فهرست:

 

کسب درآمد از اینستاگرام بسیار وسوسه‌برانگیز است. زیرا اغلب ما در طول روز زمانی را صرف گشت و گذار در این شبکۀ اجتماعی پرطرفدار می‌کنیم. شگفت‌انگیز است اگر بتوانیم از همین زمان برای کسب درآمد بهره ببریم. اما صبر کنید! این کار به سادگی ِ گشت و گذار در اینستاگرام نیست. برای این کار هم مثل هر کاری دیگری نیاز به مهارت داریم و باید برای آن وقت بگذاریم.

مزیت آغاز کار در اینستاگرام این است که نیاز به سرمایۀ اولیه ندارد.
از طرفی این پلتفرم مخاطبان زیادی دارد، درست مثل این است که فروشگاه‌تان را در یک محیط پرتردد باز کنید.

برای آن که بتوانید از طریق اینستاگرام پول درآورید، در گام اول باید مشخص کنید از چه روشی می‌خواهید این کار را انجام دهید؛ در گام دوم یک مدل کسب‌وکار خوب برای خودتان طراحی کنید؛ و در گام نهایی تولید محتوای باکیفیت و مناسب را شروع کنید.

 

روش های کسب درآمد از اینستاگرام

بیش از 50 میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام عضو هستند. بنابراین اینستاگرام فرصت مناسبی فراهم می‌کند که از این بستر برای کسب درآمد استفاده کنید.

طبق آمارهایی که خود اینستاگرام منتشر کرده است، 90 درصد از مخاطبان یک کسب‌وکار را در اینستاگرام دنبال می‌کنند؛ و بیش از 80 درصد آن‌ها برای پیدا کردن یک محصول یا خدمات جدید از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

در ادامه 6 روش برای کسب درآمد از اینستاگرام به شما معرفی می‌کنیم.

 

1. محصول یا خدمات خودتان را در اینستاگرام ارائه کنید

یک راه ساده برای کسب درآمد در بستر اینستاگرام این است که محصول یا خدماتتان را آن‌جا ارائه دهید.

محصول فیزیکی برای فروش دارید؟ یک صفحه اینستاگرام بسازید و محصولتان را به بهترین شکلی که می‌توانید در آن معرفی کنید. توضیحات کاملی در مورد محصول ارائه کنید و تصاویر باکیفیت و واضحی از آن بگذارید.

افزایش فروش در اینستاگرام با تصاویر با کیفیت

خدمات خاصی برای ارائه دارید؟ خدماتتان را در یک پیج اینستاگرام ارائه کنید. برای این کار می‌توانید یک صفحه اینستاگرام اختصاصی بسازید، یا در صفحه شخصی‌تان خدماتتان را معرفی کنید. اگر بخواهید روش دوم را انتخاب کنید برندسازی شخصی هم می‌تواند کمک بزرگی به پیشرفت کارتان بکند.

محصول غیرفیزیکی دارید؟ مثل آموزشی که می‌توانید آنلاین یا به صورت دانلودی ارائه کنید.

در حال حاضر محصول یا خدمات خاصی ندارید؟ یک کاغذ و قلم بردارید و به روش توفان فکری هر چیزی را که به ذهنتان می‌رسد می‌توانید در اینستاگرام ارائه کنید بنویسید. به مهارت‌هایی که دارید فکر کنید. می‌توانید از مهارتتان پول دربیاورید؟ می‌توانید مهارتتان را به دیگران آموزش دهید؟

همۀ گزینه‌هایی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید. چرخی در اینستاگرام بزنید و از کسب‌وکارهای دیگر ایده بگیرید. بعد بین همۀ چیزهایی که نوشته‌اید آن‌هایی که علاقۀ بیشتری دارید و موانع کمتری برای اجرای آن پیش روی شماست مشخص کرده و بین آن‌ها انتخاب کنید. دقت کنید که هنگام انتخاب کاری که قصد دارید ارائه کنید بازار آن را هم بررسی کنید. به هر حال اگر کسی حاضر نباشد برای آن هزینه کند، کسب‌وکارتان موفق نخواهد شد.

