراحل دیده شدن تا پذیرش یا رد شدن رزومه از سوی کارفرما را در پنل کاربری خود پیگیری کنید. می‌توانید بین آگهی‌های استخدام ثبت شده بگردید و موقعیت شغلی مناسب خود را بیابید.

یکی از بهترین موقعیت‌های شغلی برای طراحان وب، همکاری با شرکت‌های طراحی سایت است.

مزایای استخدام: استخدام شدن مزایا و معایبی دارد. مهم است که بهترین روش برای شرایط خودتان را انتخاب کنید. اگر در یک شرکت استخدام شوید از بیمه و مزایای دیگر بهره‌مند می‌شوید و کمتر نگران دوران بازنشستگی هستید. بنابراین در روش کارمندی شما امنیت شغلی بیشتری خواهید داشت.

از طرفی مسئولیت کمتری متوجه شماست و کار بین اعضای شرکت تقسیم می‌شود. اگر تازه‌کار باشید کارمندی این مزیت را هم دارد که پروژه را شرکت می‌گیرد و شما سریع‌تر به درآمد می‌رسید و درآمد ثابتی خواهید داشت. کارمندی و البته کارآموزی می‌تواند فرصت مناسبی برای کسب تجربه باشد، به ویژه برای تازه‌کارها.

معایب استخدام: به طور معمول برای یک طراح سایت حرفه‌ای، کارمندی در یک شرکت درآمد کمتری دارد. از طرف دیگر زندگی کارمندی آزادی عمل کمتری هم دارد.

اگر به عنوان طراح سایت در یک شرکت استخدام شوید امکان رشد و پیشرفتتان هم محدود است. در واقع عملکرد مثبت شما روی پیشرفت و موفقیت شرکت تاثیر می‌گذارد و رزومه شرکت را قوی‌تر می‌کند.

 

2. از طراحی سایت به روش فریلنسری کسب درآمد کنید

بسیاری از طراحان وب‌سایت ترجیح می‌دهند به روش فریلنسری یا آزادکاری درآمد کسب کنند. اگر قصد داشته باشید به عنوان طراح و توسعه دهندۀ وب‌سایت مستقل کار کنید، خودتان مستقیم با کارفرما در ارتباط خواهید بود. مسئولیت بازاریابی، مدیریت پروژه و تمام بخش‌های کار به عهده خودتان است. خودتان رئیس خودتان هستید و هر زمان که بخواهید کار می‌کنید. اما از بیمه و مزایای کارمندی هم خبری نیست.

برای کسب درآمد از طراحی سایت به روش فریلنسینگ هر چند از نظر مکان و زمان انجام کار محدودیتی ندارید، اما باید مهارت مدیریت زمان و روابط عمومی را در خودتان تقویت کنید. هر قدر مهارت و تخصص بیشتری داشته باشید درآمد شما هم بالا خواهد رفت، و معمولاً درآمد بیشتری نسبت به کارمندی خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین زبان برنامه نویسی فریلنسری

یک نکته مهم در مورد فریلنسری این است که دیرتر به درآمد می‌رسد. اگر تازه‌کار باشید باید نمونه کارهایی برای خودتان آماده کنید تا بتوانید پروژه بگیرید. می‌توانید در وب‌سایت‌هایی مثل پونیشا، انجام میدم، کارلنسر، پارسکدرز، پارس فریلنسر و… پروفایل بسازید و از این طریق پروژه بگیرید. فراموش نکنید که آشنایان و دوستان شما می‌توانند در قدم اول بهترین گزینه باشند.

اگر تازه شروع به کار کرده‌اید به کسب‌وکارهایی که فکر می‌کنید نیاز به سایت دارند پیشنهاد بدهید تا برایشان سایت طراحی کنید. سعی کنید قیمت مناسبی بدهید تا بتوانید چند پروژه بگیرید و رزومه‌تان را پر کنید.

 

3. یک شرکت یا تیم طراحی سایت راه اندازی کنید

اگر مهارت و تخصص کافی دارید شرکت طراحی سایت خودتان را راه‌اندازی کنید. در قدم‌های نخست می‌توانید با تعداد کمی از دوستانتان به عنوان یک تیم شروع به کار کنید.

مزیت تشکیل تیم این است که مسئولیت‌ها بین چند نفر تقسیم می‌شود. درآمد هم بین چند نفر تقسیم می‌شود، اما از آن‌جا که سرعت و بهره‌وری تیم بیشتر از فرد است، احتمالاً با این روش درآمد شما بالا هم خواهد رفت. ضمن این که در برابر کارفرما، یک شرکت وجهه و اعتبار بیشتری دارد تا یک فرد.

یک نیم طراحی سایت تشکیل دهید.

 

4. قالب و افزونه بسازید

امروز در سراسر دنیا افراد و طراحان بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوای (CMS) آماده مثل وردپرس، جوملا، دروپال و… استفاده می‌کنند. پرطرفدارترین سیستم مدیریت محتوا وردپرس است و تعداد زیادی قالب برای طراحی ظاهر سایت و افزونه برای اضافه کردن قابلیت‌های متفاوت به سایت وجود دارد. شما هم می‌توانید به عنوان برنامه‌نویس وب، قالب و افزونه طراحی کنید و از فروش آن‌ها کسب درآمد کنید.

از ساخت قالب و افزونه کسب درآمد کنید.

5. طراحی سایت را آموزش دهید.