اگر کسب‌وکاری متعلق به خودتان دارید، پیشنهاد ما این است که به یک صفحۀ اینستاگرام بسنده نکنید و به فکر طراحی سایت باشید.

بیشتر بخوانید: چگونه کسب و کار سنتی خود را آنلاین کنیم؟

 

2. محصول دیگران را بفروشید

اگر محصول یا خدماتی برای ارائه در اینستاگرام ندارید، می‌توانید در فروش محصولات کسب‌وکارهای دیگر با آن‌ها همکاری کنید. به این کار افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش می‌گویند. در این روش شما محصول را نمی‌خرید، بنابراین به سرمایه اولیه نیازی ندارید، فقط تصاویر محصولات را از تولیدکننده یا فروشندۀ اصلی دریافت می‌کنید و آن را در پیج اینستاگرامتان برای فروش ارائه می‌کنید. در نهایت به ازای هر محصولی که از طریق شما به فروش برسد پورسانت خواهید گرفت.

 

3. از تبلیغات کسب درآمد کنید

در اینستاگرام می‌توانید از تبلیغات هم درآمد کسب کنید. برای این کار باید تعداد فالوور و مخاطبتان بالا باشد و با آن‌ها تعامل زیادی داشته باشید.

کسب درآمد از گرفتن تبلیغات در اینستاگرام

یک موضوع جذاب و پرطرفدار برای پیج‌تان انتخاب کرده و تولید محتوا و انتشار پست و استوری را شروع کنید. زمانی که تعداد فالوورها زیاد شود، خود به خود درخواست تبلیغات دریافت می‌کنید. این روزها پیج‌های سرگرمی و انگیزشی طرفداران زیادی دارند. هم مهارت خودتان و هم بازار هدف را در نظر بگیرید و خلاق باشید. هر چقدر محتوایی که تولید می‌کنید منحصربه‌فردتر و جالب‌تر باشد، افراد بیشتری را جذب می‌کنید و برای هر تبلیغ می‌توانید هزینۀ بالاتری در نظر بگیرید. صفحات داخلی و خارجی زیادی هم در این زمینه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید.

 

4. یک بلاگر حرفه ای یا اینفلوئنسر شوید

اگر به ارتباط با مردم علاقه‌مندید، و دوست دارید در زمینۀ مشخصی فعالیت و ترویج‌گری کنید، بلاگر شدن گزینۀ مناسبی برای شماست. کاری که در آن تخصص کافی دارید و به آن علاقه‌مندید را انتخاب کنید و در همان زمینه محتوای باکیفیت تولید کنید. با مخاطب تعامل داشته باشید و سعی کنید دریابید که به چه چیزی نیاز دارد؛ سپس همان را به او ارائه دهید. بلاگرها افراد تاثیرگذاری هستند و دربارۀ موضوعات مختلفی برای مخاطبان خود تولید محتوا می‌کنند. آن‌ها با دانش و تخصصی که دارند می‌توانند مردم را متقاعد به انجام کار مشخصی بکنند. بنابراین به خوبی می‌توانند سفارش تبلیغات دریافت کنند.

اگر به بلاگری علاقه‌مندید هر چه سریع‌تر دست به کار شوید. نیاز به هیچ سرمایه اولیه‌ای نیست. می‌توانید با گوشی موبایلتان شروع کنید. کاری که واقعاً در آن خوب هستید را انتخاب کنید و در همان زمینه تولید محتوا کنید.

اینفلوئنسر!

اینفلوئنسرها افرادی هستند که در یک حوزۀ مشخص شناخته‌شده‌اند. آن‌ها در حوزۀ خودشان متخصص‌اند و طرفداران زیادی دارند. بنابراین کسب‌وکارها علاقه‌مندند با آن‌ها همکاری کنند و تبلیغات خودشان را به آن‌ها بسپارند.

بلاگر و اینفلوئنسر

بلاگرها و اینفلوئنسرها معمولاً به شهرت علاقه‌مندند. یک بلاگر یا اینفلوئنسر هر چه شهرت بیشتری داشته باشد درآمد بیشتری هم خواهد داشت. این روزها بلاگرها موضوعات متنوعی را به عنوان حوزۀ کاری خود انتخاب می‌کنند، برای مثال فشن بلاگرها به مسائل مربوط به مد و لباس می‌پردازند؛ برخی در حوزۀ گردشگری، غذا، آرایش و زیبایی، برندسازی، یا یک زمینۀ تخصصی مشخص فعالیت می‌کنند. اما توجه کنید که هر بلاگر در حوزۀ مشخصی فعالیت می‌کند.

به عنوان یک بلاگر طراحی وب‌سایت شخصی می‌تواند برایتان اعتبار و مخاطب بیشتری نیز ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

 

5. برای اینستاگرام تولید محتوا کنید

اگر دوست ندارید خودتان به عنوان بلاگر فعالیت کنید، می‌توانید از دانش و مهارتی که دارید برای تولید محتوا استفاده کنید. کسب‌وکارهای زیادی نیاز به تولیدکنندۀ محتوا برای اینستاگرام دارند. با الگوریتم‌های اینستاگرام آشنا شوید، اصول تولید محتوا برای اینستاگرام را بیاموزید و به عنوان تولیدکنندۀ محتوا کارتان را شروع کنید.

مهارت های لازم برای تولید محتوا در اینستا

با توجه به این که اینستاگرام یک شبکۀ اجتماعی بر مبنای عکس و ویدیو است، دو مهارتی که در تولید محتوا برای اینستاگرام اهمیت دارد، طراحی گرافیک و تدوین ویدیو است. بنابراین اگر قصد تولید محتوا برای اینستاگرام را دارید سعی کنید دستِ کم در یکی از این زمینه‌ها خبره شوید.

پیش از شروع کار دقت کنید که اگر کارفرمایی بخواهد کار تولید محتوای اینستاگرامش را به شما بسپارد، علاقه‌مند است که نمونه کارها و سابقۀ شما را ببیند. اگر تازه‌کار هستید، یک صفحه برای خودتان راه‌اندازی کنید و روی آن کار کنید. این صفحه یا صفحه شخصی‌تان می‌تواند حکم نمونه کار را برای شما داشته باشد، پس نهایت تلاشتان را بکنید و سعی کنید خلاق باشید.

کسب درآمد از تولید محتوا برای اینستاگرام

6. به عنوان ادمین اینستاگرام فعالیت کنید

بسیاری از کسب‌وکارها فرصت این که پیج اینستاگرامشان را خودشان مدیریت کنند ندارد. بنابراین یک نفر را به عنوان ادمین اینستاگرام استخدام می‌کنند. ادمین‌ها باید تا حد مطلوبی با ابزارها و الگوریتم‌های اینستاگرام آشنایی داشته باشند و اصول استفاده از هشتگ‌ها را بدانند. ادمین به کامنت‌ها و پیام‌های دایرکت پاسخ می‌دهد؛ پست‌ها و استوری‌ها را مدیریت می‌کند و معمول است که تولید محتوا را هم خودش انجام می‌دهد. حتی اگر نخواهید تولید محتوا را به عهده بگیرید باید مسئولیت پیج‌هایی را قبول کنید که با موضوع آن‌ها آشنا هستید یا به آن علاقه‌مندید. تا بهتر بتوانید از پس آن برآیید.

دوست دارید کدام یک از فعالیت‌های بالا را به عنوان شغل انتخاب کنید؟

تصمیمتان را بگیرید و کارتان را شروع کنید.

 

نکته هایی برای شروع

هر کاری چالش‌های خودش را دارد. اگر می‌خواهید در کسب درآمد از اینستاگرام موفق باشید، باید این شبکۀ اجتماعی را به خوبی بشناسید، با الگوریتم‌های آن آشنا باشید، و امکانات و ابزارهای اینستاگرام را یاد بگیرید. چند مورد اساسی که باید در شروع کار به آن دقت کنید را در ادامه بررسی می‌کنیم.