اگر مهارت و تخصص کافی در زمینه طراحی سایت دارید، می‌توانید از آموزش آن پول درآورید. می‌توانید به صورت حضوری یا آنلاین تدریس کنید؛ همچنین می‌توانید ویدیوهای آموزشی ضبط کرده و آن‌ها را از طریق وب‌سایت خودتان یا وب‌سایت‌های آموزشی دیگر برای فروش بگذارید.

 

6. از طراحی وب سایت برای خودتان درآمد کسب کنید.

می‌توانید یک وب‌سایت برای خودتان راه‌اندازی کنید و از راه‌های متنوعی از آن پول درآورید. روش‌های زیر آزمونشان را پس داده‌اند:

 

همکاری در فروش

می‌توانید با شرکت‌ها و فروشگاه‌ها در فروش همکاری کنید. محصولات آن‌ها را معرفی کنید و در سود حاصل از فروش سهیم شوید. این کار را افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش می‌گویند.

 

تبلیغات

می‌توانید یک وب‌سایت جذاب بسازید که بازدیدکننده زیادی داشته باشد و بخش‌هایی از صفحه‌های سایتتان را به تبلیغات اختصاص دهید. شرکت‌های زیادی هم وجود دارند که می‌توانید برای گرفتن تبلیغات کلیکی با آن‌ها همکاری کنید.

 

فروش محصول یا اشتراک

می‌توانید روی وب‌سایتتان محصول فیزیکی یا مجازی بفروشید؛ یا می‌توانید محتوای اشتراکی داشته باشید و به ازای اشتراک در دوره‌های زمانی مشخص حق اشتراک دریافت کنید.

این روش‌ها مرسوم‌ترین روش‌های کسب درآمد از یک وب‌سایت است. گزینه‌های دیگری هم دارید. می‌توانید وب‌سایت آماده بفروشید، می‌توانید پشتیبان مالی جذب کنید یا از مخاطبتان بخواهید اگر محتوا برایش کارآمد بوده از شما حمایت مالی کند.

روش دیگر این است که خودتان ایده‌ای پیاده کنید و یک استارتاپ اینترنتی راه‌اندازی کنید.

 

برای کسب درآمد از طراحی سایت باید چه مهارت هایی داشته باشم؟

همان‌طور که گفتیم قدم اول آموزش است. یک طراح سایت موفق همیشه در حال یادگیری است. این روزها تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است. اگر در حال یاد گرفتن مهارت‌های تازه نباشید از قافله عقب می‌مانید.

طراحی سایت را بیاموزید.

هر طراح سایتی ممکن است به یک یا چند زبان برنامه‌نویسی مسلط باشد. از مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی مورد استفاده طراحان وب می‌توانیم به HTML، PHP و Css اشاره کنیم.

شما می‌توانید با یکی از CMSهای آماده مثل وردپرس، بدون نیاز به کدنویسی شروع کنید. اما برای این که بتوانید در این بازار کار کنید باید به مرور کدنویسی را نیز بیاموزید و با چند زبان برنامه‌نویسی آشنا شوید.

سیستم های مدیریت محتوا

برای موفقیت در این کار باید به طراحی رابط کاربری و تجربۀ کاربری (UI & UX) نیز مسلط شوید و با سئو آشنایی کافی داشته باشید. تا حدی آشنایی با مهارت‌های گرافیکی مثل فوتوشاپ نیز لازم است.

اگر قصد داشته باشید فریلنس کار کنید باید مهارت‌های ارتباطی قوی داشته باشید تا بتوانید با کارفرما مذاکره کنید. کمی انعطاف برای کنار آمدن با افراد متفاوت و کمی قاطعیت برای آن که سرتان کلاه نرود برایتان لازم است. باید مدیریت زمان خوبی داشته باشید تا بتوانید زمان تحویل پروژه را درست تخمین بزنید و سر موقع پروژه را تحویل دهید.

 

بازار کار طراحی سایت در ایران چگونه است؟

همه دنیا در حال پیش رفتن به سمت استفاده از تکنولوژی‌های مرتبط با اینترنت است. این روزها افراد زیادی تمایل دارند آموزش، خرید و بسیاری از کارهای دیگر را با استفاده از اینترنت انجام دهند. بنابراین کسب‌وکارهای زیادی بر مبنای استفاده از اینترنت راه‌اندازی شده‌اند و کسب‌وکارهای سنتی نیز حضور در بازار آنلاین را ضروری می‌بینند. همه این کسب‌وکارها برای فعالیت در فضای آنلاین نیاز به وب‌سایت دارند. بنابراین بازار کار طراحی سایت در عصر ما پررونق است. با توجه به این که در ایران نیز در سال‌های اخیر کسب‌وکارها بیشتر به اینترنتی شدن روی آورده‌اند، طراحی سایت بازار کار خوبی دارد.

درآمد طراحی سایت در ایران برای کسانی که استخدام می‌شوند در سال 1400 از حدود 5 میلیون تومان تا حدود 12 میلیون تومان است؛ و کسانی که فریلنسری کار می‌کنند بر اساس تخصص و مهارتی که دارند از 3 میلیون تومان به بالا درآمد دارند.

بیشتر بخوانید: چگونه کسب‌وکار سنتی خود را آنلاین کنیم؟

 

سخن پایانی

بازار کار طراحی سایت در ایران خوب است و می‌توان درآمد خوبی هم از این کار کسب کرد. اما کار کردن به عنوان طراح وب‌سایت نیاز به پشتکار و علاقه دارد. با کمی تلاش و صبوری می‌توانید یک طراح سایت عالی شوید.

 

منابع