 

یک استراتژی محتوای خوب بچینید و محتوای باکیفیت تولید کنید

پس از آن که موضوع مورد علاقه‌تان برای تولید محتوا را در نظر گرفتید، باید هدفتان را دقیق مشخص کنید.

  • مخاطب شما کیست؟
  • می‌خواهید او را به چه کاری تشویق کنید؟
  • می‌خواهید هر چند وقت یک پست منتشر کنید؟
  • هر چند وقت استوری می‌گذارید؟
  • برای برگزاری لایو برنامه‌ای دارید؟
  • و …

در مجموع به مشخص کردن همۀ این موارد و داشتن یک برنامۀ محتوایی مناسب استراتژی محتوا می‌گویند. برای آن که بتوانید فالوورهایتان را افزایش دهید باید استراتژی خوبی داشته باشید و به کیفیت محتوایی که ارائه می‌کنید اهمیت بدهید.

 

نام مناسب انتخاب کنید و ظاهر مناسبی برای صفحۀ خود طراحی کنید

نامی انتخاب کنید که در ذهن مخاطب بماند. می‌توانید از اصول انتخاب اسم برای کسب‌وکار هم کمک بگیرید.

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «راهنمای انتخاب بهترین اسم کسب‌وکار اینترنتی» را بخوانید تا بتوانید نامی مناسب را برای کسب و کارتان انتخاب کنید.

سعی کنید برای صفحه‌تان یک تم مشخص داشته باشید. رنگ برند مشخص، چارچوب‌بندی خاص تصاویر و چیزهایی مثل این شما را از دیگران متمایز می‌کند.

انتخاب تم مناسب برای اینستاگرام

خودتان را اصولی و خوب معرفی کنید

در بخش بیو توضیحات کامل و درستی از خودتان یا کسب‌وکارتان ارائه کنید. اجازه بدهید مخاطب بداند با چه کسی طرف است. تلفن تماس، ایمیل و اگر جای مشخصی دارید نشانی خود را در بیو قرار دهید تا مشتری یا مخاطب مطمئن باشد که در صورت نیاز به شما دسترسی دارد.

 

از هشتگ درست و به جا استفاده کنید

هشتگ‌ها می‌توانند کمک کنند مخاطب، شما را راحت‌تر پیدا کند. با کمک هشتگ مناسب می‌توانید به اکسپلور راه پیدا کنید. اصول استفاده از هشتگ‌ها را یاد بگیرید و با دقت آن‌ها را به کار بگیرید. حتماً پیش از استفاده از هشتگ‌ها آن‌ها را جستجو کنید و ببینید چه پست‌هایی با آن هشتگ وجود دارد. آیا می‌خواهید پُست شما هم بین آن‌ها دیده شود؟

 

مخاطبتان را بشناسید

وقت بگذارید و مخاطب خود را به خوبی بشناسید. چند ساله است؟ وضعیت اقتصادی‌اش چگونه است؟ چه عادت‌هایی دارد؟ سلیقه‌اش چیست؟

چند مخاطب فرضی برای خودتان در نظر بگیرید و برایشان اسم بگذارید. به این کار طراحی پرسونا می‌گویند. با این کار شما یک یا چند مخاطب مشخص دارید که می‌توانید بر اساس سلیقه‌ها و عادت‌هایش با او ارتباط برقرار کنید.

پیش از شروع می‌توانید کمی تحقیق کنید و ببینید مخاطبی که مد نظر شماست، چقدر و چطور از اینستاگرام استفاده می‌کند.

 

از آمار کاربران اینستاگرام استفاده کنید

بررسی آمار جهانی کاربران اینستاگرام می‌تواند برای شروع کار دید خوبی به شما بدهد. در حال حاضر، بهمن 1400، تعداد کاربران اینستاگرام از نظر جنسیت و سن در نمودار زیر آمده است.

آمار کاربران اینستاگرام از نظر سن و جنسیت

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، بیشترین کاربران اینستاگرام بین 18 تا 35 سال هستند و در این سن تعداد آقایان بیشتر از خانم‌هاست. آمار بیشترین علاقه‌مندی کاربران اینستاگرام را نیز می‌توانید در تصویر زیر ببینید.

علاقه مندی های کاربران اینستاگرام

اگر حساب کاربری‌تان کاری باشد (نه صفحۀ شخصی) مدتی بعد از شروع فعالیت می‌توانید از قسمت insight برای شناخت بهتر مخاطب و تعامل بهتر او با پُست‌ها و استوری‌هایتان کمک بگیرید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، می‌توانید جنسیت مخاطبان و بیشترین گروه سنی مخاطبتان را در این قسمت ببینید.

تنظیمات آمار اینستاگرام

با مخاطب تعامل داشته باشید

یکی از مهم‌ترین عوامل که می‌تواند اثر مستقیم روی کسب درآمد شما از اینستاگرام داشته باشد، تعامل با مخاطب است. مخاطب اگر نتواند با شما ارتباط برقرار کند به شما اعتماد نخواهد کرد و تبدیل به مشتری نمی‌شود. پست‌ها و استوری‌هایی بگذارید که در آن از مخاطب می‌خواهید کاری انجام دهد؛ کاری که برایش جذاب باشد یا فایده‌ای داشته باشد. جایزه بدهید. مسابقه و چالش برگزار کنید و … .

دایرکت و کامنت را بدون پاسخ نگذارید، این احترام به مخاطب است. سعی کنید در اولین فرصتی که می‌توانید جواب مخاطب را بدهید.

 

متخصص جلوه کنید

نشان بدهید که در کارتان تخصص دارید و حرفه‌ای رفتار کنید. زمانی را به مطالعه و یادگیری در حوزۀ کارتان اختصاص دهید و اطلاعات درست و کافی در اختیار مخاطب قرار دهید.

مناسبت‌های مرتبط با کسب‌وکار خودتان را بشناسید و پست و استوری مناسب برای آن‌ها طراحی کنید.

 

تبلیغ کنید

اگر بودجۀ کافی دارید در پیج‌های معتبر و مرتبط، پیج خودتان را تبلیغ کنید. پیش از دادن سفارش تبلیغات، پیج مورد نظرتان را به خوبی بررسی کنید، از حرفه‌ای بودن و تعاملی بودن آن مطمئن شوید. از طریق تبلیغات می‌توانید مخاطبان جدیدی جذب کنید. اما فراموش نکنید که باید برای بعد از تبلیغات هم برنامه‌ای داشته باشید تا مخاطب جدید را نگه دارید.

 

با جدیت از چند کار بپرهیزید!

بسیاری فکر می‌کنند برای کسب درآمد از اینستاگرام باید تعداد خیلی زیادی فالوور داشته باشند. البته داشتن دنبال‌کنندۀ بیشتر اثرگذار است اما عامل اصلی نیست. پس یادتان باشد:

  • به هیچ وجه فالوور فیک یا لایک و کامنت فیک نخرید.
  • هشتگ نامرتبط نزنید. وقتی کسی مخاطب شما نباشد حتی اگر پست شما را هم ببیند فایده‌ای برای شما نخواهد داشت.
  • به صفحه‌های نامرتبط تبلیغات ندهید. مخاطب آن‌ها با مخاطب شما یکی نیست، پس این تبلیغات چه سودی برای شما خواهد داشت؟

مراقب باشید، چون اگر اینستاگرام فکر کند می‌خواهید او و مخاطبانش را گول بزنید، پیج‌تان را پنالتی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: کسب و کار اینترتی برای دانشجویان

 

سخن پایانی

اینستاگرام به عنوان محبوب‌ترین شبکۀ اجتماعی در ایران، بستر خوبی برای کسب درآمد است، به شرط آن که اصول آن را یاد بگیرید و درست به کار ببندید. برای موفقیت در کسب درآمد از اینستاگرام نیز مانند هر کار دیگری باید حوصله کنید و زمان مشخصی به آن اختصاص دهید. هر کاری با اولین قدم‌ها آغاز می‌شود، پس اولین قدم را همین امروز بردارید.

 

منابع: